Problemen met bijwerken muziekbibliotheek.

  • 9 December 2021
  • 50 reacties
  • 1582 Bekeken

Ik maak al enkele jaren tot volle tevredenheid gebruik van Sonos in combinatie met een (al wat oudere) WD MyBookLive NAS waarop ik mijn muziekbestanden bewaar. Sinds een week of drie, mogelijk doordat ik de muziekbibliotheek flink aan het uitbreiden ben, ondervind ik problemen. De muziekbibliotheek bevat op dit moment iets minder dan 30.000 nummers. Als ik de bibliotheek probeer bij te werken, krijg ik steevast de melding: “<mapnaam> Is niet meer beschikbaar. Het apparaat waarop de muziekbestanden zijn opgeslagen is mogelijk niet ingeschakeld of het pad kan zijn gewijzigd". Ik kan de muziekbestanden die al in de bibliotheek zijn opgenomen echter wel gewoon afspelen en ook gewoon via het netwerk benaderen. Dit probleem doe zich bij zowel de mobiele controller als de controller op mijn laptop (Windows 10) voor. De controller opnieuw instellen of het systeem (inclusief router, NAS en alle Sonos-apparatuur) opnieuw opstarten werkt niet. De mappen uit de indeling van de muziekbibliotheek verwijderen en opnieuw toevoegen biedt ook geen oplossing; ik krijgdan de zelfde melding (en de map wordt dan vervolgens niet meer in de indeling opgenomen. Ik heb al geprobeerd de situatie te verbeteren door de bibliotheek op te delen in verschillende submappen. Dat lukt zolang de omvang van de mappen beperkt blijft, maar als je vervolgens de overige bestanden toevoegt en opnieuw indexeert, komt de bovengenoemde melding weer in beeld. Vorige week dacht ik het voor elkaar te hebben: ik kon de zaak toen weer geheel bijwerken. Maar nu de mappen weer wat in zijn gegroeid, gaat het wederom mis. Wat zou het probleem kunnen zijn?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

50 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

ik heb uiteindelijk een synology Nas case aangeschaft waar ik de WD schijven gaan insteken, 

 

Goede keuze; je zult zien dat Synology van een heel andere klasse is dan WD en dan heb ik met name over de kwaliteit van de S/W en de support.

Reputatie 7

Ik lees meer problemen met een WD….. Kij́k ook eens op het engelstalige forum.

Badge

Ik lees meer problemen met een WD….. Kij́k ook eens op het engelstalige forum.

maar hoe komt dat er nooit problemen zijn geweest tot nu, dan moet er toch een update geweest zijn die de problemen veroorzaken

 

mvg,

PeElAnKa

Reputatie 7

Vreemd. In principe zou Sonos nu juist met meer NAS-sen moeten kunnen verbinden nu de S2-software ook SMBv2 en SMBv3 aankan. Misschien kun je in de instellingen van de WD daar eens mee spelen?

De mogelijkheid om SMBv2 en SMBv3 te gebruiken is gekomen met de laatste update. Of die update ook de verbinding met de WD gemold heeft kan ik niet zeggen.

Badge

@PeElAnKa

“de automatische indexering stond aan, maar ik heb de link gewist "

Het opzetten van de link en het indexeren hebben zo te zien hetzelfde probleem. De (tijdelijke) oplossing zou dus ook hetzelfde moeten zijn: volhouden. 

Ik heb nog geen tijd gehad voor contact met Sonos, maar ik ga het wel proberen.

Badge

Ik heb met Sonos gechat.

Er waren veel misverstanden, bijv. dat ik MyCloud  OS 5 moest installeren, terwijl ik geen MyCloud heb.

Na installeren van MyCloud voor mijn MyBook Live bleek ik een MyCloud V1 te hebben, waarin niets in te stellen was. Daar kwamen we dus niet uit.  Ook niet waarom ik op de PC iets moet installeren, waar Sonos via het netwerk naar de NAS niets mee doet.

 

Maar wat Sonos wilde was:

“Allereerst moet u updaten naar de meest recente versie van MyCloud OS 5, momenteel 5.05.111. Nadat de firmware is bijgewerkt, gaat u naar Instellingen -> Netwerk en zorgt u ervoor dat het SMB-protocol is ingesteld op SMB1 (en een eventuele hogere versie indien nodig) en dat NT LAN Manager is ingesteld op NTLMv1 en NTLMv2. “

 

Misschien kan iemand hier iets mee en kan aangeven hoe ik dit zou kunnen/moeten instellen. Als ik inlog op de NAS, kan ik dit nergens terugvinden.

 

Laat eens weten.

Badge

Ik heb met Sonos gechat.

Er waren veel misverstanden, bijv. dat ik MyCloud  OS 5 moest installeren, terwijl ik geen MyCloud heb.

Na installeren van MyCloud voor mijn MyBook Live bleek ik een MyCloud V1 te hebben, waarin niets in te stellen was. Daar kwamen we dus niet uit.  Ook niet waarom ik op de PC iets moet installeren, waar Sonos via het netwerk naar de NAS niets mee doet.

 

Maar wat Sonos wilde was:

“Allereerst moet u updaten naar de meest recente versie van MyCloud OS 5, momenteel 5.05.111. Nadat de firmware is bijgewerkt, gaat u naar Instellingen -> Netwerk en zorgt u ervoor dat het SMB-protocol is ingesteld op SMB1 (en een eventuele hogere versie indien nodig) en dat NT LAN Manager is ingesteld op NTLMv1 en NTLMv2. “

 

Misschien kan iemand hier iets mee en kan aangeven hoe ik dit zou kunnen/moeten instellen. Als ik inlog op de NAS, kan ik dit nergens terugvinden.

 

Laat eens weten.

ik ga dit wat moeten uitzoeken, hij zegt dat mijn firmware up to date is

ik heb firmware MyBookLive 02.43.10-048 : Core F/W 

ik denk geen MyCloud te hebben erop staan, ik kan wel via de app op de MyBookLive,

ik vind van MyCloud of NTLMv1 of NTLMv2 instellingen niet op mijn MyBookLive

mvg,

PeElAnKa

Badge

ik ga dit wat moeten uitzoeken, hij zegt dat mijn firmware up to date is

ik heb firmware MyBookLive 02.43.10-048 : Core F/W 

ik denk geen MyCloud te hebben erop staan, ik kan wel via de app op de MyBookLive,

ik vind van MyCloud of NTLMv1 of NTLMv2 instellingen niet op mijn MyBookLive

mvg,

PeElAnKa

ik heb wel al iets gevonden wat toch een beetje verontrustend is, info in onderstaande link heb ik al op meerdere site terug gevonden,

https://appleglitz.com/dutch/heeft-u-een-wd-my-book-live-apparaat-uw-gegevens-lopen-gevaar-dit-is-wat-u-moet-doen/

mvg,

PeElAnKa

Badge

 

ik heb wel al iets gevonden wat toch een beetje verontrustend is, info in onderstaande link heb ik al op meerdere site terug gevonden,

https://appleglitz.com/dutch/heeft-u-een-wd-my-book-live-apparaat-uw-gegevens-lopen-gevaar-dit-is-wat-u-moet-doen/

mvg,

PeElAnKa

 @PeElAnKa 

 

 

 

Dit heb ik een een half jaar al gelezen, zie o.a.:

https://tweakers.net/nieuws/183612/western-digital-koppel-wd-my-book-live-los-om-gegevensverlies-te-voorkomen.html

Badge

Goedemorgen deze link had ik gisteren ook tegengekomen, 

ik wist dit niet, ik ga zien of ik die nog kan wisselen met 40% korting op een MyCloud en daar kan je die instellingen waarschijnlijk wel vinden, om de vraag van deze topic niet uit het oog te verliezen, ik heb de schijf nog steeds niet terug kunnen koppelen in sonos,

mvg,

PeElAnKa,

Reputatie 6
Badge +3

WD is in de kern een leverancier van harde schijven die zijn assortiment heeft uitgebreid naar network storage.

Qnap en Synology zijn in de kern bedrijven die network storage aanbieden; die hebben hun support veel beter op orde. Mijn vorige Synology heeft 10 jaar gedraaid (met WD schijven :joy: ) voor ik `m zelf uit heb gezet en deze heeft tot het einde toe beveiligingsupdates gekregen.

I’ve been having almost identical problem for some months now since the major firmware upgrade from Sonos. I am using my Asus router with a USB disc as a NAS - and it worked fine for months up to that update.  Having raised a ticket with Sonos they spent ages telling me the usual “it’s wireless interference” and “your Sonos is unable to reliably connect to your NAS”.  The fact that I could play tracks without any problem on Sonos (that were already indexed) did not change the Sonos support opinion.  In the end they stopped responding.  What we did find is described above, in that if you separate a large single folder into small ones and add them as separate library entries it works - initially.  But, when you then try and scan it again (maybe because you bought another album) it fails.  The log entry on Asus SMB is “client used more credits than granted” etc.  The issue is that Sonos told me “on the quiet” that they now support SMB2 with that firmware release.  They had required SMB1 until then.  So, I figure it is the way Sonos have coded SMB2 that is the problem, but I can’t prove it - until maybe now.  The fact that it gives this error on more than one SMB2 server implementation might indicate that this is indeed a Sonos issue.  Problem is there is no way to force Sonos to go back to SMB1 until it is fixed.  As far as I know, Sonos still refuse to accept this is an issue.

Ik ervaar hetzelfde met een Netgear Router waarop via USB een externe schijf is aangesloten. Heeft altijd prima gewerkt, en geeft nu ineens  problemen: of hij geeft aan dat de bestandslocatie niet zou bestaan, of hij is eindeloos bezig met bijwerken. 

Badge

Ik ervaar hetzelfde met een Netgear Router waarop via USB een externe schijf is aangesloten. Heeft altijd prima gewerkt, en geeft nu ineens  problemen: of hij geeft aan dat de bestandslocatie niet zou bestaan, of hij is eindeloos bezig met bijwerken. 

Hoe oud is de router?

Het moet iets met SMB zijn. In Windows is sinds kort SMB 1 uitgeschakeld en ik denk dat Sonos bij een laatste update iets dergelijks gedaan heeft. Als je NAS dus hier niet goed mee omgaat, heb je verbindingsproblemen.

Wel vreemd overigens, dat het bij mij soms wel werkt, als je maar lang genoeg blijft proberen.

Reputatie 7

Snos heeft juist SMBv2 en 3 aangezet. Over uitzetten van v1 lees ik niets. Maar het lijkt inderdaad nog niet helemaal stabiel.

Badge

Snos heeft juist SMBv2 en 3 aangezet. Over uitzetten van v1 lees ik niets. Maar het lijkt inderdaad nog niet helemaal stabiel.

Gezien wat Sonos als oplossing wilde tijdens de chat: 

“Nadat de firmware is bijgewerkt, gaat u naar Instellingen -> Netwerk en zorgt u ervoor dat het SMB-protocol is ingesteld op SMB1 (en een eventuele hogere versie indien nodig) en dat NT LAN Manager is ingesteld op NTLMv1 en NTLMv2. “

 

lijkt het er op, dat de MyBook Live niet lekker met SMB V2 en V3 overweg kan. En een update komt er sinds 2016 ook niet meer, dus ik denk dat we hiermee blijven zitten.
Als je wat wilt, zou je bijv. een nieuwe NAS case moeten kopen en de MyBook Live schijf erin overzetten. Er zijn filmpjes op Youtube hoe je de MyBook Live openmaakt.

Ik had de door mijzelf gestarte discussie al eventjes niet meer op de voet gevolgd, vooral doordat ik dacht dat het probleem bij mijn al wat oudere NAS lag. Nu zie ik dat ik bij lange na niet de enige ben die problemen ondervindt.

Ik heb zelf inmiddels een nieuwe NAS (Asustor Drivestor 4 1104T) aangeschaft en mijn muziekbibliotheek daar op gezet. Dat ging in eerste instantie goed, maar bij de eerste keer bijwerken toch weer de bovengenoemde melding. Het is dus duidelijk niet WD-gerelateerd.

SMBv1 inschakelen lijkt bij mij een werkende oplossing te zijn. De bibliotheek is nu weer bijgewerkt. Maar ja, SMBv1 is minder veilig toch..?

Het lijkt mij dat ze bij Sonos werk moeten maken van deze problemen. Toch een beetje te gek dat je onder de motorkap moet duiken om de boel aan de praat te houden.

Badge

Ik had de door mijzelf gestarte discussie al eventjes niet meer op de voet gevolgd, vooral doordat ik dacht dat het probleem bij mijn al wat oudere NAS lag. Nu zie ik dat ik bij lange na niet de enige ben die problemen ondervindt.

Ik heb zelf inmiddels een nieuwe NAS (Asustor Drivestor 4 1104T) aangeschaft en mijn muziekbibliotheek daar op gezet. Dat ging in eerste instantie goed, maar bij de eerste keer bijwerken toch weer de bovengenoemde melding. Het is dus duidelijk niet WD-gerelateerd.

SMBv1 inschakelen lijkt bij mij een werkende oplossing te zijn. De bibliotheek is nu weer bijgewerkt. Maar ja, SMBv1 is minder veilig toch..?

Het lijkt mij dat ze bij Sonos werk moeten maken van deze problemen. Toch een beetje te gek dat je onder de motorkap moet duiken om de boel aan de praat te houden.

 

Wel een wat vreemde ontwikkeling: als jij hem werkend gekregen hebt door SMB V1 in te schakelen, wat is dan de overeenkomst met de WD MyBook?

Volgens Sonos moest ik SMB V1 (of hoger) inschakelen. Het lijkt er dus op dat:
1. Sonos voorheen niet met SMB werkte.
2. De MyBook voordat Sonos met SMB ging werkte, dus goed werkte op een andere manier
3. Sinds Sonos met SMB is gaan werken, de MyBook Live dat ook gaat proberen, maar dat dat niet lekker werkt. En een upgrade krijgen we daar niet voor.

@106rallye: je zegt dat Sonos SMB V2 en V3 aangezet heeft: werkten ze voorheen met SMB V1 of met wat anders volgens jouw info?

 

Reputatie 6
Badge +3

SMBv1 inschakelen lijkt bij mij een werkende oplossing te zijn. De bibliotheek is nu weer bijgewerkt. Maar ja, SMBv1 is minder veilig toch..?

 

SMB1 als minimale versie inschakelen is onveilig. Het protocol stamt uit 1980 en ondersteund geen enkele encryptie. Een van de bekendste ransomwares, WannaCry, heeft zijn weg kunnen vinden door gaten in SMB1. 

Reputatie 6
Badge +3

 

@106rallye: je zegt dat Sonos SMB V2 en V3 aangezet heeft: werkten ze voorheen met SMB V1 of met wat anders volgens jouw info?

 

In de laatste f/w upgrade (13.4) is inderdaad ondersteuning voor SMB2 en SMB3 toegevoegd. SMB1 heeft altijd gewerkt. Ik heb SMB2 getest op mijn Synology NAS en het werkt prima.

Zie mijn eerdere post voor (verschil in kwaliteit van) support en de diverse leveranciers van network storage oplossingen.

Badge

 

@106rallye: je zegt dat Sonos SMB V2 en V3 aangezet heeft: werkten ze voorheen met SMB V1 of met wat anders volgens jouw info?

 

In de laatste f/w upgrade (13.4) is inderdaad ondersteuning voor SMB2 en SMB3 toegevoegd. SMB1 heeft altijd gewerkt. Ik heb SMB2 getest op mijn Synology NAS en het werkt prima.

Zie mijn eerdere post voor (verschil in kwaliteit van) support en de diverse leveranciers van network storage oplossingen.

 

Het probleem zou dus ontstaan kunnen zijn toen Sonos SMB v2 of v3 tegen de NAS probeerde te praten. Ik kan een complete systemlog uit mijn NAS uitdraaien, ik ga eens kijken of ik kan zien wat er fout gaat bij het indexeren van Sonos.

 

Reputatie 6
Badge +3

 

Het probleem zou dus ontstaan kunnen zijn toen Sonos SMB v2 of v3 tegen de NAS probeerde te praten. Ik kan een complete systemlog uit mijn NAS uitdraaien, ik ga eens kijken of ik kan zien wat er fout gaat bij het indexeren van Sonos.

 

Je zou eens kunnen proberen om de SMB service opnieuw op te starten of zelfs de gehele NAS een keer te rebooten.

Badge

Kijk, zo komen we wel wat verder:

  1. In de log van de NAS zie ik op het moment van indexen van Sonos:

[2021/12/29 15:23:14.385099,  0] smbd/smb2_server.c:328(smb2_validate_message_id)
  smb2_validate_message_id: client used more credits than granted message_id (1025)

  1. Zoeken op het probleem met “client used more credits than granted”
    levert het volgende op uit de SMB specs:

Section 3.2.4.1.2 and its corresponding WBNs explain that:

-          A client will try to maintain its credit count to the maximum value allowed by the particular configuration.

-          That credits count is maintained on a per connection basis.

-          Every time a client needs to consume credits, it will request new credits in order to maintain its credit count to the maximum allowed.

-          The server determines whether or not that request is granted in full or partially.

  1. N.a.v. de opmerking van Eddie the Eagle heb ik de NAS weer opnieuw geboot (had ik al eerder gedaan, maar leek niets op te leveren) en toen blijkt het indexeren te werken, maar slechts 1 keer. Na weer rebooten werkt het 1 keer.

Conclusie:
- er gaat iets mis met de communicatie tussen Sonos en de NAS over de beschikbare credits van de SMB connectie.​​​​​​
- na een reboot van de NAS lijken er genoeg credits beschikbaar te zijn voor 1 indexering.

 

Als dit ontstaan is met de Sonos f/w upgrade (13.4) (@Eddie the Eagle), zou er dus een Sonos probleem moeten zijn en zou Sonos dit op moeten lossen.
De circumventie is dan het rebooten van de NAS, waarna je (ik in ieder geval) 1 keer kunt indexeren.

Kunnen anderen dit bevestigen?

Reputatie 6
Badge +3

Kunnen anderen dit bevestigen?

Zit je gehele Sonos systeem wel op 13.4 ? Dus zowel de Sonos devices als de apps ?

Badge

Goedeavond,

 

ik heb uiteindelijk een synology Nas case aangeschaft waar ik de WD schijven gaan insteken, 

ik ben bezig met alles eerst op een andere schijf te plaatsen (omdat ik in eerste instantie deze wou binnenbrengen) nu mijn muziek is intussen al verzet op een andere locatie, vandaar kan ik deze niet meer testen, 

ik ga dus de mybooklive uitbouwen en wegdoen nu die toch niet meer veilig is,

mvg,

PeElAnKa