Beantwoord

playbar hapert

  • 6 February 2021
  • 22 reacties
  • 842 Bekeken

Badge

Als de playbar(versie 12.2.2) is verbonden met de Sony TV hapert het geluid. Als ik de optische kabel los maak hapert hij niet. Bij de vorige TV (Samsung) deed zich dat niet voor. Ik heb een reset gedaan van de playbar en de optische kabel vervangen voor een nieuwe maar bij het afspelen van muziek valt het geluid dus regelmatig uit. Iemand een oplossing?

icon

Beste antwoord door Frank N 8 February 2021, 11:24

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

22 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hi Dominique, het probleem dat je beschrijft komt mij bekend voor, specifiek van Sony TV’s. Wanneer een Playbar optisch is aangesloten op een Sony TV kan het zijn dat het afspelen van radio gaat haperen. Dit komt omdat de Sony TV foutief de Playbar opdracht geeft TV-geluid af te spelen, dit kan ook gebeuren wanneer de tv op uit staat.

 

Dit is aan te passen door eventueel het automatisch afspelen van de Playbar uit te zetten in de Sonos app. Echter zou je dan telkens wanneer je TV wilt kijken de Playbar de opdracht moeten geven om TV-geluid af te spelen via de app.

 

Mogelijk kun je dit ook oplossen door in de TV de volgende instellingen aan te passen:

Netwerk & Internet > Thuisnetwerk > IP Control: Aan.

Eventueel is ook de volgende instellinge beschikbaar: afstandsbediening en accessories > RS232C Control: Seriele poort. 

 

Nog even over splitters, we raden inderdaad af dat soort apparaten te gebruiken. Een switch moet echter geen problemen geven. 

Reputatie 7
Badge +3

Even voor de zekerheid/helderheid, hij hapert bij het afspelen van muziek!? Is dit muziek die je afspeelt via de tv of die je rechtstreeks afspeelt via de Sonos app? Indien het laatste dan heeft dat niet met de optische ingang te maken, maar zou het eerder netwerk gerelateerd zijn. 
Indien het muziek via de tv is, hoe is het geluid dan bij andere tv uitzendingen?

Badge

Hi Frank,

Sorry dat mijn reactie laat komt maar we waren ff helemaal klaar met dat gepruts en vooral het blijvende gehaper…

Maar jouw tip over de RS232c aanpassing werkt!!!! Geen gehaper meer, we zijn hier heeeel blij mee. We zijn zelf niet technisch dus snappen totaal niet wat we nu aangepast hebben maar dat maakt ook niet uit. 
 

Super veel dank voor het meedenken!!!

 

groet Dominique 

Badge

Geluid bij tv is prima. Maar gaat om muziek die we via de sonos app aansturen. 

Badge

We hebben een sterk wifi netwerk en de playbar staat vlak naast de router. 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft dus niets met de optische kabel te maken. Mogelijk dat je router te dichtbij je apparatuur staat. Ik zou deze wat verder weg plaatsen. Heb je de playbar bekabeld verbonden met je router of gebruik je WiFi? Voorkeur zou bekabeld zijn zodat er een zgn. Sonosnetwerk wordt opgezet. 

Badge

Playbar zit op de wifi en de router staat 3 meter van de playbar

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk om de playbar te koppelen aan de router? Zelf heb ik een dergelijke opstelling en mijn playbase rechtstreeks gekoppeld aan de router. Al jaren een storingsvrij luistergenot. 
 

Wifi, hoe sterk dan ook, kan op vele manieren verstoort worden. Één van je componenten bekabeld aansluiten heeft een sterke voorkeur. In het geval van een surroundopstelling zou dat de playbar moeten zijn. 

Badge

Dat ga ik proberen! Ff een splitter kopen. 

Badge

Splitter gekocht. Playbar nu met een ethernet kabel verbonden aan t netwerk en de wifi van de playbar uitgeschakeld. Helaas nog steeds haperingen…..(zucht). 

Reputatie 7

Wat is een splitter? Zou je niet een switch moeten hebben?

Badge

We hebben overigens geen surround omgeving. De playbar staat in de woonkamer, in onze eetkamer/keuken staat een play 5. Geregeld plaatsen we deze in een groep samen. 

Reputatie 5
Badge +3

Dank je voor je feedback Dominique! Heel fijn dat het je probleem heeft opgelost. Wat deze instelling exact doet weet ik ook niet, bij de meeste mensen gaat het enkel om de IP Control instelling. Zou je willen delen welk model Sony tv je hebt staan?

Badge

Splitter: we hebben bij de tv 1 aansluiting voor internet. Moest dus twee ethernet kabels kunnen aansluiten. Vandaar de splitter. 

Reputatie 7
Badge +3

Of je probeert het eerst uit door die ene aansluiting te gebruiken. Geen idee of je voor internet een splitter kan gebruiken. Vaak heb je meerdere aansluitingen op een router.

Badge

Dat zou toch niet uit moeten maken? Zo n splitter werkt hetzelfde als n verlengsnoer. En we luisteren nu muziek dus tv staat dan uit. 

Reputatie 7

Netwerkverkeer werkt anders dan een verlengsnoer. Bij een verlengsnoer krijg je gewoon overal spanning, bij een netwerk moeten de pakketjes data bij de juiste ontvanger afgeleverd worden. Zie bijvoorbeeld https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1439764

Geen idee of het je probleem oplost, maar een splitter in een netwerk is vragen om (extra?) probemen.

Badge

Dank voor al het meedenken!

 

we hebben de splitter verwijderd en de ethernetkabel verbonden met het netwerk. Maar het haperen blijft. 

Dus op het wifi netwerk of bedraad maakt niet uit voor het probleem. 
Het blijft natuurlijk vreemd dat er geen haperingen zijn als we de opt kabel uit de tv halen. Dan hebben we prima muziek zonder haperingen. Maar ja we hebben niet zo’n zin om iedere keer die kabel er in en eruit te doen. We hebben de opt kabel al een keer vervangen maar dat hielp ook niet. Waarom veroorzaakt de opt kabel haperingen? Kan het aan instellingen op de tv liggen???

 

 

Reputatie 6
Badge +3

al eens geprobeerd om de TV een paar minuten uit de stroom te halen ?

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt dus of je tv voordringt  op je gestreamde audio, of er af en toe een signaal vanaf je tv naar je playbar wordt gezonden terwijl je geen tv kijkt.
Heb je de laatste firmware op tv geïnstalleerd? 
​​Wat @Eddie the Eagle voorstelt is wellicht een goede om te proberen en om te zien wat er gebeurt wanneer je dan muziek streamt. Het vervelende is dat moderne tv’s altijd op de achtergrond aan blijven staan. 

Badge

Hi nu begint het technisch te worden voor mij. 
Hoe weet ik of er firmware zit op mijn (nieuwe) sony bravia tv? En moet dat er nu juist wel of juist niet op zitten? En wat heeft dit met de opt kabel te maken?

Reputatie 7
Badge +3

Dat wordt een lastige, maar ik ga het proberen. Je kunt ervan uitgegaan dat ieder computergestuurd apparaat voorzien is van firmware. Je zou kunnen zeggen het hart van de aansturing van deze apparaten. Het is belangrijk om regelmatig te kijken of de laatste software/firmware op je apparaat staat, in dit geval je tv dus. Dat dit een nieuw apparaat is zegt niet veel, deze kan al een tijdje bij de leverancier of in transport staan. Met deze firmware worden dus ook ontdekte fouten hersteld. Op de site van je sony kan je vinden waar je de huidige versie van de software kunt vinden en hoe je deze eventueel kunt installeren wanneer het een ordeverstoring blijkt te zijn. Soms gaat dit automatisch maar dan kan dat een tijdje duren bij Sony. Je kunt dit ook handmatig versnellen. 
Persoonlijk denk ik dat dit probleem veroorzaakt wordt vanuit je tv en dus niet door je Sonos. 
 

De optische kabel is slechts een hulpmiddel om het geluid naar je Sonos te krijgen. Juist omdat je aangeeft dat het probleem er is wanneer je zonder de tv aan te hebben muziek luistert en het probleem er dus niet is wanneer je de kabel loshaalt, laat mij denken dat de tv te pas en te onpas toch een verbinding legt met je Sonos ook al denk je dat deze uitstaat (moderne tv’s staan altijd stand-by).