Beantwoord

Kan ik enkel de Sub aanzetten, zonder de Beam?

  • 11 December 2021
  • 9 reacties
  • 101 Bekeken

Ik heb de volgende opstelling:

2x Sonos Five

1x beam

1x sub

De beam en de sub zitten samen in 1 groep voor als ik tv kijk. Als ik muziek speel op de five wil ik de beam niet gebruiken maar de sub wel…

Er zijn meerdere conversaties over de vraag of sub in 2 groepen kan, maar volgens mij is de oplossing simpeler? Als de beam aanstaat kan ik vreemd genoeg wel de sub uitzetten… waarom is het niet mogelijk om de beam uit te zetten en de sub aan te laten staan? Dan is het probleem volgens mij simpel opgelost met een knop in de app?

icon

Beste antwoord door 106rallye 11 December 2021, 22:29

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk een iets te simpele voorstelling van zaken. Wat doe je dan bijvoorbeeld met TruePlay?

Reputatie 7
Badge +3

Uiteindelijk moet de sub aangestuurd worden vanuit of een surroundopstelling of een stereo opstelling. De sub zal dan dus ook gekoppeld moeten zijn aan zo’n opstelling. Het is geen kwestie van aan- of uitzetten. 

De sub is gekoppeld aan zo’n opstelling, samen met de beam… maar de sub kan ik binnen die groep wel uitzetten maar de beam niet..?

Reputatie 7
Badge +3

Dat komt omdat de Beam de sub aanstuurt, zet je de sub uit dan dan stuurt de Beam het laag naar zichzelf. Daar zit dus het probleem. Zet je de Beam uit dan gaat er niks meer naar de sub. De sub kan maar aan 1 apparaat gekoppeld zijn, dus zet je de 5’s aan dan kunnen deze niet het laag naar de sub zetten omdat ze niet gekoppeld zijn aan deze set.

Reputatie 7

Even de juiste termen: een surroundopstelling (of een speaker) staat in een “kamer”. Verschillende “kamers” kunnen samen een “groep” vormen. Je kunt verschillende onderdelen uit een kamer, zoals de Sub, niet uitwisselen zonder een nieuwe set up van de kamer, waarbij je alle Trueplay-instellingen verliest.

In een surroundopstelling is de Beam de master en de evt. surrounds en de Sub zijn de slaves. De Sub uitzetten kan dus wel, maar zonder Beam gebeurt er niets - ook niet met de Five’s.

Bovendien: Trueplay houdt rekening met alle speakers die in gebruik zijn op het moment van de Trueplay. De Beam uitzetten (zou dat al kunnen) zou dus geeft vreemde effecten - waarschijnlijk ook al als je de Sub uitzet.

Dank voor jullie toelichting. Ik snap uit jullie uitleg dat het (nog) niet kan. Maar ik vind het toch teleurstellend dat je een sub van €800 dan alleen ik surround modus kunt gebruiken.

Mijn laatste dolby versterker kon gewoon schakelen van surround naar stereo. Dan liet hij de center speaker weg maar de uitgang naar de sub bleef gewoon werken. Ik kon voor de sub zelfs een externe versterker aansturen, dus dat is vergelijkbaar met hoe ik het met de Sonos zou willen oplossen.

Wellicht moeten ze het mogelijk maken om meerdere instellingen op te laten slaan. Een persoonlijke “tv modus” en een “muziek modus” of zo… elk met een andere set speakers die mee doen. wat true play betreft zou je dan ook een andere meting kunnen doen voor de nieuwe modus.

Ik wil de beam niet aan bij muziek omdat het geluid rommeliger wordt en het stereo beeld minder wordt… maar ik zou wel graag de extra bas van de sub hebben. Om daar nou 2 subs voor te kopen?!

 

Reputatie 7
Badge +3

Appels en peren zijn nu eenmaal 2 totaal verschillende producten. In jouw voorbeeld is het de versterker die aanstuurt en die je dus kunt instellen. Bij Sonos is het de speaker die moet aansturen en de sub zit nu eenmaal in jouw situatie niet aan de stereo gekoppeld en kan Sonos er niets mee.

Of dit ooit wel mogelijk is…… geen idee, maar mijn punt was alleen om duidelijk te maken dat je een iets te simpele voorstelling van zaken had door dit mogelijk te maken door de Beam uit te schakelen. 

Het is allebei fruit Erooij 🤣

Reputatie 7

Je bent niet alleen met je vraag. Juist door de aansturing is dit bij Sonos moeilijk - en commercieel is het wellicht ook niet handig. Sonos is bovendien erg gericht op mensen die gewoon willen dat het werkt - niet op tweakers. Daarom probeert men het opnemen van al teveel opties te voorkomen. Kijk maar eens hoeveel moeite het sommigen kost om hun TV zo ver te krijgen dat ze surround krijgen. Dat is echt verwarrend voor sommigen - nog afgezien van het feit dat ze eventueel ook nog moeten prutsen met de instelingen van de settopbox.