Beantwoord

Onvoldoende netwerksnelheid/buffer

  • 20 November 2019
  • 33 reacties
  • 2570 Bekeken

De muziek valt regelmatig weg en geeft dan de melding dat de internetsnelheid te laag is en er onvoeldoende buffer is. Internet snelheid is voldoende (35 - 50 Mbps). Computer opnieuw opstarten en modem/router (Xperia V10) resetten helpt niet. 1 Sonos is bekabeld aangesloten en de rest draadloos. Soms gaat het een tijd goed, maar er gaat geen dag voorbij dat het systeem hapert. Als ik, terwijl Sonos hapert, Tunein of Spotify buiten de Sonos app draai heb ik feilloos muziek. ticket 883850058

icon

Beste antwoord door 106rallye 23 February 2020, 14:39

Bekijk origineel

33 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @Eddie the Eagle 

Hoi @Eddie the Eagle ,

De ARC zit rechtstreeks op de Experia Box V10 van KPN en een van de twee de Netgear GS105E zit ook op het modem aangesloten. De andere is doorgelust. Daarmee voorzie ik de twee Play 5 van signaal. Eentje zit op rechts de andere op links

Ik heb de twee Play 5 op de switch zitten ik heb er twee. een links en de andere rechts.

Hoop dat het een en ander duidelijk is zoals ik het beschrijf, want echt heel technisch ben ik niet.
 

Als je nu al geen issues hebt, dan zou ik die nieuwe ook bekabelen en kijken of het werkt. Je kunt altijd terug naar de huidige setup, alleen met Fives ipv Ones.

Werkt allemaal uitstekend.
De 2 x Play 5 als Surround. de 2 x Subs gen 3 en de Arc
En de 2 X Five in verticale Stereo setting.

Alles bedraad dus. :grinning:

 

ja dat is wel supercool, als ik dat kon zou ik het ook doen maar bijna niemand heeft die luxe dat je precies op alle plekken waar Sonos staat ook een ethernetaansluiting hebt. 

Hoi @Eddie the Eagle 

Hoi @Eddie the Eagle ,

De ARC zit rechtstreeks op de Experia Box V10 van KPN en een van de twee de Netgear GS105E zit ook op het modem aangesloten. De andere is doorgelust. Daarmee voorzie ik de twee Play 5 van signaal. Eentje zit op rechts de andere op links

Ik heb de twee Play 5 op de switch zitten ik heb er twee. een links en de andere rechts.

Hoop dat het een en ander duidelijk is zoals ik het beschrijf, want echt heel technisch ben ik niet.
 

Als je nu al geen issues hebt, dan zou ik die nieuwe ook bekabelen en kijken of het werkt. Je kunt altijd terug naar de huidige setup, alleen met Fives ipv Ones.

Werkt allemaal uitstekend.
De 2 x Play 5 als Surround. de 2 x Subs gen 3 en de Arc
En de 2 X Five in verticale Stereo setting.

Alles bedraad dus. :grinning:

 

Hoi @Eddie the Eagle ,

Ga ik dat doen.
Ook de Subs zitten op de Netgear eentje rechts en de andere links op de switch.
Ben tot nu toe geen issues tegengekomen.

Bedankt voor je hulp Eddie.

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @Eddie the Eagle ,

De ARC zit rechtstreeks op de Experia Box V10 van KPN en een van de twee de Netgear GS105E zit ook op het modem aangesloten. De andere is doorgelust. Daarmee voorzie ik de twee Play 5 van signaal. Eentje zit op rechts de andere op links

Ik heb de twee Play 5 op de switch zitten ik heb er twee. een links en de andere rechts.

Hoop dat het een en ander duidelijk is zoals ik het beschrijf, want echt heel technisch ben ik niet.
 

Als je nu al geen issues hebt, dan zou ik die nieuwe ook bekabelen en kijken of het werkt. Je kunt altijd terug naar de huidige setup, alleen met Fives ipv Ones.

Hoi @Eddie the Eagle ,

De ARC zit rechtstreeks op de Experia Box V10 van KPN en een van de twee de Netgear GS105E zit ook op het modem aangesloten. De andere is doorgelust. Daarmee voorzie ik de twee Play 5 van signaal. Eentje zit op rechts de andere op links

Ik heb de twee Play 5 op de switch zitten ik heb er twee. een links en de andere rechts.

Hoop dat het een en ander duidelijk is zoals ik het beschrijf, want echt heel technisch ben ik niet.
 

Reputatie 6
Badge +3

Vraagje aan @Eddie the Eagle ,

Hoi Eddie

Ik heb mijn Sonos ARC ,twee Subs gen 3, twee Play 5 gen 2 allemaal bedraad aangesloten.
Alleen mijn twee One's die ik gebruik voor Surround zijn via Wifi.
Nu wil ik twee Five aanschaffen, en dan de One's aan mijn nichtje geven.
Zou ik die twee x Five bedraad kunnen aansluiten, waar ze komen te hangen kan dat namelijk.
Of zou dat problemen kunnen geven.
 

Hi Simon, je hebt er nu reeds 5 v/d 7 bekabeld als ik goed tel en geen issues ? Wat voor switches gebruik je ? Ik gok unmanaged.

Reputatie 6
Badge +3

Tja, ik heb soms het gevoel dat hoe geavanceerder je netwerk is met meerdere layer 2 managed switches, access points en mulicast apparaten, hoe gevoeliger dat helaas is met Sonos. Daarom heb ik Sonos zo simpel mogelijk aangesloten met alleen de Boost bekabeld. Hier werkt dat gelukkig als een zonnetje, ik heb wel Ziggo kabel TV en geen (KPN) iTV, die laatste is geloof ik de grootste boosdoener voor multicast flooding. Ik heb IGMP snooping dan ook niet aanstaan hier op het netwerk, is (nog) niet nodig.

Mbt wifi; daar heb ik een tijd geleden de gelukkige keuze gemaakt voor meerdere (5) bekabelde AP`s, in mijn geval inderdaad van Ubiquiti, die gevoed worden via PoE switches. Als je de UTP kabels hebt liggen, dan is dat een geweldige oplossing die onvergelijkbaar is met wifi boosters of mesh wifi. Ik heb hier nooit klachten over het netwerk of over wifi met 4+ thuiswerkers/thuisscholers/thuisgamers tegelijk.

Ik heb dus de bewuste keuze gemaakt om Sonos niet over die AP`s te laten lopen; ik weet dus ook niet hoe dat zou uitpakken met de roaming over de verschillende AP`s. Ik heb liever SonosNet, dat is in elk geval allemaal op elkaar afgestemd.

 

Vraagje aan @Eddie the Eagle ,

Hoi Eddie

Ik heb mijn Sonos ARC ,twee Subs gen 3, twee Play 5 gen 2 allemaal bedraad aangesloten.
Alleen mijn twee One's die ik gebruik voor Surround zijn via Wifi.
Nu wil ik twee Five aanschaffen, en dan de One's aan mijn nichtje geven.
Zou ik die twee x Five bedraad kunnen aansluiten, waar ze komen te hangen kan dat namelijk.
Of zou dat problemen kunnen geven.
 

Badge

Oei oei, dat is echt vervelend, paar opmerkingen:

  • Netwerkstorm met slechts 1 Sonos bekabeld zou echt niet je netwerk plat mogen leggen, er gaat geen immers geen data van Sonos over het thuisnetwerk. Snap ik helemaal niks van.
  • Met meer dan 1 Sonos bekabeld heb je dus wel dat risico; heb ik hier bij mij ook gezien. Bij unmanaged switches is dat zeker plug & pray, daar kun je niks mee instellen. Bij managed switches zoals Unifi kun je de switches naar STP downgraden precies zoals Sonos voorschrijft, dat was de oplossing hier.
  • Die STP oplossing was voor mij dan weer geen blijvertje, was leuk voor de test maar het heeft nadelen zoals een belachelijk lange wachttijd alvoor een IP adres wordt toegekend aan een nieuwe netwerk client. 
  • Dus ik weer terug naar RSTP en slechts 1 Sonos bekabeld (Boost dan wel).
  • Voor ik Unifi in huis heb gehaald, had ik alles op TP-Link unmanaged switches en meerdere Sonos bekabeld. Dat heeft altijd goed gewerkt maar het is erg afhankelijk van de opstelling en je andere apparaten. Als je bv nog andere apparaten in huis hebt die multicasten, zoals google chromecast, en helemaal IPTV van KPN, dan gaat er verschrikkelijk veel data over je netwerk, Sonos krijgt het dan zwaar
  • Als ik jouw verhaal zo lees: wellicht toch een Boost proberen en die zo centraal mogelijk neerzetten zodat je niet te veel mesh hubs krijgt. 

Tja, we hebben hier een Chromecast, wie weet speelt dat een rol al was die niet actief op de dagen van het incident.

dank voor je uitgebreide antwoord. Ik snap uit je verhaal dat multicasten mijn netwerkbelast en dat je met managed switches daarin kunt begrenzen… als t weer misgaat ga ik daarmee experimenteren.

Mijn huis heeft een aantal storingsbronnen oa een inpandige lift en een buitenmuur die inpandig is. Dus geen zender ook niet een centrale boost bereikt t hele huis. Wel ontvangen we zo’n 20 wifistations van buren en overburen, …..

Voor nu draait t weer even over Wifi.

NB ik woon hier al twintig jaar en wifi heeft nooit lekker gedraaid, heb al een kudde oplossingen gebruikt, ooit zelf nog ISDN door t huis getrokken, ADSL, VSL en nu glasvezel en door het halve huis cat6/RJ45 bekabeling vanaf een switchboard in meterkast. En nog komen de kinderen en vrouwlief met, de Wifi doet t niet, help!

😂

 

Badge

Okee, voorlopig mn LAN weer stabiel, WM:1 dus geen SonosNet even…

Reputatie 6
Badge +3

Oei oei, dat is echt vervelend, paar opmerkingen:

  • Netwerkstorm met slechts 1 Sonos bekabeld zou echt niet je netwerk plat mogen leggen, er gaat geen immers geen data van Sonos over het thuisnetwerk. Snap ik helemaal niks van.
  • Met meer dan 1 Sonos bekabeld heb je dus wel dat risico; heb ik hier bij mij ook gezien. Bij unmanaged switches is dat zeker plug & pray, daar kun je niks mee instellen. Bij managed switches zoals Unifi kun je de switches naar STP downgraden precies zoals Sonos voorschrijft, dat was de oplossing hier.
  • Die STP oplossing was voor mij dan weer geen blijvertje, was leuk voor de test maar het heeft nadelen zoals een belachelijk lange wachttijd alvoor een IP adres wordt toegekend aan een nieuwe netwerk client. 
  • Dus ik weer terug naar RSTP en slechts 1 Sonos bekabeld (Boost dan wel).
  • Voor ik Unifi in huis heb gehaald, had ik alles op TP-Link unmanaged switches en meerdere Sonos bekabeld. Dat heeft altijd goed gewerkt maar het is erg afhankelijk van de opstelling en je andere apparaten. Als je bv nog andere apparaten in huis hebt die multicasten, zoals google chromecast, en helemaal IPTV van KPN, dan gaat er verschrikkelijk veel data over je netwerk, Sonos krijgt het dan zwaar
  • Als ik jouw verhaal zo lees: wellicht toch een Boost proberen en die zo centraal mogelijk neerzetten zodat je niet te veel mesh hubs krijgt. 
Reputatie 7

Je zegt dat het iets uitmaakt “als een van de kinderen zijn box uitzet". Tenzij je met “uitzetten” bedoelt dat ze echt de stekker uit het stopcontact halen, moet het pauzeren van een speaker niets uitmaken voor het netwerk zelfs niet als deze in low energy stand gaat).

Badge

Een vriend heeft dit probleem ook met nieuwere Sonosboxen en Ubiquity in huis, zit ik bij hem ook de wifiproblemen te troubleshooten… bizar. Bij hem was de DNS niet stabiel, en zo blijf je bezig. Plug and pray, repeat.

Badge

Hoe hier een netwerkstorm is ontstaan met maar 1 Sonos bedraad is me overigens een raadsel.

Badge

Mocht je hier zelf tijd in willen steken, tegen vergoeding uiteraard, laat t weten. Dit is voor velen hogere wiskunde. Heb inmiddels gelezen over STP, spanning tree, niet straight through processing…. En je kanttekeningen over RSTP vs STP in andere posts gelezen….

 

Badge

@Eduard @ Wheels Boost werkt prima maar is precies hetzelfde als 1 Sonos bekabelen. Boost heeft alleen wat meer antennepower en verwerkingspower. Zoals jij hebt met 1 Sonos bekabeld mag geen enkel probleem geven als de speakers een beetje bij elkaar in de buurt staan.

 

Tja, het was zo rampzalig dat ik de bekabelde box heb moeten afkoppelen want mn hele netwerk lag plat. Alsof er twee boxen bekabeld waren dat geeft zelfde storing.

ikprobeer even wm:1

mijn boxen staan niet megaver uit elkaar maar teveel betonijzer waardoor het Sonosnet aan alle kanten rammelt en zeker als een van de kinderen zijn box uitzet.

nee, het werkt gewoon niet, ik ga nadenken over de beste optie.

alles Harman Kardon of Boost (geen vertrouwen in, dat niet). En Ubuiquity netwerk tja, ook dat is geen oplossing met Sonos en weer een hoop werk. Ik ben rolstoelgebonden en kan niet staan dus afhankelijk van anderen dan.

Reputatie 6
Badge +3

@Eduard @ Wheels Boost werkt prima maar is precies hetzelfde als 1 Sonos bekabelen. Boost heeft alleen wat meer antennepower en verwerkingspower. Zoals jij hebt met 1 Sonos bekabeld mag geen enkel probleem geven als de speakers een beetje bij elkaar in de buurt staan.

 

Badge

Heel toevallig trouwens….ik heb net een Boost besteld, ik had nog 15% upgrade korting staan. Ik kan niet leven met die STP, die is verouderd en heeft nadelen op het LAN, ga weer naar RSTP. Ik ga dus morgen de Boost aansluiten en mijn 2 bekabelde speakers ontkabelen, lees switch poorten uitzetten.

Veel klanten smeken dus Sonos om RSTP te gaan ondersteunen, kun je vergelijken met SMB1 die nodig is om een shared drive te kunnen benaderen. Is ook niet meer van deze tijd.

En, werkt t met Boost wel?

alhier is de verbinding plots totaal uitgevallen hoewel op router niets gewijzigd. Had 1 Play5 bekabeld staan want unmanaged switches, dat STP/RSTP gaat me boven mn pet en t is toch waanzin dat je je netwerk moet upgraden en een dosis netwerkkennis moet hebben om een verouderd protocol dat Sonos gebruikt, te kunnen faciliteren.

wat si nu de oplossing 1. Oude Sonoslijn vervangen 2. Boost 3 Overgaan op een ander merk wifiradio’s?

Hier sinds gisteren hetzelfde. Plots buffer problemen op play3 die op 1m afstand muur aan muur staat met AP. Tune In alvast onbruikbaar. Daarnet uitgetest door hem naast AP te plaatsen en valt nog altijd uit. 

Toch 'toevallig' dat iemand 6 dagen geleden dit bericht boost. 

Als ik de play3 in de keuken vervang zal het alvast niet meer van Sonos zijn. Teveel problemen en vereisten qua netwerk waar eender welk normaal netwerkdevice geen problemen mee heeft maar voor Sonos is het 'aja maar dat ondersteunen we niet'. 

Reputatie 6
Badge +3

Heel toevallig trouwens….ik heb net een Boost besteld, ik had nog 15% upgrade korting staan. Ik kan niet leven met die STP, die is verouderd en heeft nadelen op het LAN, ga weer naar RSTP. Ik ga dus morgen de Boost aansluiten en mijn 2 bekabelde speakers ontkabelen, lees switch poorten uitzetten.

Veel klanten smeken dus Sonos om RSTP te gaan ondersteunen, kun je vergelijken met SMB1 die nodig is om een shared drive te kunnen benaderen. Is ook niet meer van deze tijd.

Reputatie 6
Badge +3

En… wil je echt meerdere bekabelen. Ik had eerst unmanaged TP Link switches in huis met 2 Sonos bekabeld. Het werkte wonder boven wonder perfect. Nu alles naar managed en RSTP als tree protocol, meteen greep het netwerk in en blokkeerde 1 v/d 2 Sonos poorten om een broadcast storm te voorkomen.

Dus de switches naar STP gezet en de poort ging meteen weer open, dat is het tree protocol dat Sonos ondersteund.

Dus: wil je meerdere maar niet alle Sonos als bekabeld steunpunt, al dan niet Boost, dan kun je de gok nemen met unmanaged switches of als je zeker wilt zijn, switches nemen die je naar STP kunt zetten. Hoop dat je `t nog snapt, het is complex helaas. :thinking:

 

Reputatie 6
Badge +3


Ad 3. Heb nu een Fritz mesh netwerk in huis (want Fritz Box) en dat werkt goed voor alles behalve Sonos. En SonosNet is zelf een mesh…. dus wat bedoel je precies met drama?


Ik kan natuurlijk de Sonossen in een apart subnet oid nemen en multicast beperken, of desnoods afschermen op MAC-adressen is dat wat je bedoelt?

  1. Okee, snap ik, maar wat dan met Sonosapparaten die door beton en electronicainterferentie (inpandige lift bijvoorbeeld) elkaar niet kunnen bereiken? Die Boost ramt daar toch niet doorheen of wel?

Aparte subnets ed….niet doen tenzij je prosumer netwerkkennis hebt en dito apparatuur hebt, dus IoT VLAN`s kunt draaien die vanuit je standaard LAN kunt benaderen via firewall regels anders ziet je App `m niet meer

Mesh = drama, wat bedoel ik daarmee; het is leuk voor internet op je laptop maar het is ongeschikt voor multiroom audio, te veel hobbels

SonosNet = mesh; klopt, met de oude STP variant dus die speakers zoeken perfect wie wat doorlaat en blokkeert de overige zodat er geen storm van pakketjes door je netwerk vliegen. Dus helemaal geoptimaliseerd en totaal geen concurrentie van andere apparaten.

Interferentie: ja daar heb je mee te dealen, dat snap ik wel. Speakers meshen met elkaar dus moeten altijd een beetje in de buurt van minimaal 1 ander staan.

 

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Vervolg op bovenstaande. Contact gehad met de helpdesk, call nr 02620649.

Buffering is een probleem bij de oudere Sonos-boxen (de Play:5 1e generatie a 500 euro had slechts 32 MB waar 1 Giga nu op de Sonos One, ja die kleine is geinstalleerd).
En als een Play:5 de leider is in een groep van ruimtes ja dan moet ie alle andere boxen met die 32 MB aansturen (en de huidige streams oa Spotify bevatten naast audio ook video en meer metadata en DUS meer geheugen nodig).

Sonos zegt ook dat ze veel routers en extenders/AP's niet ondersteunen. Geen Fritz-producten, wel TPLINK  (maar daarmee had ik het probleem ook).

Het advies terug te gaan naar SonosNet (bekabelen ten minste 1 box) ipv Wifi opgevolgd. Mijn Play-5-met-Sub speelt nu beter maar nog steeds met onderbrekingen.
Wat NIET werkte: meerdere boxen bedraden. Mijn Play:5 degenereert ondanks lan-kabel aan beide units meteen naar "Secondary Node” en ja hoor de dropouts zijn weer terug.

Klopt, altijd de sterkste bekabelen.

Liefst slechts 1unit bekabelen als je geen managed switches hebt waar je Standard Tree Protocol van kunt aanpassen aan hetgeen Sonos ondersteund

Badge

 

1)
Maar het eigen mesh netwerk op 2.4 GHz trekt het gewoon niet, 

2)
Mijn vermoeden is dat (iig bij gekoppelde apparaten bijvoorbeeld Play:5 plus woofer, of twee ruimtes gegroepeerd) de apparaten ONDANKS alle instellingen NIET via Wifi of LAN maar via Sonosnet synchroniseren. 
3)
Enige gedocumenteerde oplossing (uiteraard niet van Sonos zelf) is alle devices bekabelen en de radiozender 

  1. precies, Sonos & Mesh = drama…..nee: mesh = drama, Sonos kan daar echt niks aan doen
  2. idd, als je ook maar iets bekabeld hebt, gaat al het onbekabelde via SonosNet
  3. mwah, toch enigszins nuanceren, als je alles bekabeld moet je slimme switches in huis hebben. Heb je die niet dan is het een gok of het wel of niet werkt
  4. oplossing: 1 apparaat bekabelen direct aan je router, liefst een Boost


Hee Eddie bedankt voor de tips. Paar vraagjes dan nog.

Ad 3. Heb nu een Fritz mesh netwerk in huis (want Fritz Box) en dat werkt goed voor alles behalve Sonos. En SonosNet is zelf een mesh…. dus wat bedoel je precies met drama?


Ik kan natuurlijk de Sonossen in een apart subnet oid nemen en multicast beperken, of desnoods afschermen op MAC-adressen is dat wat je bedoelt?

  1. Okee, snap ik, maar wat dan met Sonosapparaten die door beton en electronicainterferentie (inpandige lift bijvoorbeeld) elkaar niet kunnen bereiken? Die Boost ramt daar toch niet doorheen of wel?
Badge

Vervolg op bovenstaande. Contact gehad met de helpdesk, call nr 02620649.

Buffering is een probleem bij de oudere Sonos-boxen (de Play:5 1e generatie a 500 euro had slechts 32 MB waar 1 Giga nu op de Sonos One, ja die kleine is geinstalleerd).
En als een Play:5 de leider is in een groep van ruimtes ja dan moet ie alle andere boxen met die 32 MB aansturen (en de huidige streams oa Spotify bevatten naast audio ook video en meer metadata en DUS meer geheugen nodig).

Sonos zegt ook dat ze veel routers en extenders/AP's niet ondersteunen. Geen Fritz-producten, wel TPLINK  (maar daarmee had ik het probleem ook).

Het advies terug te gaan naar SonosNet (bekabelen ten minste 1 box) ipv Wifi opgevolgd. Mijn Play-5-met-Sub speelt nu beter maar nog steeds met onderbrekingen.
Wat NIET werkte: meerdere boxen bedraden. Mijn Play:5 degenereert ondanks lan-kabel aan beide units meteen naar "Secondary Node” en ja hoor de dropouts zijn weer terug.

Reageer