Playbar en Sub mer Zgemma

  • 6 October 2019
  • 25 reacties
  • 519 Bekeken

Badge

Hallo allemaal,

Ik heb een Playbar en mat zwarte sub aangeschaft.

ik heb om digitaal tv te kijken een Zgemma decoder die ik via HDMI heb aangesloten op mijn LG OLDD65E8 televisie.

daaronder heb ik in de tv kast mijn Playbar neergezet en er naast de Sub.

Nou heb ik een paar vragen om optimaal geluid te krijgen en ik hoop daar antwoord op te krijgen.

1) Kan de opstelling wel zo ? De Playbar in de tv kast?

2) als ik spotify afspeel heb ik heerlijk geluid. Maar als ik tv kijk merk ik dat het geluid anders is.

ligt dit aan hoe alles aangesloten is? Er is namelijk een HDMI kabel van de decoder naar de tv en de toslink van de tv naar de Playbar.

De decoder heeft ook nog de optische ingang. Moet ik werken met een splitter? Of ligt het aan de instellingen?

dank voor jullie adviezen alvast.

25 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Het zou beter zijn als de Playbar op de kast onder (voor) de tv zou liggen, dan kan het geluid zich beter verspreiden. Nu kan het geluid enkel langs de voorkant weg. Je kan altijd eens testen om te vergelijken.
Tv geluid zal anders klinken dan muziek.
Ik veronderstel dat je geen surround speakers hebt, dus als je een film kijkt met DD5.1 zal het anders gaan klinken met jouw set-up omdat je eigenlijk 2 kanalen mist.
Muziek is gewoon stereo.
Badge
Dank voor je reactie.

Op de kast plaatsen kan niet, want dan zou ik mijn tv moeten ophangen. En daar twijfel ik nog over.
En als ik het op de kast voor de tv zet dan blokkeer ik he beeld. Het is een OLED tv met een glasplaat.

Maar is een optische splitter bv een optie?
Reputatie 7
Badge +3
Heb je al gekeken wat voor signaal je Sonos vanuit de tv ontvangt? Is dit stereo of Dolby Digital. De Sonos speelt vanuit de tv wat hij ontvangt, mogelijk dat je eens naar de tv instelling moet kijken.
Reputatie 7
Ik vraag mij af waarom je denkt dat een optische splitter, waarmee je het geluid van de UITgang van je decoder rechtstreeks naar je Playbar stuurt iets zou helpen. Heb je het idee dat je TV iets wijzigt aan het geluid? Dan zou ik dan eerst checken door de decoder eerst eens alleen aan te sluiten op de Playbar via optisch.

In Instellingen-Systeem-Over mijn systeem kun je zien wat de Playbar op dat moment (hij maakt bij elke opvraag een snapshot) aan geluid binnenkrijgt (stereo of Dolby Digital) en kun je horen wat dat voor jou uitmaakt. Ook de geluidsinstellingen van de decoder en de TV zijn relevant, dus daarmee kun je ook variëren.

Overigens lijkt je Playbar niet recht onder de TV te liggen. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor het geluidsbeeld (dat ik het optisch niet mooi vind hoeft jou niets te zeggen). Ik zou persoonlijk de Mac mini aan de andere kant van de Playbar leggen. Heb je al eens een Trueplay gedaan? Over het feit dat hij in de kast ligt is hierboven al gesproken, dus dat weet je al.
Badge
Ik heb idd al trueplay gedaan en dat mijn MacMini daar staat heeft er alleen mee te maken dat ik nog niets heb opgehangen en nu nog aan het experimenteren ben met de opstelling. Moet namelijk een langere HDMI kabel hebben om

Mijn geluid staat op de tv ingesteld op de optie: Optisch, kan kiezen digitaal geluid uit automatisch of PCM
DTV audio instelling staat op automatisch (opties zijn : Mpeg, dolby digitaal, dolby digital plus, he-aac, automatisch)

AV sync-aanppassingen staat uit (opties zijn: optisch of bypass) geen idee of ik dit moet instellen.

Zoals ik al zei: ik ben nieuw en nog niet heel erg bedreven met alle instellingen.

Hulp waardeer ik erg. dank jullie.
Reputatie 7
De Sonos apparaten werken het beste met Dolby Digital (zonder plus), dus daar zou ik zoveel mogelijk voor kiezen, ook al heb je geen surroundopstelling.

Ik kan niet helemaal zien welke instellingen die je noemt op welk apparaat zijn. Op de TV lijk je weinig te kunnen kiezen (automatisch lijkt me het beste om Dolby Digital te krijgen). De DTV audio instelling is op je decoder? Ik zou daar dan voor Dolby Digital kiezen. De AV sync-aanpassingen (op welk apparaat, decoder of TV) lijken me HDMI-gerelateerd - wat gebeurt er als je voor "bypass" kiest? Heb je dan geen geluid meer op de Playbar?
Badge

Badge
Alle instellingen staan op m’n tv. Als ik bypass selecteer gebeurt er helemaal niets.

ik vraag me af hoe ik nu de beste mijn sub en soundbar werkend krijg icm m’n tv en m’n decoder.
Reputatie 7
En de decoder heeft geen instellingen voor geluid? Wat houdt “gebeurt er niets” in? Doet de Playbar het niet, of merk je geen verschil?
Hoe is het geluid “anders”?
Badge
Decoder kan ik niets instellen voor geluid. Ik zie wel (per kanaal) dat het geluid op MPEG staat.

Wat ik dus vooral merk is :

Na trueplay staat in mijn instelling voor sub de bass op 0, ik heb die nu handmatig op +2 gezet.
Ik merk dat als ik Spotify aan zet mijn bass geluid ineens keihard is in vergelijking met de instellingen van de tv.

Ik denk dat het niet de bedoeling moet zijn om elke keer handmatig mijn voorkeur moet aanpassen.
Reputatie 7
Dat laatste klopt. Maar Sonos is voor de weergave wel afhankelijk van de bron die het geluid aanlevert. Daar lijkt bij jou het probleem te zitten: de decoder lijkt geen kwalitatief goed geluid aan te bieden - MPEG zegt mij niets over het geluid. Bij een aanbod in slechte kwaliteit kan de Sonos er ook niets beters van maken.

Heb je de mogelijkheid eens een andere bron (de tuner van de TV, een app op de TV, een DVD-speler, je Mac) te proberen, zodat je kunt zien of de decoder echt het probleem is?
Reputatie 7
Badge +3
Ik lees in een handleiding van een Zgemma decoder dat je via de afstandsbediening van de decoder kan switchen van audiosporen, via de audioknop. Dolby Digital zou dan ook een keuze zijn. Uiteraard zal dit per kanaal kunnen verschillen.
Denk dat je het toch bij de decoder moet zoeken. Anders eens proberen om de optische kabel tijdelijk op de decoder te plaatsen en dan kijken hoe het geluid is.
Badge
Dank voor jullie hulp. Ik denk dat het ook aan die Zgemma ligt. Ik ga nog even proberen om de optische kabel direct aan te sluiten en kijken of ik verschil hoor.

ik vermoed het niet. Heb dit kortstondig gedaan en hoorde weinig verschil, maar daar kwam mijn vraag vandaan van een optische splitter.

De Zgemma geeft dus geluid via HDMI door aan de tv die dit weer doorstuurt naar de Sonos.

Ik weet nou ook niet of ik per kanaal het geluid moet instellen en of dit zo blijft als de box aan/uit gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ken de Zgemma ook niet. Ik las alleen ergens dat je middels de audioknop een keuze kunt maken, waarbij Dolby Digital ook genoemd werd.
Ik las overigens ook dat je voor de optische ingang wel een vaste keuze via het menu kunt instellen. Deze staat standaard dacht ik op stereo: JA. Dit is dus wat je niet wilt, deze zal dus op NEE moeten zetten (denk ik).

Misschien moet de Downmix in het menu van Zgemma wel standaard op NEE gezet worden, dus ook voor de hdmi. Uiteindelijk wil je geen stereo output vanuit de decoder.
Badge
Dit is wat ik te zien krijg op de box. Waarbij ik bij Kanaal -- > stereo zie en behalve stereo alleen de optie links of rechts heb.

Reputatie 7
Badge +3
Ik zie ook AC3 staan, hetgeen Dolby Digital is. Wat gebeurt er wanneer je de kleurentoetsen gebruikt en dan bij rood en groen?
Heb je in het menu ook de downmix al gevonden. Staat deze op Ja of Nee

Als ik het goed zie dan gaat dit om NPO 2 HD, je zou toch zeggen dat deze DD5.1 is en dat de decoder dat ook kan verwerken.
Badge
ik had de tv random op ned2 staan. Nou kijk ik voornamelijk voetbal 🙂
En ZIGGO gebeld en die gaf aan dat ik het misschien met hun decoder moet proberen, maar die zorgt voor teveel storing, daarom gebruik ik deze Linux box. \

Downmix heb ik nergens kunnen vinden.

Als ik op rood en groen druk dan verandert bij Multichanel het balkje van rood naar groen.
Als ik op groen druk dan verandert het kanaal van stereo naar : links of rechts.

En het geluid staat idd bij elk kanaal op AC3, maar bij de fox kanalen is er alleen de optie MPEG. (zie screenshot).

Reputatie 7
Badge +3
Menu — setup — system settings — audio/video
Badge
Na wat aanpassingen heb ik dit gevonden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat geeft hij aan bij ac3 Downmix. Ik denk dat die op nee moet staan.
Dts, die eronder staat, kan Sonos niet aan.
Badge
Als ik AC3 downmix aan zet wordt het geluid idd een stuk beter. Klinkt harder, meer “volume” zeg maar.

misschien met deze optie trueplay weer instellen.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer Downmix aan staat dan denk ik dat het stereo wordt, maar dat weet ik niet zeker.
Overigens zou je denk ik ook via de info toets van je tv informatie op kunnen roepen over het signaal wat er bij de uitzending binnen komt. Bij mij staat er dan bijv. Dolby Digital 5/2.1. Ik heb een ander merk tv, maar volgens verschilt dit niet echt per merk, ze geven allemaal een vorm van info.
Badge
Dat zie ik niet op mijn LG, maar ik heb nu de tv ingesteld op HDMI-ARC via cec en dan de tv via optical naar de Playbar. Klinkt al een heel stuk beter deze optie, dan toen de tv ingesteld stond v via optical.

super bedankt voor je hulp. Ik ga dit even aanhoren, maar tot nu klinkt het prima.
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap hem niet helemaal omdat de Arc alleen is dat er zowel een inkomen als een uitgaand signaal via die kabel kan. Je Sonos was al optisch aangesloten dus daar veranderd niet veel.
Maar ach hoe het ook is, de ervaring is beter en daar gaat het om.
Veel plezier van je Sonos.
Badge

Wanneer AC3 downmix aanstaat, ontvang je stereo geluid i.p.v DD. Check het maar eens bij jou instellingen over jou systeem (Sonos app).

Reageer