Vraag

Kan SUB, Play:3 en Play:5 niet meer verbinden.

• 13 december 2016
  • 16 reacties
  • 423 Bekeken

Een week geleden heb ik mijn defecte WiFi stations vervangen door Unify AP's. Op dit moment twee en de derde moet nog worden geplaatst. Mijn Sonos installatie functioneerde overal volledig naar wens waarbij ik deze doorgaans met mijn iPhone bediende.
Afgelopen vrijdag heb ik een Unify Secure Gateway tussen het Ziggo modem en de switch geplaatst; dit om reden van veiligheid en omdat deze wenselijk is voor de Controler software van de Unify's zodat ondermeer DPI mogelijk is, maar dat is hier verder niet relevant.
Volgens mij werkte op dat moment alles nog naar wens maar dat weet ik niet 100% zeker. Hoe dan ook heb ik dit weekend een bericht gekregen dat er een Sonos upgrade zou zijn; deze heb ik 'geaccepteerd' waarna de upgrade starte. Na korte tijd verscheen de melding dat de upgrade niet succesvol was uitgevoerd maar er is geen mogelijkheid deze opnieuw uit te voeren omdat de Sonos App 'zegt' dat alles up-to-date is. Echter: de SUB, Play:3 en Play:5 zijn niet meer bereikbaar.

Ik heb deze componeren geprobeerd opnieuw toe te voegen maar zonder succes. Telkens weer kan ik het toevoegen starten en op de knop van de component drukken; dat wordt ook 'gezien' door de Sonos App maar daarna krijg ik de melding dat geen verbinding kon worden gemaakt. Er volgen allerlei adviezen zoals het dichterbij plaatsen van de de SUB bij de Boost, maar de afstand is maar 1 meter, dus dat helpt niet. Ook het direct met een ethernetsnoer aansluiten op de switch of de Boost heeft geen effect.
Ik heb de drie componenten naar de fabrieksinstellingen teruggezet en ook dat levert niets op.

Vreemd genoeg functioneert de rest van de installatie zonder enig probleem.
Zie ook bijgevoegde plaatje waarin de componenten zijn weergegeven. De Sonos componenten die goed functioneren zijn groen weergegeven, de rode functioneren niet.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is/kan zijn en hoe het op te lossen?

Grote dank!

16 Reacties

Reputatie 3
Gooi er nog een diagnose bij en iemand van support helpt je vast snel! :)

instellingen - geavanceerd - diagnose
Breng je ziggo router terug naar dhcp en verbind 1 van die spelers er direct op of verbind op auto IP direct op een interface van een pc/mac met 169. Dan weet je wat meer
Breng je ziggo router terug naar dhcp en verbind 1 van die spelers er direct op of verbind op auto IP direct op een interface van een pc/mac met 169. Dan weet je wat meer

Dan werkt alles net als het tevoren deed, maar daarmee los ik het probleem niet op. Mijn setup is dan niet met een firewall beveiligd, het ontbreekt aan een gastnetwerk en het bereik van het WiFi netwerk is veel te klein voor mijn woning.
Dat snap ik, maar daarmee bevestig jij dat het probleem in de gateway zit en niet in Sonos. Mijn vermoeden is dat ie de firmware versie's van de Sub, P3 en P5 als kwaadaardig zag en is die gaan blokkeren inclusief hardwareadress.
Dat snap ik, maar daarmee bevestig jij dat het probleem in de gateway zit en niet in Sonos. Mijn vermoeden is dat ie de firmware versie's van de Sub, P3 en P5 als kwaadaardig zag en is die gaan blokkeren inclusief hardwareadress.
Nee, dat is niet het geval; de logging van de firewall is leeg. De adressen zijn niet geblokkeerd.
haal je gateway eruit, verbindt je direct ziggo dhcp op je switch, herstart je componenten en zie wat er gebeurd
dus via unifi verbinden
dus via unifi verbinden
Dat is een optie maar een heleboel werk omdat dan ook al mijn andere apparatuur moet worden aangepast (server, 3 printers, nas, ...).

Je zou kunnen denken dat het probleem bij de Unify AP's en Firewall ligt, maar het lijkt er meer op dat Sonos niet goed overweg kan met LAN's waarin zich meerdere AP's bevinden. Mogelijk dat er speciale instellingen aan Sonos-zijde of Unify-zijde moeten/kunnen worden gemaakt om dat probleem op te heffen want er zijn ook gebruikers waar het een en ander wél functioneert in een vergelijkbare opstelling. Mijn datacom-kennis rijkt echter niet voldoende ver om die analyse zelf uit te voeren.
dus via unifi verbinden
Ik heb de secure gateway er even tussenuit genomen, maar het effect is niet naar verwachting: nu werkt niets meer van Sonos. Ook niet na het herstarten van de Sonos Boost. Ik heb de secure gateway teruggeplaatst en alles werkt na ongeveer 2 minuten weer zoals vantevoren. D.w.z. dat het Sonos weer bereikbaar is m.u.v. de Sub, Play:3 en Play:5 die ik wederom niet kan toevoegen.
Alleen de Boost herstarten is in jouw geval niet voldoende. De spelers houden een lease vast en zoeken naar een gateway die er niet meer is.
Dankje Badre,
Ik zal dit nog eens proberen maar dan alle Sonos componenten 20 seconden uit laten staan.
een herstart is voldoende, post anders een diagnose hier van ervoor en van erna
Ik heb deze test nogmaals uitgevoerd. Het resultaat is vreemd: Nadat ik alles had uitgeschakeld, de secure gateway had verwijderd en vervolgens mijn switch rechtstreeks op de Ziggo router had aangesloten heb ik alle Sonos componenten (startend met de Boost) ingeschakeld. Vervolgens kon ik de SUB gewoon toevoegen aan de Woonkamer, de Play:3 toevoegen (als Keuken) en de Play:5 (als Kantoor). Alles functioneerde.
Vervolgens heb ik de oude situatie hersteld: eerst alles uitgeschakeld, secure gateway ertussen, Boost ingeschakeld enz. Toen bleek de Woonkamer (met SUB) te functioneren, de Keuken was prima maar het Kantoor (Play5) verdwenen.
Ik heb deze procedure drie keer herhaald en telkens met exact hetzelfde resultaat: de Play:5 verdwijnt zodra de secure gateway is teruggeplaatst.
Alle apparatuur heb ik overigens naast elkaar geplaatst op 1 meter afstand van de router en de Boost.
Ik heb zojuist vastgesteld dat de SUB weer 'verdwenen' is. Toevoegen gaat weer niet.
Grrrrr
Diagnostische info is verzonden; nr 6871666
Reputatie 5
Badge +2
Heb je inmiddels al contact gehad met onze support?

Reageer