Vraag

Problem with Boost Mode

  • 9 June 2021
  • 4 reacties
  • 147 Bekeken

I got a number of Sonos and have had many problems to find out a pretty big shortcoming of Sonos.

In one room I have an Arc, Sub and other 2 speakers and then in the garden hut I have another speaker. All speaker are connected via WiFi except the ARC. I have tried in all possible ways to let the speker in the garden work: moving routers etc, and nothing worked. Eventually, I unplugged the Arc Ethernet cable and everything worked. The problem is the following:

  1. Sonos automatically uses their protocol if one device is connected to Ethernet and that device, in my case the Arc functions as a “Sonos router”.
  2. Once I installed the speker in the garden, I had a lot of problems but eventually it connected, but had no idea it was via the “Sonos network protocol” which I bilieve it is called Boost
  3. The speker was completely unusable: 50% worked and then 50% not and I did not understand why. IF the Sonos protocol would be working properly, could have easily detected that and switch to Standard Mode using the WiFi network of the device which is fine, but it didn’t!
  4. I searched in all possible ways to force that only device to use the Wi-Fi network or to force the ARC to use the standard mode via Ethernet, but it seems it is not possible.

Conclusion: I have a 1Gbit ethernet connection behind my ARC, but I cannot use it because if I connect it, my speaker in the garden does not work because Sonos automatically switches to a NOT WORKING boost mode and have NO way to force the speaker in the garden to use standard mode or the ARC to use standard mode via Ethernet.

 

This is a GREAT SHORTCOMING of sonos and should be changed!!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 7

Dit is het Nederlandstalige forum. Ik antwoord dus in het Nederlands.

Als je één speaker bekabeld aansluit maakt die speaker een Sonosnet aan, wat inderdaad hetzelfde werkt als wanneer je een Sonos Boost zou opnemen in het systeem. Jouw tuinspeaker zit mogelijk net op de grens van het Sonosnet, waarvoor hij een sterke voorkeur heeft - voor veel gebruikers een uitkomst: daarvoor hoef je niets te doen. Dit beperkt echter in jouw geval het functioneren van je speaker.

In principe zou het mogelijk moeten zijn de wifi-gegevens in het Sonos-systeem te zetten en zo een speaker confronteren met een beter netwerk dan dat van Sonos. Mogelijk blijft echter de voorkeur voor Sonosnet als ik jouw verhaal zo lees.

Ik zie twee mogelijkheden om je situatie (evt. als test) te verbeteren:

  1. Je blijft op Sonosnet, maar niet via de Arc maar via een andere speaker die dichter bij de tuinspeaker zit (evt. een Boost);
  2. Je zet je hele systeem over naar je wifi - ervan uitgaande dat de wifi de tuinspeaker beter bereikt.

Voor de Sonos is 1Gb overigens totale overkill - je hoeft je Arc dus niet per se bedraad aan te sluiten.

P.S. ik heb gekozen voor methode 1. ik heb een Boost in de meterkast, die dichterbij de speaker in de keuken zit dan de Beam, die ik eerst bekabeld had aangesloten.

bedankt voor je antwoord. Het punt is dat ik niet zie waroom ik een Boost zou moeten kopen waneer ik een uitstekend netwerk heb met veel UniFy APs en controlled switches. Wat is SLECHT vind is dat een goede protocol zou ook packet losses moeten monitoren en de Sonosnet zou dan moeten detecteren dat de connectivity en de QoS niet goed is en dan mogelijk automatish schakelen naar WiFi. Als dan Sonosnet niet zo slim is, zou er wel een mogelijkheid moeten zijn in de Sonos app voor apparatem om te: “Force Standard Mode via Ethernet cable” of “Force Standard mode via WiFI” en dan zou ik optimaal gebruik kunnen maken van mijn infrastructuur. Dat Sonos een Mesh architectuur aanbied vind ik prima, maar wel werkende of opties aanbieden om de infrastructuur optimaal ter benutten. Het fijt dat ik “verplicht” ben de kabel loss te moeten koppelen om sonos te gebruiken terwijl ik die kabel al gelegd heb, vind ik heel slecht en zou een kleine nodige aanpassing moeten zijn in de App voor dit soort gevallen.

VG

Reputatie 7

Je bent nergens toe verplicht. Ik heb geen inzicht in hoe moeilijk het voor Sonos is om ook gewone speakers op de wifi te laten als er een Sonosnet is. Voor Roam en Move kan dit namelijk wel. Ik zie wel dat Sonos huiverig is om complexiteit toe te voegen.

Het lijkt erop dat je wifi voor elkaar is. Ik zou gewoon de Arc eens van de kabel halen, ook al heb je die er speciaal voor aangelegd, en zien hoe het dan gaat.

Reputatie 6
Badge +3

Je kunt de spanning tree van je unifi switches aanpassen van RSTP naar STP (als je dat wilt) en de juiste prio`s instellen voor de verschillende switches. Dan kun je er meerdere bekabelen en het verkeer loopt dan via ethernet voor de bekabelde en SonosNet voor de draadloze. Zo heb je meer bekabelde steunpunten voor je ecosystem. Combineren met wifi wordt niks; zodra er 1 speaker tussen AP`s gaat roamen valt je systeem uit.