Vraag

Muziekbiblitheek op nas niet meer bereikbaar

• 16 mei 2020
  • 18 reacties
  • 469 Bekeken

Badge

Hallo,

Van de een op de andere dag is mijn muziekbibliotheek die op op mijn synolgy nas heb staan niet meer bereikbaar. Zo ver ik weet heb ik niet gewijzigd. Ik gebruik de sonos app vanaf een telefoon ,tabelt en via een desktop pc tablet. Ik dacht zal de biblitheek verwijderen en opnieuw toevoegen. maar nu werkt het toevoegen niet meer. Als ik ik via de desktop de muziekbibliotheek wil toevoegen krijg ik de melding contoleer of het pad, de gebruikersnaam en het wachtwoord juist zijn(zie afb)
als ik via de tablet de muziekbibliotheek wil toevoegen krijg ik de melding “kan muziek share \\nasnaam\music niet toevoegen aan muziekbibiotheek (900)  het heeft el enkele jaren probleemloos gewerkt

Iemand een suggestie voor de oplossing ?

18 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Je spreekt over een “desktop pc tablet”. Ik neem aan dat het om een Windows PC gaat (?). Ik zie 2 verschillen tov mij, ik gebruik IP adres ip naam en forward ipv backward slash. Beide zou je eens kunnen proberen. 

Mobiele app heeft trouwens een bug hier, dus ik zou het even via Windows instellen.

Badge

@Eddie the Eagle 
uiteraard bedoel ik een windows pc
beide geprobeerd, helaas werkt niet. Als ik de ip het van de nas invoer krijg ik de melding
“reden: Computer 192.XXX.X.XX reageert niet “
terwijl ik als hem ping krijg ik reactie

als voorbeeld geeft sonos aan met backslash en geen forward slash, apart dat er bij jouw / staat
mij valt nu wel opdat er bij het toevoegen staat Netwerkaparaat(ex. Nas-station)
ik neem naam dat dit extern mee bedoelt word en geen exclusief

Reputatie 5
Badge +3

Probeer eens de windows-bestandsservice in je NAS aan en uit te zetten. Als je niet weet hoe dat gaat denk ik dat een reboot van je NAS hetzelfde effect heeft, probeer dat anders eens.

Badge

Ik heb de SMB service in en uitgeschakeld. Dat bedoeldje je toch ?, geen resultaat. Moet ik tussentijd mij aan en af melden op de de DSM. Ik zie bij geavanceerde instellingen iets staan wat tegenstrijdig is met wat er ooit ergens bij sonos instructies heb zien staan. Ik heb SMB2 protocol aanstaan en ik dacht dat sonos SMB1  moet gebruiken. Komt jouw dat bekend voor. Ik weet dit niet zeker. Maar dat staat al langer zo, zou vreemd zijn dat het wel gewerkt heeft.

Reputatie 5
Badge +3

Idd, dat bedoelde ik, heeft eerder wel eens geholpen bij gebruikers. Inderdaad zou je SMB1 aan moeten zetten maar des te vreemder is het dat wel gewerkt heeft bij je. Zie linkje hieronder:

https://www.synology-forum.nl/file-ftp-nfs-and-samba-server/sonos-en-synology-music/?PHPSESSID=no8aav87oilggn7dbto1fdc6l1

Badge

Ik heb minimum gewijzigd naar SMB1, werkt inderdaad weer.
Wel vreemd dat dit gewerkt heeft. is toch al even dat ik hier iets gewijzigd heb.

Wel apart trouwens, microsoft en andere partijen adviseren SMB1 niet meer te gebruiken en
sonos werkt alleen met SMB 1

Bedankt zover

Reputatie 5
Badge +3

Klopt, dat heeft te maken met de systeemarchitectuur van Sonos. Ook de meest oude apparaten moeten meekunnen in het ecosysteem.

In het artikel op het Synology forum zie je dat anderen het gebruik van Plex adviseren; ik gebruik dit zelf ook (naast SMB) en het werkt heel mooi, je hoeft nieuwe muziek alleen maar toe te voegen in de muziekfolder en Plex pakt `m zelf op. Je hebt dan het veiligheidsrisico van SMB1 niet meer en ook niet de restrictie van max. 65.000 nummers.

Badge

Als je plex gebruikt kun je ook weer het betere SMB2 aanzetten
Ik ken plex niet, zal een kijken wat het inhoud.
kan je dan de eigen muziek gewoon via de app blijven benaderen ?

Reputatie 5
Badge +3

Klopt, het is een service binnen Sonos, je moet daarvoor een Plex server gaan draaien op bv je (moderne) Synology.

Badge

Plex op de nas gezet, nu heb ik 3 mappen aangemaakt, music, foto en video

wordt alleen de biblitotheek van de foto’s geladen. En niet die van de muziek waar het mij eigenlijk om te doen was ??

Reputatie 5
Badge +3

Heb je ook mp3`s in die folder staan ? En heb je ook de folders ingelezen voor indexering ? Ik doe niks met foto`s in Plex, alleen films en muziek en dat laatste werkt perfect met Sonos.

Badge

Ik heb de bibliotheek met foto's verwijderd. Alleen nog muziek en films.
Ja er staan veel mp’s in de folder music.

Reputatie 5
Badge +3

Plex ook als service in Sonos toegevoegd ?

Hieromder een uitleg:

https://www.digitaltrends.com/home-theater/supercharge-sonos-using-plex-full-explainer/

Reputatie 5
Badge +3

Lees dit nog even hieronder, remote access moet aanstaan in de plex instellingen:

https://support.plex.tv/articles/218237558-requirements-for-using-plex-for-sonos/

Badge

Eddie, in sonos zie ik plex, de instellingen staan zover wel goed.Had het internet al afgestruind.

Alles zou moeten werken, ik heb alleen benadering van buitenaf uit staan.

Maar met vreemde is dat plex de bibliotheek/map van muziek en video's niet laad.
als plex er niets in ziet zal deze ook niet benaderbaar baar zijn uiteraard. Ik vermoed dat het met mijn
map instelling op mijn nas te maken heeft, het vreemde is dat de map foto’s wel zichtbaar wordt als ik deze toevoeg in plex. Het zal wel weer ergens met een punt of kommof i.d. te maken hebben maar wat.
Op zich ziet plex er goed uit als het zou werken.
Weet jij toevallig als je de plex app koopt deze op meerdere device’s onder jet zelfde account geïnstalleerd kan worden. of alleen maar op 1 device

Reputatie 5
Badge +3

ja dat verklaart veel, je moet de muziek natuurlijk wel in de Plex bibliotheek kunnen laden en benaderen. Als het met foto`s lukt, moet het toch ook met je muziek & video kunnen, staan toch op dezelfde NAS.

Je kunt je Plex server vanaf een onbeperkt aantal clients benaderen binnen en buiten je netwerk. Voor dat laatste moet je natuurlijk wel remote access aanzetten.

Badge

Alle drie de mappen staan op delfde nas met dezelfde rechten

Music  map verwijzing in plex /volume1/music

Photo              “                /volume1/photo

Video               “              /volume1/video
het is zo onlogisch dat plex aangeeft dat de bibliotheek leeg is.
Altijd lastig zulke dingen.

Reputatie 5
Badge +3

Dus je hebt die map toegevoegd in Plex en Scan bibliotheekbestanden gedaan ? 

Reageer