Pro-Ject T1 SB + Sonos Connect wil maar niet werken

  • 3 November 2021
  • 5 reacties
  • 185 Bekeken

Hallo allemaal, 

Het is een lastig verhaal maar ik ga proberen het zo goed mogelijk te omschrijven

Ik heb gisteren een Pro-Ject T1 SB (verder in het verhaal T1) en een SONOS Connect gen2 gekocht, en geïnstalleerd in de app. Er kwam direct geen geluid uit, terwijl ik gewend ben dat het bij SONOS plug en play is. Na heel wat testen en heel wat forums gelezen te hebben, helaas nog niet tot een oplossing gekomen. Het enige wat ik hoor is een bromtoon, die verandert van frequentie zodra ik de aardedraad aanraak. 

Mijn opstelling is als volgt: T1 aan de Connect, er vervolgens in de SONOS app lijningang kiezen op mijn ONE. De T1 staat op ‘Line out’ en de RCA kabel zit in de ‘Audio IN’ van de Connect.

Wat doet het wel en niet…

De SONOS connect werkt naar mijn inziens goed, als ik bijvoorbeeld mijn computer aansluit op de Connect kan ik uren lang luisteren naar bijvoorbeeld Spotify. 

Sluit ik dan de T1 aan, dan moet ik geluk hebben dat hij gaat spelen, vaker niet dan wel, maar let op, als hij niet gaat spelen heb ik een trucje om alsnog geluid uit mijn ONE te krijgen. Als ik een andere RCA kabel in mijn Audio OUT steek, werkt het opeens; maar helaas voor maar luttele minuten. Stopt het geluid dan weer, dan werkt hetzelfde trucje eigenlijk altijd. Voor de zekerheid wissel ik met dezelfde RCA kabel weleens de input (naar mijn computer bijvoorbeeld) die vervolgens gelijk begint met spelen; ik heb dan niks aangepast in de SONOS app. 

Het lijkt dus dat het in de T1 zit, maar ook weer niet, aangezien ik met het aanraken van de Audio out poort geluid krijg. 

Zou het kunnen, omdat ik de aarde draad van de T1 niet heb aangesloten doordat er op de Connect geen aardepunt zit, er teveel lekstroom ontstaat in de Connect, waardoor hij stopt met spelen, totdat ik weer even met mijn ‘vingers’ de lading eraf haal?

Dingen zoals gecomprimeerd, audio input, andere RCA kabels etc., is allemaal uitgesloten.

Laatste toevoeging, net zoals SONOS verdenk ik de platenspeler, omdat mijn computer dus gewoon uren zonder problemen geluid via de SONOS kan afspelen. Ik wil echter niet te snel toegeven dat een platenspeler een dead on arrival is, dus als je maar iets te binnen schiet, roep het. Ik ga ook nog even mijn platenspeler testen via een ‘ouderwetse’ versterker. Dan weet ik eigenlijk zeker dat het de platenspeler is. 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik ga ook nog even mijn platenspeler testen via een ‘ouderwetse’ versterker. Dan weet ik eigenlijk zeker dat het de platenspeler is. 

Dat zou ik inderdaad doen, en dan de T1 selector op Line Out zetten en testen op bv een CD input van die versterker. Dan de T1 selector op Phono zetten en testen op de Phono input van die versterker. Mogelijk is de pre-amp van de T1 niet ok.

@Eddie the Eagle inderdaad getest, de pre-amp (denk ik) is niet goed; een dead on arrival dus. Omdat het een ‘niet-Sonos’ product betreft duurt de RMA helaas wat langer gok ik. Ach, niks aan te doen en even afwachten. 

Bedankt voor je reactie wel

Nou, de nieuwe platenspeler is binnen en doet het direct, gewoon zoals het moet. Alleen, ik heb nog wel een vraagje over de stylus. Deze is licht gebogen, zie foto.

Is dat erg of kan het geen kwaad zolang de kwaliteit gewoon goed is? Ik durf hem ook niet licht terug te buigen bijvoorbeeld. Laten we hopen dat dit niet erg is, want om nou weer de sonos klantenservice lastig te vallen met mijn plantenspeler avontuur...

Reputatie 6
Badge +3

Mooi dat ie werkt en veel plezier ! Die stylus is toch een onderdeel dat eenvoudig vervangbaar is en ook aan slijtage onderhevig is dus ooit vervangen moet worden (of vergis ik me).

Reputatie 6
Badge +3

Ik zie echt niks wat gebogen is op de foto :joy: