Beantwoord

Sonos aansluiten via HDMI-ARC (Samsung 43Q60R)

• 29 november 2019
  • 4 reacties
  • 1020 Bekeken

Beste,

Onlangs heb ik een nieuwe samsung Qled aangeschaft (Q60R-serie). Hierop sluit ik de volgende apparaten aan:

• Sonos (beam + 2x One + Sub);
  • Nintendo Switch;
  • Playstation 4 Pro;
  • Computer (via HDMI).

Als ik de sonos aansluit via de HDMI-ARC ingang dan gaat dat goed, echter wanneer ik de computer via aansluit/aanzet en ik vervolgend de tv opnieuw opstart dan is de vervinding met de beam weg. Ik moet dan:

1. De tv uitzetten;
  2. De HDMI-kabel van de pc eruit halen;
  3. De tv weer aanzetten;
  4. De HDMI-kabel van de pc weer aansluiten.

Hoe is dit mogelijk? Is er een scenario waarbij hij de Beam altijd automatisch pakt? Dit doe hij namelijk wel zodra ik de HDMI van de PC eruit laat!

Dan nog een andere vraag, ik zou de sonos via optisch kunnen laten lopen. Dat heb ik geprobeerd en dan wordt het bovenstaande probleem verholpen. Echter kan ik dan niet van de voordelen van ARC genieten (welke dit dan ook mogen zijn) zover als ik weer betere audiokwaliteit en 5.1 surround. Ik krijg wel vanuit alle apparaten geluid over het sonos systeem als ik het aansluit via optical (en dacht ook 5.1 via de netflix app op de smart TV).

Dan nog een laatste vraag, indien ik het geheel zou kunnen aansluiten via de ARC en het werkt; zou ik dan de pc kunnen aansluiten met beeld via HDMI en geluid via Optical? Ik kan via HDMI namelijk geen 5.1 geluid doorgeven, alleen stereo (volgens de pc) maar heb een externe geluidskaart met dolby digital live (hier had ik voorheen de sonos op aangesloten toen ik nog een monitor had i.p.v. een tv).

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties! mocht er informatie missen of meer nodig zijn voor het beantwoorden van de vragen dan hoor ik dat graag :).

icon

Beste antwoord door 106rallye 6 december 2019, 20:49

Volgens https://www.samsung.com/nl/tvs/qled-4k-q60r/QE43Q60RALXXN/ zou er wel een digital optical out op je TV zitten…...

Bekijk origineel

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Een voordeel van ARC is dat je met je tv afstandsbediening het geluid kan regelen op de Beam indien je afstandsbediening geen IR-signaal afgeeft. Kwaliteit en 5.1 moeten hetzelfde zijn, we hadden al surround op de voorlopers die enkel optisch hadden.

Ik weet niet precies hoe je de PC met optisch wilt aansluiten op je tv. Een tv heeft vaak geen optisch-in. 

Hi Frank,

Bedankt voor de reactie. Er zit ook inderdaad geen optical in op de tv, niet zo snugger van mij. Daarnaast ontvang ik nu wel 5.1 van de Smart tv zelf, de playstation 4 en de nintendo switch. Ook heb ik mijn afstandsbediening middels infrarood kunnen aansluiten!

Groet, Ricardo

Reputatie 5
Badge +3

Hey fijn om te horen dat het nu allemaal naar behoren werkt! Als je verdere vragen hebt horen we dat graag.

Reputatie 6
Badge +3

Volgens https://www.samsung.com/nl/tvs/qled-4k-q60r/QE43Q60RALXXN/ zou er wel een digital optical out op je TV zitten…...

Reageer