Beantwoord

Port of Amp?

  • 11 July 2021
  • 7 reacties
  • 318 Bekeken

Hallo!

Waarschijnlijk kom ik als een enorme leek over, maar ik weet er ook niet heel veel van. Ik heb een aantal fijne Sonos speakers in huis (via Wifi). Hierover speel ik vooral Spotify af. Daarnaast heb ik nog een stereoset voor de cd-speler en hier heb ik een platenspeler op aangesloten (met voorversterker).

Nou wil ik graag dat de cd-speler en en de platenspeler ook het geluid afspelen op de Sonos speakers, zodat ik de speakers die bij de stereoset horen niet meer nodig heb. Maar, is dat mogelijk? Ik heb wat ingelezen over de Port en de Amp.

De platenspeler kan ik dan aansluiten op de lijningang. Maar waar sluit ik de stereo set dan op aan? De stereo set zelf heeft geen lijnuitgang, maar alleen een lijningang. De speakers zijn aangesloten via luidsprekerkabels.

Weet iemand van jullie misschien of wat ik wil mogelijk is met de bestaande stereoset? Of kan ik dan beter een een losse cd-speler aanschaffen? En heb ik dan de Port of de Amp nodig?
In alle opties wil ik de speakers van de stereoset die niet meer gebruiken, die wil ik loskoppelen.

Een heleboel vragen. Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Vincent

icon

Beste antwoord door 106rallye 11 July 2021, 17:11

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7

Je sluit de Port het beste aan op de tape-aansluiting van je versterker, dus zowel de in als een out en je kunt switchen tussen CD en platenspeler op je versterker.

Een Amp heeft maar één aansluiting (dus schakelen tussen platenspeler en CD schakelen kan dan niet) en is bedoeld om speakers op asn te sluiten, dus lijkt aan de ene kant wat tekort te komen en aan de andere kant wat overkill voor je.

Bedankt voor je reactie. Ik heb geen tape-aansluiting op de stereoset. En ook dus geen out. Daarom twijfel ik of het mogelijk is hiermee. Wellicht moet ik dan toch kijken naar een losse cd-speler en losse versterker?

Reputatie 7

Als je stereoset helemaal geen out heeft is het qua Sonos voor de CD-speler even afgelopen. Je zou dan de voorversterker en een aparte CD-speler via een RCA switch op een Port kunnen aansluiten (https://www.allekabels.nl/audio-schakelaar/514/1039945/tulp-schakelaar.html?gclid=Cj0KCQjwraqHBhDsARIsAKuGZeHsMy0VHjYVOeoSZO9KA7Ln1JOrB69bLKRv8olMadTqe22dynPhIdcaAouxEALw_wcB), en zelfs een aparte Port per aanleverend apparaat kunnen aanschaffen (evt. een Five als je toch een speaker nodig hebt).

Indien je niet-Sonos speakers wilt gebruiken kan de combinatie RCA switch/Amp ook. Ook dan kun je de muziek van je platenspeler en je apart aan te schaffen CD-speler op al je Sonos-devices beluisteren (door ze te groeperen).

Welke stereoset heb je?

Oké!

Dus als ik een losse cd-speler aanschaf en de port, dan zou ik het werkend moeten krijgen? Zowel de cd-speler als de platenspeler (waar de voorversterker is ingebouwd) kan dan via die switch op de line in worden aangesloten? Heb ik dan voor de cd-speler geen aparte versterker nodig?
Het geluid gaat dan via de Wifi over de Sonos speakers (die al aanwezig zijn in het huis)?

Reputatie 7

Inderdaad. De out van de Port kan aan je stereoset (waar nu de voorversterker aan hangt). De voorversterker van de platenspeler en de CD-speler gaan via de ook nog aan te schaffen switch naar de in van de Port. De CD-speler en de platenspeler zijn zo te beluisteren op je stereoset en via Sonos.Nog een voordeel: via de Port heb je dan ook Spotify en Airplay op je stereoset!

Top! Laatste vraag: ik hoef de stereo in principe niet meer aan te sluiten toch? Het werkt ook allemaal zonder? Want dat is wel het idee, dat de stereo en de speakers die daarbij horen niet meer nodig zijn.

Dus alleen de Port, met losse cd-speler en de platenspeler op de line in, verder geen line out.

Reputatie 7

Dat kan ook. Zo gebruik ik mijn Connect (voorganger van de Amp) voor de CD-speler. Je speelt dan de muziek van de Port af op een andere Sonos - je kunt zelfs een voorkeur aangeven voor op welke Sonos de Port standaard afspeelt.