Nieuwe Sonos producten op 2 netwerken.


Hallo ,

Ik zit even met de volgende situatie, beneden heb ik een ziggo modem en boven verdieping een ziggo booster. Deze hebben beide een ander ip adres. Binnenkort krijg ik beneden mijn eerste sonos produkten namelijk 2 sonos ones en een sonos five. Vraag 1 wat is het advies kwa bekabeling ? Is dit nodig of gaat WiFi ook goed ? Het is geen hele grote kamer en er hangen alleen een telefoon en een ipad aan. De modem staat ook relatief dichtbij (max 3 a 4 meter afstand)

Tweede vraag is hoe om te gaan met de 2 netwerken, ik zit eraan te denken op de slaapkamer ook een sonos one te plaatsen. Het lijkt me dat er problemen gaan ontstaan omdat boven een ander netwerk is. Ik wil deze dan ook gescheiden houden van de speakers beneden. Daarnaast wil ik ook starten met spotify (of een andere muziek streamings dienst). Ik heb daar nog niet veel ervaring mee maar ook hier voorzie ik problemen. Is het dan nodig dat ik iedere keer dat ik boven een speaker gebruik ik specifiek moet verbinden met het netwerk boven zodra ik Spotify gebruik? Het idee is om 1 account te nemen waar ook 1 naam aan komt te hangen dus geen Spotify Duo. Ik weet dat je dan niet tegelijk ieder iets kan afspelen maar das voor mij niet zo'n probleem. Ik kan me zo voorstellen dat als ik met alle instellingen van boven een uurtje muziek geluisterd heb en iemand logt beneden met mijn gegevens in Spotify wellicht in de war raakt welk netwerk er gehanteerd moet worden.

Gr remco


11 Reacties

Reputatie 7

Klopt. Zie de laatste zin van mijn vorige post……

Inmiddels de twee sonos one's binnen en de installatie is vrij vlot gegaan. Is het zo dat als ze beide een microfoon hebben en je zet ze in een stereo paar dat er maar 1 microfoon werkt ?. Andere lampje blijft dan uit namelijk.

Reputatie 7

Als je begint met afspelen zul je aan moeten geven op welke “kamer” je wilt afspelen. Instellingen (behalve volume) hoef je niet te wijzigen. Maak je geen zorgen, het wijst zichzelf - en op de One’s kun je zelfs opdrachten geven met je stem.

Kijk wel even welke speakers je neemt. Als je niet geïnteresseerd bent in voice control kun je voor de goedkopere One SL gaan. In een stereo setup heeft maar één van de twee speakers een microfoon nodig.

Dank je , ik hoop dat het allemaal zo makkelijk gaat als wordt geschetst. Op zich is het handig dat je allemaal op 1 app kan maar moet je dan niet steeds aangeven nu wil ik boven luisteren en de ander weer aangeven ik beneden ? Je zit namelijk in 1 account dus als er dan verschillende mensen op gaan lijkt me dat je dan steeds de laatste instellingen overpakt die gekozen zijn. Als iemand nu beneden luistert en ik ga een uur later in dezelfde app dan neem ik aan dat tie met de instellingen van beneden komt en ik deze moet aanpassen naar boven. Kwa wifi moet ik even zien wat handig is. Ik hoop dat tie het herkend als 1 netwerk maar dat denk ik wel.

Reputatie 7

Als ik het zo lees, dan lijkt het mijinderdaad het beste om de 2 netwerken samen te voegen als 1 netwerk. 

In mijn ervaring is een Ziggo-netwerk met een booster één netwerk met aparte SSID’s voor de router en de booster. Eén SSID zou dan niet per sé nodig zijn.

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @Remco 1977, allereerst welkom op bij de Sonos community!

Zoals @106rallye al stelt, is het inderdaad de bedoeling dat er gebruik word gemaakt van hetzelfde Sonos-account.

Als ik het zo lees, dan lijkt het mijinderdaad het beste om de 2 netwerken samen te voegen als 1 netwerk. 

Vervolgens zou je de speakers boven kunnen groeperen en de speakers beneden ook apart kunnen groeperen. 

Gebruiker 1 kan dan muziek afspelen in de groep beneden, waar gebruiker 2 op hetzelfde moment (met hetzelfde account) muziek af kan spelen op de groep boven.

Ik hoop dat het duidelijk is. Zo niet, dan zien we je vragen graag tegemoet!

Reputatie 7

Nee, het is juist de bedoeling dat alle gebruikers hetzelfde Sonos-account gebruiken.

Oke , ik dacht namelijk als ik boven in dezelfde account in zou loggen als iemand beneden en ik kies de speakers boven dat dat de ander in weg zou gaan zitten aangezien deze een andere keus gemaakt heeft binnen dezelfde app op dat moment.

Reputatie 7

Volgens mij maak je het jezelf te moeilijk. Je netwerk bestaat uit twee SSID's, maar vormt als het goed is één netwerk. Alle "Sonos “kamers” (bedraad aangesloten, via wifi op de router of op de Booster) kunnen elkaar daarin dus “zien". En je telefoon kan alle "kamers” zien.

Alle Sonos "kamers” op hetzelfde netwerk kunnen apart of samen spelen. Deze "kamers bestaan ofwel uit één speaker, ofwel uiteen stereo of surroundset van speakers.

Als je de speakers op de wifi aansluit, kun je meerdere netwerknamen en gegevens ingeven. De Sonos devices verbinden dan met het voor hen sterkste SSID. Geen reden voor meerdere accounts of huishoudens in Sonos. De Sonos boven krijgt een eigen “kamer” in het Sonos systeem, waarin je ofwel apart ofwel gegroepeerd met andere speakers geluid kunt laten komen.

Bedankt voor de reactie, ik zit dan toch nog een beetje met het wifi gedeelte boven. Ik wil deze graag los kunnen afspelen dus onafhankelijk van beneden. Aangezien de router boven ook een sterkere verbinding boven heeft lijkt het me niet heel logisch deze te koppelen aan beneden. Ik neem aan dat ik de speakers dan wel moet groeperen? En dat in 2 losse accounts? Of kun je ook in 1 losse account ingelogd zijn en los afspelen das me nog niet helemaal duidelijk. (Even los van Spotify uiteraard).

Reputatie 7

Ik ga ervan uit dat je twee zichtbare netwerken in huis hebt: de Ziggo router en de Booster. Dat zijn dan twee SSID (netwerknamen), geen twee ip-adressen.

Je stelt drie vragen:

Gebruik in kamer beneden

Via wifi kan. Als je een speaker bekabeld aansluit maakt hij een onzichtbaar netwerk aan (Sonosnet) waarop alle speakers zitten. Dat ontlast je wifi en voorkomt mogelijke problemen met de Ziggo booster. Als je beide One's en de Five in één fysieke kamer zet (als stereopaar en al losse speakers) vormen de One's een “kamer” in de Sonos app en de Five een andere “kamer”. 

Gebruik boven

Ook hier is een goede kans aanwezig dat het met je wifi werkt. Gescheiden van de speakers beneden kan, maar is niet nodig - sterker nog, dan wordt het allemaal best gecompliceerd (je hebt dan twee huishoudens voor Sonos). Als beginner zou ik dat niet doen. Als je Booster (een access point) goed is ingesteld moet je telefoon de speaker gewoon kunnen zien, onafhankelijk van op welk netwerk hij zit.

Spotify

Het Sonos-systeem maakt zelf contact met Spotify. Sterker nog: het ziet een Sonos-systeem in principe als één speaker (al heb ik gelezen dat sommigen daar een probleem mee ondervinden), dus kun je verschillende Spotify-muziek op verschillende speakers draaien. Spotify is onafhankelijk van je netwerk. 

Als je toch twee huishoudens aangemaakt hebt zal de eerste speaker stoppen als op de tweede Spotify wordt afgespeeld. Hetzelfde gebeurt als je via Sonos Spotify afspeelt en iemand gaat gebruik maken van het zelfde account op de Spotify app. 

Reageer