Vraag

Instabiel systeem / sonos niet bereikbaar

• 18 december 2019
  • 19 reacties
  • 1255 Bekeken

Goedemorgen,

Tot twee weken geleden werkte mijn sonos systeem perfect. Sinds kort valt de verbinding naar de speakers (regelmatig) weg en is er regelmatig geen muziek af te spelen (foutcode 701). Systeem opnieuw geconfigureerd, routers opnieuw opgestart maar het probleem blijft bestaan. Waar gaat het fout.

Diagnosecode: 2100434163

19 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hi Erik. Jammer om te horen dat het niet goed werkt. Ik zie dat het systeem enkele problemen heeft. Eentje lijkt te zijn dat het systeem niet snel genoeg bij Spotify kan komen op het internet. 

Ik raad aan om in te loggen in je router en de DNS aan te passen naar 8.8.8.8 en als er een tweede veld is kun je hier 8.8.4.4 invullen. Dit is de DNS-server van Google en werkt uitermate goed. Zet hierna al je Sonos-producten uit en aan evenals de router zelf.

Een tweede probleem is dat het signaal niet stabiel genoeg aan kan komen op de speakers. Hiervan kan ik geen directe oorzaak vinden afgezien van storing bij de Multiroom speaker. Dit apparaat lijkt last te hebben van een andere draadloos signaal. Mogelijk staat er een ander apparaat te dicht op.

Dank Frans voor de snelle reactie.

De DNS kan ik volgens mij niet aanpassen in de ziggo connect box. Dat maakt het dus een beetje lastig.

Jammer dat signaal niet stabiel overal kan komen. Ik heb een router in de meterkast en een tweede router in de woonkamer. Dus dit zou wel moeten lukken. E.e.a. zat op een 5ghz netwerk, heb het zojuist omgezet naar een 2,4Ghz netwerk. Welk netwerk raad jij aan?

Tweede probleem bevreemdt mij een beetje daar de multiroom speaker aangesloten zit op het bekabelde netwerk. Deze werkt volgens mij niet via wifi op het geheel.

Reputatie 5
Badge +3

Hi Eric, de Multiroom speaker zorgt juist voor de data voor alle anders speakers, ervan uitgaand dat het systeem correct werkt. Gezien ik niet je hele systeem in een diagnose zag kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Wanneer je een Sonos-product met een kabel aansluiten maakt dit apparaat een eigen WiFi-signaal aan. Dit noemen we Sonosnet. Andere Sonos-apparaten in de buurt kunnen hiermee verbinden en krijgen zo hun data.

Ik raad je aan om alles dat je op 5Ghz kunt zetten op 5 te zetten. Sonos werkt op 2.4 en zal daarom mee storing hebben.  

Wanneer je een Sonos-product met een kabel aansluiten maakt dit apparaat een eigen WiFi-signaal aan

Ah, dit verklaart misschien het slechte bereik aangezien de multiroom speaker op een andere etage staat. Kan ik de multiroom speaker dan beter van het bedrade netwerk afhalen? Of WiFi uitzetten voor deze speaker?

Reputatie 5
Badge +3

Ik zou graag eerst je gehele systeem in een diagnose willen zien voordat ik je advies geef over wat je moet doen. Kun je een diag maken wanneer alles zichtbaar is in de app? Als dit niet gaat moet je inbellen. Onze openingstijden en telefoonnummer staan hier:
https://www.sonos.com/nl-nl/contact/contact-options

Gedaan: 1484595624

Reputatie 7
Badge +2

Multiroom zet de wifi op voor de rest wat draadloos staat.

De afstand van de Woonkamer is op het randje, in de diagnose net te ver waarin de Woonkamer via de Keuken in contact komt met de Multiroom.

Dit is ook het concept van Sonos dat ze op elkaar inloggen om een soort van ketting te maken.

Toch in jou situatie staat de Playbar op het randje, en heeft hij altijd voorkeur voor de bekabelde als deze binnen zijn bereik is.

Dit zorgt er volgensmij voor dat je Playbar steeds staat te schakelen tussen de Multiroom en keuken.

Je wilt de afstand kleiner maken, zodat de Playbar altijd met de Multiroom in contact staat.

Of juist groter maken, zodat je ‘m zou forceren altijd via de Keuken te communiceren.

Wel zie ik daarnaast ook dat de antennes van alle 3 de componenten het moeilijk hebben.

Sonos staat nu op draadloos kanaal 6.

Dit Sonos-net kanaal is te wijzigen via: Instellingen > Systeem > Netwerk.

Zou u willen verzoeken Sonos op kanaal 1 te zetten, hier 20 minuten op te laten staan, om dan een diagnose te maken, noteer dit nummer graag.

Daarna het zelfde voor kanaal 11.

Zie graag de 2 diagnoses tegemoet zodat ik een vergelijking kan trekken tussen deze signalen, hoe de antennes dan hun werk kunnen doen.

Bedankt Tim voor je uitgebreide uitleg. Enkel werkt het wisselen van de kanalen alleen maar averechts. Nu staat zowel de woonkamer als keuken niet meer gekoppeld.

hierbij de diagnose: 899772497 en 1101484980. 

Is het een idee als ik de multiroom van het bekabelde netwerk haal?

Reputatie 7
Badge +2

In deze beide diagnoses van kanaal 1 en 11 is de wifi verbinding helaas niet veel beter.

Kanaal 1 is ietsje beter dan kanaal 11, maar erg veel verschil  is het niet.

Kanaal 6 in de eerste diagnose liet helaas ook al storing zien, waarin we helaas alleen de conclusie kunnen trekken dat het gehele 2.4ghz wifi spectrum redelijke storing ervaart.

Heb je een beveiligings installatie in huis? iets wat over het gehele huis zou stralen?

Want de storing is te zien op alle componenten, niet maar op 1 component, wat doet denken dat die storing op de 2.4ghz wifi, zich in het gehele huis voordoet.

Misschien wat extreem, maar mocht je bewegings sensoren in huis hebben, deze tijdelijk inwikkelen in silver-folie, en dan een diagnose maken, en ik mocht a.d.h. van deze diagnose melden dat de wifi perfect is, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Beste Tim,

wij hebben inderdaad beveiliging in huis. Deze ga ik niet inpakken ;-).

wat zijn de opties die ik heb? Multiroom van het bedrade netwerk halen? Versterker? Speaker in woonkamer via bedraad netwerk?

Wat zou jullie / jouw advies zijn? 

groet,

Reputatie 7
Badge +2

Als wifi nagenoeg onmogelijk is, dan zou je op een situatie uitkomen waarin je de Sonos volledig zou kunnen bekabelen met ethernet, wel doet dit uiteraard de wifi gedachte van Sonos teniet.

Het bijplaatsen van wifi versterkers is geen optie, zo ver ik zie reikt de wifi prima, het is de storing die er is waardoor communicatie bemoeilijkt word.

Dit zal ook het geval zijn voor andere wifi punten die je zou bij plaatsen.

Begrijp dat beveiliging uitzetten geen optie is, maar zoals ik al refereerde, als je het tijdelijk voor 20 a 30 minuten zou inpakken, een diagnose zou maken en deze naar ons zou terug koppelen, kunnen we in iedergeval de bevestiging geven dat ‘t de oorzaak van je probleem is.

Wat voor handeling er dan genomen word om het probleem op te lossen is uiteraard aan jou, maar dan weet je in iedergeval waar je aan toe bent.

Wil hier duidelijk in zijn, vaak zien we storing op 1 component, vaak een probleem als het ‘t bekabelde punt is welke de wifi opzet voor de rest.

Maar in jou huishouden zei ik de storing op alle componenten, het is dus niet aan 1 locatie in huis gebonden, het gehele huishouden ervaart deze storing.

Met Sonos ga je dit probleem het snelste ervaren, omdat muziek bijvoorbeeld zou stotteren, maar deze storing is op alles aanwezig, ook van je wifi naar telefoon en computers en dergelijke.

Badge

Ik heb hetzelfde probleem met de connectiviteit naar de Sonos Play speakers.
In de woonkamer heb ik een Beam (bedraad) met 2 surround speakers (wireless).
Verder heb ik bedraad in mijn kantoortje een Connect.
In de andere ruimtes: Keuken, Badkamer en Slaapkamer hen ik een Play:1 (wireless).
Deze drie geven dus de problemen met het niet beschikbaar zijn voor.
Soms zijn ze ook niet meer zichtbaar in de Sonos app.
DE speakers moet ik dan helemaal opnieuw installeren.
In huis heb ik ook Home Assistant met diverse draadloze apparaten.
De Play:1 speakers bedraden is geen optie, waarom zou je anders voor Sonos kiezen.
Het is dat ik zo tevreden ben over de Beam en de Connect, anders had ik alles al eruit gegooid en was ik overgestapt naar een ander systeem.

Reputatie 4
Badge +3

Hey @Grote Smurf,

Als je een diagnose wilt versturen wanneer je er problemen mee ervaart dan kijk ik er graag even naar voor je.

Plaats dan hier het bevestigingsnummer.

Kan het zijn dat je mogelijk draadloze wifi versterkers gebruikt?

Zo ja, dan raad ik je aan om eens de volgende post van mijn collega te lezen.

Badge

Hoi,

Weet je wat vreemd is….

Zodra ik mijn Beam, incl. de 2 surround speakers aanzet, zijn de andere 3 speakers, badkamer, slaapkamer en keuken niet meer bereikbaar.

Nu 3x getest.

Reputatie 5
Badge +3

Bel dan maar even in. Onze openingstijden en telefoonnummer staan hier: https://www.sonos.com/nl-nl/support

Badge

Goedemorgen,

Zojuist in de wacht gestaan, maar ik bedacht mij net……
De wifi op de Beam stond nog aan, hij zit ook met een kabel vast.
Dus heb ik nu eerst de wifi op de beam uitgezet, misschien werkt het nu wel beter.
Ik ga eerst nog even testen.

Badge

Helaas, als ik wifi uitzet werkt de surround functie niet meer, terug bij af. :-(

Reputatie 6
Badge +3

De Beam moet op WiFi staan anders kan hij Sonosnet niet opzetten. Dus kabel erin en toch WiFi selecteren.

Badge

Vandaag 2 uur met de klantenservice aan de lijn gezeten.
Alles opnieuw geïnstalleerd.
Sonos op zijn eigen draadloze kanaal(6) gezet en mijn wifi ook op een apart kanaal (11).
De wifi bij de Sonos instellingen moeten verwijderen zodat de speakers het eigen Sonos netwerk gebruiken. Eerst werkte alles goed, zodra ik de Beam aanzet verbreekt van de Play:1 in de slaapkamer, badkamer en keuken. Zodra de Beam uit gaat komt alles weer terug.
Morgen maar weer bellen.

Reageer