Help! Sonos ARC alleen PCM

  • 27 October 2021
  • 68 reacties
  • 3781 Bekeken

Badge

Hallo allemaal,

Vandaag de Sonos ARC gekocht en aangesloten op mijn tv zonder HDMI eARC maar met HDMI ARC. 

Alleen heb ik nu alleen PCM geluid en heb eigelijk alleen een Iets verbeterde tv geluid. Gewoon Stero geluid. Dat Ik nu nog geen Atmos kan gebruiken wist ik, maar ik kan nu ook geen dolby digital op mijn tv aanzetten alleen PCM. Iemand een idee hoe ik wel beter,mooi geluid krijg?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

68 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Controleren of de tv en/of decoder goed ingesteld zijn vwb de geluidsdoorgifte. Controleren of de zender we 5.1 doorgeeft.

Let hierbij nog wel op dat Sonos nog geen dts verwerkt. Zou nog dit jaar volgen.

 

Badge

Bedankt voor je bericht.

Dat begrijp ik, maar als ik na een film ga, bijv discovery vaak 5.1 kan op de tv zelf geen dolby digital selecteren en blijft hij op PCM.

Net even netflix geprobeert en heb eigelijk ook gewoon standaart stereo geluid lijkt zo....

Badge

Ik heb tv van KPN, net instellingen van het geluid verandert na dolby, alleen heb dan helemaal geen geluid meer....

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je merk en type tv deelt dan kunnen we wellicht via dit forum wat meer hulp bieden.

Badge

UE55H6500sl

Nu heb ik ook als ik se afstandbediening van de tv of van kpn gebruik dan moet ik hem echt op 55/60zetten anders hoor ik gewoon heel weinig....

Reputatie 5
Badge +3

Als ik zo de specs en de handleiding bekijken kun je geen dolby over HDMI verkrijgen. Wel via Toslink.

Badge

Maar deze tv heeft toch HDMI ARC? En bij instellingen staat ook dolby digital kan het alleen niet selecteren bij instellingen…

Toslink? Hoe werkt dat?

Badge

Optische kabel bedoel je dan? Heb ik ook al geprobeert  ook alleen stereo....

Reputatie 7

Probeer eens de geluidsinstellingen te doen als de TV niet op HDMI staat, maar gewoon op een kabelzender (evt. ruis).

Badge

Ok, alleen ik heb geen kabel ofzo😅... kpn interactieve tv. Of bedoel je via de tv instellingen zenders zoeken?... kan het morgen eens proberen.

 

 

Reputatie 7

Daarom zeg ik ook ruis😉

Badge

Kan dan helaas ook geen dolby digital selecteren, hij blijft grijs....

Badge

En is het normaal dat ik mijn tv op 58 moet zetten om een beetje geluid te hebben🙈. Gwn music zoals met spotify ofzo werkt prima, ook prima geluid...

Badge

Nog even een andere test gedaan.…

Netflix app via KPN geopend... een film met 5.1 geluid. Maar in de app staat TV stereo PCM. Komt dit doordat ik alleen de ARC heb? Nee toch? 

En via cromecast kan ik alleen stereo selecteren....

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat je Samsung eens moet kontakten. Het gaat echt om een instelling in je Samsung of je kpn kastje. De handeling van Samsung is ook niet echt helder. Deze spreek over dolby bij multiroom speakers, maar dat gaat volgens mij niet over Sonos speakers maar over hun eigen systeem.

En ander zou het aansluiten via de optische uitgang met een verloop wellicht een optie zijn.
Iets anders waar je nog naar kunt kijken is over de software overal up to date is (Samsung + kpn). 

Badge

Ik heb gister ook met Samsung gebelt, die zeiden ja denk dat het niet meer kan door een update... vaag…

Optische kabel net weer geprobeerd, totaal geen verschil dan HDMI arc... zelfde geluid... netflix geluid was net prima. 5.1 maar app geeft stereo PCM aan.

Alles is uptodate.... dus snap er niets van helaas....

Reputatie 7
Badge +3

Kan je ook na optisch aansluiten de geluidsinstellingen op de tv niet selecteren? De handleiding geeft aan dat je dan zou kunnen kiezen. 

Badge

Geprobeerd, maar kan niets anders selecteren helaas....

Reputatie 7

PCM kan inderdaad minder luid zijn dan Dolby Digital. Blijft vreemd dat je dat niet krijgt. Mijn Samsung uit 2011 deed dat al…..

Badge

Ik snap er ook helemaal niets van.... zie het in de lijst staan "Dolby Digital" kan het alleen niet selecteren baal er echt van, ook geen idee wat ik nu nog kan doen... optisch geprobeerd, geen verschil dus terug naar HDMI ARC... hopelijk ia er nog iemand die goede tips heeft:)

Reputatie 7
Badge +3

Je zou dan denken dat het geluid vanuit je kpn kastje niet goed staat. Had je toen de tv optisch verbonden was wel het kpn kastje weer op Dolby Digital gezet?

 

Ik vond ook deze nog op het kpn forum. Lijkt erg op jouw probleem geloof ik.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/geen-geluid-over-hdmi-bij-instellen-op-dolby-521751

Badge

Nee ik heb het kpn kastje niet optisch verbonden, alleen HDMI. Ga morgen meteen proberen mijn mijn kpn kastje ook verbinden met optisch+hdmi.

Badge

Badge

Bedoelt u trouwens mijn tv optisch aangesloten op mijn sonos, en dan instellingen kpn instellingen veranderen naar dolby? Hij stond namelijk al op automatisch

 

En anders wellicht een niet kpn kastje... Ik hou u op de hoogte

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoelde je tv optisch en dan het geluid op het kpn kastje op Dolby Digital. Je gaf aan dat je geen geluid had toen je je kpn kastje op Dolby Digital had staan. Waarschijnlijk had je toen de tv nog via HDMI aan Sonos gekoppeld. Ik ben benieuwd wat er gebeurt wanneer je dit aanpast.