Vraag

Dolby Atmos + Sonos Arc + Apple TV + 65OLED803


Ik krijg het niet voor elkaar: ik heb een Apple TV 4K, gekoppeld via HDMI ARC aan mijn Philips 65OLED803 uit 2018. Mijn gloednieuwe Sonos Arc is via HDMI ARC gekoppeld aan de tv. 

 

Ik heb alle settings inmiddels goed staan, maar toch krijg ik geen Dolby Atmos signaal door in de Sonos-app. Doe ik iets verkeerd? Of kan de Apple TV alleen het DA-signaal via eARC versturen?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

39 Reacties

Ik wou het ook al posten, ik denk dat ik het wel ga proberen inderdaad 

Is dit misschien de oplossing ?

 

https://www.trustedreviews.com/reviews/hdfury-arcana

 

Ja precies, maar het feit blijft dat dit erg jammer is als je een tv van 1,5 jaar oud hebt (Philips 55OLED803/12) deze al als “oud” gezien wordt. Dat is voor de gemiddelde consument toch niet meer bij te houden..

Ik heb precies hetzelfde probleem, blijft frustrerend. Ik hoop op een update naar Android 9 en van de app van Netflix dan maar op mijn ‘oude’ toestel.. 

Reputatie 7
Badge +3

En om dan door te gaan op de vraag naar ATV, daar staat dus heel expliciet genoemd dat er geen doorgifte plaats vindt bij hdmi arc. Geen ondersteuning dus en inderdaad jammer voor de gebruiker/vraagsteller, maar het is niet anders.

Reputatie 7

OK.”Meerkanaals (bypass): Selecteer deze optie om de oorspronkelijke bitstream van HDMI ARC naar het aangesloten HDMI-geluidssysteem te sturen”

Nog een derde mogelijkheid dus bij de bestande n vanaf de USB-stick: de TV doet niets met het signaal en stuurt het onbewerkt naar de Arc - die in tegenstelling tot de TV zelf wel iets met Atmos kan, maar:

  • evt. apps op de TV geven dus mogelijk nogsteeds geen Atmos; en
  • het is de vraag of deze bypass/passthrough ook geldt voor signaal vanaf de HDMI (fulla Atmos, danwel meerkanaals LPCM).

Hoi Allemaal 

Hier  staat toch een verwijzing in naar Dolby Atmos. Hoewel dit toestel dat niet in huis heeft.
Citaat:
• Stereo: Selecteer deze optie als uw audioapparatuur geen meerkanaals audioverwerking heeft, om alleen stereocontent uit te voeren naar uw audioapparatuur. • Meerkanaals: Selecteer deze optie om alleen 5.1-audiocontent (gecomprimeerd meerkanaals audiosignaal) uit te voeren naar uw audioapparatuur. • Meerkanaals (bypass): Selecteer deze optie om de oorspronkelijke bitstream van HDMI ARC naar het aangesloten HDMI-geluidssysteem te sturen. • Dolby Digital Plus: Selecteer deze optie om Dolby Digital Plus- of DTS-content uit te voeren naar uw audioapparatuur of home cinema-systeem. - Zorg ervoor dat uw audioapparatuur Dolby Atmos ondersteunt.
Pagina 55

Ik heb de daarom de 804 aangeschaft, deze heeft dat wel. 
 

Reputatie 7

Tja. Dat heet "technische vooruitgang”. Wat je nu koopt is morgen verouderd…...
.

Ja precies, maar het feit blijft dat dit erg jammer is als je een tv van 1,5 jaar oud hebt (Philips 55OLED803/12) deze al als “oud” gezien wordt. Dat is voor de gemiddelde consument toch niet meer bij te houden..

Reputatie 7

Je hebt drie vormen van transport van Atmos: compressed en uncompressed en via LPCM (ook uncompressed). Compressed kan ook via DD+, zoals via de App op je TV. Uncompressed en LPCM kan alleen via eARC. De Apple TV kiest standaard voor LPCM dat sinds kort door de Arc wordt begrepen, alleen jij hebt geen eARC.

Als jouw TV van een bestand dat op een USB-stick staat wel Atmos naar je Arc stuurt, kunnen er twee dingen aan de hand zijn (speculatie van mijn kant):

  • het gaat om DD+ (compressed Atmos); of
  • je TV codeert de uncompressed Atmos van het USB-bestand naar compressed zodat dat via HDMI-ARC kan worden verstuurd (en doet dat dus niet met LPCM dat hij van de ATV binnenkrijgt). 

Wat voor TV (typenummer en bouwjaar) heb je trouwens?

Reputatie 7
Badge +3

Ik vond deze pagina nog bij Apple, waarin heel duidelijk staat dat er geen Atmos is via een Arc-aansluiting. Zal er dus ook niet komen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204069

Vooral de zin “De Apple TV 4K gebruikt een vorm van Dolby Atmos met een hoge bandbreedte die niet werkt via ARC-verbindingen” valt hier dus op. 

 

Nee de ATV is wel in staat om Atmos de streamen, alleen het probleem zit hem in de communicatie met de tv die ARC heeft in plaats van eARC bij de nieuwere modellen. Dus als je eARC hebt, dan is het geen probleem.

Maar, heb je zoals de topicstarter en ikzelf een tv van een jaar of meer oud, die geen eARC heeft, dan zit je dus met een probleem want dan is er iets waardoor de ATV het Atmos signaal niet doorstuurt, waarschijnlijk de bandbreedte over de kabel oid.

In elk geval, ik (en vele andere) zit dus met een redelijk goeie en jonge setup en kan er niet optimaal gebruik van maken, dat is het gene wat me stoort.

Reputatie 7
Badge +3

Maar is dit dan allemaal onzin?

https://www.apple.com/nl/apple-tv-4k/

Volgens mij zou Apple al lang afgeschoten zijn wanneer zij reclame maken voor iets wat (nog) niet kan.

 

Zoals in de eerste post ook gezegd wordt, ik krijg geen Atmos via mijn ATV4K.

Als ik een USB met Atmos content in mijn tv stop krijg ik het wel.

Zoals ook al beschreven staat zou Atmos alleen kunnen via passtrough, maar niet via de gewone ARC, enkel eARC. Dat is dus niet waar, ik heb ook alleen ARC, maar met een USB drive krijg ik Atmos op mijn sonos Arc. 

Het probleem zit hem dus in de communicatie van de ATV, deze geeft het niet door, geen idee waarom niet.

Reputatie 7

Niet het hele filmpje gekeken, maar welk probleem heb je precies?

Ik heb precies hetzelfde probleem en baal er behoorlijk van.

ik ben er intussen wel achter dat het aan de Apple TV ligt. 
check dit filmpje

ik hoop dus dat er een update komt wat dit probleem verhelpt.

Die tv heeft ook atmos ondersteuning volgens de specs.

 

Reputatie 2
Badge +2

Thanks voor je reactie. Dus een nieuwe TV met eARC aansluiting is de enige oplossing? Balen zeg :( 

Nee hoor. Dat geldt alleen als je uncompressed Atmos, bijvoorbeeld van een Blu ray, naar je Arc wilt hebben. Compressed Atmos via DD+, zoals door bijvoorbeeld Netflix, Disney+ en  Prime worden gebruikt, kunnen ook gewoon via de ARC (geen e) naar de Arc. Dan moeten die apps dat wel doorgeven, maar eARC is dus niet per se nodig om Atmos op de Arc te krijgen - zeker niet als je streamt. 

Dank voor je antwoord. Helaas gaat Netflix (op dit moment) via de Philips Smart TV geen atmos doorgeven.

 

Ik gebruik een Philips 50PUS7304/12 met de Sonos app op een iPhone; zoals bijgevoegde foto ondersteunt Philps wel degelijk Dolby Atmos aangeleverd door Netflix. Er zijn alleen nog niet echt veel films/series die Atmos leveren. 

 

Ik zei niet voor niets “Dan moeten die apps dat wel doorgeven”. Geeft alleen de app op jouw Philips geen Atmos door, of doet geen enkele Philips dat (wat me vreemd lijkt - is toch allemaal Android)?

Heb nu contact opgenomen per mail met Philips. Op de site van Netflix lijkt een ‘algemeen’ bericht voor Smart TV van Philips (https://help.netflix.com/nl/node/23880).

Is inderdaad allemaal Android (kan me dus ook niet voorstellen dat het voor alle modellen zou gelden). Zal het antwoord van Philips hier terugkoppelen zo gauw ik antwoord heb. 

Reputatie 7

Ik zei niet voor niets “Dan moeten die apps dat wel doorgeven”. Geeft alleen de app op jouw Philips geen Atmos door, of doet geen enkele Philips dat (wat me vreemd lijkt - is toch allemaal Android)?

Thanks voor je reactie. Dus een nieuwe TV met eARC aansluiting is de enige oplossing? Balen zeg :( 

Nee hoor. Dat geldt alleen als je uncompressed Atmos, bijvoorbeeld van een Blu ray, naar je Arc wilt hebben. Compressed Atmos via DD+, zoals door bijvoorbeeld Netflix, Disney+ en  Prime worden gebruikt, kunnen ook gewoon via de ARC (geen e) naar de Arc. Dan moeten die apps dat wel doorgeven, maar eARC is dus niet per se nodig om Atmos op de Arc te krijgen - zeker niet als je streamt. 

Dank voor je antwoord. Helaas gaat Netflix (op dit moment) via de Philips Smart TV geen atmos doorgeven.

 

Reputatie 7

Thanks voor je reactie. Dus een nieuwe TV met eARC aansluiting is de enige oplossing? Balen zeg :( 

Nee hoor. Dat geldt alleen als je uncompressed Atmos, bijvoorbeeld van een Blu ray, naar je Arc wilt hebben. Compressed Atmos via DD+, zoals door bijvoorbeeld Netflix, Disney+ en  Prime worden gebruikt, kunnen ook gewoon via de ARC (geen e) naar de Arc. Dan moeten die apps dat wel doorgeven, maar eARC is dus niet per se nodig om Atmos op de Arc te krijgen - zeker niet als je streamt. 

Hoi @Natormeister,

Ik heb vanmorgen contact gehad met Netflix (om een andere reden)
Wel gevraagd hoe het zit met de Philips Oled 803/ 12 serie.
Mijn contact persoon vertelde dat die tv wat betreft Dolby Atmos niet ondersteund word door Netflix.
Dus zoals aangegeven in eerdere berichten, wat de tv betreft die kan het dus echt niet aan.

In dit geval gaat het dus niet op de Netflix-app. Deze werkt idd niet met Atmos via de tv zelf. Wel via de Apple TV. 

Is het je uiteindelijk wel gelukt via de Netflix app van Apple TV 4K? Ik heb ook een Philips TV maar krijg dolby atmos geluid niet voor elkaar.

 

Helaas niet! Het kan helaas niet met deze combinatie ;-)

Thanks voor je reactie. Dus een nieuwe TV met eARC aansluiting is de enige oplossing? Balen zeg :( 

Hoi @Natormeister,

Ik heb vanmorgen contact gehad met Netflix (om een andere reden)
Wel gevraagd hoe het zit met de Philips Oled 803/ 12 serie.
Mijn contact persoon vertelde dat die tv wat betreft Dolby Atmos niet ondersteund word door Netflix.
Dus zoals aangegeven in eerdere berichten, wat de tv betreft die kan het dus echt niet aan.

In dit geval gaat het dus niet op de Netflix-app. Deze werkt idd niet met Atmos via de tv zelf. Wel via de Apple TV. 

Is het je uiteindelijk wel gelukt via de Netflix app van Apple TV 4K? Ik heb ook een Philips TV maar krijg dolby atmos geluid niet voor elkaar.

 

Helaas niet! Het kan helaas niet met deze combinatie ;-)

Hoi @Natormeister,

Ik heb vanmorgen contact gehad met Netflix (om een andere reden)
Wel gevraagd hoe het zit met de Philips Oled 803/ 12 serie.
Mijn contact persoon vertelde dat die tv wat betreft Dolby Atmos niet ondersteund word door Netflix.
Dus zoals aangegeven in eerdere berichten, wat de tv betreft die kan het dus echt niet aan.

In dit geval gaat het dus niet op de Netflix-app. Deze werkt idd niet met Atmos via de tv zelf. Wel via de Apple TV. 

Is het je uiteindelijk wel gelukt via de Netflix app van Apple TV 4K? Ik heb ook een Philips TV maar krijg dolby atmos geluid niet voor elkaar.

Hoi @Natormeister,

Ik heb vanmorgen contact gehad met Netflix (om een andere reden)
Wel gevraagd hoe het zit met de Philips Oled 803/ 12 serie.
Mijn contact persoon vertelde dat die tv wat betreft Dolby Atmos niet ondersteund word door Netflix.
Dus zoals aangegeven in eerdere berichten, wat de tv betreft die kan het dus echt niet aan.

In dit geval gaat het dus niet op de Netflix-app. Deze werkt idd niet met Atmos via de tv zelf. Wel via de Apple TV.