DTS HD MA support

  • 22 December 2021
  • 15 reacties
  • 741 Bekeken

Wanneer gaat Sonos DTS HD MA support toevoegen?

Ik heb net een Sonos Beam (gen 2) en twee Sonos One SL speakers gekocht als surround systeem, en geen enkele van mijn blu-rays speelt geluid af als ik DTS HD MA kies.

 

Dit is ongehoord voor zo’n dure componenten om dit niet te ondersteunen!

 

Ik weet dat er binnenkort een DTS update komt maar dit zou blijkbaar enkel de standaard DTS zijn, dit is nog van het DVD tijdperk, elke blu-ray heeft nu DTS HD MA audio.

Hopelijk kan Sonos dit nog toevoegen volgend jaar, anders zal de competitie mijn volgende surround systeem leveren.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dts is al toegevoegd en de grote vraag is……….. waarom heb je dan voor Sonos gekozen? Nergens wordt geheimzinnig gedaan over wat wel of niet ondersteund wordt. 
Ga er maar vanuit dat deze toevoeging er niet zal komen. Wat mij betreft ook geen toegevoegde waarde. 

Reputatie 7

Tja, Eens met @Erooij. Sonos ondersteunt sinds kort DTS. Andere formaten zijn nooit beloofd, dus hoezo “ongehoord”?

Omdat niet iedereen alles afweet van de verschillende audio formaten. Ik ging er van uit dat een soundbar van 500 euro wel alle audio van mijn blurays kan afspelen.

 

Is de DTS update al uit? Ik heb de laatste firmware maar als ik een DTS HD MA afspeel op mijn xbox series x krijg ik geen geluid. Terwijl mijn vorige speakers (van den aldi) dit wel afspeelde?!

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga er altijd vanuit dat wanneer je iets van 500 euro koopt je eerst eens verdiept in wat je koopt. Wanneer ik dit zo lees dan zou ik de Sonos maar terugbrengen naar de winkel. 
ik blijf bij mij mening dat je beter een goede Dolby Digital kan hebben dan een slechte DTS.

Als speakers van den Aldi van 70 euro al deze formaten ondersteunen ga ik er van uit dat speakers van 500 euro dit zeker ook doen. Als je een auto koopt ga je ook niet checken of hij 4 wielen en een stuur heeft, je gaat er van uit dat dit zo is.

 

En het gaat niet over de keuze tussen dolby of dts, ik sommige films waar er enkel dts op staat.

 

Ik zou er nog mee kunnen leven als het de standaard lossy DTS is, maar momenteel krijg ik gewoon geen geluid uit.

 

Dit is ook geen Sonos bashing, ik ben tevreden over de geluidskwaliteit en het gebruiksgemak. Maar ik heb de laatste 15 jaar nog nooit een surround systeem geweten dat geen DTS ondersteuning heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals gezegd. Je Sonos kan wel DTS aan. Wanneer je geen Dts krijgt dan staat er ergens bij je tv of aangesloten apparaat een instelling niet goed. Of je tv kan geen DTS doorzetten.

Je Beam kan zelfs Atmos aan, maar je aangesloten apparaten moeten het wel kunnen doorzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens heeft je Sonos zeker wel de 4 wielen en het stuur, je bent alleen vergeten dat je ook nog een aanhanger hebt die een bepaalde trekkracht vereist. Wanneer ik een auto koop verdieping mij daarin om later niet voor verrassingen komen te staan. En drie trekkracht is echt niet verbonden aan de prijs van een auto. 

Reputatie 7

@Erooij is wat sarcastisch, maar DTS moet het met de laatste update gewoon doen. DTS-HD echter niet. Dus krijg je waarschijnlijk enkel geluid als je DTS weergeeft en mogelijk niet bij de modernere formats. Vervolgens komt de vraag op of je TV wel DTS doorgeeft. Mijn vrij recente Samsung bijvoorbeeld niet.

Het is altijd onhandig om zaken die belangrijk zijn voor jou niet te checken - assumption is the mother of all f&€@ ups……..

Ik heb verbonden via hdmi eARC. Tv doet dus enkel passthrough.

 

Het is ondertussen gelukt door de xbox series x audio output te veranderen van dolby atmos naar dts surround.

Vreemde is dat de Sonos app altijd weergeeft wat de xbox zogezegd output. Als deze dus dolby atmos output maar een dts hd ma 5.1 track afspeelt geeft sonos nog altijd dolby atmos weer?!

 

Trouwens, één van de grote verkoopspraatjes van Sonos is dat het "easy to set up" is en dat het bedoeld is voor mensen die geen audiofielen zijn. Die zullen trouwens geen soundbar kopen maar een bekabeld surround systeem met receiver :)

Ik ken wel iet of wat van A/V formaten af maar niet alles. Toch heb ik de voorbije 15jr nooit gelet of een apparaat DTS support heeft omdat zelf de goedkoopste aldi rommel het tegenwoordig ondersteund.

Reputatie 7
Badge +3

Het is meer een totaal onbegrip dat mensen klagen over een aankoop, die toch een behoorlijk bedrag kost, waarbij men zich kennelijk totaal niet oriënteert. 
Ik heb er jaren over gedaan alvorens ik mijn eerste Sonos aanschafte omdat ik niet zeker was of het gaf wat ik zocht. Vervolgens worden termen gebruikt al “ongehoord”, nee het is ongehoord dat er zo ondoordacht dit soort bedragen uitgegeven worden. Wees bewust van wat je koopt, oriënteer je en laat je voorlichten. Uiteraard kan je voor verrassingen komende staan dat je tv net wat anders doet dan je verwacht op mag verwachten, maar je kan nooit verrast zijn door het feit dat er geen DTS-HD o.i.d. doorgegeven wordt.

Extra, als ik op de xbox als dts surround output, geeft de sonos altijd dts 5.1 weer. Ook als ik dts 1.0 of dts 2.0 afspeel.

Het is meer een totaal onbegrip dat mensen klagen over een aankoop, die toch een behoorlijk bedrag kost, waarbij men zich kennelijk totaal niet oriënteert. 
Ik heb er jaren over gedaan alvorens ik mijn eerste Sonos aanschafte omdat ik niet zeker was of het gaf wat ik zocht. Vervolgens worden termen gebruikt al “ongehoord”, nee het is ongehoord dat er zo ondoordacht dit soort bedragen uitgegeven worden. Wees bewust van wat je koopt, oriënteer je en laat je voorlichten. Uiteraard kan je voor verrassingen komende staan dat je tv net wat anders doet dan je verwacht op mag verwachten, maar je kan nooit verrast zijn door het feit dat er geen DTS-HD o.i.d. doorgegeven wordt.

Daar dient de verkoper dus voor. Als hij info geeft dat hij alle populaire formaten afspeelt ga ikber van uit dat het ook het meest voorkomende surround formaat op blu ray afspeelt.

 

Niet om hier een persoonlijke ruzie te beginnen, maar ik ben het ondertussen wel beu om mij als domme klant af te schilderen.

Niet iedereen is van alle technische kanten thuis. Voor de 3de keer nu, als zelf de goedkoopste rommel van den aldi dit al meer dan 10jr support ga ik er van uit dat een dure soundbar dit zeker doet.

Ik ben tevreden over deze soundbar het het is geen dealbreker, maar het is wel een rare omissie van Sonos in 2021 om geen dts hd te ondersteunen.

 

Sonos heeft zich al jaren geprofileerd als verkoper van surround systemen die gemakkelijk aan te sluiten zijn en gewoon doen wat ze moeten doen. Dus ik vind niet dat ik mij een loer heb laten draaien.

 

Als ik ooit een bekabelde installatie met receiver aankoop van 1500 à 2000 euro zal ik mijn onderzoek wel doen. Maar voor een simpele middenklasse die zich sterk maakt in gebruiksvriendelijkheid ga ik op de verzekering van de verkoper en fabrikant af..

 

Soit, ik zal het hier bij laten want er zijn sommige met lange tenen die graag nieuwkomers afblaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Slotwoord. Het gaat om de toon van je eerste bericht. Punt

Reputatie 7

De verkoper had inderdaad beter moeten weten - en jou moeten vertellen dat Sonos naast Dolby Digital in een aantal verschijningsvormen geen andere DTS-formaten dan gewone DTS weergeeft (en dat ook maar sinds kort). Dat van die verkoper had je er overigens eerder niet bij verteld. Overigens is DTS niet alleen voor Samsung maar ook voor LG inmiddels verleden tijd……

In het zoeken naar eenvoud heeft Sonos zich erg afhankelijk gemaakt van de TV die wordt gebruikt: dat is het centrale punt van de installatie. Die moet samenwerken met het toespelende apparaat (bij jou de X-Box) en alle formaten juist communiceren en doorgeven. Veel fabrikanten passen echter de standaard niet goed toe en dus krijg je rare dingen, die vervolgens Sonos worden aangewreven.

Voor de meeste mensen is Sonos inderdaad “easy to set up”: die geven niet om formaten.

In jouw geval lijkt het te kloppen wat de app weergeeft: de TV krijgt Dolby binnen van de X-Box (die als ik het goed begrepen heb DTS kan omzetten in Dolby) en geeft dat dus door aan de Beam.

 

Hopelijk kan Sonos dit nog toevoegen volgend jaar, anders zal de competitie mijn volgende surround systeem leveren.

Hoi @Don Quixote en anderen.
Dat merk ken ik nog niet, is dat wat ?
:joy: