Beantwoord

Kan het zijn dat er random clients op mijn netwerk verschijnen via een Sonos Subwoofer!?

  • 8 October 2021
  • 24 reacties
  • 269 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb soms een mega lijst van random clients op mijn netwerk.

Volgens de netwerk topologie die ik in mijn Unify app kan zien zijn die allemaal via de Sonos Subwoofer verbonden in mijn netwerk.

Het kan zijn dat ik me vergis, maar het is wel zorgelijk - mss dat iemand hier ervaring mee heeft of tips heeft hoe dit verder te onderzoeken?

Als ik de MAC adressen opzoek kom je op apparaten die echt niet in mijn netwerk bestaan (los van de enorme hoeveelheid apparaten wat ook niet kan), degene die ik kan vinden zin van Amerikaanse bedrijven en ook van virtuele machines.

(Wat dus nog zorgerlijker is..)
 

 

icon

Beste antwoord door Eddie the Eagle 9 October 2021, 08:58

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

24 Reacties

Reputatie 1
Badge +1

 

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt die Sub bekabeld zie ik aan de topo. Heb je nog andere Sonos bekabeld ? Dat kan met Unifi nog wel eens tot onverwachte problemen leiden (spreek uit ervaring) ?

Reputatie 1
Badge +1

Hi Eddie,

Bedankt voor je snelle reactie! :)

Klopt, de subwoofer is bekabeld, zo ook de Playbar die ermee is verbonden, twee amp dingen en nog een play:5 box elders in het huis.

Gekke is dat de bekabelde amp nu niet zichtbaar is in  de Sonos app

Reputatie 7

Sonos raadt het bekabeld aansluiten van Sub en surrounds overigens af.

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou alleen de meest centraal liggende en/of meest moderne Sonos bekabelen (snelste processor). De anderen van de kabel afhalen of in Unifi die switch poorten op ‘disabled’ zetten. Ik heb hiervoor een Boost aangeschaft, dat is de enige die bij mij nog aan de kabel hangt. 

Reputatie 6
Badge +3

Er is hier op het forum al veel geschreven over het (R)STP probleem, zoek daar maar eens op.

Reputatie 1
Badge +1

ik zal de sub sowieso van de kabel halen!

hoe zouden externe clients in mijn netwerk kunnen verschijnen via de sub!?

mss dat het unify netwerk de issue is, maar blijft vreemd

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb nu alleen de Playbar nog bedraad.

Tijdens het loskoppelen viel me op dat opeens al die clients met MAC adressen via een nog andere bekabelde Sonos liepen.. alleen nu waren het er 7500 ofzo.. (wtf)

Nu alles nog maar met één bekabelde Sonos is zou het goed moeten lopen.

Wat opvalt is dat ondanks dat alle Ubiquiti Routers RSTP aan hebben staan dat de Sonos Speakers worden weergegeven alsof ze bedraad zijn, ze krijgen nog wel het IP adres van mijn router, denk dat de Playbar in die zin als Hub fungeert en Unify network denkt daardoor dat ze bedraad zijn.

De Playbar zelf zie ik niet in het netwerk terug (vreemd!)

En een van de Amps ben ik dagen kwijt - die zie ik met geen mogelijkheid terug in het netwerk; die is mss iets ongerelateerds, ik ga die eens tijdje uitzetten en opnieuw proberen aan te sluiten.

De Playbar is bekabeld maar staat toch op WM:0 ?

Playbar: Woonkamer 🛋
Serial Number: 5C-AA-FD-AB-6A-03:6
Sonos OS: S2
Version: 13.3 (build 65121040)
Hardware Version: 1.9.1.10-2.2
Series ID: A100
IP Address: 192.168.80.34
Audio In:
WM: 0
OTP:

 

 

Reputatie 1
Badge +1

Kan het zijn dat de Playbar raar doet en het netwerk verstoord?
..want in mijn netwerk overzicht kan ik het IP adres niet terugvinden en na een reset van alles heb ik nog steeds iets van 7200 MAC adressen van clients die uit het niets lijken te komen.

Alsof die Playbar verkeerde identificaties over het netwerk gooit ofzo?

Ik heb geen idee, zeg maar wat. :) 
Ff testen.. ik heb de Playbar kabel ook losgetrokken.

Alle Sonos apparaten geven nu WM:1 aan (vrij vlot gaat dat, fijn!) en opeens is het missende Sonos apparaat ook gevonden; kennelijk was die voor het SonosNet voorheen niet bereikbaar (ook niet toen hij wel bekabeld was).

De Sonos Playbar verschijnt nu ook weer in mijn netwerk overzicht :)

De RSTP - spanning tree protocol van Sonos is volgens mij niet helemaal in orde (zie screenshot)
Het netwerk denkt dat het bedraad is verbonden met poort 2 van mijn Switch, terwijl hij toch echt via het AP is verbonden wat je erboven ziet.

@Eddie the Eagle is dit waarom je Sonos nooit via AP’s moet doen?

 

 

Ik ga zo weer proberen één apparaat bedraad aan te sluiten, op hoop van zegen!

Reputatie 7

Volgens mij krijgen gelden alle via Sonosnet aangesloten speaker inderdaad als bedraad.

 

Overigens: werkt, ondanks de door jouw weergegeven feiten, het Sonos systeem wel goed? Wat is dan het probleem?

Reputatie 6
Badge +3

 

 

Ik heb nu alleen de Playbar nog bedraad.

Tijdens het loskoppelen viel me op dat opeens al die clients met MAC adressen via een nog andere bekabelde Sonos liepen.. alleen nu waren het er 7500 ofzo.. (wtf)

Geen idee hoe dat kan, nog nooit gezien

Nu alles nog maar met één bekabelde Sonos is zou het goed moeten lopen.

Wat opvalt is dat ondanks dat alle Ubiquiti Routers RSTP aan hebben staan dat de Sonos Speakers worden weergegeven alsof ze bedraad zijn, ze krijgen nog wel het IP adres van mijn router, denk dat de Playbar in die zin als Hub fungeert en Unify network denkt daardoor dat ze bedraad zijn.

Dat is normaal, alle speakers volgen in de Unifi Topo degene die bekabeld is.

De Playbar zelf zie ik niet in het netwerk terug (vreemd!)

En een van de Amps ben ik dagen kwijt - die zie ik met geen mogelijkheid terug in het netwerk; die is mss iets ongerelateerds, ik ga die eens tijdje uitzetten en opnieuw proberen aan te sluiten.

De Playbar is bekabeld maar staat toch op WM:0 ?

 

alles moet zichtbaar zijn onder WM:0

 

Reputatie 6
Badge +3

Wat heb je als Unifi gateway & controller ? USG-3P, USGP, CK2(+), UDM, UDMP ? Ik zou die eens even opnieuw opstarten, tevens de gateway eens opnieuw opstarten als die apart is. Eens kijken of die mac`s dan weg zien, snap ik niks van.

 

Mbt (R)STP (WM:0): als je een combi hebt van meer dan 1 Sonos bekabeld en tevens draadloze Sonos, dan krijg je issues met Unifi. Je hebt dan een mengelmoes van een netwerk dat op RSTP en Classic STP werkt, dat gaat niet samen, de berekeningen van het lowest costs path is anders voor die 2 standaarden. Daarom slechts 1 Sonos bekabelen, dan heb je dat probleem niet met WM:0

 

Mbt A/P`s: (WM:1): Ik zou het niet doen als je meerdere UAP`s hebt, je Sonos systeem kan dan gaan roamen tussen de A/P`s. Het zou goed moeten gaan maar je bouwt toch weer een zwak punt in. Ik zou zelf altijd voor SonosNet gaan, misschien eens nadenken over een Boost.

 

Toen je de boel van de kabel af heb gehaald, ging alles automatisch naar de A/P`s zei je (WM:1). Dat is ok maar als je eigenlijk graag SonosNet wilt (WM:0), dan dus slechts 1 bekabelen en tevens de AP wifi credentials verwijderen uit Sonos om te voorkomen dat je systeem heen en weer blijft schieten tussen WM:0 en WM:1. Kan zijn dat dat ook gebeurt bij je en daarom de boel uitvalt, beter voorkomen door die credentials te verwijderen.

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Je kunt trouwens alle Unifi switches, behalve USW-Flex (mini) downgraden van RSTP naar STP. Ik heb het getest en dan werkt het met meerdere Sonos bekabeld & draadloos als een zonnetje. Daarna heb ik de switches weer snel teruggezet want STP geeft een lange wachttijd op je DHCP server. En toen dus de Boost er tussen gezet maar 1 speaker moet het ook doen.

Reputatie 1
Badge +1

Hi Eddie,

Bedankt voor al je hulp!

in het weekend kapte mijn Unifi Cloud Key (gen1) ermee.

goede support wel van Ubiquity maar het ding kan id prullenbak; nieuwe CK gen2 inmiddels binnen en tijdelijk even een software controller opnieuw opgetuigd, maar moest alle devices handmatig resetten en opnieuw adapteren.

Dat is allemaal gelukt, gelijk alle switches op STP gezet (ipv RSTP) en het netwerk is nu rustig en stabiel.

en maar één bekabelde Sonos in het midden van het huis.

Dus alles zonnig 😎 

Achteraf gezien heb ik al sinds ik de Unifi Switches in mijn netwerk issues dat er om de zoveel seconden een soort storm was; dat had ik al eens gezien met Wireshark ofzo maar wist het niet op te lossen.

Bv Apple tvs kapte regelmatig iedere paar seconden tijdens het streamen vanaf een NAS tenzij lagere bitrates; nu kan ik gewoon overal 4K streamen zonder issues. Ook nog geen issues gehad met missende Sonos apparaten of halve nummers.

ik had trouwens ook nog IGMP snooping aangezet op de routers; ik las in andere posts van je dat dat ook helpt.

Nogmaals, bedankt voor alle hulp!

 

Reputatie 6
Badge +3

Ai, dat is vervelend van je CK, mooi dat je nu de CK2 hebt. Je had een backup van de CK controller terug kunnen zetten naar de CK2, dan was het niet nodig om alle apparaten te resetten, is een hoop werk.

Die storms begrijp ik inderdaad alhoewel bij mij de switch poorten van Sonos automatisch geblokkeerd werden (RSTP Discarding). Als je slechts 1 Sonos bekabeld hebt, dan kun je de switches wel weer terug zetten naar RSTP, dat maakt dan niet meer uit. Wil je meer Sonos bekabeld houden, dan moeten ze op classic STP blijven. IGMP snooping helpt dan ook idd.

Reputatie 1
Badge +1

CK2+ zefs, beetje overkill maar de CK2 is kennelijk niet leverbaar.

De software controller pakte de backup niet en omdat het netwerk niet zonder DHCP kan heb ik tijdelijk even de software versie gebruikt; ik heb maar drie AP’s waar ik goed bijkan en twee Routers, dus viel wel mee alles opnieuw adopten gelukkig 😁 

De storms waren er volgens mij ook nog nadat maar 1 Sonos bekabeld was, pas toen ik de snooping had aangezet (staat niet standaard aan) en RTP ipv SRTP op beide routers was dat opgelost (weet niet of het een van de twee of de combi ligt)

ik heb geen optie voor rstp discarding gevonden.

voor nu laat ik het zo (met maar 1 sonos bekabeld) Sonosnet doet het vooralsnog goed en betrouwbaar.

Kan ook nog zijn dat die funky Cloudkey gen1 de boel verstoorde.

bedankt voor alle hulp en uitleg!

heeft me serieus goed geholpen, nu snap ik het ook wat de issue was met rstp en rtp door elkaar heen

Reputatie 6
Badge +3

Ik ben toevallig zelf deze ochtend gemigreerd van USG3P/CK2 naar een UDMPSE :yum: . Het werkte allemaal feilloos met het inlezen van de backup-file van de CK2. Dat werkt alleen als beide controllers exact op dezelfde versie zitten. Mogelijk was dat bij jou het probleem en zaten CK en CK2+ op verschillende versies. Veel plezier met je CK2+, voordeel is dat je daar ook Protect op kunt draaien dus wie weet voor de toekomst :wink:.

Die RSTP discarding is geen optie maar een beveiliging als er een loop in je netwerk ontstaat zonder ingrijpen van de switch. De poort laat dan geen verkeer meer door, dat gebeurde bij mij bij 2 v/d 3 bekabelde Sonos. Hieronder zie je dat ik poort 16, rechtsonder heb uitgezet (disabled). Daar hangt bij mij een Play 5 aan; als ik die poort weer aanzet, dan gaat de switch zelf ingrijpen en geen verkeer doorlaten door het (R)STP probleem met Sonos. Je ziet dan het symbool onder RSTP discarding in de poort verschijnen. Het stop-symbool, rondje met een schuin streepje. Ik heb toen mijn switches (tijdelijk voor testen) op STP gezet en het probleem was weg.

 

 

Reputatie 1
Badge +1

Nice!

Wat was de reden om de boel te vervangen dan?

Reputatie 6
Badge +3

Euhh, best slechte redenen vrees ik :joy: , ik had het zeker nog een tijd kunnen uitzingen met de USG:

  • Threat management is de belangrijkste reden, kun je niet normaal draaien op de USG. Nu wordt het een echte security gateway.
  • Future proof; de USG-3P is al lang (6 jaar) op de markt en krijgt maar geen opvolger.
  • Snelheid; de UDMP is een kanon vwb processor;
  • Protect (had ik niet in de CK2) heb jij wel in de CK2+
  • Backup; ik denk na om de USG/CK als backup aan te houden ipv verkopen; netwerk wordt steeds belangrijker met thuiswerken
  • De SE versie is niet te krijgen maar kwam 10 minuten beschikbaar als Early Access in de UI Europe Shop. :joy: Puur impulsief en emotie dus….moet ook eens kunnen.
Reputatie 1
Badge +1

Haha, mss impuls aankoop maar ga je weer heel wat jaren plezier van hebben!

.. en kennis opdoen om de rest vd community te helpen 😆

thanks!

Reputatie 6
Badge +3

Wat ik me alleen nog afvraag: hoe is het met die onverklaarbare mac-adressen afgelopen ? Heb ik nooit begrepen hoe dat kan.

Reputatie 1
Badge +1

Niet meer terug gezien,

denk dat het kwam door de brakke cloudkey gen1, die was ook altijd veels te warm voor mijn idee

Of mss toch de rstp/stp mix - want het zal samen hebben gehangen met de floods die het hele netwerk iedere paar minuten ofzo deed vertragen

Reputatie 1
Badge +1

Wat wel bijzonder was, dat die clients dus verbonden waren volgens het unify dashboard met de bekabelde sonos; bij het ontkabelen van de sonossen, kwamen er nieuwe clients in het netwerk op de nog een andere bekabelde sonos

Reputatie 6
Badge +3

Of mss toch de rstp/stp mix - want het zal samen hebben gehangen met de floods die het hele netwerk iedere paar minuten ofzo deed vertragen

Nu je het zegt….ik denk inderdaad dat het met die broadcast storm / multicast flooding in je netwerk te maken heeft gehad. Het blijft apart dat door zo`n loop onbekende clients toegevoegd worden aan je netwerk maar het ligt zeer voor de hand dat het daaraan gelegen heeft aangezien het om duizenden aantallen ging en aan je Sonos gekoppeld waren. En het is bekend dat Sonos dit probleem veroorzaakt in sommige netwerken. Classic STP is verouderd en als je eigen netwerk dan op RSTP draait en je gaat dat combineren, dan gaat het fout. Anyway...nu opgelost !