Beantwoord

Pro-Ject T1 Phono SB platenspeler aansluiten op Roam of Arc mogelijk?

  • 18 December 2021
  • 2 reacties
  • 1723 Bekeken

Beste lezers, 

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Mijn man is een echte muziek en Sonos liefhebber. Ik wil hem graag een platenspeler cadeau doen, zodat hij zijn verzameling oude elpees weer kan beluisteren. 

Ik loop echter vast. Wij hebben een Arc en een roam. Stel dat ik de Pro-Ject T1 Phono SB platenspeler aanschaf, kan ik deze dan aansluiten op de Arc of koppelen aan de Roam?

Of heb ik ook echt een Amp, Five of Port nodig? Als dat laatste zo is, wat is dan de beste keuze? Het zou een behoorlijke extra investering zijn, dus ik wil de juiste keuze maken. Maar als ik ga overleggen is de verrassing er wel af. 

Alvast bedankt voor eventuele reacties. 

icon

Beste antwoord door 106rallye 18 December 2021, 09:22

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 7

Om een platenspeler te koppelen aan een Roam die het geluid vervolgens door zou geven aan andere Sonos devices heb je bluetooth nodig. De door jou uitgekozen platenspeler heeft echter geen bluetooth. Dat gaat dus niet werken. Met een eventuele andere platenspeler die wel bluetooth heeft zou dat mogelijk wel kunnen.

Voor mij is het daarbij de vraag of zo’n, in mijn ogen toch wat “houtje-touwtje” verbinding, aansluit bij de beleving die je bij een platenspeler wilt hebben. Ook de geluidskwaliteit van bluetooth kan minder zijn. Daarnaast bestaat er twijfel of dit gaat werken. Ik zie mensen waarbij het werkt (https://en.community.sonos.com/components-228996/use-roam-or-move-as-bridge-from-bluetooth-turntable-6858000) maar ik zie ook twijfel, zoals hier:

Dan heb je dus een Sonos device nodig met een analoge ingang, inderdaad een Five, een Port of een Amp. De Amp is de duurste optie, waarbij je dan ook nog twee niet-Sonos speakers moet aanschaffen. Prima, maar wel duur.

De Port is het minst duur, maar biedt ook het minste. De Five is niet vreselijk veel duurder dan de Port en is een speaker in plaats van alleen een “doorgeefluik” zoals de Port. Als je op de plek van de platenspeler een speaker kunt gebruiken is de Five dus een mooie optie. Ook de geluidskwaliteit is prima, eventueel zou je er termijn zelfs nog een Five bij kunnen kopen om er een stereoset van te maken. Heb je geen ruimte voor een speaker, dan kun je voor de Port gaan. Je zult dan het geluid van de platenspeler kunnen horen op de Arc en/of de Roam. Prima speakers, maar ook daar weer de vraag of dat nou de speakers zijn waar je een platenspeler op wilt horen……

Kortom: de goedkoopste optie is een platenspeler aanschaffen met bluetooth en dan via de Roam het geluid luisteren of in je systeem brengen. Er is twijfel of dat werkt en je hebt de minste geluidskwaliteit. De volgende oplossing qua prijs is de Port. Je speelt dan af op de Roam en/of de Arc. De kwalitatief beste oplossing lijkt tevens de duurste: de Five, zeker als je naast de platenspeler ruimte hebt voor een speaker. Is dat niet zo, dan is de Port de beste oplossing.

Ik heb zelf de voorganger van de Port (de Connect) om mijn CD-speler op Sonos aan te sluiten. Ik luister dus CD’s via mijn Sonos surroundopstelling (Beam, Sub en One’s). Mij bevalt dat prima.

@106rallye Bedankt voor de uitgebreide reactie en de uitleg. 

De keuze voor de optie via bluetooth valt inderdaad snel af. De reden dat ik een platenspeler overweeg is naast nostalgie, zeker ook de geluidsbeleving. Als het dan ook nog niet altijd optimaal blijkt te werken, dan is mij helder dat de platenspeler in combinatie met één van de andere producten noodzakelijk is. 

Bedankt ook voor de uiteenzetting van de voors- en tegens van de drie producten. Het is me nu ook duidelijk wat het verschil is tussen de producten en daarmee is ook meteen het verschil in prijs logisch. 

Ik neig daarmee nu zeker naar het investeren in een platenspeler + een Five. Dan wordt het niet alleen maar het kerstcadeau, maar cadeau voor alle feestelijke gelegenheden de komende twee a drie jaar. 😁😉