Beantwoord

Sonos toevoegen aan de thuisopstelling.

  • 19 February 2021
  • 15 reacties
  • 1303 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

 

Ik besef me dat ik nieuw ben op het forum en gelijk met een uitgebreide vraag kom. Maar ik vermoed dat er anderen zijn die tegen soortgelijke problemen aanlopen.

We willen graag een Sonos ARC + 2x Sonos ONE SL aanschaffen om onze bestaande speakers te vervangen. Het enige probleem is het aansluiten van het geheel op een manier dat we uit elk invoerapparaat de maximale beeld (4k HDR) en geluidskwaliteit (Dolby Atmos) kunnen behalen. Dit dan het liefst zonder dat we nog een aantal dure componenten aan moeten schaffen. De volgende apparaten hebben we al of komen er in de nabije toekomst.

Video uitvoer:
LG OLED65C7V (4K HDR TV) - 3x HMDI in, 1x ARC, 1x optische kabel, 1x RJ45
JVC DLA X30 (Full HD projector) - 2x HDMI in

Bronnen:
Playstation 5 (4K HDR + Dolby Atmos voor Blu-ray) - 1x HDMI-uit
Minix mediabox 4k (4k + geluid onbekend)- 1x HDMI-uit {word weinig gebruikt}
Tele 2 interactieve TV ( waarschijnlijk niet meer dan Full HD) - 1x HDMI uit, 1x RJ45
Nintendo Switch ( Full HD) - 1x HDMI {Sluit hem nu alleen aan bij gebruik}
Chromecast Ultra (4K HDR) - 1x HDMI, 1x RJ45 { Gebruik hem vooral voor bedienen met Home}
Streamingsdiensten (Netflix/Prime) gebruik ik nu via een app op de TV.

Audio Uitvoer:
Onkyo TX-SR607 (Full-HD + Dolby) Voldoende HDMI aansluitingen, geen ARC, 1x optical
Sonos ARC (Dolby Atmos) - 1x ARC/EARC
 

De uitdaging is dus om alles op elkaar aan te sluiten met het minimale aan extra uitgaven/apparaten.
Een niet te vermijden uitgave is denk ik een andere (4k HDR, Atmos) versterker/receiver met ARC aansluiting OF een HDMI Switch/splitter. 

Zelf heb ik er wel wat ideeën over, maar de heilige graal heb ik nog niet gevonden. Ik ben benieuwd waar jullie mee komen, want ik loop een beetje vast!

Alvast bedankt!

Gr Alain

icon

Beste antwoord door Alain700 19 February 2021, 16:04

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 7

Korte reactie. Ik zie een aantal problemen:

  1. Je kunt je receiver niet gebruiken in combinatie met Sonos componenten, behalve als (hele dure) HDMI switch (alle afspeelapparaten aan de receiver, die naar de TV en de Arc aan de TV) .
  2. Een Arc sluit je aan op de (e)ARC aansluiting van je TV. Jouw TV heeft geen eARC, zo lees ik, zodat je uncompressed Atmos vanaf een aangesloten apparaat niet naar de Arc krijgt -  tenzij via een HDFury Arcana, zoek er maar eens op). Compressed Atmos via DD+ (zoals van apps op je TV) kan ook via HDMI-ARC naar de Arc.
  3. Ook de combinatie met de Beamer is een probleem: hoe krijg je het geluid naar de TV (waar de Arc aan hangt) én naar de beamer?
Reputatie 1

Bedankt voor je super snelle reactie. Ik had even 20 minuten nodig om te begrijpen en op te zoeken wat je precies bedoelde. De HDFury Arcana is een apparaat met een hoop mogelijkheden!

  1. Duidelijk, receiver heeft met deze apparatuur geen meerwaarde tov een HDMI-switch.
  2. Volgens mij is het plaatje hieronder 90% van de oplossing toch? De invoerapparaten  worden geschakeld door de HDMI switch, waarna de Arcana het geluid splitst van het beeld ( sorry, even in lekentaal). Het geluid via (e)ARC naar de Sonos ARC. Het beeld naar TV.
    De TV (bij gebruik van bijv Netflix) kan op zijn beurt weer geluid via de ARC aansluiting teruggeven aan Arcana, die dat dan weer doorgeeft aan SONOS. 


    Het enige probleem is dan nog de projector. Dit kan opgelost worden door nog een HDMI switch te plaatsen tussen Arcana en de TV. Niet de meest fraaie oplossing (2x een HDMI Switch) maar wel de makkelijkste (en zeker niet de duurste). Indien ik netflix op de projector wil kijken zal ik daar gewoon een ander invoerapparaat voor moeten gebruiken. Alles behalve de TV.

    Heb ik hem zo goed?

Reputatie 5
Badge +3

Ik vind het een hele mooie opstelling en hoop dat het werkt maar wil je er wel op wijzen dat we het gebruik van apparaten zoals converters en switches afraden. Het kan voor CEC-problemen zorgen tussen de TV en de Arc. CEC is wat de TV gebruikt om de verbinding tot stand te brengen en het geluid af te spelen.

 

Hiernaast hebben videoprojectors vaak geen CEC en kunnen hiermee ook geen verbinding starten met de Arc. Mogelijk is hier nog een andere oplossing voor echter.

Reputatie 1

Hallo Frank,

Bedankt voor je reactie. Ik weet niet meer van CEC dan dat je me net hebt verteld, maar volgens mij heeft de projector in deze geen directe verbinding met de Sonos ARC. Daarmee is toch al uitgesloten dat hier verbindingsproblemen ontstaan?

Wat betreft problemen tussen de tv en Sonos Arc lijkt dit me alleen mogelijk bij het gebruik van (bijvoorbeeld) Netflix op de Tv. Dat is de enige manier waarop de TV en Sonos Arc directe communicatie met elkaar hebben. Of zie ik dit verkeerd?

Als Sonos deze opstelling niet adviseert, wat is dan wel een mogelijkheid om de Sonos Arc te gebruiken? Behalve een vervanging van mijn tv (van 2 jaar oud) zie ik geen opties!

 

 

 

Reputatie 5
Badge +3

Je hebt gelijk over de projector, ik voorzie geen CEC probleem met dat apparaat in de opstelling. Geluid van bronnen zoals een Netflix app op de tv zul je inderdaad niet horen over de Arc, het geluid kan niet bij het apparaat aankomen.

 

Als alternatief op het kopen van een nieuwe tv voor eARC kan ik je geen andere optie geven dan gebruik te maken van de ARC aansluiting.

Reputatie 1

We hebben onze nieuwe opstelling even uitgesteld door drukte thuis. Daarbij moesten we wachten op de levering van de Sonos ARC. Deze komt, als het goed is, begin April binnen! 

In de tussentijd heb ik wel de tijd genomen om te lezen over de ervaringen van anderen, en deze zijn bijna allemaal positief over de Arcana icm de Sonos Arc. Inmiddels zag ik de Arcana ook staat op Bol, dus daar heb ik hem gelijk besteld. Een stuk makkelijker dan vanuit het buitenland laten komen. Scheelt ook dat extra factuurtje van de douane met importheffing :P

https://www.bol.com/nl/p/hdfury-arcana-4k-uhd-hdr-arc-earc-adapter-dolby-atmos-sonos-arc/9300000032521292/

Ik post een update als alles binnen en uitgeprobeerd is!

 

PS. @admins Ik weet niet of ik de link zo mocht plaatsen. Zo niet, dan excuus, hij mag eruit.

 

PS Ik benoem per ongeluk mijn eigen bericht tot ‘Beste antwoord’. Alle credits gaan wij mij betreft naar @106rallye voor zijn tip over Arcana.

 

 

 

 

Badge

Ik ben wel benieuwd of deze set up en vooral de HDFURY werkt. 

Zelf moet ik namelijk terug schakelen naar stereo omdat anders lypsync te heftig is.

Reputatie 1

Door omstandigheden zijn we er pas na twee weken Sonos Arc aan toe gekomen om de boel te gebruiken. :(


Inmiddels de Sonos Arc getest in combinatie met de Arcana, en dit werkt echt TOP! Ik heb altijd de optimale kwaliteit ( Atmos+4k hdr) van mijn invoerapparaten bij de Sonos Arc en bij de TV. 


Zonder de Arcana haalde ik niet volledig Atmos op de Sonos Arc, of liep het geluid niet synchroon met beeld. 

Ik kon overigens ook nog steeds gebruik maken van de apps op de tv. Het geluid gaat gewoon weer via Arcana naar de Sonos Arc. Werkt ook prima! Verbindingsproblemen of fouten ben ik niet tegengekomen, het was ‘plug and play’.
 

Bestelling via Bol was overigens al na twee dagen binnen ipv de beloofde 4-8 dagen. 


@106rallye Nogmaals bedankt voor de tip over Arcana!

Badge

Mooi om te horen dat je issues opgelost zijn. 

Wat voor een HDMI splitter heb je gebruikt bij je succesvolle set up ?

Ik ben namelijk ook aan het nadenken om de HDfury ondanks de hoge prijs aan te schaffen want ik vind het doorzonde dat ik nu slechts tot Stereo 2.0 geluid kan gaan op externe apperaten zonder lipsync. De lipsync issues zijn echt te heftig op dolby digital 5.1

De 200+ euro investering is het me wel waard om eindelijk Atmos te kunnen afspelen. 

Badge

Ik heb ondanks het negatief advies van Sonos medewerker een HD fury Arcana aangeschaft en plug & play al mijn issues opgelost. Heb nu Atmos geluid en geen lipsync issues meer.

erg blij mee en dit had ik eerder moeten doen.

wel vind ik dat Sonos rekening had moeten houden met het ARC/eArc verhaal met regulier ARC is Atmos geluid geen optie. 
 

Ook ben ik van mening dat de kennis van de medewerkers niet helemaal top is. Hun claimde redelijk duidelijk dat het beter was geen HD fury aan te schaffen want dat zou niet werken en zonde van het geld zijn. 

Reputatie 7

wel vind ik dat Sonos rekening had moeten houden met het ARC/eArc verhaal met regulier ARC is Atmos geluid geen optie. 

Waarmee had Sonos rekening moeten houden?

Badge
  • Indien ze meerdere HDMI aansluitingen op de Arc hadden gemaakt waren menen niet volledig afhankelijk geweest van een eARC op de tv
  • ik denk dat ze in het positioneren van De ARC ook duidelijker hadden kunnen zijn dat eArc een must is om Atmos te kunnen krijgen. Ze hebben het gepositioneerd dat je TV Arc of eArc aansluiting moet hebben. Ik ken niemand die met een reguliere Arc aansluiting Atmos geluid krijgt.
  • Verder zijn er veel mensen die met een reguliere Arc aansluiting niet eens dolby digital 5.1 kunnen kijken door de extreme lipsync issues. hierdoor moet je zelfs downgraden naar Stereo geluid om geen lipsync te ervaren
  • Hadden ze niet zelf een hdfury arcana achtig alternatief op de markt moeten brengen zodat de gebruikers de best mogelijke ervaring kunnen krijgen. Het verschil in kwaliteit met of zonder HD fury arcana is voor mensen met HDMI arc aansluiting op de TV sensationeel.
  • kennis van medewerkers rondom dit issue vond ik onvoldoende. Geen case ownership en het enige echte tegen advies dat ik heb gekregen (absoluut niet HD furry arcane gebruiken) zonde van het geld was betekende voor mij een directe oplossing (binnen 2 min plug and play) terwijl ik van te voren mij uren heb lopen ergeren aan lipsync en audio downgraden om dit te voorkomen.
  • bij het aankopen van het product hebben 2 medewerkers aangegeven “no worries” met reguliere Arc aansluiting ga je ook atmos geluid kunnen krijgen 

Begrijp me niet verkeerd ik ben hartstikke blij met de oplossing en ik vind het prima dat deze oplossing me nog 250€ kost maar genoeg verbeter punten voor Sonos. 

Reputatie 7

Ik constateer op de Sonos-fora ook dat gebruikers van de Arc tegen een aantal nadelen aanlopen met betrekking tot Atmos. Dit komt maar deels door de keuze van voor een enkele HDMI-aansluiting - dat speelt vooral als je gebruik maakt van externe afspeelapparaten, wat bij het merendeel van de Sonos-gebruikers niet het geval zal zijn. Daar maakt Sonos zich dan wel weer, door die keus, erg afhankelijk van de TV van de koper van de Arc. Als die TV niet nieuw genoeg is (dus geen eARC), of de fabrikant houdt zich niet helemaal aan de eARC-standaard, krijg je problemen met de pass through. Ook lip sync-problemen bij geluid vanaf de TV kunnen een gevolg van zijn van een fabrikant die afwijkt van de norm (ook bij ARC).

Bij geluid van apps van de TV (Netflix, Prime, Disney+) is geen eARC nodig voor Atmos; ARC is genoeg voor het DD+-spoor met Atmos. De aanwezigheid van eARC is dus geen must voor Atmos - principe werkt Atmos gewoon met apps, maar ook daar ben je afhankelijk van de fabrikant van je TV: doen die apps aan Atmos en geeft de TV dat dan door aan de externe speaker? Hoe nieuwe je TV hoe beter, geldt dan. Sonos heeft dus gelijk, ARC of eARC, maar zou beter aan moeten geven dat met name ARC alleen geen garantie is; ook d eTV moet iets met Atmos doen. Veel kopers lijken zich dat niet te realiseren, of niet bereid zich bij de aanschaf van zo’n duur ding als een Arc in de pros en cons te verdiepen (prototype Sonos-klant heeft wel smaak en geld, maar niet altijd technisch inzicht). Een extra HDMI-aansluiting op de Arc was voor problemen met de apps op de TV geen oplossing geweest.

Over de ondersteuning van Sonos heb ik dan weer geen klachten, maar die heb ik maar een keer nodig gehad en toen ben ik goed geholpen.

Badge

Overall ben ik het met je eens echter bij release waren er nog redelijk wat onduidelijkheid . Sonos zelf gaf aan Arc of eArc = Atmos.

ps op de apps via de tv is voor mij Atmos ook niet mogelijk alleen dolby digital+
Al bij al nu tevreden nu ! Aanrader voor mensen die kampen met lipsync en Geen Atmos 

Reputatie 1

Ik heb ondanks het negatief advies van Sonos medewerker een HD fury Arcana aangeschaft en plug & play al mijn issues opgelost. Heb nu Atmos geluid en geen lipsync issues meer.

erg blij mee en dit had ik eerder moeten doen.

wel vind ik dat Sonos rekening had moeten houden met het ARC/eArc verhaal met regulier ARC is Atmos geluid geen optie. 
 

Mike, fijn om te horen dat het jou ook geholpen heeft!

Ook bij mij was het met Arcana nog een heel stuk mooier dan zonder! 
 

Sorry voor de late reactie, maar door verbouwing hier blijft er niet veel tijd over. Wat betreft de HDMI switch, wij hebben er nu eentje gekocht die zou moeten werken. Zodra die getest is laat ik het even weten en stuur ik hier het linkje!

Zal niet vandaag of morgen worden, zitten nu even in de verbouwing helaas!