Vraag

Problemen met Roam

  • 4 September 2021
  • 17 reacties
  • 4068 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb nogal wat problemen met mijn Sonos Roam. Thuis ging het nog wel: na installatie deed de Roam mee in het netwerk. De roam loopt regelmatig vast en dan moet ik de Roam resetten door de power knop een seconde of 15 ingedrukt te houden, maar daarna deed hij het tenminste weer een tijdje. 

Nu ben ik op vakantie en probeer ik muziek via Bluetooth af te spelen. Wat een drama! Een verbinding maken leek nog wel te lukken, maar dan kwam er vaak geen muziek. Als er wel muziek speelde duurde het een seconde on 15 tot 30 en dan houdt de Roam er weer mee op. Ook in dat geval rest er niets anders dan een 15 seconden reset. Normaal uit of aan zetten is er dan ook niet meer bij. Kort of 2 seconden de power knop ingedrukt houden doet helemaal niets.

Wie heeft er tips? Let wel: ik ben op vakantie, dus een volledige reset met opnieuw aanmelden in mijn system zit er niet in…

Joost.

 

 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

17 Reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @JavanderBurg,

Vervelend dat je deze problemen ervaart, zeker op vakantie.

De speaker wordt geregistreerd onder je account en is dus niet ‘bindend’ aan het wifi netwerk op je vakantiebestemming. 

Je zou dus prima de Roam kunnen resetten en opnieuw in kunnen stellen, echter bij thuiskomst moet je wel je eigen wifi inleren voor de Roam.

Let er hierbij wel op dat de Roam alleen toegevoegd kan worden op een normaal wifi-netwerk en NIET op een gast netwerk (deze zijn vaak aanwezig in hotels en/of op campings)!

Indien dit geen voor de hand liggende optie blijkt, dan raad ik aan om even telefonisch contact met ons op te nemen zodat we je live kunnen assisteren bij dit probleem.

 

Beste Dylan,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de app gereset en een hele nieuwe installatie gedaan met het wifi netwerk op lokatie (hier geen gastnetwerk gelukkig). Ik heb nu tenminste geluid in het huisje. Had dit eerst niet willen doen omdat ik bij thuiskomst al mijn andere apparaten weer moet gaan verbinden, toch? Of hoef ik dan alleen maar de Roam weer toe te voegen aan het Sonos net daar?

Als ik terug ben ga ik ook nog wel aan de slag met de Bluetooth verbinding, want ik snap niet dat niet werkt…

Groet, 

Joost.

Nou, het plezier heeft niet lang geduurd. De roam verliest regelmatig contact, lijkt vast te lopen en kan dan alleen weer gestart worden door de power knop 15 seconden ingedrukt te houden. Soms zelfs meerdere keren achter elkaar. Zelfs als hij speelt en je zet hem even uit en kort daarna weer aan loopt hij vast...

erg spijt van mijn aankoop ondertussen. Een JBL van 100 euro doet het beter...

Reputatie 1
Badge +2

Goedemorgen @JavanderBurg !

 

Vervelend om te horen, inderdaad. Deze symptomen lijken op een netwerkprobleem waardoor de Roam niet alle data krijgt van het netwerk wanneer de muziek afgespeeld wordt. Daarvoor zouden we meer informatie moeten weten over hoe het netwerk daar in elkaar zit, dus hoe alles met elkaar verbonden is. Ook belangrijk is de afstand tussen de Roam en de router / access point of dat er een onderwerp intussen staat dat de communicatie zou kunnen onderbreken.

 

Mocht de Roam meer dan 10m ver van de router staan, probeer deze dichterbij te zetten en even opnieuw opstarten. Mocht je nog steeds geluidsonderbrekingen ervaren, neem gerust contact met onze klantenservice op voor een uitgebreide ondersteuning.

Hallo allemaal,

Ik heb nogal wat problemen met mijn Sonos Roam. Thuis ging het nog wel: na installatie deed de Roam mee in het netwerk. De roam loopt regelmatig vast en dan moet ik de Roam resetten door de power knop een seconde of 15 ingedrukt te houden, maar daarna deed hij het tenminste weer een tijdje. 

Nu ben ik op vakantie en probeer ik muziek via Bluetooth af te spelen. Wat een drama! Een verbinding maken leek nog wel te lukken, maar dan kwam er vaak geen muziek. Als er wel muziek speelde duurde het een seconde on 15 tot 30 en dan houdt de Roam er weer mee op. Ook in dat geval rest er niets anders dan een 15 seconden reset. Normaal uit of aan zetten is er dan ook niet meer bij. Kort of 2 seconden de power knop ingedrukt houden doet helemaal niets.

Wie heeft er tips? Let wel: ik ben op vakantie, dus een volledige reset met opnieuw aanmelden in mijn system zit er niet in…

Joost.

 

 

 

Hallo, ik heb exact hetzelfde probleem. Ik krijg de Roam niet verbonden met een netwerk in een huisje op een camping. Daarvoor nu juist gekocht! Het is een privé huisje met een privé gastennetwerk. Ik weet niet of deze op 2,4 of op 5 G draait. 
Ik krijg de Roam wel verbonden met de IPhone en hij speelt wel af via Bluetooth. 
Wat is het verschil tussen een gewoon netwerk en een privé netwerk? Zijn toch allebei WiFi-netwerken? Een dergelijk nieuw product zou op alle WiFi netwerken moeten kunnen draaien. 
 

Reputatie 7

Nee, een gastennetwerk is nu juist geen gewoon netwerk, maar een netwerk dat zo is ingericht dat apparaten elkaar niet zien. Laat dat nu juist nodig zijn voor Sonos: je moet de speaker met je telefoon kunnen bedienen…… Het ligt dus niet aan Sonos: als je een draadloze printer op het netwerk zou aansluiten zou hij het ook niet doen. Het netwerk laat het gewoon niet toe.

Ik had op mijn vakantieadres wel een normaal netwerk, maar toch nog problemen. De roam bleef maar vastlopen. Bij opnieuw opstarten de vreemdste dingen gehad. Een paarse led indicatie? Knoppen die na opnieuw starten helemaal geen geluid als feedback geven? 

Ben nu weer thuis en toch maar even de support gebeld. Problemen zijn er nog steeds. De Sonos app geeft aan dat er muziek speelt, maar er is absoluut geen geluid. Roam loopt weer regelmatig vast. Support gooit het allemaal op de netwerkverbinding. Krijg je vragen waarom ik de Play Bar bekabeld heb aangesloten en de Roam op de WiFi? Krijg nu een mail met hoe ik mijn ubiquity Access point moet controleren.  Verder willen ze het gewoon niet horen dat de problemen er ook waren toen ik niet met dat Access point te maken had. Ik ga maar doen wat ze vragen, want anders kunnen ze me niet verder helpen..... Ik heb van betere support ervaringen gehoord....

Reputatie 1
Badge +2

Wat een vreemde vraag waarom je de Playbar bedraad hebt en de Roam via WiFi.

De roam kan alleen via WiFi!

Ik mijn Playbase ook bedraad en nog een One bedraad, allebei achter een unmaneged switch van TP-link.

Toevallig heb ik ook ap’s van Ubiquiti, en het draait als een tierelier, de Roam roamt keurig tussen die 2.

Het kan bijna niet anders dat jou Roam defect is, ik heb trouwens ook nig nooit een paars lichtje gezien.

En het feit dat de knoppen geen respons geven spreekt toch boekdelen!

ik zou toch proberen support proberen te overreden om om te ruilen, het is een geweldig speakertje!


 

Reputatie 6
Badge +3

Ik kan me je frustratie voorstellen en er is geen gemakkelijke oplossing voor. Omdat je de Playbar bekabeld hebt, draait je Sonos systeem op SonosNet en niet op je thuiswifi behalve de Roam, die kan dat niet. Je komt daardoor in de zgn mixed mode terecht en helaas is dat extra complexiteit. Voor veel mensen is het een dealbreaker dat de Roam niet op SonosNet kan.

Reputatie 6
Badge +3

 

Ik mijn Playbase ook bedraad en nog een One bedraad, allebei achter een unmaneged switch van TP-link.

 

Dit is wel interessant; als ik het goed lees heb jij al je reguliere Sonos speakers (behalve Roam dan) aan de kabel hangen. In dat geval maak jij dus geen gebruik van SonosNet, het eigen draadloze netwerk van Sonos. Ik denk dat daar het verschil zit met @JavanderBurg . Die heeft alleen zijn Playbar bekabeld; ik vermoed dat er nog meer speakers in het spel zijn die draadloos zijn, dus SonosNet gebruiken en dat daar dan ook het probleem zit, de samenwerking tussen SonosNet & Wifi Mode.

 

Reputatie 1
Badge +2

Hoi Eddie, ik maak wel gebruik van Sonosnet hoor.

Ik heb flink wat Sonos in huis staan, 14 stuks.

Ja, het is een beetje uit de hand gelopen sinds ik voor de aardigheid een One gekocht heb.

Huiskamer en keuken rechts staan bedraad achter dezelfde switch.

De play:1 in de badkamer kwam niet goed mee dus heb ik een One in de keuken bedraad.

Het speelt allemaal probleemloos, de Roam schakelt ook soepel tussen de AP’s.

Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht hoor, de Roam kan namelijk niet switchen tussen Sonosnet en WiFi.

groet, Jos

 

 

 

Reputatie 6
Badge +3

 

Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht hoor

 

Dat is een mooie opstelling die je daar hebt en top dat het allemaal zo goed werkt, dat is niet zo vanzelfsprekend als je aangeeft. Als je meer dan 1 Sonos bekabeld hebt maar niet allemaal (dus ook SonosNet gebruikt) dan is het een beetje een gok of het werkt. De beste kans heb je dan met unmanaged switches zoals jij hebt. Ik heb hier 6 managed Unifi switches in huis en kreeg conflicten met het Spanning Tree Protocol. Het komt er simpelweg op neer dat de STP standaard van die switches te modern is om samen te werken met de verouderde STP standaard van Sonos. Toen ik nog unmanaged TP-Link switches gebruikte had ik ook nergens last van met 3 vd 7 Sonos bekabeld. Er bestaat dan echter een risico op een broadcast storm, daarom is juist dat STP als techniek bedacht; als je dat krijgt dan gaat je hele netwerk plat en krijg je andere problemen (met vrouw en kinderen :joy: ). 

Reputatie 1
Badge +2

Het fenomeen broadcaststorm heb ik een week of drie geleden mogen ervaren na een update van de AP-AC pro’s.

ik had toen een One “ge-daisychained” met een AP-AC pro wat maanden lang prima gewerkt had.

Wat er precies gebeurde weet ik niet, ik denk dat er na die update een loop tussen die AP’s is onstaan.

Die zitten ieder op een andere poort van de modem, is een gok hoor, ik ben geen it-er.

 

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Het fenomeen broadcaststorm heb ik een week of drie geleden mogen ervaren na een update van de AP-AC pro’s.

ik had toen een One “ge-daisychained” met een AP-AC pro wat maanden lang prima gewerkt had.

Wat er precies gebeurde weet ik niet, ik denk dat er na die update een loop tussen die AP’s is onstaan.

Die zitten ieder op een andere poort van de modem, is een gok hoor, ik ben geen it-er.

 

Yep, die TP-Link unmanaged switch en ook je modem beschermen daar niet voor. Dat moet echt ondersteund worden door managed switches, die kunnen dat voorkomen. Die AP-AC-Pro`s verdienen eigenlijk beter dan een TP-Link unmanaged switch of het modem :wink: . Heb je die dan met injectors gevoed of PoE ? Los daarvan wordt die storm of flood veroorzaakt door een bron, bv Sonos of IPtv die broadcast of multicast. Sonos kun je al uitsluiten door slechts 1 Sonos te bekabelen, niet meer en niet minder, dan kan die het al niet veroorzaken, alle verkeer gaat dan immers via SonosNet behalve 1 voor het WAN.

Reputatie 1
Badge +2

Nou, de storm is inmiddels weer gaan liggen hoor.

Het werkt allemaal weer, heb gewoon een aparte utp kabel getrokken.

Maar je hebt gelijk hoor, die ac-ap pro’s hebben veel meer in hun mars als dat ik nu gebruik.

Ik heb ze trouwens dmv injectors gevoed.

Maar zolang het allemaal werkt laat ik maar ff voor wat het is.

Om met dat STP gedoe te gaan lopen stoeien zie ik niet zo zitten.

Ik ben bang dat dat toch boven mijn pet gaat.

Maar zodra bij Ziggo een vrije modemkeuze komt ga ik dat wel meteen aanpassen.

Ik vind het wel een wonder dat het ondanks dat Arris modem zo goed blijft werken.

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Maar zodra bij Ziggo een vrije modemkeuze komt ga ik dat wel meteen aanpassen.

Die vrije modemkeuze is, zeker bij Ziggo, een wassen neus. Er zijn nauwelijks kabelmodems in de markt en het levert je niks op om die te vervangen. Ik gebruik ook nog steeds mijn Compal Connectbox, tegenhanger van de Arris.

Waar het om gaat is wat je achter dat modem doet en daar laat Ziggo je al lang de vrije keus.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus

 

 

 

 

Reputatie 1
Badge +2

Dat kan is natuurlijk ook een prima oplossing. 
Had ik even niet aan gedacht, terwijl het erg voor de hand ligt.

USG eraan hangen en een paar nieuwe switches.

Ga me er eens in verdiepen.