Beantwoord

Mesh probleem

  • 13 February 2021
  • 14 reacties
  • 721 Bekeken

onlangs een boost aangeschaft om vermeende problemen met mesh wifi op te lossen.

Echter, geen enkel verschil. zeer veel en langdurige stotter en totale uitval bij opstarten Sonos.

Fritzbox mesh netwerk, maar Boost rechtstreeks op router aangesloten.

 

Langzamerhand reden om heel Sonos de deur uit te doen.

Hoe los ik dit op - zonder fritzbox of mesh netwerk te downgraden.

Belofte was dat boost een ‘direct Sonos netwerk’ biedt. Maar de praktijk is anders…

Wisselen kanaal 1 - 6 of 11 maakt niets. uit.

Alleen de Sonos app opstarten levert al haperingen in muziekstream op.

 

icon

Beste antwoord door Eddie the Eagle 13 February 2021, 20:36

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik ken die Fritz mesh spullen niet maar….heeft die misschien ook router functies die nog aanstaan ? Waardoor je dus in feite 2 routers op je netwerk hebt met alle mogelijk netwerkconflicten die daardoor kunnen optreden. Als je nog een andere werkende router van je ISP hebt, zou die Fritz in bridge mode / AP mode moeten ipv router mode.

Daarnaast ook gecontroleerd of alle Sonos apparaten in wireless mode 0 staan ? Dus ook echt de Boost gebruiken en niet toch nog stiekem je wifi ?

 

en hoe check ik of sonos in 0 mode staan?

ah, opgezocht en ze staan beiden (1st gen Connect en Boost) in WM:0  mode

waar/hoe kan ik (welke?) router functies dan nog checken?

ik heb 1 router.

Reputatie 6
Badge +3

in de app onder settings → system → Info

 

bij elk apparaat staat een waarde achter WM

heb inmiddels ook in de router de ip adressen voor Sonos op fixed gezet.

 

X Always assign this network device the same IPv4 address

X Permit independent port sharing for this device

Reputatie 6
Badge +3

heb inmiddels ook in de router de ip adressen voor Sonos op fixed gezet.

Waarom ? 

geen idee, wellicht helpt dat. andere dingen namelijk niet. Dus dan ga ik de dingen die ik kan aanpassen aanpassen om te kijken of dat scheelt. :-)

WM:0 stond al goed, dus dat is het niet.

 

 

Reputatie 6
Badge +3

geen idee, wellicht helpt dat. andere dingen namelijk niet. Dus dan ga ik de dingen die ik kan aanpassen aanpassen om te kijken of dat scheelt. :-)

WM:0 stond al goed, dus dat is het niet.

 

 

fixed IP gaat niks uitmaken, WM 0 is ok. Zie mijn andere opmerking tav bridge mode.

waar zou ik die bridge mode vinden? in handleiding fritzbox?

ga ik daar ff zoeken

nee dus: “De FRITZ!Box kan niet worden gebruikt als eenvoudige modem of in de zogenaamde bridgemodus.”

 

Reputatie 6
Badge +3

En als je zoekt op AP mode ? (access point). Het heet overal anders en sommige merken kunnen of willen het inderdaad niet. Google Nest bv is een drama.

We hoeven het niet helemaal een dom modem te maken, de AP functies moeten blijven. Firewall, NAT en DHCP moeten uit, dat doet je ISP router al, dus dubbelop en mogelijk problemen in je netwerk waardoor apparaten niet bereikbaar zijn. 

Als je Sonos direct aan je router hangt krijgt die zijn IP adres daarvan. Als je vervolgens met je telefoon op de Fritbox komt, krijgt die daar zijn IP van. Als dat in een andere range zit (subnet) ga je Sonos nooit bereiken.

ik begrijp het verschil tussen ISP router en de Fritzbox niet zo; ik heb 1 router. Fritzbox=ISP router?

Om nu alle functionaliteiten van Fritzbox uit te gaan zetten omdat Sonos blijkbaar iets niet kan handelen… dat komt over als de omgekeerde wereld. Ik heb geen telefoon over IP. 

 

Reputatie 6
Badge +3

Ow, ik dacht dat de Fritz wifi een uitbreiding was op de modem/router van je Internet Service Provider, bv Ziggo. Maw dat je daar dus ook nog een apparaat van hebt staan.

Reputatie 7

Je hebt overal dezelfde netwerknaam in huis? Hoe zitten de kanalen van je Boost ten opzichte van de Fritzboxen?

Reputatie 2
Badge +1

Bridge mode mesh uitzetten, had hetzelfde geklier.

Helaas heeft de Frtizbox 5490 geen bridgemodus...: Er is geen bridge modes voor de 5490 maar wel een optie om alle poorten in 1 x door te sluizen naar één pc / router…