NAS + PLEX = SONOS maar met een probleem

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn huiskamer 2x SONOS:3 en op mijn werkkamer 2x SONOS:1
Mijn muziekcollectie bevat ruim 165.000 tracks en groeit nog steeds. Deze collectie draait op mijn Synology NAS (DS216 op DSM 6.1). Door de grootte-beperking van 65.000 tracks gebruik ik de media server van PLEX. Libraries aanmaken gaat perfect en mijn SONOS-app kan alle muziek perfect vinden... Alleen. wat ik regelmatig merk, is dat de SONOS "zomaar" hele stukken muziek overslaat of compleet negeert. Als ik dan in de app kijk, zie ik dat de verbinding met PLEX verbroken is, of dat de muziek niet vindbaar is, (hij slaat dan in een album één of meerdere tracks over) of (wat ook regelmatig voorkomt..) er speelt een track, en ergens middenin de track skipt -ie ineens door naar het volgende nummer. Voorbeeld: nummer duurt 6m12s, SONOS speelt 3m53s en schiet dan door naar de volgende track.Volgende nummer speelt weer geheel, derde song (van 2m12s) skipt bij 56s etc. etc.Altijd geheel random...

NAS is bekabeld aangesloten op mijn ZIGGO-router beneden in de huiskamer, waar ook de SONOS:3 staan, die aan mijn draadloze netwerk hangen. SONOS:1 op mijn werkkamer op zolder hangen draadloos aan een ZIGGO WifIi Versterker op de 1e verdieping, die op zijn beurt weer - bekabeld - is aangesloten op de Ziggo router. Alle PC's, TV's etc zijn allemaal bekabeld aangesloten op router en Wifi versterker (die trouwens zijn eigen SSID heeft). Dus qua snelheid etc.zit het wel snor. Wifi wordt alleen gebruikt door mobiele telefoons en ipad's.

Mijn muziek kan ik ook streamen van mijn NAS naar een - bekabelde - Logitech Squeezebox, die - bekabeld - aan mijn stereo hangt. Besturing loopt over de Logitech Media Server op de NAS. Dit werkt, in tegenstelling tot de SONOS, probleemloos.

Ik merk dat ik steeds meer de Logitech gebruik ipv de SONOS en dat irriteert me, omdat de SONOS toch een veel beter geluid produceert dan de DAC van Logitech.Dus wie o wie kan me helpen?

Ik zou me kunnen voorstellen dat het SONOS probleem mogelijk te maken heeft met een te kleine buffercapaciteit of is het een indexerings-kwestie (of juist niet?). Welke instellingen moet ik dan aanpassen en waar?
Moet dat in SONOS?
Of in PLEX?
Of in de NAS?
Of in beide/meerdere?

Alvast bedankt voor ieder(e) advies/raad!

Marcel

20 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Kan met heel wat factoren te maken hebben. Wil je een diagnose voor me maken, en dan het nummer hier vermelden? Zo maak je er een: Link
Hallo Bob, bij voorbaat dank voor je hulp, het nummer is 7418851
Reputatie 7
Badge +2
Beste Kluffster,

Na het lezen van uw bericht denk ik meteen aan de Ziggo modem welke verkeer niet op alle momenten goed doorzet.
Dit word helaas bevestigt als een diagnose corrupt binnen komt, want helaas kan ik je aangeleverde diagnose niet inzien.
En dit laat vaak zien dat er iets in het netwerk niet goed gaat.
Sonos is een wat geavanceerd systeem, waarin het netwerk goed moet meewerken, waarin mensen vaak sneller problemen ervaren op Sonos dan andere apparatuur als er iets tegen zit.
In dit optiek wil ik je verzoeken het netwerk uit en aan te zetten, dus Ziggo modem, NAS, en Sonos, om daarna een nieuwe diagnose in te sturen welke ik hopelijk dan wel in kan zien.
Zou goed met uw apparatuur te maken kunnen hebben, of wifi extenders.
Als apparatuur UPNP commando's het netwerk in terug duwen kan Sonos hier problemen mee ervaren.
Zie in ieder geval de nieuwe diagnose graag tegemoet.
Hallo Tim, nieuwe poging, na alles gereset te hebben: 7421873
Reputatie 7
Badge +2
Sonos staat in contact met Ziggo-AP-0a43339, wat word uitgezonden door een TPlink wifi extender, niet rechtstreeks met de Technicolor van ziggo.
Staat deze TPlink per wifi, of met ethernet op de Technicolor aangesloten?
Tevens heeft Sonos vaak het probleem dat de verbinding met de TPlink niet tot stand kan worden gehouden, kan door wifi storing komen of het draadloos kanaal waar de TPlink op ingesteld staat.
Naast de TPlink en Technicolor zie ik nog een wifi genaamd Klufcave, is dit de modem? of nog een extra wifi extender?
In grote huishoudens waar of veel Sonos staat, of Sonos ver van de accesspoints verwijdert staat raden we eigenlijk Sonos-Wifi aan, door 1 component met een kabel te verbinden, waarin Sonos op elkaar inlogt ipv de wifi van je router.
Denk persoonlijk dat je hier het beste telefonisch contact over kunt opnemen want er is zat door te nemen om tot een permanente oplossing te kunnen werken.
Badge
Ik heb helemaal geen ziggo modum, maar een experiabox, netgear router en accespoint van kpn en synology 718+, alles netjes ingesteld met vaste ip adressen en port forward en netwerk is van buitenaf goed bereikbaar ook plex, maar vergelijkbare problemen met afspelen op Sonos van plex (ook wanneer 1 sonos box bekabeld is aangesloten). Zelf rekening gehouden dat wifi kanalen niet kunnen storen. Na een paar seconden loopt het nummer vast via plex en verspringt naar het volgende nummer die het zelfde gaat doen.
Badge
Vandaag de sonos boost gekocht en het probleem is nu verholpen. 😃
Badge
Helaas te vroeg gejuicht. De eerste 5 min slaat die nog steeds alle nummer over en krijg ik verschillende foutmelding over verbinding verbroken met plex, buffer probleem en verschillende foutcodes. Na een minuut of 5 loopt die wel vloeiend. Ik heb contact opgenomen met plex en sonos in de hoop dat dit wordt opgelost.
Reputatie 5
Badge +2
Neem anders even telfonisch contact met ons op zodat we dit kunnen onderzoeken. Ons nummer vind je hier.
Badge
Heb ik inmiddels gedaan. Ik krijg een aardige meneer aan de lijn die er alles aan heeft gedaan om mij verder te helpen. Na een gesprek van bijna een uur en het versturen van rapporten en hulp op afstand via de laptop heeft hij de conclusie getrokken dat de buffers van de sonos speakers zich maar voor 30 procent vullen waardoor dit probleem ontstaat. Hij verwijst naar plex en kan me niet verder helpen.
Ik kan op internet geen telefoonnummer van plex vinden en heb al eerder een contact formulier bij plex ingevuld waar geen reactie op kwam. Het probleem is dus na veel inspanning en investeringen van onder andere een sonos boost helaas niet opgelost.!!
Reputatie 5
Badge +2
Probeer het anders even op de Plex community, wellicht dat ze je daar verder kunnen assisteren.
Reputatie 5
Badge +3
@ Ryan: mij valt op dat Plex bij de Music Services nog altijd een Beta label heeft (klein blauw driehoekje linksboven). Dit is al heel lang het geval, enig idee waarom dit is ? Is Plex als service nog steeds niet officieel vrijgegeven?

@ Dirk: Ik neem aan dat je Plex Server hebt draaien op je Synology. De techniek achter Plex is 'streaming' dus de verwerking vind plaats op je NAS in tegenstelling tot Sonos Music Library waar de verwerking plaats vind op Sonos (die dan weer helaas de 65.000 nummers beperking heeft). Ik vraag me af of dat niet de bottleneck is met een DS216, dat is niet een model dat echt gemaakt is om te streamen zoals bv de 'Play' modellen van Synology, die hebben andere processoren en zijn duurder. Ik heb zelf een nog veel oudere Synology NAS DS209+II maar heb Plex Server draaien op een mediaspeler (Nvidia Shield TV). Die NAS van mij daar kan ik niet eens Plex Server op installeren (te oud) maar de Nvidia Shield met zijn quadcore processor is veel meer geschikt voor zulke taken, die leest de nummers dus van de NAS en streamt ze naar Sonos. Ik heb dan ook bij wijze van test al de hele middag Plex draaien en geen enkele hapering.
Badge
Plex heeft net ook gereageerd. Ze vermoeden dat er nat hairpinning probleem is. De poorten zijn wel correct toegewezen en kan plex dus ook zonder problemen buiten mijn netwerk bereiken. Ik heb contact opgenomen met kpn en krijg een andere experiabox. Ik draai nu op de experiabox v9 en krijg straks de v10. Ik hoop daarmee het probleem op te lossen. Ik houd jullie op de hoogte.
Badge
Nog even ter info. Ik draai inderdaad op een synoloyy nas maar op de ds718+ met extra toegevoegd werkgeheugen niet op de ds216. Dit is een krachtige apparaat met een goede proccesor. Voor meer info check de site van synology. Ik verwacht niet dat daar het probleem ligt. Ik hoop morgen met goed nieuws te komen en vind het fijn dat sonos , plex en kpn hun best voor mij doen en dat er mensen met mij meedenken.
Reputatie 5
Badge +3
Dat is inderdaad iets heel anders dan je vermeld in je opening post; daar heb je het over de DS216. De DS718+ is natuurlijk veel krachtiger.
Badge
De openingspost is niet van mij. Mijn problemen met afspelen lijken het zelfde als in de openingspost vandaar dat ik er op in haak. Fijn om te horen dat je meedenkt, echt super.
Reputatie 5
Badge +3
Oeps, inderdaad Dirk, sorry. Mooie NAS trouwens die 718+, die wil ik ook wel ! Ben zeer benieuwd naar de oorzaak van je Plex probleem icm Sonos. Aan je NAS zal het idd niet liggen.
Badge
Goed nieuws. Het is gelukt. De netgear router aangesloten op de nieuwe experiabox (v10) van kpn, netgear ingesteld als dmz host en vast ip adres, daarna poorten ingesteld op de netgear router en alles gaat nu goed. Geen problemen meer met afspelen van plex op de sonos boxen. Of de experiabox v9 stuk was of dat er standaard een fout in zit waardoor er problemen ontstaan weet ik niet maar ben wel bij dat het nu eindelijk werkt. Iedereen bedankt voor hun inspanningen en meedenken!!!
Reputatie 7
Badge +2
Goed nieuws. Het is gelukt. De netgear router aangesloten op de nieuwe experiabox (v10) van kpn, netgear ingesteld als dmz host en vast ip adres, daarna poorten ingesteld op de netgear router en alles gaat nu goed. Geen problemen meer met afspelen van plex op de sonos boxen. Of de experiabox v9 stuk was of dat er standaard een fout in zit waardoor er problemen ontstaan weet ik niet maar ben wel bij dat het nu eindelijk werkt. Iedereen bedankt voor hun inspanningen en meedenken!!!
Over het algemeen hoeven poorten niet open gezet te worden, misschien dat we dit in onze documentatie ook moeten gaan verwerken.
Zou je nog kunnen beschrijven welke poorten je precies open gezet hebt?
Badge
Ik heb de nas op vast ip en poort toegewezen en plex en poort toegewezen, anders zijn ze buiten mijn netwerk niet te benaderen. Zo ver mijn kennis gaat moet plex in ieder geval een poort hebben om te kunnen werken op sonos. Wanneer je maar 1 modem/router gebruikt gebeurt dit vaak automatisch tijdens de installatie van plex. Wanneer je meerdere routers hebt moet dit vaak handmatig.

Reageer