Vraag

playbar met surround op wifi only


Badge

Ik heb een Sonos netwerk met 10 speakers en een “oude” Sonos Bridge welke op ethernet aangesloten is en maak dus geen gebruik van de directe wifi verbindingen maar van “Sonos Wifi”

Nu ervaar ik war vreemde problemen op mijn netwerk en zou willen uitsluiten dat het ets met de Sonos Bridge te maken heeft.

Echter als ik deze verwijder en overschakel op mijn eigen Wifi netwerk dan werkt mijn surround combienatie van mijn PlayBar en Play:1s niet meer... 

vraag is dus: Kan je gebruik maken van surround set met PlayBar en Play:1 zonder gebruik te maken van “Sonos Wifi” dus zonder dat er een Sonos apparaat aangesloten is op ethernet?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 7

De Sonos-term voor het eigen wifinetwerk is SonosNet. Als je je Bridge niet meer gebruikt kun je overschakelen maar je eigen wifi. Daar zou de Playbar (met surrounds) gewoon op moeten werken. Jij zegt “dan werkt mijn surround combienatie van mijn PlayBar en Play:1s niet meer… ”. Wat gaat er bij jou dan mis? Wat heb je al geprobeerd?

Overigens wordt de Bridge door Sonos inmiddels afgeraden - hij gebruikt nog de eerste versie van SonosNet en de voeding faalt bij veel devices. Je zou de Bridge ook kunnen vervangen door de Boost, of je Playbar (liever niet de Play:1’s) bedraad aan te kunnen sluiten.

Badge

Het is al even geleden maar ik heb ondetussen een boost aangeschaft echter heb ik nog steeds af en toe problemen met speakers welke  ver van de boost vandaan staan en zou dus graag van SonosNet afwillen en mijn eigen Wifi willen gebruiken.

Probleem met de Play1 als surround speaker voor de PlayBar is er nog steeds.

Ik voer mijn wifi netwerk gegevens in de APP en krijg dan netjes de melding dat alles okay is en ik de bedrading kan loskoppelen. Zover alles prima. Na een paar minuten zijn alle speakers weer terug en werkt alles weer op de surround speakers na. Deze zie ik niet meer terug en als ik naar de “kamer” ga in de APP, doe heet “huiskamer” staat daar ook: Huiskamer (+? +?)

In het “over mijn systeem” staan ook al mijn speakers behalve de twee Play1s die als surround speaker aan de PlayBar waren gekoppeld. Status voor alle speakers is ook WM1 dus dat lijkt goed.

Reputatie 7

Je Play:1 zitten niet direct aan het Sonosnet, maar aan via een eigen 5Ghz verbinding aan de Playbar. Sonosnet is dus niet het probleem.

Badge

Okay… maar wat gaat er dan wel mis?

in dit geval heb ik mijn boost weer aangesloten en alles gaat weer netjes naar WM0 en mijn Play1s komen wr weer bij… dus Huiskamer (+? +?) wordt weer netjes Huiskamer (+LS +RS) 

Reputatie 7

Mogelijk is er een ander netwerk dat interfereert met de 5GHz verbinding? Het lijkt me goed om eens met Sonos te bellen. 

Badge

Tsja, maar dat verklaard dan niet waarom het dan wel werkt op het moment dat ik de Boost weer aansluit en alle speakers weer naar WM0 gaan vanzelf komen dan de surround speakers er weer bij…  ik neem aan dat ze dan ook/nog steeds op 5ghz werken...

Badge

Wel valt me wat op aan de modellen Play:1 die is heb, die zijn “serie” A101 maar ik heb een tijdje geleden een nieuwe Play:1 gekocht en die is A200, weer iemand het verschil?

Reputatie 7

De Play:1 is al lang uit productie. Heb je het niet over een One (SL)?

Reputatie 1
Badge +2

Hoi Jeroena, ik heb net ff gekeken maar mijn Play:1’s zijn serie A200.

De One’s en One SL-en zijn serie A100.  De Beam A101

Ik weet ook niet waar ‘m dat in zit. Ik heb een aantal play:1’s drie jaar geleden gekocht en een paar maanden 

terug een refurbished play:1 erbij gekocht, heeft ook Serie A200 aanduiding.

 

 


 

Badge

De Play:1 is al lang uit productie. Heb je het niet over een One (SL)?

Nee zeker niet. Ik heb 6 ogen schijnlijk dezelde Play:1 maar 5 zijn serie A101 en 1 is A200.…

 

Badge

Net uitgebreid gesproken met Sonos Support. En wat blijkt uit eindelijk naar lang doorvragen en meten en kijken… Als je SonosNet gebruikt dat zijn de surround speakers direct gekoppeld aan de PlayBar op 5Ghz. MAAR als je kiest voor Wifi-only, dan is dit NIET het geval, de surround speakers koppelen dat gewoon op het Wifi netwerk en maken via die weg de verbinding met de PlayBar!

Badge

Nu dus kijken waarom de Play:1s de PlayBar niet kunnen vinden over het Wifi netwerk (zou wel iets met multicast te maken hebben)

Maar ik weet nu wel waar ik moet zoeken. :-)

Reputatie 7

@jeroena Dat kan ik me bijna niet voorstellen, maar als Sonos het zegt…..

Badge

Ik heb net gekeken en inderdaad, als ik mijn SonosBoost uitzet gaan alle speakers vanzelf (binnen een paar seconden) over naar WM1 en melden zich aan op het WIFI netwerk. Echter de twee Play:1s komen niet online. Ik zie ook op mijn WIFI netwerk (RUCKUS Cloud) ook daadwerkelijke poging van de Play:1s om zich aan te melden echter dit lukt niet door een "EAP failure" de AccesPoint logs geven ook meldingen over de Play:1s “sta_mac not found corresponding client session!!"
Dit heb ik nu ook met RUCKUS support opgepakt.

Reputatie 1
Badge +2

Koppel ze eens los als surroundspeakers, het kan zijn dat in die setting de mac adressen verborgen zijn.

 

het is altijd het proberen waard.