Vraag

Play1 (2x) wordt niet meer in Sonosnet opgenomen

• 24 June 2017
  • 4 reacties
  • 487 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik al jaren een Sonosgebruiker ben. Nog nooit is het me overkomen dat ik configuratieproblemen niet heb kunnen oplossen. Maar nu kom ik er echt niet meer uit. De configuratie is 2x Play5 als stereopaar (1e gen.), Sub (gekoppeld aan de play5), playbar (gekoppeld aan de Tv) en 2x Play1 (als surroundspeakers gekoppeld aan de Playbar). Alles werkte tot zeer recent perfect via Wifi. En nu de casus.
Nadat de recente Sonos-update is uitgevoerd zijn mijn play1's uit het Sonosnet verdwenen. Ze staan nog wel keurig in de lijst van wifiapparaten in mijn modem/router. Er is geen IP-conflict. Ik heb de Play1's herhaaldelijk opnieuw aangemeld en zelfs een van beide via netwerkkabel rechtstreeks op router aangesloten en opnieuw geinstalleerd. Het resultaat is altijd hetzelfde: wel opgenomen in wifi, maar niet herkenbaar in Sonosnet. Vervolgens heb ik alle Sonosdevices compleet verwijderd en een verse installatie uitgevoerd. Dit ging voor alle onderdelen prima, behalve voor de play1's.
Wat kan hier aan de hand zijn? Weet iemand raad? Dank alvast!

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 2
Badge
Een aanvulling/wijziging bij het voorgaande bericht.
Volhouden loont! Via een trial-and-error methode uiteindelijk de beide play1's weer in het netwerk weten op te nemen. De methode laat zich eigenlijk nauwelijks beschrijven maar de sleutel zat in een, volgens mij, niet gedocumenteerde truc. Nadat ik voor de zoveelste keer na een poging "een nieuwe device" toe te voegen weer het bekende scherm kreeg dat vertelt geen nieuwe sonos te hebben gevonden, kreeg ik zoals elke keer een rood/oranje gekleurde led i.p.v. een witte. Toen heb ik één keer kort op alleen het >|| knopje gedrukt. De led werd wit, de app werd aktief en na korte tijd werd de play1 alsnog herkend. Bij de tweede verliep het vervolgens op dezelfde manier. De info-functie gaf vervolgens ook keurig de beide speakers als ingemeld aan.
Vraag niet hoe het kan, maar misschien heeft iemand er nog eens iets aan?. Overigens heb ik ook nog de al een tijd uitgeschakelde, want overbodige, sonosbridge weer ingeschakeld. Of dat heeft geholpen, kan ik niet reproduceren.
Tenslotte: zoals in mijn eerste bericht al aangegeven: het probleem is ontstaan na de laatste update naar v7.3. Toch wel vreemd. @sonos: enig idee?
Reputatie 5
Badge +2
Genoeg ideeen, maar zonder meer informatie is het moeilijk om de vinger erop te leggen. Klinkt het meest als een fout in de interne netwerk communicatie. Heb je toevallig apparaten zoals extenders, repeaters, etc in huis? Wanneer Sonos wordt geupdate dan wordt het systeem aan het eind daarvan opnieuw opgestart, en sommige netwerk configuraties kunnen dan de boel in het honderd laten lopen. Het beste kun je ons opbellen wanneer dit gebeurt, zodat we een wat gdetailleerdere blik kunnen werpen op je situatie.
Wij hebben denk ik precies hetzelfde probleem, onze play 1 speakers krijg ik niet meer verbonden met de playbar. Ik ben er al uren mee bezig en krijg steeds een andere melding. En opnieuw installeren van het systeem werkt niet omdat ik dan in mijn WiFi netwerken geen sonos te zien krijg! Heel vervelend!!
Reputatie 5
Badge +2
Opnieuw installeren hoeft inderdaad niet. Kwam dit probleem na een update ook? Heb je voor mij een diagnose van je systeem? Diagnose maak je zo.