Vraag

Computer weigert verbinding met Sonos te maken

• 16 november 2016
  • 13 reacties
  • 3549 Bekeken

Hi, ik heb een nieuwe PC. De desktop app op de nieuwe PC heeft mijn bestaande Sonos systeem probleemloos gevonden. Ik kan radio afspelen. Als ik de muziekbibliotheek wil toevoegen krijg ik de error 'computer "naam" weigert verbinding met sonos.

Ik heb de firewall onder windows 10 uitgeschakeld, de Avast firewall uitgeschakeld, de virus software uitgeschakeld, de parameters voor deling van de map 'muziek' gecontroleerd (staan goed), maar niets helpt.

Als de firewalls zijn uitgeschakeld en de computer weigert nog steeds de verbinding met Sonos, dan heeft het denk ik ook geen zin om poorten te configureren.

Graag hulp.
Bedankt.

13 Reacties

Reputatie 2
Hey,

Zou je het volgende willen nakijken? Als je gaat naar de Windows Explorer, waar je al je mappen kan vinden, staat er aan de linkerkant een optie die "Netwerk" heet. Klik hierop, en ga dan naar je computer. Deze zal aangegeven worden met je computernaam.
Als je hierop klikt, zal je muziekmap hierin te vinden zijn. Als je hierop dubbelklikt, opent deze dan? Of krijg je een foutmelding?

Als je hier een foutmelding krijgt betekent dat er toch iets niet goed staat qua bestandsdeling. Mocht dit wel werken, klinkt het alsof er iets verkeerd gaat qua beveiligingsinstellingen voor de gedeelde map.
Hey,

Bedankt voor de reply. Ik heb gedaan wat je hebt gevraagd.

Netwerkdetectie is ingeschakeld. Windows ziet alle apparaten in het netwerk (waaronder de diverse Sonos players).

De map 'Muziek' is onderdeel van het netwerk en zit in de PC. Ik krijg geen foutmeldingen. De map Muziek kan worden gedeeld (alleen lezen).

Alles staat goed, maar desondanks weigert de computer toegang tot de map Muziek.

Wat nu?
Graag nog aandacht voor dit nog steeds niet opgeloste probleem..... Heb voor duizenden euros Sonos apparaten staan, zou aardig zijn als ik die aan de praat kreeg...
Bedankt
Reputatie 1
Badge +1
Beste RonaldVE,
Mijn bibliotheekadres op de pc is://media-center/muziek en is gedeeld voor Sonos. Ingevuld bij instellingen-muziekbibliotheek beheren.
Ik ben geen raketgeleerde en ook mij is het gelukt. Het gaat jou ook lukken.
Succes.
Kuifje
Dank je, Kuifje, maar het probleem zit dieper. Ik heb de inhoud van mijn oude PC met PCMover van Laplink overgezet. Op de oude PC had ik blijkbaar een thuisgroep staan (totaal vergeten en ook nooit gebruikt) en die instelling is meeverhuisd. Fiddelen met netwerkinstellingen, thuisgroep, het verwijderen van Sonos desktop applicatie, het opschonen van het register, het opnieuw plaatsen van Sonos desktop applicatie, het onderbrengen van de muziekbibliotheek op een niet-systeem map: niets helpt. Als ik de oude PC aanzet, dan ziet de nieuwe PC de bibliotheek wel! Het ziet er naar uit dat ik een schone installatie van Windows zal moeten doen.

Niettemin als iemand van Sonos nog de moeite wil nemen om mij te helpen, dan graag!
Reputatie 5
Badge +2
Hi RonalsVE,

Sorry voor mijn late antwoord. Zo te horen heb je zelf al heel veel goede stappen ondernomen, en al een aantal situaties uitgesloten. Ik zou je hier graag bij verder helpen, maar om je écht goed te kunnen bijstaan is het het beste als we een kijkje kunnen nemen in je computer. Wil je hiervoor telefonisch contact met ons opnemen?
Er staat in ons systeem al een ticket voor je klaar, met alle informatie erin over de stappen die je hebt uitgevoerd. Op die manier kunnen we meteen beginnen.
Je ticketnummer is 161122-001072, we zijn bereikbaar op 0800 0234 361 .
Thanks, Bob, ik doe dat morgen.
Dag Bob,
Is bovenstaand probleem opgelost?
Heb net twee dagen geleden een Play 1 aangeschaft. Mooi apparaat. Mooi geluid. Helaas kan ik in de Sonos App (Windows 10) niet de map toevoegen waar mijn muziek staat. Ook ik krijg de melding "computer "naam" weigert verbinding met sonos". Ik heb mijn muziek staan op een externe harde schijf (E:). De betreffende muziek map is een sub-map van mijn OneDrive map. De muziek map op mijn C-schijf heb ik wel kunnen toevoegen aan de App, maar heb niet voldoende ruimte om al mijn muziek naar deze muziekmap te verplaatsen. Vanuit Windows Media Player kan ik wel muziek naar de Play 1 streamen. Vanuit de App op mijn iPhone kan ik niet naar de Windows Media mappen (melding "Kan niet door muziek bladeren")
Heb van alles geprobeerd met rechten op mappen, firewall instellingen, etc. Ben echter geen computer expert.
Hoop dat je mij kunt helpen.
Hallo, voor mij net hetzelfde, graag de oplossing.Ik heb het nummer gebeld en krijg steeds antwoord dat dit nr. niet in gebruik is.
groeten Andre
Reputatie 3
Dede, er zijn verschillende nummers afhankelijk van waar je woont.

BV check http://www.sonos.com/nl-be/contact voor België. En als je elders woont, zie het vlaggetje rechtsonder.
Reputatie 5
Badge +2
Is er al contact geweest met de helpdesk over de problemen?
Voor mensen die dezelfde melding ("Computer weigert verbinding") op Windows 10;

Sonos maakt nog gebruik van een oeroud netwerk protocol genaamd SMBv1. SMBv1 wordt niet langer meer meegeleverd met een nieuwe installaties van Windows 10 & is uitgeschakeld op ouder Windows 10 installaties.

Deze kun je aanzetten in Windows Features. Als deze nog niet in het lijstje staat moet je SMBv1 nog installeren, kun je doen door het volgende commando in Powershell (als Administrator) uit te voeren;

Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName smb1protocol

Het is best belachelijk dat Sonos nog steeds gebruik maakt van dit verouderd en onveilig (!!!) protocol, hier wordt overigens al meer dan een jaar over geklaagd;

https://en.community.sonos.com/setting-up-sonos-228990/sonos-support-for-smb-2-0-protocol-6739642/index1.html

Hopelijk help ik hier iemand nog mee, ben hier zelf een halve dag mee bezig geweest.
Bij mij was de computernaam te lang en leestekens schijnt volgens het engelse forum ook een probleem te zijn.
Als je eigenschappen van "deze computer" klikt.
Vervolgens "instellingen wijzigen" bij instellingen voor computernaam.
Dan "wijzigen" klikt.
De nieuwe naam mag maximaal 15 letters bevatten.
Dan toepassen.
Als je een vraag gesteld wordt over "prive of openbare netwerken" moet je prive alleen aanvinken en geen openbaar.
Als je pc erna opnieuw opstart zou het moeten werken.
De overige stappen van de vorige forumleden moeten wel vooraf uitgevoerd zijn!!!

Groeten.

Reageer