Geluid surroundspeakers valt steeds weg


Beste support,

 

Ik heb het probleem dat het geluid van mijn surroundspeakers (2x sonos five) icm de arc en sub om de paar seconden wegvalt. Als stereopaar werkten ze bijvoorbeeld wel goed. Ze zijn inmiddels bedraad aangesloten maar het probleem blijft bestaan. Ik heb inmiddels ook een diagnostics nummer: 828381864.

 

Hopelijk kunnen julie iets meer zien dan ik.

 

Alvast dank!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 1
Badge +2

Hoi @Kacper en welkom op onze Sonos Community!

 

Op het forum kunnen we geen diagnoses uitlezen maar aangezien de symptomen kan het zijn dat er iets op het netwerk staat waardoor het geluid wegvalt. In dat geval hoor ik graag hoe je netwerk thuis eruitziet:

(Internetprovider: ....) router ... (merk/model)
Andere router/meshsysteem .... (merk/model) is verbonden met de router .... (draadloos of bekabeld)
Hebt u switches, andere versterkers? Zijn deze draadloos of bekabeld? Graag hoor ik een merk of een model ervan.

 

Mocht je natuurlijk hulp nodig hebben op basis van een diagnose, kan je altijd contact met de klantenservice opnemen.

 

Graag verneem ik van je.
 

Dag Cristian,

We hebben hier internet van KPN waarbij het interne netwerk er als volgt uitziet:

Router (Experia Box V10) → gigabit cat6 → 8 poorts TPLink gigabit switch - 2x cat6 → Sonos ARC en Sonos sub gen3 (dus allebei apart aangesloten op de switch)

 

Router (Experia Box V10) → 2.4Ghz wifi -> TPLink RE200 Range Extender → cat6 → Sonos Five (surround 1)

Router (Experia Box V10) → 2.4Ghz wifi -> TPLink RE200 Range Extender → cat6 → Sonos Five (surround 2)

 

Die laatste 2 zijn dus problematisch. Je zou gelijk denken dat het aan de range extenders ligt maar deze zijn aangesloten op rond de 8 meter vanaf de router en hebben vol bereik. Ook het tunen en het configureren ging zonder problemen.

Idealiter zou ik de Five’s natuurlijk ook gewoon rechtstreeks bekabeld aan de switch hangen ware het niet dat ik dan de kabels rechtstreeks door de woonkamer zou moeten laten lopen. 

 

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee. Alvast bedankt!

Reputatie 6
Badge +3

Sonos aan die range extenders zoals jij dat hebt gaat nooit werken, dat zal zeker uitval geven. Het probleem is niet de afstand maar de technologie van die dingen. Ze worden officieel ook niet ondersteund door Sonos. Meerdere Sonos bekabelen is vervolgens weer een ander probleem (risico op broadcast storm). Dus:

Je kunt beter alleen de Arc bekabelen aan je EB (via de switch zoals je al hebt) en de Sub en Fives uit de kabel halen en via SonosNet laten werken.

 

Dag @Eddie the Eagle,

Dat zou een hoop verklaren. Weet jij waar ik meer info kan vinden hoe ik dat verbinden met SonosNet tot stand kan brengen?

Reputatie 6
Badge +3

Dat gaat vanzelf door de andere speakers van de kabel af te halen, behalve de Arc. Na een minuutje of zo zal alles het weer doen. Zo niet, dan de speakers even van de stroom af halen.

 

Dat gaat vanzelf door de andere speakers van de kabel af te halen, behalve de Arc. Na een minuutje of zo zal alles het weer doen. Zo niet, dan de speakers even van de stroom af halen.

 

 

Ik ga het vanavond gelijk proberen. Dankjewel.

 

@Eddie the Eagle Na lostrekken van de utp kabels maakt hij helaas niet zelf weer opnieuw verbinding. Ook niet nadat ik tijdelijk de stroom eraf haal. Zodra ik daarna in de Sonos S2 app kijk krijg ik enkel de suggestie om een van de Five’s te verbinden met het bestaande wifi netwerk van de router (dus helaas geen sonosnet lijkt het).

 

Wel zie ik dit zodra ik ze allemaal weer bekabeld aansluit. Allemaal op WM0. Is dat niet Sonosnet?

Reputatie 6
Badge +3

Idd, SonosNet is WM:0 maar dat zou je ook moeten zien als je ze uit de kabel haalt (behalve de Arc). De Fives moeten uiteindelijk WM:2 laten zien (5ghz surround). WM:1 is je thuis-wifi, dat wil je dus niet. Als je dat ziet moet je de wifi-credentials verwijderen uit Sonos.

Reputatie 6
Badge +3

Anders de UTP kabel van de switchnaar je Arc controleren; het moet echt werken op deze manier.

Gelukt. Blijkbaar stond in de arc wifi uitgeschakeld (want kabel aangesloten) maar blijkbaar help je daar sonosnet ook gelijk mee om zeep. 

Alle overige utp kabels zijn eruit en ik zie nu nog steeds bij alle speakers wm:0 staan. Dus ook bij de surrounds maar als ik deze uitleg mag geloven zou dat moeten kloppen: 

 

 

"WM:2 zijn surround speakers, welke aangesloten staan in de volledig draadloze installatie.
In Sonos-Net zullen de surround speakers nogsteeds WM:0 weergeven."

 

Reputatie 6
Badge +3

Ah ok, WM:2 is alleen in wifi mode voor de surrounds; wist ik niet, dacht ook in SonosNet, sorry voor de verwarring. Bij jou moet dus alles op WM:0 staan.

Die wifi-instelling in de app moet idd aanstaan; dat is een beetje misleidend, die verwijst nl naar de wifi-antenne en die heb je ook nodig voor SonosNet. Die staat standaard ook aan dus die zul je een keer zelf uit hebben gezet waarschijnlijk met de gedachte dat alles bij jou aan de kabel hangt.

Belangrijkste vraag is echter: werkt het nu ? :thinking:

 

Zojuist trueplay opnieuw gedraaid en alles getest. Werkt als een tierelier. Bedankt @Eddie the Eagle !