Vraag

Eigen thuisnetwerk opbouwen

  • 6 November 2020
  • 14 reacties
  • 1914 Bekeken

Badge

Na begin dit jaar behoorlijk problemen gehad te hebben met de combinatie van ons Telenet thuisnetwerk met onze 8 sonos toestellen.  Hierdoor viel onze telenet modem/router dagelijks in fout.  Het probleem is netjes opgelost door de klantendienst van Sonos en hield in dat we 1 toestel (playbar) bekabeld aan ons netwerk hebben gekoppeld en de andere toestellen (die bekabeld verbonden waren) losgekoppeld hebben van het bedraad internet.   Deze setup werkt goed (op soms een korte onderbrekingen na), wat ons doet vermoeden dat er conflicten waren tussen onze router/unmanaged switch(zonder IGMP)/sonos)   Om alle problemen aan te pakken, gaan we een eigen thuisnetwerk opzetten met eigen router, eigen switch en eigen accespoints met de bedoeling om ALLE sonos units terug bekabeld te verbinden (ter ontlasting van het wifi netwerk).

Zijn er dingen waar we sonos-gewijs op moeten letten bij de opbouw van dit systeem?

Zelf heb ik onthouden dat een switch het IGMP snooping protocol moet hebben en dat de 2.4 Ghz band nodig zal zijn om sonos aan te sturen. Maar aangezien we alles van nul opbouwen, zijn er nog andere zaken waar we rekening mee moeten houden?  Nemen we best een managed of een unmanged switch?   Alle input is welkom.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Reputatie 7

Ik heb vooral een vraag bij je uitgangspunt: “ontlasting van het wifi netwerk”. Nu je één Sonos device bekabeld hebt aangesloten, maken je Sonos-device als het goed is gebruik van Sonosnet en niet van je eigen wifi-netwerk. De vraag die dan bij mij opkomt is welk device je bekabeld hebt aangesloten. Is dat apparaat wellicht niet centraal in je huid opgesteld, zodat de andere apparaten moeten hebben het te bereiken? Zou het mogelijk zijn een centraler gelegen apparaat te bekabelen? Evt. een Sonos Boost gebruiken?

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb het ook zo strikt gescheiden en zou niet anders willen. Ik Heb 5 access points van Unifi via unmanaged PoE switches met 1 SSID. Management van die AP`s gaat via een server die ik soms op een laptop laat draaien voor updates en instellingen. Die AP`s gebruik ik voor alle iphones en laptops in huis. Daarnaast zijn alle vaste apparaten daar waar mogelijk bekabeld verbonden via unmanaged (PoE en niet PoE) switches. Dat is dus inclusief de PS4`s van de kinderen, mediaplayers, TV`s, IP Camera`s en dus…...Sonos waar kabels mogelijk zijn. Mijn eigen ervaring is dat de goedkoopste unmanaged switches van TP Link (gigabit) prima werken, ik heb er echt nog nooit problemen mee gehad. Die kosten 5 poorts slechts 15 euro bij Amazon. Sonos loopt dan dus over SonosNet, de Play Ones verplaats ik in de zomer van binnen naar buiten en het werkt als een zonnetje. Alle Sonos`en moeten natuurlijk binnen een redelijke afstand van elkaar blijven om het vlekkenplan te laten werken.

Badge

@106rallye. De benaming is misschien idd ongelukkig geformuleerd.  Onze volledige installatie verloopt idd via Sonosnet (WM0).  Het bekabeld apparaat is onze playbar die centraal op onze gelijkvloerse verdieping staat.  Wij hadden geen problemen met ontvangst, maar op één of andere manier zorgde onze combinatie van bekabelde sonos en ons netwerk voor gigantische storingen. Ik zit met 2 uitgangspunten. 1. Waarom zouden we alles via sonosnet laten verlopen als het ook bekabeld kan (wat in mijn hoofd stabieler zou moeten zijn dan draadloos) en 2. We hebben nog steeds een onrustig en onstabiel wifinetwerk en ik wil mogelijkse storingen tussen sonosnet, wifi en andere signalen tot een minimum beperken.  Want onze sonos-aansluiting mag dan wel heel centraal staan in de woning, maar op diezelfde plaats staan de meeste van onze sonos toestellen en vertrekken ook al onze andere draadloze signalen (Wifi/verwarming/Hub’s,..)

@Eddie the Eagle. Zijn dat TP-link ‘s met IGPM of zonder?  Want als we contact opnemen met telenet is het vaste antwoord dat de storing komt door onze TP-link.

Badge

Kort samengevat. Kan sonos volledig bedraad werken en wat zijn bij deze setup de aandachtspunten? (1xPlaybar+2xPlay1, 4xConnectAmp, 1xPlay3)

Reputatie 6
Badge +3

mbt onstuimig netwerk: dat  hoort niet, kies voor goede en meerdere bekabelde access points van 1 merk die samen een systeem vormen, de reikwijdte wordt vaak overschat

mbt IGPM, geen flauw idee, zegt me helemaal niks. Mijn ervaring is ook dat mijn provider altijd het probleem bij mij in huis zoekt, in mijn geval Ziggo. Het blijkt dan achteraf altijd een storing bij de provider zelf te zijn die weer spontaan opgelost wordt. Ik vrees dat ze allemaal even erg zijn. Ik heb een stuk of 5 switches in huis, allen unmanaged TP Link, 16 poorts en 5 poorts, PoE en niet PoE en het werkt feilloos.

mbt alles bedraad, ik twijfel even over de surround speakers, of die niet liever draadloos gaan, alle anderen is geen probleem, hoe meer bedraad, hoe beter. De combinatie met draadloos SonosNet mag daarnaast geen enkel probleem vormen.

 

Badge

Dus samengevat, modem only met daarachter een gewone router, op 1e ingang switch met alle sonossen en wifi eap’'s en op de 2e ingang een switch met alle bekabelde apparatuur,  zou moeten werken, waarbij de besturing van de sonos units dan via sonosnet gaat?

Reputatie 6
Badge +3

waarbij de besturing van de sonos units dan via sonosnet gaat?

SonosNet slaat dan meer op het draadloze mesh netwerk dat opgebouwd wordt tussen alle bekabelde en onbekabelde speakers. Als je echt alles bekabeld hebt, kun je nauwelijks nog van SonosNet spreken denk ik. 

Maar voor de rest, ja zou niet weten waarom het niet zou werken. Als providers een merk switch afraden, vind ik dat op zijn zachtst gezegd schimmig.

Badge

1 belangrijke technische vraag nog

Als ALLE sonos units bekabeld zijn met dezelfde managed switchen en van ALLE units staat de wifi op ‘UIT’, kan ik mijn units dan nog besturen?

En hoe verloopt dit?  Via sonosnet (lijkt me raar omdat de wifi afstaat) of via eigen wifi netwerk? Het is de bedoeling de sonosunits aan te sluiten op een 24 poorts managed switch (met eventueel poe+)

Reputatie 6
Badge +3

De app besturing gaat altijd via je eigen wifi netwerk.

Badge

Ben benieuwd.  Volop in onderzoek naar de juiste apparatuur voor ons netwerk. Als alles bekabeld in plaats staat, hou ik jullie op de hoogte ;-)

Reputatie 6
Badge +3

Ik blijf het vreemd vinden dat je per se alle Sonos wilt bekabelen. Daar is in principe niets mis mee maar het moet ook werken als je er maximaal 1 hebt bekabeld en alle andere binnen een redelijke afstand van elkaar hebt staan. Ik heb er 2 bekabeld en 5 draadloos en nooit problemen.

Badge

@Eddie the Eagle . Dat is mijn autistisch kantje.  Naar alle units heb ik bekabeling voorzien, dus waarom  niet bekabelen :-)

Reputatie 6
Badge +3

Ik kan je geen ongelijk geven, als bekabeling voorzien is, dan zou ik hetzelfde doen, bekabelen daar waar mogelijk. Het is alleen dat het geen escape zou moeten zijn voor een niet werkend draadloos SonosNet systeem; dat zou gewoon moeten werken.

Badge

al mijn sonos units (8) zijn bekabeld. sonos-wifi staat uit. Heb plex op een qnap-nas. En eveneens een eigen netgear-router.

Vroegere ervaring met wifi-sonos waren niet zo goed. Alle andere wifi aparaten in huis (camera’s wifi schakelaars etc) geven geen wifi problemen !?

Nu sonos via bekabeling en eigen router (bijna) geen problemen meer.