Beantwoord

Haperend geluid Sonos One surround opstelling met Beam en Sub.

  • 18 September 2021
  • 11 reacties
  • 693 Bekeken

Badge

Hallo,

Het valt mij op dat uit beide sonos one speakers het geluid hapert. 

De opstelling is als volgt: (router zit in de meterkast en vanaf daar loopt een internetkabel naar een switch in de bijleuken van 3 meter, welke de kamer direct er naast van internet voorziet. In die kamer bevinden zich de tv, sonos apparaten en verder wordt het internet daar niet bekabeld gebruikt omdat de laptops daar overdag prima werken via de wifi).

Beam (aangesloten met internetkabel) WM:0

Subwoofer (aangesloten met internetkabel) WM: 0

Sonos ones (wifi ingeschakeld, geen kabel) WM: 1

Ik heb er weinig verstand van, maar heb na wat lezen ontdekt, dat wellicht alleen de Beam op WM: 0 moet staan en de rest op WM: 2 bij een surround opstelling? De app geeft surround opstelling aan.....

 

Ik had eerst de Beam en de Sub, alles prima. De Ones heb ik een paar weken terug gekocht. Bij het installeren als surround leek het goed te gaan, maar uiteindelijk kon hij het niet afronden. Ik dacht dat dit aan het wifi signaal zou liggen. Volgens mij heb ik er toen een kabel tussen gedaan op het internet voor de ones en toen ging het goed of pas na een derde keer of vierde keer en toen herkende hij de installatie vd ones als surroundspeakers (met of inmiddels alweer zonder kabels bij het installeren). Ik was al lang bij dat hij het kon afronden en er kwam geluid uit 

Het haperende geluid is mij al eens eerder opgevallen, maar ik dacht dat dat aan Netflix film lag of muziek van youtube via de TV.  Gisteravond was het erg duidelijk en hoorbaar.

Vandaag komt er een switch binnen en twee UTP kabels waarnee ik hoopte dat als ik de ones ook op internet met een kabel aan zou gaan sluiten het probleem is verholpen.

Natuurlijk vanmorgen veel gelezen en daarbij krijg ik het idee dat of de installatie niet goed is verlopen, omdat er bij de sub en de ones WM: 2 moet staan bij een surround opstelling?

En dat een switch niet zal helpen, omdat de beam bekabeld is en deze een eigen sonos netwerk maakt voor de sub en de ones? Ze staan op 2 a 3 meter van de beam dus dat moet goed zijn.

 

Klopt het met de WM: 2 en hoe los ik dat op? 

Klopt het dat een switch om internet voor de ones met een kabel te krijgen niet gaat helpen?

Is het wifi signaal in beide ones stuk? Lijkt me raar.

De sub ook op wifi aan zetten en kabel er uit?

 

Ben benieuwd of ik iets fout heb gedaan en anders moet doen. Wel geeft de app aan dat alles verder goed staat ( surround en sub opstelling zegmaar). 

 

Heel erg bedankt alvast voor jullie reacties.

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 18 September 2021, 10:07

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 7

Zie deze post: 

Je surrounds zouden niet op WM:2 moeten staan, maar op WM:0 omdat ze via een dedicated 5GHz verbinding verbonden zijn met de bedraad aangesloten Beam.

Staan de surrounds inderdaad als surround vermeld bij je Beam? Of staan ze in. Een aparte “kamer”? Als dat laatste het geval is zijn ze niet als surrounds uitgerold maara als stereo-opstelling. Je zou de stereo-opstelling dan uit elkaar moeten halen en de speakers als surround toevoegen aan de Beam. Dat ziet er dan zo uit in de app:

Zijn ze wel als surrounds verbonden, dan komt de vraag op of de wifi op de Beam aan staat (kan eigenlijk niet uit zijn als je surrounds echt als surrounds zijn uitgerold) en anders of je last hebt van storing op de 5Ghz-verbinding. Zitten de kanalen van je netwerk en van Sonos dicht bij elkaar?

Het bedraad aansluiten van surrounds kan wel, maar wordt door Sonos afgeraden.

Ik raad je aan eens contact op te nemen met Sonos mocht het niet lukken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan het nu niet helemaal nakijken maar volgens mij moet je de sub van de kabel afhalen en alleen de Beam bekabeld zetten. Bij alle apparaten WiFi aanzetten/- laten staan zodat er een sonosnet opgebouwd kan worden.

Volgens mij zou dan alles op WM0 moeten draaien. WM2 zie je alleen wanneer je een draadloze installatie gebruikt.
Bij een surroundopstelling kunnen meerdere bekabelde speakers juist voor problemen zorgen.  

Reputatie 7
Badge +3

@106rallye Haha, je was me voor. Typen kan ook zo lang duren 😉

Badge

Bedankt!!!

Ja gek genoeg gaf sonos het zo aan alsof ik t goed had gedaan. 

 

Na heel veel gedoe en internetkabel uit de sub (surrounds afmelden, installen wil niet, alleen rechter en linkersurround niet te vinden enz)...…

 

Nu gelezen dat ook heb ik de bekabelde beam op wifi uit staan (dacht dat dat moest als er een kabel in zat maar blijkbaar komt dan niet het sonos netwerk). Kreeg nu ook bij de sub en surroundspeakers een mooi geluid te horen dat ze waren gekoppeld. Daar werd ik al erg blij van.

 

Heb dus beam op wifi aan met kabel. Rest zonder kabel en wifi aan. Nu overal WM 0. Geen hapering meer. 

 

Top!! Heel erg bedankt. Kan dan de switch ed die nog binnen moeten komen terug sturen, omdat de speakers niet via de wifi thuis lopen maar via de beam dus helemaal top.

 

 

Klopt dat met de afstand vd surroundspeakers wordt bedoeld dat het gaat om de afstand tussen de twee speakers of de afstand van diegene die er vanaf zit. Ze staan 2,5 meter van elkaar. Heb ze op 0,6-3mtr gezet.

Now that I've read about it, I've also disabled the WiFi's cable beam (thought it was necessary if there was a cable in it, but apparently sonos network is not coming). With the sub and surround speakers now linked, you'll enjoy even better sound quality. That gives me great pleasure. greetings from ngobrol games

Reputatie 7
Badge +3

Het sonosnet moet de surrounds kunnen benaderen en heeft daar WiFi voor nodig, dus zoals ik al aangaf overal WiFi aan.

De aangegeven afstand is vanaf de luisterpositie. Ik adviseer om trueplay te gebruiken om het optimale door Sonos te laten instellen. Je hebt daar wel een iPhone of iPad voor nodig, maar dat kan er ook één van een bekende zijn. Gewoon eenmalig doen en verder niet meer nodig.

Badge

Now that I've read about it, I've also disabled the WiFi's cable beam (thought it was necessary if there was a cable in it, but apparently sonos network is not coming). With the sub and surround speakers now linked, you'll enjoy even better sound quality. That gives me great pleasure. greetings from ngobrol games

I have in the beam a cable for internet but also wifi ON. All the others (sub en the two ones) i have no cable an wifi also ON.

Reputatie 7
Badge +3

@PJH Ik heb het vermoeden dat het vage bericht van zarazig spam is om de door hem/haar genoemde site te promoten.

Badge

Het sonosnet moet de surrounds kunnen benaderen en heeft daar WiFi voor nodig, dus zoals ik al aangaf overal WiFi aan.

De aangegeven afstand is vanaf de luisterpositie. Ik adviseer om trueplay te gebruiken om het optimale door Sonos te laten instellen. Je hebt daar wel een iPhone of iPad voor nodig, maar dat kan er ook één van een bekende zijn. Gewoon eenmalig doen en verder niet meer nodig.

Ik heb inmiddels trueplay gedaan dmv iemqnd anders zijn iPhone. 

 

De afstand is nu op meer dan 3 mtr. Dat klopt natuurlijk niet, omdat ik op de bank in het midden op 1 meter a 1,5 meter afstand zit. Dit dus maar negeren en zo laten. 

Ook staat alles vwb de sub en geluid voor de surroundspeakers op 0. Ik had de sub op plus 2 staan en de beam op plus 2 voor de bas en de surrounds op plus 4 of 5. Dat is dan ook onlogisch dit weer te zetten op die instellingen, omdat trueplay het nu allemaal wat heeft ingesteld?

Reputatie 7
Badge +3

Als het goeds dan worden de meters uitgegrijsd na trueplay. Je kunt daar dan verder niets mee. Verder kan de instellingen voor de sub e.d. naar eigen behoefte inregelen. Smaken verschillen dus dat kan naar eigen behoefte. 

Badge

Als het goeds dan worden de meters uitgegrijsd na trueplay. Je kunt daar dan verder niets mee. Verder kan de instellingen voor de sub e.d. naar eigen behoefte inregelen. Smaken verschillen dus dat kan naar eigen behoefte. 

Klopt, die zijn lichtgrijs. Daar blijf ik dan mooi vanaf. Okay bedankt dan kan ik de rest naar wens eventueel aanpassen.