Beantwoord

Geluid begint na een tijdje te galmen

• 9 november 2019
  • 23 reacties
  • 828 Bekeken

Opstelling: MacMini, Mojave 10.14.6, Beam (hdmi-arc >tv) + 2x Sonos One (als surround), 1x Sonos One (andere ruimte).

Bronnen: Spotify, iTunes local library, VLC en Sonos-app.

Sinds enkele weken begint, na een tijdje, het geluid steeds meer te galmen, vooral via Airplay. Niet om aan te horen!

-Via TV en hdmi-arc: Geluid prima.

-Via Sonos-TuneIn: Af en toe, meestal prima.

-Via Spotify Connect: Regelmatig, zo niet > geluid prima.

-Via Airplay als Audio Output (Spotify, iTunes, Sonos-app): Vrijwel altijd. Overigens klonk Airplay altijd al slechter dan alternatieven, vlak en ‘modderig’.

-Alle andere outputs, zoals bluetooth headphone, interne speakers, audio-out > geen probleem.

Het gekke is: Muziek via de iPhone geeft al deze problemen niet, ook niet via Airplay! 

Alles geprobeerd en al een keer gereset, maar geen soulaas. Konden we nog maar de lokale iTunes-afspeellijsten afspelen via de Sonos-app……...daar ben ik nog steeds woest over. Wat een bedrog om zo’n belangrijke voorziening ineens te schrappen! Hopelijk komt er snel een oplossing. Maar iets in me zegt dat dit niet gaat gebeuren.

icon

Beste antwoord door Tim S 9 januari 2020, 14:42

Heb vernomen dat met software update 10.6.1 welke 7 Januari is aangeboden, de problemen omtrent het stoppen of niet synchroon lopen van de surround speakers is opgelost.

Je zou dus weer een groep moeten kunnen opzetten vanuit elke kamer, ipv alleen vanuit de soundbar.

We horen uiteraard graag, als de problemen wel nog aanwezig blijven terwijl software versie 10.6.1 aanwezig is op het Sonos systeem.

Het liefst dan met een diagnose kort aangemaakt nadat het probleem zich voordoet.

Vooralsnog, gaan we er vanuit dat we iedereen veel plezier kunnen wensen van hun systeem, zonder de problemen die je mogelijk eerder heeft mogen ervaren.

Excuses voor het ongemak dat dit veroorzaakt kan hebben, en bedankt voor het geduld.

Bekijk origineel

23 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

De oplossing voor “spelen vanaf deze iPhone” is onder andere Airplay. Zoals vaker uitgelegd hebben meerdere fabrikanten last van deze wijziging bij Apple. Oplossingen zijn onder andere je muziek (gratis voor max. 50.000 nummers) bij Google Music neerzetten of overstappen naar een Android-telefoon (dat deze functie heeft behouden - waaruit ook de “onschuld” van Sonos blijkt). Dit komt niet terug.

nu naar je probleem. Voor mij is het even onduidelijk wat je met “galmen” bedoelt. Heb ik het goed als ik ervan uitga dat je bedoelt dat na een poosje Airplayen naar meerdere Sonossen tegelijk, de synchronisatie minder wordt en sommige speakers dus naijlen? Dat heb ik zelf ook soms. Ik heb me aangewend om slechts naar één apparaat te Airplayen en dat apparaat te groeperen met andere Sonossen; die synchronisatie is in mijn ervaring stabieler. Het lijkt erop dus dat de synchronisatie van Sonos beter is dan die van Airplay.

Dank voor je reactie. Nee, de luidsprekers geven elk afzonderlijk een galmend geluid (ook de Beam), als in een grote lege concertzaal. Het is net alsof er een reverb-plugin actief wordt. Het verandert niet tijdens een track, maar bij start van een nieuwe track. Soms helpt play/pause om de sound weer ‘droog’ te krijgen, voor heel even.

Ik heb de Beam gegroupeerd met 2 Sonos One’s. Een enkele Sonos One in een andere kamer. Ik speel zelden af in beide ruimtes tegelijk. Eigenlijk alleen TuneIn via de Sonos-app, maar dat geeft zelden problemen. Afspelen via Airplay van m’n lokale iTunes lib. doe ik liever via m’n audio output dan via de interne (aanvink)optie in iTunes. Maar bij beide opties treedt het probleem op, het meest bij Airplay via Audio Output.

Apple heeft met Airplay weer eens het wiel opnieuw proberen uit te vinden……..en het vervolgens vierkant gemaakt. Wél raar dat het alleen Airplay via Mac betreft. Vanaf iPhone geen gegalm, maar wèl de, van Airplay bekende, mindere geluidskwaliteit.

Reputatie 7
Badge +2

Wil je vragen voor dit probleem onze support afdeling te bellen, zo kunnen we onderzoek doen naar je netwerk en configuratie om te zien of het op te lossen is.

Contact gegevens kan je vinden op de volgende webpagina.

Dank je wel, Tim. Dat ga ik doen. Mogelijke oplossing(en) zal ik naar dit draadje communiceren.

Badge

@pepermuntje Was je al iets wijzer hieromtrent? Ik heb namelijk hetzelfde probleem dat het geluid 

af en toe begint te galmen. Even aan en uitzetten helpt kortstondig maar is natuurlijk een doekje voor het bloeden ...

Ik heb er sinds ongeveer een maand ook erg last van. Draai vnl tuneln zenders.

Wat is de oplossing voor deze irritante situatie? 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb er sinds ongeveer een maand ook erg last van. Draai vnl tuneln zenders.

Wat is de oplossing voor deze irritante situatie? 

Graag ontvangen we een diagnose van de Sonos installatie, aangemaakt binnen 20 minuten nadat het probleem zich voordoet.
Zie het bevestigings nummer van deze diagnose graag tegemoet.

Bevestiging nummer 1030529962.

Met vriendelijke groet Jan van der Krogt 

Reputatie 7
Badge +2

Bevestiging nummer 1030529962.

Met vriendelijke groet Jan van der Krogt 

Je loopt helaas tegen een probleem aan wat we op het moment in onderzoek hebben.
Als u de soundbar zou groeperen met een andere kamer, dan zult u helaas de problemen ervaren waar u nu tegenaan loopt.
Je wilt het liefst de groep opzetten vanuit de soundbar.
Je zou onderin op de knop "Kamers" kunnen drukken, om op de knop groep te drukken van de soundbar, om andere kamers met de soundbar mee te laten doen.
Mocht u de soundbar toevoegen aan een andere kamer, dan zullen de surround speakers helaas een echo of volledig uitval van geluid kunnen leveren.
Dit is uiteraard een groot probleem en heeft een hoge prioriteit voor Sonos om op te lossen.
Dit zullen we dan ook oplossen via een software update.
Moet helaas verzoeken even geduld te houden, en de groep niet op te zetten, of via de soundbar op te zetten, ipv via een andere kamer.

Hoe u kunt groeperen staat ook beschreven in de volgende FAQ:
https://support.sonos.com/s/article/3391?language=nl_NL

We werken er hard aan dit probleem in een toekomstige update op te lossen.
Tot die tijd moet ik u helaas vragen de nu aangeboden work-around te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +2

Heb vernomen dat met software update 10.6.1 welke 7 Januari is aangeboden, de problemen omtrent het stoppen of niet synchroon lopen van de surround speakers is opgelost.

Je zou dus weer een groep moeten kunnen opzetten vanuit elke kamer, ipv alleen vanuit de soundbar.

We horen uiteraard graag, als de problemen wel nog aanwezig blijven terwijl software versie 10.6.1 aanwezig is op het Sonos systeem.

Het liefst dan met een diagnose kort aangemaakt nadat het probleem zich voordoet.

Vooralsnog, gaan we er vanuit dat we iedereen veel plezier kunnen wensen van hun systeem, zonder de problemen die je mogelijk eerder heeft mogen ervaren.

Excuses voor het ongemak dat dit veroorzaakt kan hebben, en bedankt voor het geduld.

Badge

Fantastisch nieuws :blush:

Sonos is een heerlijk systeem maar die galm was bloedirritant.

Dank voor de terugkoppeling 

Ik heb zojuist de update gedaan en ervaar dat als ik het geluid vanuit spotify zachter zet dat de keuken speaker niet met gelijke mate zachter gaat als met de andere speakers in de groep.

tevens als ik vanuit Spotify het geluid wil bedienen zit daar vertraging in van een paar seconden. 
heel vervelend omdat het geluid soms heel hard gaat dan of heel zacht.

Heb hier pas sinds korte tijd last van.

heb ook al een diagnose gemaakt en verstuurd.

432066533

hoor graag.

Reputatie 4
Badge +3

@Bamboe 

Bedankt voor het gelijk meesturen van de diagnose.

Lijkt dat er aardig wat draadloze interferentie zit op je verschillende speakers.

Zou je het eens kunnen testen door je router eens op kanaal 6 of 11 te zetten?

Als je dan nog problemen ervaart, ontvangen we graag een nieuwe diagnose.

Dank voor je antwoord!

Het heeft niet geholpen.

Merk nog steeds dat als ik het geluid via Spotify zachter of harder zet dat het het niet in gelijke mate gaat.

Nieuwe diagnose is 349132475.

Reputatie 4
Badge +3

Vervelend dat je er nog steeds last van heb.

Ik zie dat de Beam redelijk dichtbij de router staat, zou je het eens kunnen testen met deze bekabeld op de router?

Hi Mark,

Het probleem lijkt verholpen te zijn!

Echter nu is de beam op de router aangesloten, maar nu doet de Sub het niet meer 

Wat moet ik nu doen?

Nieuwe diagnose is 2025860255

Edit.. was voor korte duur.

De Keukenspeaker valt nu helemaal uit. En na wat harder zachter drukken en op play Doet deze het weer. of na een tijdje wachten dan komt deze weer in het overzicht van alle speakers.

Nu doet enkel de beam het alleen nog.

Nieuwe diagnose is 110489945

Hoor graag

Reputatie 4
Badge +3

Hey Bamboe,

Je heb de Wifi van je Beam uitgezet, laten we die nu net nodig hebben voor je Sub.

Zou je de Wifi weer kunnen aanzetten en het dan nog eens testen?

Hi Mark,

Ja dan werkt het wel weer, maar dan heeft het bekabelde toch geen nut meer?

Daarnaast werkt het nu okay alleen valt de speaker van de keuken na een tijdje alsnog uit.

Er is geen mogelijkheid om die te bekabelen..

Reputatie 4
Badge +3

De Beam creert een 5ghz signaal waar de Sub verbinding mee maakt, en ook creert deze SonosNet en ik wilde weten of je dan een beter verbinding met de Keuken had.

Wellicht dat de Keuken ook gewoon op een vervelende plek staat waardoorzijn antennes verstoord worden, kan je deze misschien een keer verplaatsen?

Dank voor je antwoord,

Geen betere verbinding met de keuken, deze valt alsnog na een tijdje uit en komt na een tijdje weer terug.

Deze staat in 1 rechte lijn 5 meter van de router af zonder enig blokkade.

Ben nu aan het twijfelen of ik nu een extra wifi router moet gaan aanschaffen voor dit geintje

Reputatie 4
Badge +3

Afstand en signaal sterkte lijkt het probleem niet, eerder iets in de omgeving van de speaker.

Vandaar mijn vraag om de speakers iets te verplaatsen, als je dit doet zou je dan ook een nieuwe diagnose willen versturen?

Hi mark bedankt, mocht niet baten. 

zou jij kunnen kijken wat er mis is? 

Reputatie 7
Badge +2

Dank voor je antwoord,

Geen betere verbinding met de keuken, deze valt alsnog na een tijdje uit en komt na een tijdje weer terug.

Deze staat in 1 rechte lijn 5 meter van de router af zonder enig blokkade.

Ben nu aan het twijfelen of ik nu een extra wifi router moet gaan aanschaffen voor dit geintje

Als je nog met dit probleem zit, dan wil ik je verzoeken ons te bellen.

Reageer