Vraag

Muziek op het eigen netwerk

  • 21 December 2017
  • 10 reacties
  • 4663 Bekeken

Badge
Recent heb ik de Sonos playbar gekocht. Ik wil mijn muziek die op mijn NAS staat kunnen afspelen. Kennelijk is dat alleen maar mogelijk als alle muziek in het geheugen wordt ingelezen. Ik heb veel meer muziek in de share dan het geheugen van dit apparaat aankan. Wellicht snap ik het niet maar is het niet mogelijk gewoon een share toe te voegen zonder dat dit ding alles in zijn geheugen gaat laden?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Badge
Recent heb ik de Sonos playbar gekocht. Ik wil mijn muziek die op mijn NAS staat kunnen afspelen. Kennelijk is dat alleen maar mogelijk als alle muziek in het geheugen wordt ingelezen. Ik heb veel meer muziek in de share dan het geheugen van dit apparaat aankan. Wellicht snap ik het niet maar is het niet mogelijk gewoon een share toe te voegen zonder dat dit ding alles in zijn geheugen gaat laden?
Reputatie 5
Badge +2
De enige manier is een aparte map aanmaken op de NAS en deze delen met Sonos. Sonos zal inderdaad alles inlezen in de gedeelde map.
Badge
Hoi Ryan, Dank voor je snelle antwoord. Voorheen had ik een simpele computer met mediaplayer waarop ik gewoon alle inhoud van mijn NAS kon browsen en afspelen. Ik snap niet wat de toegevoegde waarde is om alle muziek bestanden die er in de share staan in het geheugen te lezen. Het lijkt mij dat meer mensen tegen deze beperking moeten aanlopen. Ik begrijp ook dat tegenwoordig veel mensen gebruik maken van de hosted diensten als Spottify. Ik heb echter een muziek verzameling die voor het grootste gedeelte niet in hosted diensten te vinden is. Zijn er ontwikkelingen bij Sonos om hier wat in aan te passen? Ik heb nu een beetje spijt van mijn keuze...
Reputatie 7
Badge +2
Sonos zal in zijn geheugen de locatie van het nummer verwerken.
Sonos heeft genoeg geheugen om 65000 locaties in zijn geheugen weg te schrijven.
Als je tegen deze 65000 aanloopt of er overheen gaat, zal Sonos helaas niet meer weergeven wat er extra word toegevoegd.
Sommige mensen kiezen er voor om Plex media server te installeren.
Dan zal Plex alle muziek indexeren, en in Sonos kun je Plex toevoegen.
Waarin Sonos naar de Plex server kijkt, welke de muziek beheert.
Plex is te vinden onder de muziek diensten onder de Sonos Labs.
Houd wel in dat op de computer of netwerk hardeschijf de Plex media server zal moeten worden geinstalleerd.
Badge
Hoi Tim, dank voor je antwoord. Mijn muziek staat op een Synology NAS, ik zie dat Plex daar kan worden toegevoegd. Dit lijkt voor nu de oplossing al mijn muziek af te kunnen spelen. Ik ga het testen....
Badge
hierbij even een update van mijn bevindingen met Plex. Plex is helaas niet gratis, als je het volledig wil gebruiken en in 1 keer betalen komt het boven de €100,-. (de gratis trial versie is een lekkermakertje) Dan is de werking exact gelijk aan de Sonos app. Plex maakt een directory aan op mijn NAS en kopieert alle muziek die ik toevoeg daarin. Daarmee staat het dus dubbel op de NAS.... Dit proces duurt ook nog eens enorm lang, Plex gebruikt 100% processor tijd van mijn Synology NAS.

Kennelijk is er dus geen mogelijkheid om streaming muziek af te spelen op de Sonos Playbar zonder je daarvoor in allerlei bochten te wringen. Ik hoop dat Sonos gaat inzien dat dit voor veel mensen een probleem is. Ik heb daar bij aankoop niet goed op gelet maar als je op 'Sonos 65K' zoekt krijg je zeer veel hits. Ik ben dus zeker niet de enige die met dit probleem kampt.... Het lijkt zo enorm simpel om deze functionaliteit toe te voegen, een gemiste kans volgens mij.
Reputatie 2
Badge +1
Ik snap niet wat het probleem is. Maak een share aan in je Sonos app en vervolgens wordt je muziekbibliotheek eenmalig geindexeerd. Endan afspelen maar. Ik heb ook een Synology NAS en daar staan zeer veel mappen met muziek op. Werkt feilloos.
Reputatie 4
Badge +3
Er is maar een heel klein aantal mensen die meer dan 65000 nummers hebben, vooral omdat je eigenlijk nooit alle muziek in een dergelijke bibliotheek beluisterd. Mocht je een echte verzamelaar zijn is dit natuurlijk prima, maar zal je een andere service moeten gebruiken. Plex is geheel gratis voor de basisfunctionaliteit van muziek toevoegen aan zijn bibliotheek en deze dan door Sonos in te laden. Zie voor meer informatie over wat je gratis kan gebruiken van Plex deze website (Engels)
Badge
Ik snap dat het prima werkt zolang je minder dan 65000 nummers probeert te indexeren. Ik snap ook dat je nooit alle muziek in zo'n bibliotheek zult beluisteren maar nu word ik dus gedwongen een keuze te maken wat ik wel en wat niet toevoeg. Ik was daar al mee begonnen maar dat is mega veel werk. Je moet daarbij zorgen dat de I3Tag overal in het zelfde formaat is anders wordt het een puinhoop.

Ik heb Plex geprobeerd vanaf m'n Synology NAS. Dat werkte bij mij niet lekker. Zoals ik al aangaf zodra je de Plex App start op de NAS gaat deze naar 100% processor belasting. Indexeren gaat dan supertraag. Daarnaast maakt Plex een directory aan op de NAS waarin alle nummers die je indexeert worden gecopieerd. Plex is dus geen handige oplossing voor mij.

Ik snap dat deze Sonos Playbar voor mensen die alleen streaming diensten gebruiken of minder dan 65000 nummers proberen te indexeren een prima oplossing is. Voor mij is het dus wel een probleem. (en als ik op internet zoek zie ik dat dit voor meer mensen geldt)

Als je de Sonos Playbar aan je pc/telefoon/tablet zou kunnen toevoegen als een 'domme' luidspreker zou het probleem opgelost zijn. In je Mediaplayer zou je dan kunnen kiezen voor 'Play in Sonos' en de Sonos laat 1 op 1 de stream door. Nu moet alle intiligentie in de Sonos Playbar zitten... Naast alle prima opties die nu al in de Sonos App zitten zou dat een mooie toevoeging zijn.
Reputatie 4
Badge +3
Zodra Airplay 2.0 uitkomt van Apple zullen er dergelijke opties mogelijk zijn, gezien wij Airplay in de toekomst ook zullen gaan ondersteunen.