Vraag

Play:5 na 2,5 jaar stuk - boot niet meer op (led knippert)

• 13 september 2020
  • 5 reacties
  • 235 Bekeken

Na een goeie 2,5 jaar boot één van mijn play:5 Gen1 niet meer op. De witte led knippert gewoon de hele tijd. De wettelijke garantie van twee jaar is vervallen maar nu verwachtte ik van een product goed over de de 500€ kostte toch wel dat het een hele poos langer zou meegaan dan de wettelijke garantietermijn. Bovendien is dat toestel zelfs niet heel vaak gebruikt omdat het zich in een weinig gebruikte ruimte bevindt...

Op heel wat fora las ik dat dit met die Play:5 van de eerste generatie wel vaker voorkomt en zou er bij een hele reeks ervan een probleem met het powerboard zijn (slechte condensators/capacitators die stuk gaan na een tijd). Ik heb wel wat vrienden in de electronica business en volgens hen is dat een fluitje van een cent om te herstellen, alleen is zo’n Sonos niet heel herstelvriendelijk blijkt het en doet de producent er ook alles aan om het te bemoeilijken. Sonos blijkt dan eigenlijk ook helemaal geen duurzaam product omdat herstellen bemoeilijkt wordt en omdat de levensduur klaarblijkelijk te wensen overlaat. 

We hebben 8 Sonos componenten in huis met een voorziene uitbreiding tot 16. Na de fuck-up eerder dit jaar (2020) met het einde van de support/updates voor de G1 toestellen en de klaarblijkelijke beperkte levensduur voor zulke prijzige producten, gaan we nu toch ook even de alternatieven op de markt bekijken….

Is er geen Europese wettelijke verplichting dat fabrikanten gedurende een bepaalde periode (bv. 10 jaar) wisselstukken ter beschikking dienen te stellen van hun toestellen voor eventuele reparatie? Voor elke AEG of Miele wasmachine of droogkast kan je eindeloos originele componenten kopen. Heeft er iemand al een Sonos Play:5 laten herstellen of zelf hersteld? 

Bedankt voor jullie input !

Peter H.

5 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Altijd vervelend als er iets stuk gaat en eens met de opmerking dat Sonos reparatie zou moeten aanbieden. Ik heb echter wel mijn twijfels bij de 2,5 jaar die je noemt - de Gen2 is van September 2015.

Ik heb er geen ervaring mee, maar er worden op internet wel reparateurs genoemd, zie bijvoorbeeld https://nl.isonatec.com

Altijd vervelend als er iets stuk gaat en eens met de opmerking dat Sonos reparatie zou moeten aanbieden. Ik heb echter wel mijn twijfels bij de 2,5 jaar die je noemt - de Gen2 is van September 2015.

Ik heb er geen ervaring mee, maar er worden op internet wel reparateurs genoemd, zie bijvoorbeeld https://nl.isonatec.com

Dit is wat Sonos mij vertelt op hun site in de sectie “Mijn Systeem”: 17-11-2017
Play:5 (Gen 1) Mob M.

Registratiedatum

17-11-2017

Serienummer

B8E93724D3CCD

Status

Reputatie 6
Badge +3

De registratiedatum zegt niet heel veel. Ik zie bij mij ook jaartallen die niet kloppen. Ik mag toch aannemen dat jezelf weet wanneer aangeschaft.

Ik zou anders morgen even bellen met Sonos. Er wordt door hen niet meer gereageerd op dit forum. 

Reputatie 6
Badge +3

Met die registratiedatum is inderdaad iets mis. Al mijn devices zouden uit 2020 zijn, terwijl ik ze allemaal eind 2018/begin 2019 gekocht heb.

Reputatie 5
Badge +3

Beste Peter, Ik vind het jammer om te horen dat je speaker defect is.

De Play5 speaker met serienummer B8E93724D3CCD is op 20 november 2015 registreert op hetzelfde emailadres dat je gebruikt op dit forum. Hierna is het product teruggezet naar zijn fabrieksinstellingen en opnieuw geinstalleerd. Dit was op 17 november 2017. Dit is de reden waarom je die datum ziet staan, het overzicht geeft de meest recente installatie datum weer, niet de originele installatie.

Ik wilde voor de zekerheid controleren dat je niet mogelijk een Play5 speaker hebt staan die voor jouw aanschaf al is gebruikt door mogelijk een andere klant of dealer waardoor de speaker ouder is dan wat je zou denken. Dit is niet het geval, de speaker is gemaakt in mei 2015, verzonden naar de leverancier in juli 2015.

Reageer