Roam komt onterecht uit slaapstand

  • 22 April 2021
  • 16 reacties
  • 4569 Bekeken

Ik heb naast de Sonos ARC met 2 Sonos one SL sinds deze week ook de Roam.

De Roam kun je in de slaapstand zetten. En volgens internet doet hij dat ook zelf na een half uur inactiviteit. Dit om de batterij te sparen. Moet het dan 10 dagen kunnen volhouden. 

Nu was bij mij de batterij de volgende dag al weer leeg. Nu blijkt dat als ik de Sonos app gebruik de Roam gelijk uit de slaapstand komt. Dat is natuurlijk mooi als je die ook wilt gebruiken maar niet als je een andere Sonos speaker wilt gebruiken. 

Is er een manier om dit in te stellen dat dit niet gebeurd. Kan natuurlijk de Roam helemaal uitzetten maar dat kan je wel eens vergeten


16 Reacties

Reputatie 1
Badge +2

Hallo @Pjoter en welkom op onze Sonos Community!

 

Juist, elke keer dat je de Sonos App opent, gaat de Roam wel aan. Momenteel is het zo dat de Roam alleen helemaal uitgezet kan worden, mocht je de Sonos App nog willen gebruiken, net zoals de Sonos Move, zodat je de batterij niet gebruikt. In ieder geval zal ik je feedback doorgeven aan het geschikte team. 

 

Mocht je vragen hebben over de Roam, kan je altijd onze Community doorlopen of je mag gerust een vraag stellen.

Dezelfde opmerking als hierboven beschreven door Pjotr. Je hebt niet in de gaten dat bij gebruik van de app de Roam uit slaapstand komt. Een lege batterij zonder dat je de Roam gebruikt hebt. 

Reputatie 7

Nu je dit weet, kun je hem ook op de lader laten staan. Volgens Sonos kan dat geen kwaad.

Ik heb ook de Roam aangeschaft, maar ik ben er niet tevreden mee. Voor het eerst heb ik een Sonos product in handen dat ik het liefst weer terug zou willen sturen.

Er zijn 2 dingen waar ik me aan erger:

  1. De accuduur, de batterij is snel leeg, als hij even aan staat gaat er weer 10% vanaf.
  2. Ik kan de Roam niet echt uitzetten en volg hierbij de instructies op. Zodra ik de app open komt hij uit de slaap/uit-stand. 

 

Reputatie 7

Dan ben je er niet in geslaagd hem helemaal uit te zetten. Ik lees inderdaad dat het knopje daarvoor onduidelijk werkt.

Ziehttps://en.community.sonos.com/wireless-speakers-228992/sonos-roam-power-button-poor-implementation-6857998

Dan zou ik toch graag dat iemand mij kan vertellen wat ik nou precies moet doen om hem uit te zetten. Ik heb veel technische apparaten in huis en het is overal gewoon een knopje indrukken, hoe moeilijk kan het zijn.

Reputatie 7

Hij moet klikken is wat ik lees...

Ik heb de Roam sinds deze week in bezit. Prachtig geluid, maar wat een tegenvaller dat de batterij na een dag leeg is. Ik dacht ook: ik laat m aanstaan, hij gaat toch in slaapstand, en dan kan ik meteen van muziek genieten als ik dat zou willen.

Maar nu lees ik dat als ik de App gebruik, de Roam al uit de slaapstand komt. Ik heb ook het idee dat de microfoon hem ook uit de slaapstand haalt (omdat ie in de omgeving iets hoort?). Ik lees in de ervaringen van anderen hier in de Community dat ik dus 2 opties heb: ofwel altijd aan de oplader, ofwel uitzetten (5 sec. knop aan de achterkant indrukken).

Dat vind ik wel een tegenvaller. En ik hoop dat hiervoor nog een oplossing komt.

Reputatie 7

Eigenlijk heb je twee speakers: een deel van je multiroom muzieksysteem en een bluetooth speaker. Het eerste gebruik vraagt stroom, ook gedurende stand by. Voor het twee de gebruik kan hij helemaal uit. Misschien kan Sonos hier inderdaad duidelijke over zijn…..

Eigenlijk heb je twee speakers: een deel van je multiroom muzieksysteem en een bluetooth speaker. Het eerste gebruik vraagt stroom, ook gedurende stand by. Voor het twee de gebruik kan hij helemaal uit. Misschien kan Sonos hier inderdaad duidelijke over zijn…..

Ik begrijp het, maar wat je zegt: Sonos kan dat misschien iets duidelijker overbrengen. Ik heb 'm gekocht als vervanging van de JBL, zodat ik bijv. buiten van muziek kan genieten zonder dat mijn telefoon in de buurt hoeft te zijn (want mijn WiFi-bereik is buiten voldoende).

Reputatie 7

Maar dan is het voor jou dus geen probleem om de Roam helemaal uit te zetten?

Maar dan is het voor jou dus geen probleem om de Roam helemaal uit te zetten?

Nee, dat is het inderdaad niet. Ik had het alleen niet verwacht, vanwege die slaapstand.

Zelf ook in het bezit van een roam. Fijne speaker als die het doet. Ik gebruik hem voornamelijk voor als ik buiten de deur aan het werk ben. Maar meestal kan ik hem niet aanzetten omdat de accu weer leeg is.  Ik weet dat je de knop 10sec ingedrukt moet houden om hem helemaal uit te zetten.  Toch loopt de accu alsnog leeg. 
hoop dat er ooit een update vanuit sonos komt die dit probleem kan verhelpen.  Zo kan ik tijdens de buiten klussen ook van de sonos genieten. 

Reputatie 7

Het lijkt erop dat je iets verkeerd doet en dat de Roam toch niet voldoende uit gaat. Volgens Sonos kan het geen kwaad om de Roam aan de stroom te houden, dus je zou dat ook kunnen doen en hem er alleen afhalen als je hem nodig hebt. Hij zou echter gewoon uit moeten gaan.

Zelf ook in het bezit van een roam. Fijne speaker als die het doet. Ik gebruik hem voornamelijk voor als ik buiten de deur aan het werk ben. Maar meestal kan ik hem niet aanzetten omdat de accu weer leeg is.  Ik weet dat je de knop 10sec ingedrukt moet houden om hem helemaal uit te zetten.  Toch loopt de accu alsnog leeg. 
hoop dat er ooit een update vanuit sonos komt die dit probleem kan verhelpen.  Zo kan ik tijdens de buiten klussen ook van de sonos genieten. 

Weet je zeker dat de Roam uit staat? Je kan dat checken in de Sonos app. Ik vind het nl. niet heel handig dat aan-/uitzetten met dat ene knopje. Iets te lang of te kort en hij staat toch niet uit. Of is overgeschakeld naar Bluetooth. Kortom: ik kan met die ene knop ook nog niet goed overweg.

Vandaag mijn Roam ontvangen en enkele testen gedaan.

Als de Roam in stand-by staat start deze inderdaad terug op bij het openen van de Sonos App.
Als de Sonos App de Roam kan uit slaapstand halen betekent dit dat de Roam continu verbonden blijft met Wifi en daardoor meer stroom verbruikt dan helemaal uit.

Pas als ik een zevental seconden (tot het geluidssignaal) druk schakelt hij wel volledig uit en verbreekt dan ook de verbinding met de Wifi. Dan blijft de Roam wel uit bij het openen van de Sonos App.

Het opstarten van de Roam duurt een zevental seconden als deze volledig uitgeschakeld was.
Ik verkies liever een langere opstarttijd dan een lege batterij. Spraaksturing gebruik ik niet

 

Reageer