Beantwoord

Beam aansluiten op PC

• 8 October 2018
  • 3 reacties
  • 1539 Bekeken

Badge
Geluid PC komt niet op Beam

Omdat je op een Beam ook een optische kabel kan aansluiten en mijn PC ook een optische uitgang had het me mooi geleken om de aparte boxen voor het PC geluid op mijn kantoor / werkplek te vervangen door een Beam (stonden 2x Play1). Radio afspelen via de Sonos Controller / Beam gaat dus prima (net als met de 2x Play1) echter het geluid van de PC afspelen lukt niet.

Bij de (TV) installatie van de Beam ziet de Beam signaal vanuit de PC op de optische ingang, echter er komt geen (PC) geluid uit de Beam. Op de (geluids)mixer van de PC is te zien dat de geluidskaart verbinding heeft via de optische kabel en dat het (geluid)signaal van bij voorbeeld een Youtube filmpje ook op de optische uitgang terecht komt

Iemand enig idee?

Alternatief zou kunnen zijn een Play5 kopen, maar die is ineens een aanzienlijk stuk duurder en is feitelijk overkill voor wat ik zoek
icon

Beste antwoord door P.Bender 9 October 2018, 14:58

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Het klinkt ernaar dat je dit correct hebt ingesteld. Wat er exact misgaat durf ik zo niet te zeggen. Het liefst zou ik even meekijken op de PC, dat doen we via Teamviewer.

Ons telefoonnummer en openingstijden staan hier.
Badge
Hmmmm hoe krijgen wij contact zonder dat de hele goegemeente mijn of jou emailadres ziet .....
Badge
Via een Teamviewersessie is dit probleem opgelost. Was dus geen fout / probleem aan de Sonos kant, maar bleek een configuratiefout in de Realtek geluidskaart te zitten. De ongebruikte aansluitingen stonden op "onzichtbaar" en er zit dus een verschil tussen "Realtek Digital Output" en "Realtek Digital Output (Optical)" en die laatste stond uit (geen idee waarom). Het rare was dat in de oorspronkelijke setting de Sonos Beam wel signaal op de optische ingang detecteerde, maar dit dus niet afspeelde. De Sonos medewerker hoorde tijdens de Teamviewer sessie het geluid wel ....

Anyhow: probleem een dag na aanschaf opgelost en erg blij met het vervangen van twee niet al te briljante Logitech boxjes door een Sonos product. En ja, met een Sonos Play5 of Sonos Amp moet dit ook kunnen maar daar hangt toch een ander prijskaartje aan.

Wel punt van aandacht: De kabel tussen PC en Beam moet een HDMI kabel zijn. De Beam zelf heeft enkel een HDMI ingang en er zit enkel een (kort) verloopje van optisch naar HDMI bij de Beam. Dit in tegenstelling met de Sonos Playbar: daar zit wel een optisch ingang in de Playbar zelf.