Vraag

Bij surround opstelling, Play:1 links en rechts en Sub vallen weg.


Badge

Hallo,

 

Ik heb een Sonos ARC met Sub (Gen1) en twee keer een Play:1.

 

Elke dag vallen de Play:1 speakers en de sub weg uit het geluid. Staan nog wel zichtbaar in de surround set in de app, maar komt geen geluid meer uit. Dan na harde power off en power on komen ze weer terug en na 10 minuten weer weg. Om gek van te worden. Wat is er aan de hand? 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Badge

Update:

 

Heb ondertussen alle speakers fixed IP address gegeven en independent port sharing toegestaan, tevens ook alle devices priority gegeven in QoS. Hoop dat het eindelijk tot het verleden behoort de problemen. 

Reputatie 7

De surrounds en de Sub krijgen hun signaal via en dedicated 5Ghz verbinding. Zou daar een storing op kunnen zitten? Staat de Arc (te) dicht bij de router?

Badge

Hallo allemaal,

 

Ik dacht even dat het opgelost was, maar helaas ook met vast IP adres komt het weer terug. Alles valt eruit en alleen de Arc blijft afspelen. Dit is zowel bij streamen muziek (TuneIn, Spotify, Apple Music) als bij het afspelen van geluid in de surround setting i.c.m. de TV. 

 

Ik gebruik deze setup denk ik al 7 jaar, uiteraard is de center speaker door de jaren heen verandert (van PlayBar naar Beam, naar Arc) Normaliter is de setup echt mega solide, altijd werken, nooit naar omkijken, maar dit speelt nu zo’n anderhalve maand. 

 

Op niveau WiFi netwerk is er niets verandert qua routers, instellingen, plaatsing van routers etc. Ik heb een Fritz! Netwerk: router op BG en op elke verdieping een Fritz!Repeater, waarbij de bovenste repeater weer via kabel aangesloten is. Ook dit netwerk draait al jaren stabiel zo, nergens anders in het netwerk zijn problemen met connectivity of performance. Als ik tests draai bij de locatie van de speakers haal ik maximaal bereik en throughput. 

 

Arc staat 5 meter van router, er is alleen een gips wand van 10 cm ertussen en verder geen obstakels. Tussen Arc en Play:1 speakers achter zit 4 meter, daar zit alleen een salontafel tussen, uiteraard laag. Sub staat naast de bank, zelfde afstandsbediening als de Play:1 speakers ten opzichte van de Arc. 

 

Alle componenten heb ik gecontroleerd of ze op de laatste versie draaien (router, accesspoints etc.) maar dat is allemaal in orde. Ook (voor de zekerheid) de glasmodem opnieuw opgestart, ook de Sonos boost. 

 

Wat zou er toch aan de hand kunnen zijn? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou een diagnose maken en maandag even bellen met Sonos om te kijken of zij iets kunnen vinden in je netwerk. 

Badge

Even voor de volledigheid:

 

Mijn Fritz!Router is tegelijkertijd mijn modem, dus er is geen KPN modem die ook nog WiFi uitzend. Ook heb ik ‘gewoon’ een CI module van Ziggo in mijn TV dus er is geen aparte box met signalen en functionaliteit. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals gezegd, morgen even bellen. 

Reputatie 7

En als je de Arc bedraad op de router aansluit? Je netwerk lijkt wat gecompliceerd, wat de benodigde directe communicatie tussen de Sonos devices in de weg kan staan.

Badge

Hallo allemaal,

 

Een community werkt twee kanten op dus wilde graag ook iets terug met jullie delen want mijn problemen zijn volledig opgelost. Eigenlijk kwam ik er spelenderwijs achter, met wat zoeken op het internet en wat verificatievragen stellen bij de (overigens altijd geweldige) Sonos support (kudos)

 

Ik had eigenlijk altijd standaard een Sonos Boost in mijn setup, want ik dacht dat het een core component was die min of meer het core systeem van Sonos vertegenwoordigd. Niets is minder waar, de hele Sonos installatie kan prima zonder Boost opereren, mits er een goed WiFi netwerk aanwezig is met bereik op alle plekken waar de speakers staan. 

 

Met een Sonos boost

Sonos Boost maakt een eigen Sonos netwerk waarin alle devices onderling verbonden worden, dit zie je aan de status WM:0 als je in “Over Mijn Systeem” kijkt

 

Zonder Sonos Boost

alle devices verbinden individueel naar het ingegeven WiFi netwerk, dit zie je aan de status WM:1 als je in “Over Mijn Systeem” kijkt 

 

Als je in je netwerk zonder Sonos Boost een surround groep aanmaakt krijgt de coordinator in die groep een status WM:1 als je in “Over Mijn Systeem” kijkt, dit is bij mij mijn Arc.

 

Als je vervolgens ( Sonos Boost) een surround group aan maakt (in mijn geval door het toevoegen van 2 x Play:1 en 1 x Sub) dan vraagt de coordinator (in mijn geval de ARC) vier IP-address en in het netwerk, eentje voor zichzelf en 3 voor de andere speakers in die groep. De coordinator maakt een speciaal 5GHZ surround netwerkje aan en verdeelt zelf die IP adressen over de devices, de devices gaan niet zelf naar de DHCP server op de WiFi router. 

Die drie devices in die groep krijgen dan status WM:2 als je in “Over Mijn Systeem” kijkt. 

 

Samengevat:

WM: 0 = Verbonden met SonosNet

WM: 1 = Verbonden met Wifi

WM: 2 = Verbonden onderling voor surround op 5ghz

 

Ofwel: in een huis met een netwerk waar goede WiFi dekking is, is een Boost niet nodig, kan dus zelfs averechts werken. Voor huizen waar het signaal toch echt even verder moet komen en er zijn verder geen sterke interfererende devices in de buurt (zoals WiFi routers, repeaters etc.) dan is Sonos Boost een briljante oplossing. Let ook op: als je ook maar 1 device bedraad aansluit word er een SonosNet aangemaakt (WM:0)

 

Succes allemaal en veel plezier met de Sonos spullen! 

 

Met warme groet,

 

— Paul  

Badge

Gebruik in ieder geval een bekabeld netwerk. Via WiFi vielen bij mij ook speakers uit. Nu met kabels gaat het veel beter. 

Reputatie 7

Ik lees wel dat er misschien iets aan de hand is: https://en.community.sonos.com/home%2Dtheater%2D228993/lost%2Dsurround%2Dand%2Dsub%2Dafter%2Dupdate%2D6868561