Beantwoord

Ikea Symfonisk verliest verbinding

  • 16 August 2019
  • 25 reacties
  • 15256 Bekeken

Ik heb sinds vorige week een Ikea Symfonisk boekenplank speaker gekocht. Wat een ramp is deze speaker. Ik krijg geen stabiele verbinding, ook niet na meerdere keren een factory reset.

Mijn Play:3 en Connect werken uitstekend, de Play:3 staat zelf in dezelfde kamer. De connect staat gekoppeld aan mijn versterker in de woonkamer en is bekabeld aangesloten op mijn netwerk. Vanuit info over mijn Sonos (via de Desktop applicatie) is in ieder geval te zien dat er iets niet goed gaat met de verbinding naar de speaker, omdat deze wel tevoorschijn komt , maar geen informatie laat zien (zie hieronder)

Gekoppelde ZP: xxx.xxx.x.xx
---------------------------------
Play:3: Draagbaar
Serienummer: XX-XX-XX-XX-XX-XX:X
Versie: 10.3 (build 51166240)
Hardwareversie: 1.8.1.2-2
Serie-ID: A100
IP-adres: xxx.xxx.x.xx
WM: 0
OTP:
---------------------------------
IKEA SYMFONISK Boekenplank: Studeerkamer

---------------------------------
Connect: Woonkamer
Serienummer: XX-XX-XX-XX-XX-XX:X
Versie: 10.3 (build 51166240)
Hardwareversie: 1.16.5.5-2
Serie-ID: P100
IP-adres: xxx.xxx.x.xx
WM: 0
OTP: 1.1.1(1-16-5-zp90-0.8)

Zoals hierboven is te zien, is er geen enkele informatie beschikbaar van de Ikea speaker. Hierdoor is de weergave abominabel slecht (wegvallend geluid, soms helemaal niets). In de studeerkamer staat een Wifiversterker t.b.v. wifi op de bovenverdieping (op ca. 1,5 meter van de Ikea speaker). Zoals eerder gezegd, speelt de Play:3, die in dezelfde kamer staat, perfect.

Ligt dit aan de Ikea speaker, aangezien ik lees dat meerdere mensen hier last van hebben?

Ik kan in ieder geval de conclusie trekken dat deze Ikea speaker niet zo makkelijk werkt als de Sonos speakers zelf. Wat kan ik hier aan doen of is terugbrengen van deze Ikea speaker de enige oplossing?
icon

Beste antwoord door remco. 17 August 2019, 23:49

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

25 Reacties

Overigens verdwijnt de Ikea speaker ook regelmatig volledig uit Sonos en is deze niet meer te selecteren. Resetten lijkt dan de enige mogelijkheid, maar nooit voor lang. Erg teleurgesteld over deze gehypte samenwerking tussen Ikea en Sonos tot nu toe.

In de App van Sonos komt de Ikea speaker wel terug in info met de volgende informatie:

IKEA SYMFONISK Boekenplank: Studeerkamer
Serienummer: XX-XX-XX-XX-XX-XX:X
Versie: 10.3 (build 51166240)
Hardwareversie: 1.20.3.3-2
Serie-ID: A100
IP-adres: xxx.xxx.x.xx
WM: 0
Ook valt het me op dat ik alleen via de Ikea speaker regelmatig de volgende meldingen krijg:
  • verbinding met spotify verbroken
  • kan geen verbinding maken met sonos speler
  • kan radiostation niet spelen
  • Snelheid netwerkverbinding onvoldoende om afspeelbuffer te onderhouden.
Heb al jaren Sonos en nooit problemen gehad (zelfs niet ondanks dat ik KPN heb). De problemen lijken zich ook echt alleen op de Ikea Symfonisk speaker te manifesteren.

Nog even als aanvulling:
De Connect staat in de woonkamer bedraad aangesloten op het netwerk, de Play:3 staat in de slaapkamer op de 1e verdieping (draadloos), de Ikea speaker in de studeerkamer (naast de slaapkamer, ook draadloos). De KPN router hangt buiten de meterkast (begane grond) en de Wifi-versterker (KPN) staat in de studeerkamer (1e verdieping). Geen enkel ander apparaat geeft problemen bij afspelen.
Badge +1
Hier zelfde probleem.
Gisteren Symfonisk geïnstalleerd in de werkkamer, muziek valt geregeld 10-20 sec uit terwijl muziek in huiskamer gewoon doorgaat.
Reactiesnelheid is sowieso anders. In de woonkamer druk bij een van boxjes op de aan-knop en ik heb muziek, de Symfonisk moet eerst 5 seconden nadenken of hij 't wel zal doen.

Ik ga dit in elk geval bij de vrienden van Ikea aankaarten, als er geen verbetering (software update?) komt dan gaat ie terug.
Reactiesnelheid is sowieso anders. In de woonkamer druk bij een van boxjes op de aan-knop en ik heb muziek, de Symfonisk moet eerst 5 seconden nadenken of hij 't wel zal doen.
Dit is inderdaad ook het geval bij mij. De Symfonisk lijkt eerst te moeten nadenken, terwijl de Sonos speakers direct reageren

Wat ik tot nu toe lees (ook op dit forum) wordt vaak gezegd dat het aan het netwerk of de provider ligt. In mijn optiek totale onzin. Ik gebruik al jaren Sonos speakers, heb nog nooit problemen gehad bij het afspelen en er zijn geen enkele wijzigingen in mijn netwerk gedaan.

Mijn gevoel zegt dat bij de Ikea Symfonisk intern toch ergens is bespaard (op de Wifi componenten?).
Ik kan helaas mijn bon niet meer vinden, dus ik hoop maar dat dit via een update kan worden verbeterd, anders is het een totale miskoop.
Badge +1
Ik ben er al helemaal klaar mee, de Symfonisk staat weer mooi in de doos en gaat retour.
Kost me alleen 2x50km😓
Ik ben er al helemaal klaar mee, de Symfonisk staat weer mooi in de doos en gaat retour.
Kost me alleen 2x50km😓

Succes Clover6, zoals ik zei kost mij dit waarschijnlijk gewoon EUR 99, omdat ik mijn bon niet meer kan vinden.

Tunein geeft vandaag helemaal niet thuis op de Symfonisk (verbind niet met het radiostation). Spotify geeft weer regelmatig dat hij het geselecteerde nummer niet kan vinden of geeft aan verbinding met Spotify is verloren, speelt dan wel het volgende nummer voor hooguit een sec. of 30 en springt dan weer door naar een volgend nummer of stopt volledig.

Ik ben in ieder geval erg teleurgesteld over deze, zoals ik al eerder heb gezegd, gehypte samenwerking. Ook vanuit Sonos/Ikea gezien een onbegrijpelijke actie om een dergelijk, niet goed werkend product te lanceren. Erg jammer, want het was op papier een mooie manier om wat prijsbewuster je Sonos systeem uit te breiden.
Badge +1
Ligt dit aan de Ikea speaker, aangezien ik lees dat meerdere mensen hier last van hebben?

Ik heb wat gegoogled maar kan er verder weinig over.vinden dat er meer mensen problemen ondervinden.
Wat netwerk betreft ....als één sonos onderdeel bekabeld is draait de rest op het sonos netwerk dus niet op wifi van de provider.
In de woonkamer heb ik soundbar + 2 play-1 + basmodule
Verder een bekabelde connect zodat ik sonos via mijn stereoinstallatie buiten kan luisteren. Verder kan ik via die route bluetooth gebruiken op mijn versterker.
Ook op Youtube vinden we nu filmpjes van de slechte werking van de Symfonisk. Onderstaande filmpje beschrijft prima waar ook ik tegen aanloop.

Techflow over de Ikea Symfonisk
(https://www.youtube.com/watch?v=sP2Vj0eydZM)
Badge +1
Overduidelijk filmpje. Ik heb alleen tunein geprobeerd en die haperde geregeld.
Hij zit inmiddels mooi in de doos en ma of di retourtje Ikea
Had ik maar online gekocht dan had ik 'm zo terug kunnen sturen.
Maar wilde 'm toch even zien en had wat ander keukenspul nodig dus in de shop gekocht.
Badge
Wow, ben ik dan een van de weinige die gelukkig totaal geen problemen ervaart?
Aanmelden ging makkelijk en snel, net zoals al mijn andere Sonos speakers.

Zowel binnen alle groepen als op zichzelf, speelt de Symfonisk (boekenplank) net zo makkelijk (en synchroon) mee :D
Sjouw het ding al de hele week mee door m'n huis en in elk willekeurig stopcontact meldt die zich weer keurig aan en zit weer in het netwerk en speelt er vrolijk op los.

Ik ben er juist blij mee, en vind het een perfecte oplossing voor ruimtes/kamers waar het eigenlijk zonde is om b.v. een One neer te zetten.
Wow, ben ik dan een van de weinige die gelukkig totaal geen problemen ervaart?
Aanmelden ging makkelijk en snel, net zoals al mijn andere Sonos speakers.

Zowel binnen alle groepen als op zichzelf, speelt de Symfonisk (boekenplank) net zo makkelijk (en synchroon) mee :D
Sjouw het ding al de hele week mee door m'n huis en in elk willekeurig stopcontact meldt die zich weer keurig aan en zit weer in het netwerk en speelt er vrolijk op los.

Ik ben er juist blij mee, en vind het een perfecte oplossing voor ruimtes/kamers waar het eigenlijk zonde is om b.v. een One neer te zetten.

Remco, ik ben blij voor je dat jouw speaker het prima doet.

Mijn ervaring met deze Ikea speaker is helaas anders en ik ben niet de enige met slechte ervaringen. Ook via de Spotify app verdwijnt hij steeds als beschikbare speaker, terwijl ik dan nog wel de ‘echte’ Sonos speakers zie. Is toch raar.

Het idee erachter, om goedkoper je Sonos set uit te breiden, vind ik ook top. Precies de reden waarom ik er één heb aangeschaft. Alleen in mijn geval, heeft dat vooralsnog niet goed uitgepakt.

Het geluid, als de speaker werkt, is prima. De speaker ziet er ook gewoon goed uit en aanmelden ging op z’n Sonos, dus prima. Alleen is dat allemaal niets waard als de verbinding niet stabiel is en daardoor de speaker eigenlijk onbruikbaar wordt.
Badge
Remco, ik ben blij voor je dat jouw speaker het prima doet.

Mijn ervaring met deze Ikea speaker is helaas anders en ik ben niet de enige met slechte ervaringen. Ook via de Spotify app verdwijnt hij steeds als beschikbare speaker, terwijl ik dan nog wel de ‘echte’ Sonos speakers zie. Is toch raar.

Het idee erachter, om goedkoper je Sonos set uit te breiden, vind ik ook top. Precies de reden waarom ik er één heb aangeschaft. Alleen in mijn geval, heeft dat vooralsnog niet goed uitgepakt.

Het geluid, als de speaker werkt, is prima. De speaker ziet er ook gewoon goed uit en aanmelden ging op z’n Sonos, dus prima. Alleen is dat allemaal niets waard als de verbinding niet stabiel is en daardoor de speaker eigenlijk onbruikbaar wordt.


Ik vind het ook echt heel vervelend voor jou.
Ja is heel raar, je zou ook mogen verwachten dat het stabiel zou zijn. Nog vreemder is dan dat het bij mij wel stabiel is (je hoort me er niet over klagen hoor)

dat er meerdere slechte ervaringen zijn had ik zo links en rechts wel gelezen, en als daardoor een speaker onbruikbaar wordt is het helemaal jammer. Het enige verschil dat ik zo kan zien is dat ik Apple Music gebruik vanuit de Sonos App. Maar daar zal het niet aanliggen
Reputatie 7
Badge +2
De SYMFONISK speakers zijn goed getest voordat deze op de markt verschenen zijn.
De meeste gevallen van het niet goed werken, heeft vaak te maken met de omgeving en wifi-werking binnen een huishouden.
Zo zullen we elke klant met z'n eigen huishouden apart onderzoeken en van feedback voorzien indien er problemen zijn.
Raad daarom aan ons te bellen als je tegen problemen blijft aanlopen na bijvoorbeeld het schakelen van draadloze kanalen en/of herpositioneren van speakers.
Zie ook graag onze Community Post welke uitleg geeft over wifi-storing.

De ikea SYMFONISK speakers werkt bij mij niet. op de slaapkamer valt telkens de verbinding weg. En als ik de speaker koppel met een bestaande Sonos speaker valt deze ook weg om de haverklap. Als ik de speakers afzonderlijk laat werken in de zelfde kamer, blijft de Sonos one gewoon spelen terwijl de SYMFONISK speakers constant uitvalt. ongeacht waar ik de speaker in huis plaats. verder heb ik 5 Sonos speakers in huis staan en nooit problemen. dus als jullie geen antwoord weten op het probleem, dan gaat de speaker retour naar Ikea. jammer dat Sonos zijn goede imago zo met Ikea deelt, en dan met een mooi speaker komt, maar bezuinigd op de hardware. heel jammer. waarom een goedkope versie uitbrengen als hier alleen maar problemen door ontstaan.

Gr. Leon

Reputatie 5
Badge +3

Eerlijk gezegd zou ik ook bv. een One erbij kopen ipv Symfonisk. Beter 1 naam op de doos en dat is Sonos 😁

Ik heb ook telkens het probleem dat de verbinding wegvalt. Ze hadden mij hier aangeraden om deze dichter bij de WIFI te plaatsen. Staat er nu 2 meter vandaan. En nog steeds exact hetzelfde probleem. Had thuis (bij mijn ouders) altijd sonos dus was er super tevreden van dus denk dat ik die investering ook zal moeten doen voor degelijke muziek. 
 

ik heb diagnostische info verzonden: 1884834084 

Ik heb zelf 4 van die Symfonisk boekenplank speakers, bij mij werken ze echt goed.
2 als surround speakers, 1 in de keuken en 1 in my hobby kamer.
Allemaal op wifi.

2x symphonik gekocht en gekoppeld aan sonossysteem en stereo middels een connect.

het afspelen van muziek is een drama: steeds valt de verbinding weg of je rechtstreeks via sonos afspeelt of via spotify.

ergernis ten top !!
 

teneinde raad maar een paar lankabeltjes eraan geknoopt en het lijkt nu goed te gaan.

Had ook gewoon een paar boxen met draadjes kunnen kopen.

misschien is deze oplossing wel te goedkoop en had ikea betere cq duurdere componenten moeten gebruiken.

geluid is overigens niet slecht tov sonos play3

Badge

Ik heb vorige week mijn Sonos systeem uitgebreid met een Sonos speaker van Ikea voor de keuken. Wat een afgrijselijke ervaring en onvoorstelbaar dat Sonos dit soort rommel levert. Het geluid is ok maar de speaker valt continue uit. Schijnt ineens aan de verbinding te liggen, wel raar ik heb maximale glasvezel internet verbinding en bereik in de keuken is top. Heb alle Sonos apps op mijn telefoon maar het is een mega drama. Net de stekker eruit getrokken en breng hem deze week nog terug naar Ikea. Heb meer plezier van de meubels van Ikea dan van deze bagger speaker. Sonos ga je schamen

Onbegrijpelijk dat een bedrijf als Sonos dit niet goed getest heeft. 

Ps het is een mooie speaker qua vorm en als hij werkt is het geluid top. Maar hij doet het amper en ook mijn andere Sonos speaker vallen telkens uit door deze Zweedse Sönös variant. 

Badge

De SYMFONISK speakers zijn goed getest voordat deze op de markt verschenen zijn.
De meeste gevallen van het niet goed werken, heeft vaak te maken met de omgeving en wifi-werking binnen een huishouden.
Zo zullen we elke klant met z'n eigen huishouden apart onderzoeken en van feedback voorzien indien er problemen zijn.
Raad daarom aan ons te bellen als je tegen problemen blijft aanlopen na bijvoorbeeld het schakelen van draadloze kanalen en/of herpositioneren van speakers.
Zie ook graag onze Community Post welke uitleg geeft over wifi-storing.

Beetje jammer dat jullie niet gewoon zeggen dat het de Ikea kloon een probleem heeft ! Wat een bagger apparaat. Geluid is top maar hooguit 5 minuten en dan is het over met de pret. Ik breid mijn systeem wel uit met ECHTE Sonos speakers

Badge

Ik heb sinds vorige week een Ikea Symfonisk boekenplank speaker gekocht. Wat een ramp is deze speaker. Ik krijg geen stabiele verbinding, ook niet na meerdere keren een factory reset.

Mijn Play:3 en Connect werken uitstekend, de Play:3 staat zelf in dezelfde kamer. De connect staat gekoppeld aan mijn versterker in de woonkamer en is bekabeld aangesloten op mijn netwerk. Vanuit info over mijn Sonos (via de Desktop applicatie) is in ieder geval te zien dat er iets niet goed gaat met de verbinding naar de speaker, omdat deze wel tevoorschijn komt , maar geen informatie laat zien (zie hieronder)

Gekoppelde ZP: xxx.xxx.x.xx
---------------------------------
Play:3: Draagbaar
Serienummer: XX-XX-XX-XX-XX-XX:X
Versie: 10.3 (build 51166240)
Hardwareversie: 1.8.1.2-2
Serie-ID: A100
IP-adres: xxx.xxx.x.xx
WM: 0
OTP:
---------------------------------
IKEA SYMFONISK Boekenplank: Studeerkamer

---------------------------------
Connect: Woonkamer
Serienummer: XX-XX-XX-XX-XX-XX:X
Versie: 10.3 (build 51166240)
Hardwareversie: 1.16.5.5-2
Serie-ID: P100
IP-adres: xxx.xxx.x.xx
WM: 0
OTP: 1.1.1(1-16-5-zp90-0.8)

Zoals hierboven is te zien, is er geen enkele informatie beschikbaar van de Ikea speaker. Hierdoor is de weergave abominabel slecht (wegvallend geluid, soms helemaal niets). In de studeerkamer staat een Wifiversterker t.b.v. wifi op de bovenverdieping (op ca. 1,5 meter van de Ikea speaker). Zoals eerder gezegd, speelt de Play:3, die in dezelfde kamer staat, perfect.

Ligt dit aan de Ikea speaker, aangezien ik lees dat meerdere mensen hier last van hebben?

Ik kan in ieder geval de conclusie trekken dat deze Ikea speaker niet zo makkelijk werkt als de Sonos speakers zelf. Wat kan ik hier aan doen of is terugbrengen van deze Ikea speaker de enige oplossing?

Ik heb hetzelfde probleem en de enige oplossing is om deze Sönos terug te brengen naar de winkel. Zelf heb ik net de Sympo niks speakers uit het stopcontact getrokken en het probleem is opgelost. Einde irritatie 

Ik heb sinds de aankoop van een Symfonisk Lamp een jaar geleden dezelfde problemen gekend.

 

Ik denk echter de oplossing gevonden te hebben:

_in router (en eventueel extra wifipunten) duidelijk verschil gemaakt tussen 2,4GHz- en 5GHz-netwerken

_alle toestellen in huis 2,4GHz-netwerk laten vergeten en enkel connectie laten maken met 5GHz-netwerk

_aangezien Sonos enkel werkt op 2,4GHz, dit netwerk reserveren voor Sonos (en eventueel andere toestellen die niet kunnen werken met 5GHz). Hoe minder toestellen op 2,4GHz, hoe minder kans dat ze elkaar storen!

_ongeacht welk kanaal je selecteert, al jouw toestellen zijn een onderdeel van hetzelfde overkoepelende netwerk

 

Sinds ik het zo heb aangepakt, gaat alles veel vlotter, sneller en stabieler. Wisselen tussen het gebruik van de Sonos-app, AirPlay2 of rechtstreeks uit Spotify werken, gebeurt zonder problemen. Het gebruik vanop de tablet van m’n dochter test ik vorige week. Daar waren namelijk de grootste problemen ... 

 

 

 

Badge

Hier ook last van wegvallende verbinding. Perfecte WiFi overal in huis, maar de Symfonisk blijft haperen. In foutenlog telkens de melding:

12-10-2020 12:07
Kan 'Radio 2' niet afspelen. Snelheid netwerkverbinding onvoldoende om afspeelbuffer te onderhouden.

Zouden jullie eens kunnen kijken naar mijn diagnose?
Het bevestigingsnummer is: 185507610.

Dank,

Hans

 

Badge

SOLVED! Inmiddels heb ik een prima streamende Symfonisk. Het SonosNet bleek de boosdoener in mijn geval.

=== technische uitleg wat ik ontdekte ====

Mijn Sonos opstelling bestaat uit 2 Amps gekoppeld via Ethernet, en een Move draadloos en een Symfonisk draadloos. De Symfonisk haperde enorm.

Wat ik ontdekte is dat de Symfonisk draadloos muziek speelde, maar NIET op mijn Wifi was aangemeld. Ik heb prima Wifidekking in mijn hele huis (roaming Ubiquity), maar daar maakte de Symfonisk geen gebruik van!
Daarnaast zag ik op de wireless interface van de Symfonisk heel veel (9180) dropped packets: 

br0       Link encap:Ethernet  HWaddr 34:7E:5C:xx:xx:xx  
inet addr:192.168.10.247 Bcast:192.168.10.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::367e:5cff:fefe:c78c%1996276272/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:373612 errors:0 dropped:9180 overruns:0 frame:0

 Het blijkt dat de Symfonisk draadloos (bridged) verbond met het (Hidden) wifinetwerk van mijn Sonos Amp. En die staat een verdieping lager. Sinds ik de Symfonisk heb verbonden met mijn eigen wifinetwerk, streamt hij weer prima!
===================================

Oplossing 1: Je zou eerst kunnen proberen het SonosNet op een ander kanaal te zetten. Standaard staat dit op kanaal 1. Bij mij werd het op een kanaal ‘iets’ beter, maar nog niet optimaal. 

SonosApp → Instellingen → Systeem → Netwerk → SonosNet-kanaal

Oplossing 2: Uitschakelen van het SonosNet, zodat je draadloze boxen weer gewoon op je eigen WiFi connecten:

SonosApp → Instellingen → Systeem → [ieder systeem wat bekabeld is via Ethernet] → [product] → Wifi uitschakelen aanvinken.

 

SOLVED! Inmiddels heb ik een prima streamende Symfonisk. Het SonosNet bleek de boosdoener in mijn geval.

=== technische uitleg wat ik ontdekte ====

Mijn Sonos opstelling bestaat uit 2 Amps gekoppeld via Ethernet, en een Move draadloos en een Symfonisk draadloos. De Symfonisk haperde enorm.

Wat ik ontdekte is dat de Symfonisk draadloos muziek speelde, maar NIET op mijn Wifi was aangemeld. Ik heb prima Wifidekking in mijn hele huis (roaming Ubiquity), maar daar maakte de Symfonisk geen gebruik van!
Daarnaast zag ik op de wireless interface van de Symfonisk heel veel (9180) dropped packets: 

br0       Link encap:Ethernet  HWaddr 34:7E:5C:xx:xx:xx  
inet addr:192.168.10.247 Bcast:192.168.10.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::367e:5cff:fefe:c78c%1996276272/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:373612 errors:0 dropped:9180 overruns:0 frame:0

 Het blijkt dat de Symfonisk draadloos (bridged) verbond met het (Hidden) wifinetwerk van mijn Sonos Amp. En die staat een verdieping lager. Sinds ik de Symfonisk heb verbonden met mijn eigen wifinetwerk, streamt hij weer prima!
===================================

Oplossing 1: Je zou eerst kunnen proberen het SonosNet op een ander kanaal te zetten. Standaard staat dit op kanaal 1. Bij mij werd het op een kanaal ‘iets’ beter, maar nog niet optimaal. 

SonosApp → Instellingen → Systeem → Netwerk → SonosNet-kanaal

Oplossing 2: Uitschakelen van het SonosNet, zodat je draadloze boxen weer gewoon op je eigen WiFi connecten:

SonosApp → Instellingen → Systeem → [ieder systeem wat bekabeld is via Ethernet] → [product] → Wifi uitschakelen aanvinken.

 

 

Ik denk dat dit ook mijn probleem is geweest en het lijkt nu verholpen te zijn. Bedankt Hans.H!