Beantwoord

Kan een playbar tegelijk worden toegevoegd aan S1 en S2?


Ik heb een playbar en 2 play5’s (1e gen). Ik moest dus wel s1 blijven gebruiken, want om nou mijn prima play5’s weg te doen en een smak geld uit te geven alleen vanwege die nieuwe app ging me te ver. 

Nu heb ik een roam aangeschaft, maar die blijkt alleen op s2 te werken. Daar heb ik hem nu aan toegevoegd, maar daar staat hij dus in zijn eentje. Ik meende dat ik de playbar die tenminste met beide apps overweg kan, zou kunnen toevoegen aan s2, zodat ik hem in een groep met de roam krijg. De playbar zou ik ook in s1 willen handhaven, zodat ik de groep playbar play5’s niet kwijtraak. Maar het lukt mij niet om de playbar aan de s2 toe te voegen. Als ik een apparaat wil toevoegen aan de s2 app, vindt hij niets. Doe ik iets verkeerd, of kan het gewoon niet en moet ik eerst de playbar uit s1 halen of zoiets (wat ik niet ga doen denk ik). 

icon

Beste antwoord door 106rallye 28 June 2021, 21:42

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Reputatie 7

Ik had er niet bij stil gestaan dat je ook Play:5 (Gen 1) speakers kon hebben. Die werken alleen op S1 inderdaad (waarvan Sonos veiligheidsupdates blijft verstrekken). Sommige Connects (van na 2015, zoals die van mij) doen het wel op S2.

Sonos lijkt op dit punt echt zijn keus gemaakt te hebben: er komt geen verandering in het S1/S2 beleid. In jouw termen: er is geen wil, dus geen weg. Sonos concentreert zich op S2. Drie dingen:

  • dat beleid lijkt jou nog niet geheel duidelijk (zie hieronder);
  • Sonos biedt (met wat slagen om de arm, zie ook weer hieronder) nogsteeds ondersteuning voor produkten uit 2006 - veel concurrenten (Logitech met de Squeezebox, Bose) hebben de stekker al veel eerder compleet uit hun toenmalige platforms getrokken;
  • als je verwachtingspatroon is dat je connected devices als die van Sonos 40 jaar meegaan (zoals sommige niet-connected apparatuur) dan zul je, omdat het deels computers zijn, teleurgesteld worden - dan kun je beter niet connected apparaten kopen (een goede stereoversterker met speakers bijvoorbeeld) en de zaken die verbinding maken met internet (de Connect bijvoorbeeld) na een aantal jaren vervangen.

Ik heb geen inzicht in wat Sonos denkt nodig te hebben in de toekomst en voor wat. Ik kan alleen maar zeggen dat Sonos zelf gezegd heeft dat oudere speakers te weinig geheugen hebben voor nieuwere toepassingen.

Als het goed is zegt je app overigens niet dat de oude speakers het na een update niet meer doen. Ze worden gewoon niet geüpgraded naar S2, maar blijven een eigen systeem vormen, dat je niet kunt groeperen met speakers die wel naar S2 zijn gegaan. Een S1-systeem krijgt nog wel veiligheidsupdates maar geen nieuwe features meer. Ook kan het zijn dat oude features vervallen, al is dat nog niet gebeurd. Zie ook https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL en https://support.sonos.com/s/article/4845?language=nl_NL

Volgens mij heb ik niet gezegd dat “je GEEN nieuwe Sonos producten meer kunt toevoegen als je al jaren Sonos klant bent.” Je kunt speakers die zijn geïntroduceerd voor mei 2020 (behalve de One SL) nogsteeds toevoegen aan een S1 systeem. De One SL, de Arc, de Sub (Gen 3), de Five en de Roam niet, maar de Beam, de One en waarschijnlijk de Ikea Symfonisk (behalve het nieuwe “schilderij’) nog wel.

Ik heb zelf geen ervaring met andere apps (en zeker niet op Android bijvoorbeeld), maar de maker van de Phonos Plus app (voor iOS) schrijft veel op het engelstalige forum (onder de naam controlav) en klinkt alsof hij er verstand van heeft. Hij prijst zijn app als zowel voor S1 als voor S2 en hij lijkt beide systemen te kunnen laten samenwerken.

beste 106rallye,

Waar een wil is komt een oplossing!  Bovendien die zogenaamd “oude” speakers hoeven namelijk niets extra te gaan doen! Het geluid van een Play 5 is prima en software voor een NFC of BT hoeft er niet in want daar ontbreekt de Hardware voor. Niemand zal verwachten dat dat wordt toegevoegd maar wel dat er geluid uit blijft komen! 

Overigens mijn Play 5 speakers en de Connect (die overigens veel nieuwer is) werken niet meer als ik update doe zegt de Sonos app. Of klopt de app niet? Als het alleen om de Connect gaat die aan een bijna 40 jaar oud systeem hangt wat nog steeds prima geluid geeft overigens dan kan ik daarmee leven. Gaat me vooral om de play 5”en namelijk.

Ik heb echt goed gekeken maar kan nergens vinden dat je GEEN nieuwe Sonos producten meer kunt toevoegen als je al jaren Sonos klant bent. 

Welke niet Sonos app zou je overigens aanbevelen? 

Reputatie 7

Zie ook mijn antwoord op je andere post. Sonos gaat dit niet doen. Het gaat overigens niet om “oude klanten” en “nieuwe klanten”, maar om spelers met te weinig cq. genoeg geheugen voor nieuwe ontwikkelingen. Je S1-spullen worden ook niet “buiten gebruik gesteld” maar in een apart systeem gezet. Op de Sonos website staat bij de Roam een duidelijke verwijzing naar de Sonos app (in plaats van de “S1 controller”) en Sonos heeft bekend gemaakt dat alle spelers die na april 2020 worden geïntroduceerd alleen op S2 kunnen.


Overigens lijken al jouw speakers S2-geschikt. Je Connect mogelijk niet, afhankelijk van uit welk jaar deze is. Probeer anders eens een niet-Sonos app.

Het is niet anders.

Het is mij ook niet opgevallen dat een Sonos Roam alleen bij nieuwe  klanten werkt en alle oude klanten aan de kant worden gezet. 
Zelfs ook nu staat er op de Sonos website geen enkele waarschuwing dat het pas na een update van Sonos en het buiten gebruik stellen van je andere system speakers gaat werken. Terwijl de enige reden dat je een Sonos Roam koopt de mogelijk is dat hij gekoppeld wordt aan het sonos “systeem” anders zijn er veel goedkopere of betere BT alternatieven. 
Dus Sonos los je legacy problemen op met een software update dan wel een bridge! 

Ik heb een stuk of 10 reviews gelezen, vooral engelstalige waarin dit niet werd genoemd. Werd alleen gezegd dat je dit ding zowel als bluetooth speaker kan gebruiken als op je bestaande sonossysteem aansluiten. De mail ik van sonos kreeg waarin het product werd aangekondigd verwees naar de productpagina waar ik het net over had. Kan jij me nu wel een pagina laten zien die ik niet heb gevonden of geraadpleegd, dat wil niet zeggen dat ik me helemaal niet heb georiënteerd. Het valt te prijzen dat je mensen met vragen te woord staat, maar ik raad je aan iets minder moraliserend te werk te gaan. De hele tijd maar: had je je maar beter moeten inlezen, eigen schuld, had je moeten opvallen dat je app sonos S1 heet etc., dat gaat een beetje irriteren. Niet iedereen volgt sonos nieuws op de voet, dat is misschien voor jou onbegrijpelijk, maar ik ben gewoon iemand die ooit die speakers heeft aangeschaft en daarna nog alleen maar luistert. Met de introductie van s2 had ik uiteindelijk voorlopig geen grote problemen, omdat de playbar s1 en s2 compatibel was. Ik zocht  overigens vooral een bluetooth speaker voor onderweg, vakantie etc. en kwam op dit ding uit omdat ik hem dus ook binnenshuis als sonosding kan gebruiken. Dat was bijkomend. Dat men hem bewust niet compatibel met zowel s1 als s2 maakt, zoals de playbar wel had ik dus niet in de gaten, want ik had de stadsomroeper van sonos gemist, omdat ik op dat moment naar muziek zat te luisteren. Kan gebeuren.

Reputatie 7

Was niet kwaad bedoeld hoor, maar bedoel ik ook met inlezen.

Er bestaat eigenlijk geen Sonos S2 app. Het zou mij toch opgevallen zijn dat de app die ik gebruikte Sonos S1 heet. Nog afgezien van de ruim gepubliceerde aankondiging dat alle nieuwe Sonos devices na mei 2020 (en dus ook de Roam) alleen op S2 kunnen. Maar goed, jij zit er mee.

Overigens blijkt nu dat Sonos One SL’s die naar S2 worden gezet niet meer terug kunnen, sinds er een technische update voor de One SL geweest is de afgelopen maand. Sonos is dus inderdaad aan het opruimen. Wel vanuit een technische reden trouwens: het gebrek aan geheugen van de oorspronkelijke devices.

Erooij, bedankt nog voor de link naar de pagina met info en 106ralley bedankt voor de korte handleiding

nee, dat snap ik. Maar ik kan altijd weer terug. Zo word je langzaam toch bijna gedwongen je s1 spul op te gaan geven. Precies wat Sonos wil natuurlijk.

Nog even terugkomend op de vriendelijke reactie van 106 Ralley. Op de productpagina van de roam op sonos.com staat dat deze geschikt is voor: sonos. En dat woord staat dan in een bruin vierkantje dat overeenkomt met de icoon van de s2 app. Maar als je een gebruiker bent van s1 weet je. helemaal niet dat dat icoon van de s2 app die bruine kleur heeft. Even verder staat de aanbeveling om de roam met de sonos app te gebruiken, weer met dat bruine icoontje. En let wel men spreekt daar over: de sonos app, dus niet de s2 sonos app). Geen waarschuwing als: niet compatibel met s1 of alleen te gebruiken met s2. Lekker duidelijk allemaal en naar ik vrees bewust gedaan om klanten die dit niet in de gaten te hebben na aankoop voor een voldongen feit te stellen. Die willen dan een keer van het gezeik af en wisselen dan toch hun oude apparatuur maar in, hoopt Sonos.  

 

Reputatie 7

@bravason Het is jouw keuze, en dus jouw probleem, maar ik begrijp niet dat je je niet inleest voor je een nieuw (relatief duur) apparaat koopt.

Maar goed, als antwoord op je vraag: je kunt de Playbar updaten naar S2. Je kunt hem dan niet meer groeperen met de Play:5’s, wel met de Roam.

Ik zou als eerste mijn Play:5’s even van de stroom halen. Dan zou je vanuit de S1 app de Playbar moeten kunnen updaten. Een eventuele Bridge (je noemt hem niet, maar je zou er een kunnen hebben) is niet S2 compatibel, dus dan moet je Playbar via de wifi.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb hier geen ervaring mee, maar daar komt het wel op neer. Besef dus wel dat je de playbar dan niet meer met S1 apparaten kan laten samenwerken.

Hier meer info. https://support.sonos.com/s/article/4845?language=nl_NL

Als ik het goed begrijp moet ik kiezen en als ik de playbar uit s1 haal, dan zou ik hem aan s2 kunnen toevoegen en samen met de roam kunnen groeperen, of moet er meer gebeuren? 

Reputatie 7
Badge +3

Het is of S1 of S2. Het kan nooit beide. Er wordt waarschijnlijk iets weggeschreven op het device waardoor deze slechts 1 van de 2 kan benaderen.

Niet iedereen kijkt op een site van een fabrikant voordat hij iets aanschaft. En in de diverse reviews die ik h ad gelezen werd dit niet genoemd. Maar dit allemaal terzijde. 

Nu weet ik niet zeker of dit het antwoord is op mijn vraag. Ik snap dat ik s1 en s2 apparaten niet onderling kan groeperen. Wat ik wil is de play5’s en de playbar gegroepeerd blijven gebruiken in S1. In S2 wil ik dan diezelfde playbar installeren en groeperen met de roam. De vraag is dus of ik de playbar die immers wel met beide apps overweg kan, in twee verschillende groepen/apps kan plaatsen, niet of ik apparaten uit s1 en s2 onderling kan groeperen

Reputatie 7

Ik zou bijna zeggen natuurlijk niet. Dat is juist de klacht van velen: je moet een device óf op S1 óf op S2 software draaien (en de bijpassende app gebruiken). Want het gaat niet om de app, maar om de software waar het systeem op draait. Groot nadeel: je kunt S1 en S2 devices niet groeperen.

 

Hoezo “blijkt” de Roam alleen op S2 te kunnen? Sonos heeft toch duidelijk gemaakt dat alle device die na mei 2020 geïntroduceerd worden alleen S2 kunnen (https://tweakers.net/nieuws/164718/sonos-kondigt-nieuw-besturingssysteem-aan.html)? En op de site staat bij de Roam duidelijk een plaatje van de Sonos app (en niet de S1-app):

Een beetje checken voor je iets koopt moet toch kunnen? Of ben ik te streng?