Vraag

Sonos Arc met eARC tv en beamer


Beste Sonos GOATS,

Ik heb een vraag. Ik wil mijn stereo set vervangen voor een Sonos Arc. Ik heb sinds kort een tv met eARC en maak ook gebruik van een beamer. 
 

Nu heb ik ook een aantal HDMI apparaten die ik gebruik waaronder PS4, mediabox KPN, Apple TV en mediaspeler. Nu loopt alles via de interne hub van mijn ONKYO en gaat het prima. Maar hoe ga ik mijn sonos ARC aansturen dat ik ook geluid krijg als ik mijn beamer gebruik zonder dat hiervoor de TV aan moet staan. 
De ONKYO gaat er uiteindelijk tussen uit en al het geluid moet via de Sonos Arc gaan lopen maar HOE ???? Wat heb ik hier voor nodig ? 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

26 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Dat klinkt alsof je een Arcana zoekt, hij was bij BOL te koop maar alles is schaars helaas:

 

https://hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/

Ik had al wel wat gelezen maar een arcana is toch als je geen eARC hebt op je tv ik vind 275 euro een best bedrag kan me niet voor stellen dat wat ik wil gaan doen uniek is. 

Reputatie 7

Normaal is de Arcana inderdaad bedoeld voor als je geen eARC op je TV hebt, maar jij wilt, zo neem ik aan, ook Atmos als je TV niet aan staat.

Daarbij loop je tegen een aantal problemen aan: je hebt én meerdere bronnen, én meerdere doelen (TV en beamer). Én je moet Atmos naar de Arc.

Dus. Je moet geluid van je apparaten naar de Sonos Arc hebben. Eén van de manieren om dat te doen is ze aan te sluiten op je TV en die stuurt het dan via eARC door naar de Arc. Maar waar blijft je beamer dan? Die heeft geen geluid nodig, maar kan het als hij het binnenkrijgt ook niet via (e)ARC doorsturen (weinig beamers hebben ARC, laat staan eARC). Bovendien: de Sonos Arc heeft maar één HDMI-aansluiting, dus kun je niet beide apparaten aangesloten hebben. En als je je TV als switch gebruikt moet hij aan staan.

Je ontkomt dus niet aan een apparaat dat én het beeld naar je beamer brengt én het geluid (evt. ook van de apps op je TV) via eARC naar de Arc. De Arcana kan dat. Het rijtje aangesloten apparaten hangt dan aan een switch. Probleem is dan nog wel dat ook de Arcana maar één HDMI uitgang heeft, dus ook daar zal een switch (naar TV en beamer) tussen moeten.

Bekijk ook eens ook de plaatjes bij de FAQ op https://hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/

Hierboven mijn ideeën. Ik hoor graag die van anderen. Denk ik te moeilijk?

 

Ik heb overigens begrepen dat HDFury bezig is om de Arcana met een switch te combineren. Dat apparaat krijgt een andere naam, die mij even is ontschoten.

Kan me niet voorstellen dat een HD fury arcana de enige oplossing is. Iedereen heeft tegenwoordig toch meer dan 1 HDMI device. En er zijn er meer met een beamer. 
 

zelf kwam ik dit ding tegen onder andere bij BOL is een stuk aantrekkelijker geprijsd dan een fury arcana  

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat sonos hier niet een oplossing voor heeft. Ze hebben een van de betere soundbars maar zijn beperkt in hun aansluitingen qua HDMI zowel in als out. Vriend van mij heeft de Herman en karton citation en daar zit gewoon een HDMI hub in verwerkt. Echter in mijn huis al sonos dus wil ik niet een ander systeem erbij hebben. 
Maar ik zoek wel een oplossing voor mijn twee beeldscherm probleempje ;) 

Reputatie 7

Tja. Sonos heeft hier niets voor. Sonos gaat voor eenvoud, voor sommigen teveel eenvoud…..

Ik vraag me wel af of het bovenstaande ding gaat doen wat jij wilt. Je moet immers ook je externe apparaten zonder TV Atmos (dat ze niet zelf uitgeven) naar de Arc laten sturen.

Laat je maar eens goed voorlichten.

Dat voorlichten was ik al mee begonnen. Maar een sonos verkoper vinden die hiermee bekend is is beetje lastig vandaar dat ik hoefde vraag heb gesteld ik neem aan dat sonos zelf ook mee leest

Reputatie 6
Badge +3

Je zult je zelf moeten inlezen en de keuze nemen, het gebrek aan HDMI inputs heb ik ook nooit begrepen maar daar gaat echt niks aan veranderen. 

Dat kastje wat jij hierboven laat zien, gaat geen lossless audio formaten naar de Sonos Arc sturen, dus geen Atmos meer (als ie al werkt want er zit een hoop bagger tussen die dingen). Daarom is die Arcana ook zo aan de prijs….hij werkt.

Dan is de dubbele uitvoer (TV & Beamer) nog niet opgelost; als je daar een simpele HDMI splitter tussen zet, dan verlies je de audio return channel functie van je TV lijkt me. Hoe regel je de dubbele uitvoer met je Onkyo (2 x HDMI out ?).

Eddie ik heb nu een HDMI splitter er tussen van 1 naar 2 en dat gaat al jaren goed.  Maar wilde nu met mijn nieuwe tv ook mijn geluid aanpassen en weg met al die speakers in de woonkamer. 

Reputatie 6
Badge +3

Eddie ik heb nu een HDMI splitter er tussen van 1 naar 2 en dat gaat al jaren goed.  

En krijg je dan TV-geluid terug v/d TV naar de Onkyo ?

Eddie nee niet via de splitter.  tv heeft optical out en de apps van de tv stuur ik nu aan via de aux van mijn ONKYO. 

Reputatie 6
Badge +3

Ah snap `t nu. Tja, blijft een gepuzzel wat jij wilt. In principe is de bedoeling v/d Sonos Arc dat je die direct aan de HDMI (e)Arc hangt van je TV en dan de randapparaten aan de normale HDMI aansluitingen van de TV. Als je dan de enhanced Arc op je TV hebt, dus eARC, dan heb je ondersteuning van lossless audio en de lipsync correctie. Echter...dan heb je nog geen beeld op de beamer, wil je dat met eARC, heb je weer een Arcana nodig maar daar moet ook weer een HDMI switch voor ivm met de meerdere randapparaten en een switch achter om te splitsen naar beamer & TV.

I durf het bijna niet te zeggen, maar dit ding hieronder kan letterlijk alles wat jij wil (inclusief DTS, daar hadden we het nog niet over) en ik weet zeker dat de Atmos beleving een heel andere is dan bij Sonos Arc.

 

 

Ja maar dan kan ik gewoon houden wat ik nu heb. Blijf ik met die boxen in de woonkamer zitten. 🤨 en die wilde ik er nu juist uit hebben. 

Reputatie 6
Badge +3

Ja maar dan kan ik gewoon houden wat ik nu heb. Blijf ik met die boxen in de woonkamer zitten. 🤨 en die wilde ik er nu juist uit hebben. 

Tja, maar als je alleen een Sonos Arc hebt, en je verwacht daarmee een Atmos (7.2), of surround (5.1) beleving te krijgen, dan gaat je dat vies tegenvallen. Daar horen minimaal nog een Sonos Sub voor de lage tonen en twee Sonos Ones voor het surround signaal bij.

Wat ik nu heb klinkt ook niet optimaal meer en ben mijn onkyo een beetje zat

Reputatie 7

Voor Sonos heb je geen standaard set up. Sonos gaat er vanuit dat je één TV gebruikt voor de Arc en de TV gebruikt als “hub” voor al je apparaten. Dat heeft als voordeel dat het eenvoudig is (de gemiddelde Sonos-klant kun je omschrijven als “heeft wel geld, maar geen technisch inzicht - en wil dat ook niet krijgen”), maar als nadeel dat je erg afhankelijk bent van je TV, waar vaak maar vier HDMI-aansluitingen op zitten. En soms geen ARC of eARC…… En doet soms moeilijk over bepaalde geluidsformaten.

Ook het aantal HDMI-aansluitingen op de TV kan overigens een probleem voor je zijn: ik tel al vijf apparaten (en je zegt ook nog “waaronder”) terwijl de Arc al één wegneemt, zelfs als je geen beamer zou hebben…….. Je hebt dus sowieso een switch nodig.

Denk eens na over wat ik je geadviseerd heb. Mogelijk kan het best anders (ik eindig niet voor niets met een vraag), maar behalve over de kosten heb ik er verder nog geen tegenwerpingen op gezien.

Gezien je eisen qua aantal aansluitingen (zowel in als out) is een nieuwe receiver, voor Sonos evt. gecombineerd met een Port wellicht inderdaad de makkelijkste oplossing. Voor Sonos blijf je apparaten “stapelen”.

Badge +1

Ik volg dit topic al even maar iets is me nu niet helemaal duidelijk maar heb denk ik een simpele vraag. Ik heb een tv maar die heeft geen eARC. nu wil ik best die HDFury Arcana aanschaffen zodat ik alsnog van Dolby Atmos geluid kan genieten, maar kan ik dan ook wel van muziek genieten? (uiteraard snap ik dat die muziek niet Dolby Atmos geluid is) dus zoals ik nu nog heb dat ik over alle speakers in de woonkamer dus ook de Arc straks (wat nu nog de beam is) spotify enz. kan luisteren of gaat dit niet als de Arcana ertussen zit ? 

Reputatie 7

Als je TV geen eARC heeft, krijg je geen Atmos. Met een Arcana kun je zorgen dat je wel Atmos krijgt van andere bronnen, zoals een Blurayspeler of een gameconsole (dus niet van de TV). De Arcana wordt tussen de apparaten en de TV en de Arc geplaatst en met HDMI aangesloten.

Dit alles heeft niets te maken met de muziek die de Arc binnerkijgt vanaf je netwerk (via wifi of bedraad) en het internet: daar verandert niets aan. Ook met een Arcana kun je dus nogsteeds muziek luisteren.

 

Reputatie 6
Badge +3

Inderdaad, de Sonos Arc ziet of er een eArc bron binnenkomt of een muziek service (NAS, Spotify, TuneIn etc). Afhankelijk daarvan wordt het signaal aangepast tussen Atmos/aanverwanten en muziek. De muziek wordt dan in een soort van all channel stereo afgespeeld zodat het ook op muziek lijkt ipv de gescheiden kanalen die je bij Atmos en aanverwanten hebt.

 

Wat niet kan is het volume v/d Sonos Arc, Surrounds en Sub apart regelen. Dat heeft nooit gekund in een surrounds opstelling met Sonos.

Badge +1

Ok bedankt voor de antwoorden, maar de Arcana heeft volgens mij niet zoveel HDMI poorten om super veel apparaten op aan te sluiten. Nou komt er uit de meeste toch geen Dolby Atmos geluid (denk aan Nintendo Switch, Super Nintendo (jaja die heb ik ook nog staan) enz). Echter wel een Blue-ray speler en de televisie zelf waar ik apps op heb van Netflix bijv. Dus de TV moet dan sowieso met de Arcana verbonden zijn maar hoe zit het met apparaten die rechtstreeks in de tv zitten als de Arcana ertussen zit? Hoor je die dan ook over de Sonos Arc? (Nintendo enz) en mijn Blu Ray speler kan dan niet op Arcana aangesloten worden omdat de TV zelf al erop zit ? (Alhoewel die natuurlijk geluid NAAR de tv stuurt en de TV het weer doorgeeft aan arcana en de arcana aan de Sonos Arc?)

Reputatie 6
Badge +3

Er komt in dat geval nog een HDMI switch voor de Arcana, zie plaatje.

 

Reputatie 6
Badge +3

Of deze variant als je geen Audio Return Channel hebt of wilt via de TV zelf, dus alle geluid via de andere apparaten als je bv zo`n box-geval gebruikt van Ziggo. Beamer ff wegdenken in dit plaatje.

 

Badge +1

Er komt in dat geval nog een HDMI switch voor de Arcana, zie plaatje.

 

super bedankt! weet jij toevallig een goede HDMI switch?

Reputatie 6
Badge +3

Als je de randapparaten op de HDMI v/d TV aansluit en via HDMI arc geluid teruggeeft aan de Arcana, vraag ik me af of de lipsync wel gaat werken. Mij lijkt dat je dan eerder beeld dan geluid hebt. Dus ik zou eerder voor de opstelling met HDMI switch kiezen zoals in het plaatje, maar via de TV zou in principe ook moeten werken. Is snel getest natuurlijk, zo`n switch heb je snel er bij gehaald en zijn niet zo prijzig.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb hier op het forum deze al een paar keer voorbij zien komen als een uitstekende switch:

 

https://www.conrad.nl/p/speaka-professional-3-poorten-hdmi-switch-3d-weergave-mogelijk-met-afstandsbediening-arc-audio-return-channel-3840-1360279

Badge +1

Als je de randapparaten op de HDMI v/d TV aansluit en via HDMI arc geluid teruggeeft aan de Arcana, vraag ik me af of de lipsync wel gaat werken. Mij lijkt dat je dan eerder beeld dan geluid hebt. Dus ik zou eerder voor de opstelling met HDMI switch werken zoals in het plaatje.

enige waar ik mee zit is dat als je DVD's afspeelt via de Blu Ray speler die dan op de switch zit (die zo te zien alleen Arc ondersteund) is dat je daarvan dus niet kan genieten van Dolby Atmos.