Beantwoord

Sonos ARC gaat niet tegelijkertijd aan met LG OLED TV

  • 30 April 2021
  • 8 reacties
  • 1850 Bekeken

In het bezit van een Sonos Arc en een LG OLED C9 TV (met eARC aansluiting). 

Bij het aanzetten van de TV in de ochtend (of eigenlijk de eerste keer op een dag) springt de Sonos Arc netjes mee aan, en wordt het geluid dat wordt aangeboden vanuit de TV dan ook netjes afgespeeld via de Arc. Echter, zodra de TV wordt uitgeschakeld en later op de dag weer opnieuw wordt ingeschakeld (voor een 2e, 3e etc keer), krijgt de Arc op de een of andere manier niet het signaal om mee aan te gaan en worden de interne speakers van de TV gebruikt om het geluid weer te geven. Ik dien dan handmatig de eARC uitgang te selecteren om het geluid alsnog via de Sonos Arc te laten verlopen.

Ik vraag me nu af of het aan de instellingen van de Sonos Arc ligt (via de app) of aan de TV instellingen en uiteraard hoe dit probleem te verhelpen is.

Instellingen Sonos:

  • Automatisch afspelen TV - Aan
  • Uit groep bij Aut. afspelen - Uit

Instellingen LG OLED C9 TV (Arc aangesloten op HDMI-poort 2 - eARC):

  • Digitaal geluid uit: zowel Auto als passerend geprobeerd. 

  • eARC - Aan

  • DTV audio instelling: Automatisch

Verder wellicht waard om te vermelden dat er een Ziggo Next box op HDMI-poort 3 zit, met als input audio format: Bitstream.

Zowel TV als Sonos zijn volledig up-to-date. Al met al lijkt het erop dat de TV in een soort stand-by modus gaat, waarbij bij het opnieuw aanzetten van de TV niet meer het signaal richting de Sonos Arc gaat om mee op te starten. Iemand enig idee of ik qua instellingen iets dien te veranderen?

icon

Beste antwoord door RM.17 24 May 2021, 18:10

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen @RM.17 Welkom op de community.

 

Waar vooral mijn oog op viel tijdens het lezen van je beschrijving is je Ziggo Next box.

Zou je is willen proberen om die even uit de HDMI poort van de TV te halen en vervolgens alleen even Netflix of iets anders te gebruiken direct vanaf de televisie, paar keer TV aan en uit zetten en kijken of de Arc dan wel direct opstart.

Mocht het zo zijn dat de Arc inderdaad direct opstart dan zit de Ziggo Next box ook de CEC functie te spelen. (De Ziggo Next box eist een bepaald signaal op)

Via deze link naar Ziggo kan je zien hoe je die functie uit kan zetten.

 

Mocht dit allemaal geen effect hebben gehad, graag telefonisch contact met ons opnemen.

 

 

Ik heb dit probleem ook een tijd gehad , ik kon daarbij ook het volume van de TV (en dus ook de Arc) niet bedienen via de Afstandbediening van Ziggo. Het kwam uiteindelijk door de instellingen in de Ziggo next box. 

Samen met Ziggo (complimenten aan Ziggo! ) is de oplossing gevonden door het her programmeren van de Ziggo box :

Kies in het instelmenu van de box voor een niet bestaande (!) versterker. Dan komt het menu “bepaal je volume” te voorschijn. Die moet je in stellen op je juiste TV model. Daarna werkte alles prima. De moeite van het proberen waard!   Geen Sonos of TV probleem dus….(in mijn situatie)  

Beste Jeroen & Frank,

Bedankt voor beide reacties. Ik heb een aantal dagen getest zonder de Ziggo Next aangesloten te hebben en het opstarten van de Arc verliep vlekkeloos. Het ligt dus inderdaad aan de aanwezigheid van de Ziggo Next box helaas. Ik had de CEC functie in het verleden al uitgeschakeld nadat ik op een ander forum inderdaad deze eventuele oplossing tegenkwam voor mijn probleem. Dit heeft helaas niet geholpen.

Vervolgens ben ik met de instellingen aan de slag gegaan naar aanleiding van bovenstaande tips van Frank. Hoewel ik geen gebruik maak van de Ziggo afstandsbediening, maar van de LG remote, zouden de instellingen moeten werken, maar ik denk dat ik iets verkeerd doe.

“Kies in het instelmenu van de box voor een niet bestaande (!) versterker. Dan komt het menu “bepaal je volume” te voorschijn. Die moet je in stellen op je juiste TV model.”

Bij welke stap en op welke manier kan ik kiezen voor een niet bestaande versterker? 

 

Reputatie 1
Badge +1

Je kan even bij instellingen kijken

Bij beeld en geluid zie je de verschillende opties, zelf gebruik ik de Ziggo next afstandbediening, 

Dit werkt het handigste vind ik, koppel afstandbediening aan ander apparaat, hier kan je instellen of je het geluid via de LG tv of via de sonos wil laten verlopen

RM.17 je bent volgens mij op de juiste plek bij de instellingen. wat ik gedaan heb is ook eerst een willekeurige andere tv te kiezen dan krijg je de vraag om met volume knop te kijken of dit werkt, dat zal dan uiteraard niet zo zijn maar je moet dan zeggen dat het wel werkt ! Vervolgens ga je terug naar het menu en kies je wel de de goede TV , kies dan modelnummer van tv , check dat de volumeknop werkt en accepteer dit .

Nu ga je kijken in dezelfde menu regel naar je versterker, kies daar ook weer een niet gebruikte model TV (dus ook niet sonos of zo kiezen) , zeg weer dat het volume wel werkt..

Nu ga je naar de menuregel “bepaal je volume” Kies daar je huidige TV (niet sonos of zo) na het afronden van dit menu zou het moeten werken.

Als niet zo is neem contact via de Ziggo Community, dan word je uiteindelijk geholpen. Niet bellen met Ziggo , de mensen daar, sorry voor hun, hebben er geen kennis van…

Beste Frank,

Wederom bedankt voor het meedenken en de uitgebreide instructies. Ik heb het nu een aantal dagen de kans gegeven, maar bij het opstarten van de LG TV springt het geluid toch weer over naar de interne luidsprekers (en pikt hij de Arc dus niet op). Voor de duidelijkheid: ik start de TV op middels de LG remote, waarbij ik de Ziggo Next niet tegelijkertijd mee inschakel. De TV gaat dus aan, de Ziggo next niet, maar toch komt na 2-3s rechts in het beeld een volumeweergave, wat aangeeft dat het geluid is geswitcht naar de interne luidsprekers. Op de een of andere manier krijgt de Arc op dat moment dus niet de input om mee aan t springen...
 

Laatste vraag voordat ik Ziggo contacteer: moet ik, na het toepassen van alle door jou genoemde instellingen, de CEC-functie op de Ziggo Next (Één knop voor aan/uit) nou juist in- of uitschakelen? 

Ik zou het andersom doen dus de ziggo next afstandbediening gebruiken om alles aan te zetten en te bedienen en dus niet de LG AB . Wellicht is dat te proberen ?

Anders zou ik het niet weten en dan kun je je beter aanmelden via de Ziggo community, succes.   

Het lijkt erop dat sinds de laatste update van de Arc (vorige week), het probleem verholpen is en alles werkt naar wens! Fingers crossed dat dit ook zo blijft.