Beantwoord

Gebruik en hoe aan te sluiten 4x Sonos Play 1

• 7 augustus 2018
  • 10 reacties
  • 3282 Bekeken

Goedemorgen,

Ik ben nieuw in het Sonos wereldje, maar heb me de afgelopen dagen flink in gelezen. Ik heb besloten voor 4x een Sonos Play 1 te gaan, maar wil toch even wat extra vragen stellen. Om me heen hoor ik wat verschillende verhalen/ervaringen over Sonos namelijk.

Ik wil in m'n mancave van 8x4meter in elke hoek een Sonos Play 1 hangen. Vermoedelijk wil ik later ooit een Sonos Sub er bij kopen.

- Hou zouden jullie alles aansluiten, alles via netwerkkabels (waar sluit ik al die kabels dan weer op aan? Router?), WiFi of SonosNet? (In m'n Mancave heb ik een aparte internetkabel liggen).

- Ik lees ook verhalen dat de Sonos installatie de snelheid van het internet enorm omlaag brengt? Hoe kan ik dit voorkomen? Iets gelezen over een VLAN netwerk opzetten?

- Waar zouden jullie eventueel een Sub neer zetten? achter de bar of bij het projectiescherm? En bekabeld of draadloos? (ik heb een afbeelding van m'n mancave toegevoegd).

- Ik wil naast muziek, ook de Sonos installatie gaan gebruiken voor eventueel Youtube, TV, Macbook (netflix en Ziggo). Hier lees ik verschillende verhalen over dat onder andere geluid van netflix etc. niet op de Sonos af te spelen is?

- Bestaat er een mogelijkheid om de Sonos te verbinden met een Ziggo Horizon Mediabox?

Ik ben in het bezig van een Apple Airport Express, Apple Airport TimeCapsule en een Apple TV. Misschien kan ik hier weer iets meer mee.

Het zijn heel wat vragen, maar wil toch wel zeker weten dat ik het optimaal kan gebruiken als ik zo'n hele installatie koop.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
icon

Beste antwoord door Soppuh 15 augustus 2018, 12:47

Ik raad aan om minimaal 1 speaker met een netwerkkabel te verbinden aan je router. Deze speaker maakt dan een eigen netwerk waar de rest mee kan verbinden. In een ruimte van 8x4 met 4 speakers zie ik daar geen problemen in. Alle speakers met een kabel aansluiten kan altijd later nog mocht het nodig zijn.

De hele mancave wordt nog opgebouwd, dus er is nu meer dan genoeg mogelijkheden om alles bekabeld aan te sluiten. Bedankt voor de tips! 😃
Bekijk origineel

10 Reacties

Ik raad aan om minimaal 1 speaker met een netwerkkabel te verbinden aan je router. Deze speaker maakt dan een eigen netwerk waar de rest mee kan verbinden. In een ruimte van 8x4 met 4 speakers zie ik daar geen problemen in. Alle speakers met een kabel aansluiten kan altijd later nog mocht het nodig zijn.

De hele mancave wordt nog opgebouwd, dus er is nu meer dan genoeg mogelijkheden om alles bekabeld aan te sluiten. Bedankt voor de tips! 😃
Reputatie 5
Badge +3
Reputatie 4
Badge +3
Zouden jullie alles bekabeld aansluiten of via WiFi?

Als je ze gemakkelijk kunt bekabelen, dan zou ik dat altijd doen, zelfs allemaal, hoe meer hoe beter. Als je ze draadloos wilt gebruiken omdat het bekabelen wat lastiger is (werkt ook prima hoor), dan zou ik er wel minimaal 1 bekabelen om van SonosNet gebruik te kunnen maken (aangenomen dat je geen reeds bekabelde Sonos hebt in de rest van je huis).
In je topic start heb je het daarnaast ook over TV en dat wordt een heel ander verhaal, dat gaat je niet lukken met alleen Play 1`s of Sonos Ones.

Ik denk dat ik de tv achterwege laat, en dat ik alleen maar gebruik ga maken van online TV kijken via de ziggo website op m'n MacBook. Dan zou het logischerwijs moeten werken.

Bedankt voor jullie tips. Zouden jullie alles bekabeld aansluiten of via WiFi?
Reputatie 4
Badge +3
Je kunt dan inderdaad via Airplay streamen naar een van de 4 Sonos One`s. In principe heb je er maar 1 nodig, de andere spelers doen dan mee in de groep, dat mogen dus ook Play 1`s zijn (goedkoper). Ik heb het zelf alleen getest met Youtube en werkt super via mijn Play 5 (die ondersteund ook Airplay) en de andere spelers in de groep (Play 1`s, Play 3 & Connect). Ik weet niet wat er gebeurt als je via Netflix gaat streamen, ik kan me voorstellen dat je het audio signaal in Netflix dan op stereo moet zetten ipv 5.1 surround sound en volgens mij moet het dan gewoon werken.

In je topic start heb je het daarnaast ook over TV en dat wordt een heel ander verhaal, dat gaat je niet lukken met alleen Play 1`s of Sonos Ones.
Nee dat gaat niet lukken; de Play 1`s hebben geen audio ingang en je kunt er ook geen Airplay naar toe sturen. De nieuwe Sonos One ondersteund wel Airplay dus daar zou het mee gaan.

Dus als ik 4x een Sonos One aanschaf, dan kunnen mijn bovenstaande vragen opgelost worden? 🙂
Reputatie 4
Badge +3
Nee dat gaat niet lukken; de Play 1`s hebben geen audio ingang en je kunt er ook geen Airplay naar toe sturen. De nieuwe Sonos One ondersteund wel Airplay dus daar zou het mee gaan.
Een TV/Projector set up met alleen maar Play 1`s gaat geen succes worden, die zijn daar niet op gemaakt. Als je alleen muziek wilt, is je setup met 4 Play 1`s prima, een sub gaat daar niet veel aan toevoegen.

Maar ik kan dus wel het geluid van eventueel ziggo online tv vanaf m’n MacBook over de play 1’s krijgen? Dat komt namelijk maar een enkeling voor, F1, WK en EK.
Reputatie 4
Badge +3
Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen of de TV/Projector set up leading is of de muziek set up. In het eerste geval zou ik eerder voor een Sonos Playbar of Beam gaan icm 2 x een Play 1 of Sonos One aan de achterkant en een Sub (maakt niet zoveel uit waar je die zet, waar je een 220v punt hebt). Een TV/Projector set up met alleen maar Play 1`s gaat geen succes worden, die zijn daar niet op gemaakt. Als je alleen muziek wilt, is je setup met 4 Play 1`s prima, een sub gaat daar niet veel aan toevoegen.
Reputatie 5
Badge +3
Geen ervaring met dit soort opstellingen, maar om de discussie op gang te helpen:
Er zal best een hoop en goed geluid te horen zijn, maar uit elke speaker zal hetzelfde geluid komen. Dus geen stereo of surround (geen idee of je 2 stereo opstellingen als 1 kamer kan laten spelen, volgens mij heb je anders kans op vertragingen). Als je ook maar enigszins het idee hebt om ook films e.d. te gaan bekijken dan zal je toch naar een surround opstelling moeten met een playbase/bar of Beam. Deze opstelling is dan ook direct prima geschikt om kamervullend muziek af te spelen. Zelf een Sony tv met daarop netfix ...... geweldig filmgeluid. Ik heb alleen mijn playbase rechtstreeks op internet aangesloten en dat werkt uitstekend. Geen vertragingen.

Reageer