Beantwoord

Beam en One’s voor muziek én als surround

• 21 March 2019
  • 7 reacties
  • 4675 Bekeken

Ik heb een beam en twee one’s. De beam is op de tv aangesloten. Ik heb ze nu als twee groepen en speel ze tegelijk af voor muziek: beam in het midden en de one’s als links en rechts. Met dectv aan speelt het geluid over de beam, maar ik wil dan tegelijkertijd de one’s als surround hebben. Terug naar muziek moet het dan weer zoals hierboven beschreven zonder al te veel handelingen.
Is dat mogelijk?
icon

Beste antwoord door Tim S 25 March 2019, 17:31

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Nee, je zult een keuze moeten maken, de One's wil je instellen als surround, of als stereopaar, ze kunnen niet 2 functies tegelijkertijd uitvoeren.
Wel kunnen surround speakers prima muziek laten horen, je kan ook via Instellingen Kamer de surround speakers van instellingen aanpassen.
Zo kan je bijvoorbeeld de instelling sfeervol naar volledig aanpassen waarin je meer geluid van muziek op de surround speakers zal ervaren.
Reputatie 2
Badge +2
Nee, je zult een keuze moeten maken, de One's wil je instellen als surround, of als stereopaar, ze kunnen niet 2 functies tegelijkertijd uitvoeren.
Wel kunnen surround speakers prima muziek laten horen, je kan ook via Instellingen Kamer de surround speakers van instellingen aanpassen.
Zo kan je bijvoorbeeld de instelling sfeervol naar volledig aanpassen waarin je meer geluid van muziek op de surround speakers zal ervaren.

Maakt dit voor de kwaliteit van de muziek nog iets uit of is dit in beide gevallen het zelfde?
Reputatie 7
Badge +2
Nee qua geluid kwaliteit ga je weinig verschil merken op muziek.
Muziek is in principe altijd stereo, dus alleen links en rechts.
Surround speakers zouden zacht mee doen met dit geluid (sfeervol), de muziek zou je dus voornamelijk uit de voorkant vernemen.
De Playbar/Playbase/Beam en ook nieuwere AMP aan de voorkant zou dus dit stereo signaal laten horen.
Wel hebben we vanuit de Kamer Instellingen de optie om bij de toegevoegde surround speakers de sfeervol functie om te zetten naar volledig, waarin de achter speakers het geluid van voren, net zo hard aan de achterkant laten horen.
De meeste klanten prefereren dan ook deze Volledig optie boven de Sfeervol optie.
Badge +1
Inmiddels heb ik na aankoop Beam 1 x Sonos One er bij geplaatst dat wil zeggen de Beam onder de tv links in de kamer en de Sonos One helemaal aan de andere kant van de kamer (open keuken). Op het internet staat de opmerking "dan heb ik een 4.0 speakerset" kan ik nergens vinden in de configuratie. Ik heb nu de beam als woonkamer en de One als keuken benoemd, misschien beter beide als woonkamer spaekers te benoemen? Ik kom er ook op het forum niet goed uit. Wat mij opvalt is dat als ik het volume van de tv verander met de tv afstandbediening de beamer dat volgt maar de Sonos One blijft op de via de app ingestelde volume staan. Dat is hinderlijk. Doe ik iets verkeerd in deze opstelling..
Reputatie 5
Badge +3
De vraag is wat je wilt bereiken.

4.0 kan met Sonos eigenlijk niet, aangezien de Beam, Playbar en Playbase al 3.0 zijn, als je daar 2 surrounds aan toevoegt kom je op 5.0. Met de Amp kom je het dichtst in de buurt, als je de Amp voor de hoofspeakers gebruikt heb je 2.0 met een virtuele center, met 2 surrounds eraan toegevoegd heb je fysiek 4.0, virtueel 5.0. Dat is voor jou (met de Beam) echter niet van toepassing.

Surroundspeakers (achterspeakers) werken alleen als paar. Je zult dus 2 van dezelfde speakers, Play 1's of Ones (Play 3s en Play5 gen2 werken ook), moeten hebben om een surround opstelling te maken. Die voeg je dan aan de kamer toe via Instellingen > Instellingen kamer > [kamer waar de Beam staat] > Surroundspeakers toevoegen. Let op dat je dan alleen écht surround krijgt als de TV uitzending of andere bron waar je naar kijkt ook daadwerkelijk surroundgeluid levert, in het format dat Sonos ondersteunt (Dolby Digital 5.1). Bovendien krijg je bij écht surround nooit hetzelfde geluid uit alle speakers, er is dan ook geen mogelijkheid om dat de activeren in Sonos.

Wat je nu gedaan hebt, het simpelweg groeperen van de Beam en de One, werkt hetzelfde als bij het spelen van muziek. Het wijzigen van het volume van één speaker, ofwel met de knoppen op de speaker of met een afstandbediening, heeft geen invloed op de rest van de groep.
Groeperen geeft je geen surround, maar stuurt het volledige audiosignaal naar een andere speaker. Vanwege de veeleisende eigenschappen van TV geluid is dit niet ideaal, al gebruik ik het soms om het TV geluid in op andere plaatsen in huid te laten horen om niets te missen (zoals bij de WK-finale gisteren).
Badge +1
Mijn dank, zo word het al inzichtelijker. Dus als ik zowel Beamer als Sonos One als zijnde "woonkamer" benoem gaat het aanpassen van het volume mee in beide. Aanvullende vraag heb ik dan ook stereo geluid in de woonkamer?
Reputatie 5
Badge +3
Nee, helaas werkt het niet zo. Wat je bij Sonos kunt definiëren als 1 kamer is beperkt door de techniek van het systeem, zie deze post waarin ik dit eens heb opgeschreven.

Een stereopaar kan alleen uit 2 identieke spelers bestaan, niet uit een Soundbar en een speler.