Problemen met bijwerken muziekbibliotheek.

  • 9 December 2021
  • 50 reacties
  • 1582 Bekeken

Ik maak al enkele jaren tot volle tevredenheid gebruik van Sonos in combinatie met een (al wat oudere) WD MyBookLive NAS waarop ik mijn muziekbestanden bewaar. Sinds een week of drie, mogelijk doordat ik de muziekbibliotheek flink aan het uitbreiden ben, ondervind ik problemen. De muziekbibliotheek bevat op dit moment iets minder dan 30.000 nummers. Als ik de bibliotheek probeer bij te werken, krijg ik steevast de melding: “<mapnaam> Is niet meer beschikbaar. Het apparaat waarop de muziekbestanden zijn opgeslagen is mogelijk niet ingeschakeld of het pad kan zijn gewijzigd". Ik kan de muziekbestanden die al in de bibliotheek zijn opgenomen echter wel gewoon afspelen en ook gewoon via het netwerk benaderen. Dit probleem doe zich bij zowel de mobiele controller als de controller op mijn laptop (Windows 10) voor. De controller opnieuw instellen of het systeem (inclusief router, NAS en alle Sonos-apparatuur) opnieuw opstarten werkt niet. De mappen uit de indeling van de muziekbibliotheek verwijderen en opnieuw toevoegen biedt ook geen oplossing; ik krijgdan de zelfde melding (en de map wordt dan vervolgens niet meer in de indeling opgenomen. Ik heb al geprobeerd de situatie te verbeteren door de bibliotheek op te delen in verschillende submappen. Dat lukt zolang de omvang van de mappen beperkt blijft, maar als je vervolgens de overige bestanden toevoegt en opnieuw indexeert, komt de bovengenoemde melding weer in beeld. Vorige week dacht ik het voor elkaar te hebben: ik kon de zaak toen weer geheel bijwerken. Maar nu de mappen weer wat in zijn gegroeid, gaat het wederom mis. Wat zou het probleem kunnen zijn?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

50 Reacties

Reputatie 7

Sonos heeft een 65k limiet. Deze kan echter, afhankelijk van de grootte van de bij de bestanden opgenomen info, ook al eerder in werking treden.

Heb je erg veel informatie (uitvoerende, cover etc.) in je files staan?\

Aan de andere kant: de foutmelding lijkt op een storing in je MyBook te duiden…...

Sonos heeft een 65k limiet. Deze kan echter, afhankelijk van de grootte van de bij de bestanden opgenomen info, ook al eerder in werking treden.

Heb je erg veel informatie (uitvoerende, cover etc.) in je files staan?\

Aan de andere kant: de foutmelding lijkt op een storing in je MyBook te duiden…...

Bedankt voor je reactie. Die limiet kende ik. Aan die 65k kom ik echter nog lang niet. Er staan wel plaatjes bij sommige albums, maar dat zijn er in totaal hooguit enkele honderden. Bij elkaar zou ik dan misschien de 30k net overschrijden en dat lijkt me een groot verschil met de 65k die steeds wordt genoemd.

Aan een storing in de NAS heb ik ook al gedacht. Het typische is dat alles nog gewoon intact lijkt en ook afspeelbaar is. De kosten van de aanschaf een beetje goede NAS (die dan wel wat meer zou moeten bieden dan  deze MyBook die eigenlijk een afdankertje van mijn broer was) zijn dusdanig dat ik eerst de mogelijke oplossingen wil onderzoeken alvorens hem uit het raam te gooien...

Badge

Goedeavond,

ik heb namelijk hetzelfde probleem, ook WD NAS

de nas was via sonos goed bereikbaar tot ik de muziekbibliotheek wou bijwerken,

ik heb de link gewist en terug willen toevoegen maar zonder resultaat,

in de verkenner is de schijf goed bereikbaar, zoals bij @OkkeG kan je muziek opslaan en afspelen op de computer, bij instellingen muziekbibliotheek kan ik mijn \\NASNAAM\Muziek ingeven met daarbij horende login en PW (als ik een fout maak zegt hij dit ook met toegang geweigerd) en dan bij het indexeren zegt hij ook die foutmelding zoals bij @OkkeG, iemand een oplossing aub, nu heb ik geen muziek meer (alles staat op de NAS)

mvg,

PeElAnKa

 

Reputatie 7

Vreemd. In principe zou Sonos nu juist met meer NAS-sen moeten kunnen verbinden nu de S2-software ook SMBv2 en SMBv3 aankan. Misschien kun je in de instellingen van de WD daar eens mee spelen?

Badge

Goedenavond,

Ik heb er ook last van. Toevallig (?) ook op een WD Live, die verder geen problemen heeft.

De eerste keer was een paar weken geleden, maar een paar uur later werkte het indexeren weer wel.

Ik heb nu weer wat muziek toegevoegd en ben al 2 dagen bezig met synchroniseren en het lijkt helemaal niet meer te lukken. Ik heb er nu volgens de verkenner 18 GB en 2200 bestanden, muziek en anderen, in staan. Dat zou toch geen probleem mogen zijn.

 

Afspelen van wat er geïndexeerd is, werkt gewoon, ik krijg alleen de nieuwe muziek er niet meer bij.

 

Is Sonos al op de hoogte van dit probleem en kijken ze er naar? Het lijkt een niet voor de hand liggend probleem te zijn.

Badge

Goedenavond,

Ik heb er ook last van. Toevallig (?) ook op een WD Live, die verder geen problemen heeft.

Het is toch een kwestie van volhouden: vanochtend zijn mijn bestanden van de NAS alsnog geïndexeerd. Geen idee wat de oorzaak is, maar het is wel irritant en moet opgelost worden.

 

Badge

Goedenavond,

Ik heb er ook last van. Toevallig (?) ook op een WD Live, die verder geen problemen heeft.

Het is toch een kwestie van volhouden: vanochtend zijn mijn bestanden van de NAS alsnog geïndexeerd. Geen idee wat de oorzaak is, maar het is wel irritant en moet opgelost worden.

 

ik had  de link eens verwijderd maar krijg hem nu niet meer actief op sonos,

ik heb gezien ik heb maar 6500 liedjes in 40 gb , wel in 574 mappen en submappen,

Vreemd. In principe zou Sonos nu juist met meer NAS-sen moeten kunnen verbinden nu de S2-software ook SMBv2 en SMBv3 aankan. Misschien kun je in de instellingen van de WD daar eens mee spelen?

deze instelling heb ik niet gevonden in de nas server en volgens mij staat alles goed,

 

 

nu heb ik verlopig aan sonos niks aan (buiten radio) omdat ik mijn liedjes niet meer kan afspelen,

wat kan ik doen, wat kan ik testen, dit is echt vervelend,

mvg, PeElAnKa

Badge

Goedenavond,

Ik heb er ook last van. Toevallig (?) ook op een WD Live, die verder geen problemen heeft.

Het is toch een kwestie van volhouden: vanochtend zijn mijn bestanden van de NAS alsnog geïndexeerd. Geen idee wat de oorzaak is, maar het is wel irritant en moet opgelost worden.

 

 

 

 

Vreemd. In principe zou Sonos nu juist met meer NAS-sen moeten kunnen verbinden nu de S2-software ook SMBv2 en SMBv3 aankan. Misschien kun je in de instellingen van de WD daar eens mee spelen?

 

wat kan ik doen, wat kan ik testen, dit is echt vervelend,

mvg, PeElAnKa

 

Je kunt proberen te blijven indexeren, bij mij lukt het na veel proberen toch weer iedere keer weer wel. Heb  je ook een tijd voor automatisch indexeren aangezet?

Ik ga morgen eens met Sonos chatten. ik zie soms Sonos medewerkers op forumposts reageren, maar deze is blijkbaar nog niet opgevallen.

Hier dezelfde problemen, mogelijk al langer, maar vandaag pas opgevallen. Bestaande media worden prima gespeeld vanaf het UNC pad, maar de bibliotheek bijwerken lukt ook bij meerdere pogingen niet meer.

Badge

 

Je kunt proberen te blijven indexeren, bij mij lukt het na veel proberen toch weer iedere keer weer wel. Heb  je ook een tijd voor automatisch indexeren aangezet?

Ik ga morgen eens met Sonos chatten. ik zie soms Sonos medewerkers op forumposts reageren, maar deze is blijkbaar nog niet opgevallen.

de automatische indexering stond aan, maar ik heb de link gewist om dan terug er in te zetten maar nu krijg ik hem niet meer geconnecteerd, heb je misschien Sonos al kunnen bereiken met dit probleem aub

 

mvg, PeElAnKa

Reputatie 7

Ik lees meer problemen met een WD….. Kij́k ook eens op het engelstalige forum.

Badge

Ik lees meer problemen met een WD….. Kij́k ook eens op het engelstalige forum.

maar hoe komt dat er nooit problemen zijn geweest tot nu, dan moet er toch een update geweest zijn die de problemen veroorzaken

 

mvg,

PeElAnKa

Reputatie 7

Vreemd. In principe zou Sonos nu juist met meer NAS-sen moeten kunnen verbinden nu de S2-software ook SMBv2 en SMBv3 aankan. Misschien kun je in de instellingen van de WD daar eens mee spelen?

De mogelijkheid om SMBv2 en SMBv3 te gebruiken is gekomen met de laatste update. Of die update ook de verbinding met de WD gemold heeft kan ik niet zeggen.

Badge

@PeElAnKa

“de automatische indexering stond aan, maar ik heb de link gewist "

Het opzetten van de link en het indexeren hebben zo te zien hetzelfde probleem. De (tijdelijke) oplossing zou dus ook hetzelfde moeten zijn: volhouden. 

Ik heb nog geen tijd gehad voor contact met Sonos, maar ik ga het wel proberen.

Badge

Ik heb met Sonos gechat.

Er waren veel misverstanden, bijv. dat ik MyCloud  OS 5 moest installeren, terwijl ik geen MyCloud heb.

Na installeren van MyCloud voor mijn MyBook Live bleek ik een MyCloud V1 te hebben, waarin niets in te stellen was. Daar kwamen we dus niet uit.  Ook niet waarom ik op de PC iets moet installeren, waar Sonos via het netwerk naar de NAS niets mee doet.

 

Maar wat Sonos wilde was:

“Allereerst moet u updaten naar de meest recente versie van MyCloud OS 5, momenteel 5.05.111. Nadat de firmware is bijgewerkt, gaat u naar Instellingen -> Netwerk en zorgt u ervoor dat het SMB-protocol is ingesteld op SMB1 (en een eventuele hogere versie indien nodig) en dat NT LAN Manager is ingesteld op NTLMv1 en NTLMv2. “

 

Misschien kan iemand hier iets mee en kan aangeven hoe ik dit zou kunnen/moeten instellen. Als ik inlog op de NAS, kan ik dit nergens terugvinden.

 

Laat eens weten.

Badge

Ik heb met Sonos gechat.

Er waren veel misverstanden, bijv. dat ik MyCloud  OS 5 moest installeren, terwijl ik geen MyCloud heb.

Na installeren van MyCloud voor mijn MyBook Live bleek ik een MyCloud V1 te hebben, waarin niets in te stellen was. Daar kwamen we dus niet uit.  Ook niet waarom ik op de PC iets moet installeren, waar Sonos via het netwerk naar de NAS niets mee doet.

 

Maar wat Sonos wilde was:

“Allereerst moet u updaten naar de meest recente versie van MyCloud OS 5, momenteel 5.05.111. Nadat de firmware is bijgewerkt, gaat u naar Instellingen -> Netwerk en zorgt u ervoor dat het SMB-protocol is ingesteld op SMB1 (en een eventuele hogere versie indien nodig) en dat NT LAN Manager is ingesteld op NTLMv1 en NTLMv2. “

 

Misschien kan iemand hier iets mee en kan aangeven hoe ik dit zou kunnen/moeten instellen. Als ik inlog op de NAS, kan ik dit nergens terugvinden.

 

Laat eens weten.

ik ga dit wat moeten uitzoeken, hij zegt dat mijn firmware up to date is

ik heb firmware MyBookLive 02.43.10-048 : Core F/W 

ik denk geen MyCloud te hebben erop staan, ik kan wel via de app op de MyBookLive,

ik vind van MyCloud of NTLMv1 of NTLMv2 instellingen niet op mijn MyBookLive

mvg,

PeElAnKa

Badge

ik ga dit wat moeten uitzoeken, hij zegt dat mijn firmware up to date is

ik heb firmware MyBookLive 02.43.10-048 : Core F/W 

ik denk geen MyCloud te hebben erop staan, ik kan wel via de app op de MyBookLive,

ik vind van MyCloud of NTLMv1 of NTLMv2 instellingen niet op mijn MyBookLive

mvg,

PeElAnKa

ik heb wel al iets gevonden wat toch een beetje verontrustend is, info in onderstaande link heb ik al op meerdere site terug gevonden,

https://appleglitz.com/dutch/heeft-u-een-wd-my-book-live-apparaat-uw-gegevens-lopen-gevaar-dit-is-wat-u-moet-doen/

mvg,

PeElAnKa

Badge

 

ik heb wel al iets gevonden wat toch een beetje verontrustend is, info in onderstaande link heb ik al op meerdere site terug gevonden,

https://appleglitz.com/dutch/heeft-u-een-wd-my-book-live-apparaat-uw-gegevens-lopen-gevaar-dit-is-wat-u-moet-doen/

mvg,

PeElAnKa

 @PeElAnKa 

 

 

 

Dit heb ik een een half jaar al gelezen, zie o.a.:

https://tweakers.net/nieuws/183612/western-digital-koppel-wd-my-book-live-los-om-gegevensverlies-te-voorkomen.html

Badge

Goedemorgen deze link had ik gisteren ook tegengekomen, 

ik wist dit niet, ik ga zien of ik die nog kan wisselen met 40% korting op een MyCloud en daar kan je die instellingen waarschijnlijk wel vinden, om de vraag van deze topic niet uit het oog te verliezen, ik heb de schijf nog steeds niet terug kunnen koppelen in sonos,

mvg,

PeElAnKa,

Reputatie 6
Badge +3

WD is in de kern een leverancier van harde schijven die zijn assortiment heeft uitgebreid naar network storage.

Qnap en Synology zijn in de kern bedrijven die network storage aanbieden; die hebben hun support veel beter op orde. Mijn vorige Synology heeft 10 jaar gedraaid (met WD schijven :joy: ) voor ik `m zelf uit heb gezet en deze heeft tot het einde toe beveiligingsupdates gekregen.

Ik ervaar hetzelfde met een Netgear Router waarop via USB een externe schijf is aangesloten. Heeft altijd prima gewerkt, en geeft nu ineens  problemen: of hij geeft aan dat de bestandslocatie niet zou bestaan, of hij is eindeloos bezig met bijwerken. 

Badge

Ik ervaar hetzelfde met een Netgear Router waarop via USB een externe schijf is aangesloten. Heeft altijd prima gewerkt, en geeft nu ineens  problemen: of hij geeft aan dat de bestandslocatie niet zou bestaan, of hij is eindeloos bezig met bijwerken. 

Hoe oud is de router?

Het moet iets met SMB zijn. In Windows is sinds kort SMB 1 uitgeschakeld en ik denk dat Sonos bij een laatste update iets dergelijks gedaan heeft. Als je NAS dus hier niet goed mee omgaat, heb je verbindingsproblemen.

Wel vreemd overigens, dat het bij mij soms wel werkt, als je maar lang genoeg blijft proberen.

Reputatie 7

Snos heeft juist SMBv2 en 3 aangezet. Over uitzetten van v1 lees ik niets. Maar het lijkt inderdaad nog niet helemaal stabiel.

Badge

Snos heeft juist SMBv2 en 3 aangezet. Over uitzetten van v1 lees ik niets. Maar het lijkt inderdaad nog niet helemaal stabiel.

Gezien wat Sonos als oplossing wilde tijdens de chat: 

“Nadat de firmware is bijgewerkt, gaat u naar Instellingen -> Netwerk en zorgt u ervoor dat het SMB-protocol is ingesteld op SMB1 (en een eventuele hogere versie indien nodig) en dat NT LAN Manager is ingesteld op NTLMv1 en NTLMv2. “

 

lijkt het er op, dat de MyBook Live niet lekker met SMB V2 en V3 overweg kan. En een update komt er sinds 2016 ook niet meer, dus ik denk dat we hiermee blijven zitten.
Als je wat wilt, zou je bijv. een nieuwe NAS case moeten kopen en de MyBook Live schijf erin overzetten. Er zijn filmpjes op Youtube hoe je de MyBook Live openmaakt.

Ik had de door mijzelf gestarte discussie al eventjes niet meer op de voet gevolgd, vooral doordat ik dacht dat het probleem bij mijn al wat oudere NAS lag. Nu zie ik dat ik bij lange na niet de enige ben die problemen ondervindt.

Ik heb zelf inmiddels een nieuwe NAS (Asustor Drivestor 4 1104T) aangeschaft en mijn muziekbibliotheek daar op gezet. Dat ging in eerste instantie goed, maar bij de eerste keer bijwerken toch weer de bovengenoemde melding. Het is dus duidelijk niet WD-gerelateerd.

SMBv1 inschakelen lijkt bij mij een werkende oplossing te zijn. De bibliotheek is nu weer bijgewerkt. Maar ja, SMBv1 is minder veilig toch..?

Het lijkt mij dat ze bij Sonos werk moeten maken van deze problemen. Toch een beetje te gek dat je onder de motorkap moet duiken om de boel aan de praat te houden.