Beantwoord

play:5 niet zichtbaar sinds switch naar 5GHz netwerk

• 24 november 2018
  • 4 reacties
  • 2897 Bekeken

Ik heb het wifi netwerk onlangs geswitcht van 2.4 naar een 5GHz, en sinds dien is de SONOS PLAY:5 (Gen2) niet meer zichtbaar in het netwerk. Ik heb de Play:5 opnieuw bekabeld en de wifi instellingen opnieuw ingesteld, maar dit mag niet baten... De Sonos werkt prima met de kabel naar de router, maar zodra ik hem los koppel is hij verdwenen. Ik lees dat 5GHz geen probleem moet zijn, maar wat doe ik fout?
icon

Beste antwoord door Tim S 29 november 2018, 10:50

Sonos kan alleen werken op 2.4ghz, niet op 5ghz.
Dit omdat 2.4ghz wifi verder reikt dan 5ghz, en wij wel willen kunnen garanderen dat je speaker nog op een bepaalde afstand zou verschijnen.
Je zult dus de 2.4ghz wifi weer aan moeten zetten wil je dat Sonos kan functioneren.
Hoor ook graag waar je leest dat 5ghz geen probleem zou moeten zijn met Sonos.
Bekijk origineel

4 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Sonos kan alleen werken op 2.4ghz, niet op 5ghz.
Dit omdat 2.4ghz wifi verder reikt dan 5ghz, en wij wel willen kunnen garanderen dat je speaker nog op een bepaalde afstand zou verschijnen.
Je zult dus de 2.4ghz wifi weer aan moeten zetten wil je dat Sonos kan functioneren.
Hoor ook graag waar je leest dat 5ghz geen probleem zou moeten zijn met Sonos.
Op dit moment heb ik een Play 3 verbonden met Bridge. Sonos geeft nu aan dat de Bridge kan vervallen. Dat is niet helemaal waar: Ik heb een 5Ghz WIFI netwerk, omdat ik de Play 3 met de Bridgje welke bedraad op de router zit, kan ik de Sonos app via het 5Ghz netwerk bereiken. Zodra je de Bridge laat vervallen, moet je de speaker op een 2.4Ghz netwerk aansluiten, nu kan ik de app alleen maar bedienen vanaf het 2.4Ghz netwerk!

Dus: Werk je met een 5Ghz netwerk, dan gewoon Bridge blijven gebruiken. Ik hoop dat Sonos de Bridge blijft ondersteunen zonder mij onnodig op kosten te moeten jagen om nieuwe hardware aan te schaffen.
Reputatie 7
Badge +2
Op dit moment heb ik een Play 3 verbonden met Bridge. Sonos geeft nu aan dat de Bridge kan vervallen. Dat is niet helemaal waar: Ik heb een 5Ghz WIFI netwerk, omdat ik de Play 3 met de Bridgje welke bedraad op de router zit, kan ik de Sonos app via het 5Ghz netwerk bereiken. Zodra je de Bridge laat vervallen, moet je de speaker op een 2.4Ghz netwerk aansluiten, nu kan ik de app alleen maar bedienen vanaf het 2.4Ghz netwerk!

Dus: Werk je met een 5Ghz netwerk, dan gewoon Bridge blijven gebruiken. Ik hoop dat Sonos de Bridge blijft ondersteunen zonder mij onnodig op kosten te moeten jagen om nieuwe hardware aan te schaffen.

Zolang de Sonos met de 2.4ghz wifi is verbonden, moet je deze te zien krijgen als je telefoon in contact staat via beide het 2.4ghz en 5ghz wifi van je router.
Als je via de 5ghz wifi je Sonos niet te zien krijgt, dan gaat er iets niet goed in je router, en moet dat daar onderzoek naar gedaan worden.
Thanks Tim S! Ik realiseer mij nu dat ik mijn 2.4Mhz netwerk over een andere router loopt dan het 5Mhz netwerk, dit omdat mijn KPN router een aantal poorten blokkeert die nodig zijn voor mijn NAS router. Ik zal even testen met zowel 5Mhz als 2.4Mhz vanuit de KPN router. Bedankt voor de snelle terugkoppeling.

Reageer