Vraag

Eigenschappen meegeleverde HDMI kabel bij de Arc?


Gegroet,

Iemand enig idee of de bij de Arc meegeleverde HDMI kabel van het type Ultra High Speed (48 Gbps) is?

Mvg

 

Danny

 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 7

Hij is niet per sé bedoeld voor beeld, maar voor geluid, dus heel erg zwaar hoeven ze niet te zijn. Wil je hem ergens anders voor gebrikjen dan voor de Arc?

Hoi 106rallye, hoop de ongecomprimeerde Dolby Atmos te kunnen weergeven (op termijn) TV heeft eARC. (TrueHD Music)…

Mvg

Danny

Interessante tabel hierbij, idd lijkt hij niet zo zwaar te moeten zijn.

 

 

 

featuresupport-100743741-orig.jpg
 

Reputatie 7

Beeld vergt veel meer bandbreedte dan geluid. Ik zou het ook wel heel gek vinden van Sonos als ze een HDMI-kabel mee zouden leveren die niet geschikt was voor één van de belangrijkste zaken waar je een Arc voor koopt.

Idd, heb op dat vlak ook geen probleem met mijn Beam. Dank u

Als je gebruik wilt maken van Dolby TrueHD (ongecomprimeerde atmos) zal je toch een HDMI 2.1 kabel moeten hebben. Dit komt omdat geluid over (enhanced) Audio Return Channel (earc) gaat en niet over het normale kanaal loopt (Data gaat van TV terug naar Sonos Arc. Niet van een apparaat naar de tv, vandaar de return channel).

Aangezien HDMI 2.0 en eerder geen earc ondersteunt zul je met deze kabels niet optimaal gebruik kunnen maken van Sonos Arc.

 

De HDMI-kabel bij Sonos Arc is een 1.4 HDMI kabel, gek genoeg. Dat ondersteunt dus geen earc.

Reputatie 7

Dat lijkt me erg vreemd. Sonos zou een kabel bij de Arc leveren die niet eARC-geschikt is? En de meeste klanten gebruiken gewoon die kabel en hebben geen probleem?
 

ARC is onderdeel van de HDMI 1.4 specificatie, zie bijvoorbeeld https://elektrozine.be/wp-content/uploads/2013/12/featuresupport-100743741-orig.jpg. Daarbij gaat het niet zozeer over de snelheid, maar over de pinbezetting van de stekker: over welke pin loopt het Audio Return Channel. De specificatie van eARC is vastgelegd in HDMI 2.1, dat echter vooral een hogere snelheid van de kabel vraagt voor 8k en dat soort zaken. Voor geluid is dat niet nodig en de pinbezetting lijkt niet gewijzigd sinds 1.4.

Ik ben daarom geneigd Sonos te vertrouwen dat de meegeleverde kabel gewoon geschikt is voor eARC.

Er is ook geen probleem omdat de kabel wel Arc ondersteunt. Dat is voldoende voor Dolby Digital Plus (of gecomprimeerde Atmos) en natuurlijk gewone dolby digital (deze worden bij de streaming diensten gebruikt). Voor de meeste gebruikers is dit voldoende.

Echter is Arc gelimiteerd tot een bandbreedte van ongeveer 1Mbit. eArc heeft een bandbreedte van ongeveer 37Mbit. De auteur van deze vraag wil Dolby TrueHD afspelen. Hiervoor is eArc nodig en zul je toch echt een 2.1 HDMI-kabel moeten hebben. De bandbreedte van Arc is daarvoor gewoon niet hoog genoeg.

8K en andere beeldresoluties heeft hier niks mee te maken aangezien dat niet over (e)Arc-kanaal gaat.

 

Toegevoegd:
Je kan in tabel ook zien dat eArc alleen bij 2.1 "yes" staat.

Reputatie 5
Badge +3

Ik zou het echt te gek voor woorden vinden als Sonos een inferieure kabel erbij doet.
Het hoogst haalbare moet uit de Arc gehaald kunnen worden en dan mag niet de bijgeleverde kabel daar een dealbreker in zijn lijkt mij.
Ongeacht of de meeste gebruikers gecomprimeerd Atmos gebruiken.
 

Reputatie 7

Daar staat “yes” omdat het onderdeel is van de specificatie. Nog even verder gezocht, zie HDMI ARC and HDMI eARC: everything you need to know | What Hi-Fi?

“Do I need new HDMI cables to use eARC?

According to HDMI.org, if you currently use a standard HDMI cable with Ethernet, or a High Speed HDMI cable with Ethernet, you should be fine. Ultra High Speed HDMI cables with Ethernet will definitely work.

Because of the extra bandwidth needed for some audio formats over eARC, it’s possible that very old cables could struggle. In January 2020 HDMI.org annnounced a mandatory certification programme which will ensure any cable labelled Ultra High Speed supports all HDMI 2.1 features including eARC.”

Uit Quality of HDMI cable that comes with Sonos Arc : sonos (reddit.com) haal ik deze “Since it's not processing video any cable that can do 18Mbps which is the maximum full bandwidth of uncompressed Dolby TrueHD will suffice(aka any HDMI cable).”

Kortom: je mag geen probleem hebben als je kabel voldoet aan de “Ultra High Speed” vereisten. En waarschijnlijk heb je pas probleem als  "very old cables” hebt. Ik ken de specificatie van de bijgeleverde HDMI-kabel niet, maar kan me niet voorstellen dat Sonos een kabel mee zou leveren die geen eArc ondersteunt.