Vraag

EArc aansluiting met samsung tv 55Q95T

• 3 januari 2021
  • 7 reacties
  • 221 Bekeken

Sinds kort de sonos Arc met sub en Sonos one SL en samsung tv 55Q95T aangeschaft. Via Earc gekoppeld aan elkaar, aangeschaft mede door earc aansluiting en dolby atmos geluid. In eerste instantie alles goed, dag erna wegvallend geluid, om de paar seconden valt het geluid weg. Op Samsung forum is het probleem bekend, gezamelijk software probleem Sonos / samsung. Vele mensen die wachten op een software update om probleem op te lossen. Onbekend wanneer de update gaat komen (als die komt) van beide merken het vlaggenschip gekocht, dan ook zeer bedroevend dat deze problemen er zijn en nog niet opgelost zijn ! Iemand die mij meer kan vertellen over mogelijke oplossing ?

7 Reacties

Reputatie 6

Natuurlijk is dit een vervelend probleem, en een beetje schandelijk dat Samsung, als enige grote fabrikant dit zo slecht implementeert. Maken die zelf niet ook soundbars?

Aan de andere kant: je hebt alleen eARC nodig voor full Atmos, dat alleen afkomstig is van externe spelers - de apps op je TV geven compressed Atmos via Dolby Digital+, waarvoor ARC voldoende is. Kortom: gebruik je alleen de apps op je TV, dan kun je, als ik het goed begrepen heb, eARC uitzetten en dus alleen ARC overhouden en toch Atmos uit je Sonos Arc krijgen.

Badge

Ik heb dezelfde problemen. Heb vanwege de goede reviews in dec. € 5.500,- uitgegeven voor zowel Samsung TV 65q95T icm de SONOS ARC, SUB en surroundspeakers. Dan denk je dat top apparatuur hebt maar stuit op twee problemen.

1. Start je de TV opnieuw op dan krijg je geluidsignalen van ca. 1 sec.
  2. Het geluid van de TV is via de ARC nog slechter dan van de TV zelf.

Ben hier zeer teleurgesteld over. En dat terwijl Sonos en TV Verkopers deze gezamenlijke producten wel adviseren. Waarom?, als blijkt dat de producten (nog) niet goed met elkaar communiceren. Sonos/Samsung NEEM VERANTWOORDELIJKHEID en help ke klanten.

Reputatie 6

Je ervaring onder 1. kan inderdaad het probleem zijn van de “samenwerking” tussen Sonos en Samsung. Je ervaring onder 2. lijkt me oplosbaar - ik heb een Samsung uit 2019 met een Beam (en twee One’s en een Sub), maar dat geluid is duidelijk beter het geluid van de TV zelf. Jij zou zelfs Atmos moeten krijgen. Heb je al eens een Trueplay gedaan? Wat zijn de instellingen van je TV? Wat bedoel je met “via de ARC”? Is dat als je eARC uitzet?

Badge

Bedankt voor je reactie. Wat ik bedoel met 2 is dat ik de tv heb ingesteld met HDMI-ARC EN de Sonos ARC heb aangesloten met de bijbehorende kabel. Het geluid is blikkerig en nauwelijks bas. Alsof het uit een goedkope speaker komt.

Reputatie 6

Dan zou ik toch eens een Trueplay doen, eventueel met een geleende iPhone. 

Badge

Dank je wel. Ik ga dat doen. Nogmaals bedankt voor het meedenken. Wordt gewaardeerd👍

Inmiddels de tv weer in de doos gedaan en retour gebracht naar de winkel. Omgeruild voor de 65Q90T. Hier zijn verder geen problemen mee. Alles werkt nu naar behoren i.c.m. Sonos systeem. De samsung tv's met losse box hebben deze problemen , ca 3 van de 10.

Reageer