Beantwoord

Hoe werkt de Sonos Amp om stereogeluid uit de tv te krijgen?

  • 29 June 2021
  • 4 reacties
  • 1513 Bekeken

Badge

Ik heb twee Sonos One boxen. Als ik de Sonos Amp met een HDMI-kabel op mijn tv aansluit, krijg ik dan het geluid over die Sonos One boxen? En kan ik eventueel de Roam als derde box gebruiken?

icon

Beste antwoord door 106rallye 29 June 2021, 15:53

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 7

De Amp is bedoeld om passieve (niet-Sonos) speakers op aan te sluiten. Als je de Amp wilt gebruiken voor TV-geluid, zul je een speaker aan weerszijden van de TV moeten plaatsen en die (bedraad) op de Amp aan moeten sluiten - de Amp doet dan net alsof hij ook een center-speaker weergeeft. Je kunt de Amp ook zonder speakers gebruiken, maar dat lijkt me een beetje zonde.

De One's kunnen of worden gegroepeerd met de Amp, of als surroundspeaker (links- en rechtsachter) worden ingesteld. Je kunt ook je Roam groeperen met de andere Sonos devices, zie Sonos Support

Als je speakers met de Amp groepeert terwijl deze TV-geluid weergeeft, zul je enige (70ms) vertraging op de andere speakers bemerken. Bij een surroundopstelling met muziekweergave van Sonos-bronnen kun je de surroundspeakers volledig stereo laten weergeven, samen met de AMP.

Badge

Bedankt voor je antwoord maar ik wil geen aparte speakers aansluiten. Daar heb ik geen ruimte voor. Wat bedoel je met groeperen? Houdt dat in dat ik dus het geluid draadloos over de One's (en Roam) kan afspelen? En als dat kan heb ik dus vertraging begrijp ik?

Reputatie 7

Wat groeperen is wordt uitgelegd in de link in mijn vorige antwoord, zie Sonos Support (klikken op het onderstreepte stuk tekst). Als je Sonos speakers en de Amp groepeert komt het geluid van de Amp over de andere speakers. Als je TV-geluid op de Amp weergeeft komt het geluid enigszins vertraagd bij de andere speakers aan (70ms vertraging). Het is persoonlijk of je daar last van hebt of niet -  ik vind het zeer onprettig als het geluid niet gelijk loopt met het beeld. Bij muziekweergave van andere bronnen dan de TV schakelt Sonos het geluid gelijk.\

Ik ben wel een beetje benieuwd wat je met de Amp wilt als je er geen speakers op aansluit. Het is een duur apparaat, waarvan je de helft niet gebruikt. Mocht je TV een analoge uitgang hebben (veel oudere TV's hebben dat, nieuwere minder) dan kun je hetzelfde effect ook met een Sonos Port of een Sonos Five krijgen - ook dan heb je overigens die vertraging.

De enige manier om die vertraging bij TV-geluid te voorkomen is de Amp rechtstreeks van de TV af te laten spelen, maar dan heb je dus wel twee speakers nodig. Je zou ook een Sonos Beam soundbar op je TV kunnen aansluiten. Bij direct geluid vanaf de TV geeft die ook geen vertraging (behalve, net als bij de Amp, op gegroepeerde speakers).

Wellicht is het goed om eens langs een goede audiozaak te gaan om je uitgebreid te laten voorlichten. dan kun je daar luisteren en de voors en tegens van de verschillende combinaties afwegen. Ook de eisen die Sonos van je TV vraagt  (zoals HDMI-ARC) kun je dan bepreken (neem even het typenummer van je TV mee.

Badge

Hoi, ik heb helaas geen ruimte voor een soundbar onder mijn televisie. Ik heb geen grote televisie omdat we er redelijk dicht op zitten en de soundbars van Sonos zijn te groot helaas. Dus ik dacht dat dit kleine kastje (die ik er nog net naast op de grond kan plaatsen) de oplossing was. Maar als er vertraging optreedt is dit dus ook geen oplossing. Ik doe het voorlopig nog wel even met het gelijk wat uit de tv komt!