Beantwoord

beam groeperen met play5 gen 1

  • 15 February 2021
  • 6 reacties
  • 516 Bekeken

Goedemorgen,

Ik ben in bezit van 2x play 5 gen1.

ik wil gaan aanschaffen een beam.

De beam is voor onder de tv.  Nu luisteren en genieten wij ook van muziek zonder de tv.

1: Vraag kan ik de play 5 gen 1 koppelen/groeperen met de beam ,via s1.

2: Is het mogelijk om de muziek film van de tv te luisteren met de beam en de 2 play:5 gen 1 tegelijkertijd 

3: Is het mogelijk om muziek via bijv Spotify te luisteren met de beam en de 2 play:5 gen 1 tegelijkertijd 

mvg Robert

icon

Beste antwoord door 106rallye 16 February 2021, 08:41

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7

De Beam is geschikt voor S1 software en kan dus met je Play 5 (gen 1)’s een surroundsysteem vormen, danwel, als je ze in twee aparte Sonos “ kamers” zou zetten, gegroepeerd.

Bij een surround set up zal het geluid van de TV met name uit de Beam komen - de Play 5’s zullen, als achterspeakers, de surroundtaken op zich nemen. Bij muziek van Spotify zullen ze (mits in de app ingesteld op volledig) als stereopaar afspelen, samen met de Beam die ook stereo doet. Als je twee kamers aanmaakt verlies je de surroundmogelijkheid, maar kun je in beide kamers iets anders afspelen. Als je de kamers groepeert zul je bij TV-geluid enige vertraging kunnen opmerken op de Play 5’s.

Reputatie 7
Badge +3

En uiteraard moet je tv geschikt zijn om de Beam op aan te kunnen sluiten. Deze zal voor surround ook Dolby Digital moeten kunnen doorgeven aan je Beam. Diit lijkt logisch, maar gaat toch heel vaak mis doordat oudere tv’s gebruikt worden.
voor surround moet je de 5’s “koppelen” aan de Beam en krijg je dus maar 1 kamer. Dit maakt voor muziek afspelen niet uit, alleen zoals @106rallye aangeeft heb je dan overal dezelfde muziek. De 5’s moet dan in principe wel naast of achter de luisterpositie staan.

Heel fijn, mijn tv is redelijk modern er zit zelfs een HDMI arc aansluiting op.

Wij draaien hier thuis veel muziek en genieten elke keer weer van de sonos boxen die ik jaren geleden heb gekocht.

De Beam is een aanvulling voor het luisteren van de muziek tevens verbetering van het geluid van de tv. 
 

mocht iemand nog tips hebben dan graag

vg Robert

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet wat je opstelling nu is, maar ik kan mij voorstellen dat je de speakers nu in stereo voor je hebt staan. Besef dat wanneer je een Beam bijplaatst in combi met een 5 links en rechts er een vreemd geluidsbeeld ontstaat en niet per definitie een verbetering van je muziekervaring. 
Kies je voor een surround opstelling (1 kamer binnen Sonos), dan moeten de 5 naar achteren. Zelf vind ik de 5 teveel van het goede voor een surroundopstelling, maar dat is persoonlijken situatie afhankelijkheid. Zelf zit ik vrij dicht bij mijn play 1’s. 
Wil je echt in stereo van muziek blijven genieten dan zou ik voor 2 kamers gaan en de Beam alleen bij tv kijken gebruiken en dan niet in surround. De 5’s blijven dan ook voor je geplaatst. 

Beste erooij, ons doel is de beam voor de tv gebruiken en als het kan de 5 erbij voegen.

maar ook even belangrijk is de beam voor onze “ gewone muziek “ dit als uitbreiding op onze 5’s

tot vandaag staan ze niet in stereo, hoeft niet persé. Denk je dat dit lukt???

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet nietwaar je bedoelt met “denk je dat dit lukt?” Wanneer alles in 1 ruimte staat dan lijkt een surroundopstelling de meest logische. Beam onder de tv en de 5’s achter cq naast de luisterpositie. Zoals aangegeven vind ik dit persoonlijk “overkill” omdat de 5’s waarschijnlijk de Beam wegblazen, maar het kan natuurlijk wel. 
Wil je de 5’s toch in een aparte sonoskamer plaatsen dan kan het geluid uit alle speakers komen bij tv kijken, maar je hebt kan op een kleine vertraging in het geluid. Dit geldt niet voor muziek.