AV Sync Sony KD-43FX8599 en Sonos Beam via HDMI ARC

• 3 januari 2019
  • 8 reacties
  • 236 Bekeken

Ik heb sinds kort een Sonos Beam omdat het geluid van mijn nieuwe tv, net als elke platte tv tegenwoordig, tegen valt.
Ik ben begonnen met een Teufel One soundbar waarvan het geluid me tegenviel. De A/V synchronisatie was echter prima. Het geluid van de Sonos Beam is beter maar de synchronisatie is slechter. Ik kan wel een audio delay instellen maar het geluid lijkt al achter te lopen, dus helpt niet. Zowel de Teufel One als de Sonos Beam zijn via HDMI ARC aangesloten. Dus lijkt wel een Sonos probleem. Iemand hier ervaring mee?

8 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hi, zou je eens een diagnose willen maken kort nadat het probleem zich voordoet? Dan kunnen wij uit dat rapport opmaken wat de oorzaak is.

Instructies over hoe je een diagnose maakt staan hier. Vergeet niet om het bevestigingsnummer hier te plaatsen.
Hallo Frank, diagnose is gemaakt en verstuurd, nummer 1041710140. Benieuwd of je iets kunt vinden.
Mvg. Corné
Reputatie 6
Badge +2
Er is niks geks te zien aan de diagnose, en in principe geeft de Beam meteen het geluid als deze het geluid te horen krijgt.
In dat optiek lijkt het er op dat de TV een vertraging veroorzaakt als de Sonos Beam via de Arc aansluiting word aangesloten.
Zou je kunnen testen of er verandering is als je de geluids instellingen van de TV zou aanpassen?
Als laatste stap zouden we ook graag willen zien wat er gebeurt als je de optische convertor zou gebruiken die wij meeleveren, waarin je de Beam kan aansluiten op de optische uitgang van de TV.
Bedankt Tim,

Wijzigen van de audio settings A/V-Synchronisatie van Auto naar altijd Aan en Digitale audio uitgang van Auto naar PCM lijkt het probleem te verkleinen. Durf niet te zeggen of het helemaal weg is want objectief vaststellen wat het verschil is vind ik behoorlijk lastig. Als je erop gaat letten zie je altijd wel iets.

Zal eerst eens bij Sony gaan shoppen of ze me uit kunnen leggen wat deze settings precies doen (online help is er redelijk vaag over) en of dit het verklaard. Verder staat optisch aansluiten ook nog op mijn todo lijst maar omdat ik de tv opgehangen heb en alle kabels weggewerkt heb is dat niet in 5 minuten gedaan. Verwacht je nog verschil tussen optisch en HDMI? Naast de optische converter heb ik ook nog een optische kabel achter de hand waarmee ik de optische ingang van de beam zou kunnen gebruiken. Voordeel van HDMI dat de beam reageert op het volume van de tv maar ik kan de beam geloof ik ook naar de afstandsbediening van de TV laten luisteren om hetzelfde voor elkaar te krijgen.

Nogmaals bedankt voor de analyse. Wat is meteen trouwens? 0 ms of toch nog enkele tientallen. Kan ook een optelling zijn lijkt me.

Corné
Reputatie 6
Badge +2
Met meteen refereren we aan dat de Sonos soundbars niks met de audio hoeven te doen waarna ze het geluid laten horen, en dus in principe zullen de Sonos componenten het geluid meteen laten horen.
Er zal altijd wel een kleine vertraging van bepaalde ms naar voren kunnen komen, mede de reden dat we aanraden de TV speakers uit te zetten, maar synchronisatie problemen als je naar je TV-programma zit te kijken zouden niet aanwezig moeten zijn.
In principe is HDMI inderdaad de voorkeur, maar we moeten nu dingen uitsluiten, vandaar het verzoek de optische uitgang van de TV te testen.
Nieuwe info. Ik dacht dat ik het probleem opgelost had door wat settings in de tv de veranderen (a/v sync van auto naar aan en digitale uitgang van auto1 naar pcm). Echter gisteren trad het weer op. Omschakelen naar geluid van de tv liet geen vertraging zien, resetten van de beam loste het probleem ook op. Dus denk inmiddels dat het toch een Sonos probleem is wat niet altijd optreedt. De diagnose dump die ik gemaakt had was dan waarschijnlijk ook op het verkeerde moment gemaakt. Ik had wel de settings in de default stand gezet maar zag op dat moment ook geen duidelijke vertraging. Zou het kunnen dat er een achtergrond taak loopt op de beam die de processing vertraagd? Tijdelijk.

Ik zal er vandaag een optische kabel tussenhangen en checken of ik het hiermee ook kan reproduceren. Als dat zo is zal ik een nieuwe diagnose dump maken.
Reputatie 6
Badge +2
Bel ons anders even, want zo via het forum word het moeizaam troubleshooten, en hier willen we eigenlijk ook een beetje van afstappen.
Het daadwerkelijk problemen onderzoeken doen we via onze mail: support@sonos.com, of door ons gratis telefoon nummer te bellen.
Zie hier onze contact gegevens.
Op verzoek van Sonos sluit ik dit topic af en ga ik verder via e-mail. Laatste update:

- A/V synchronisatie settings van de tv gewijzigd van auto naar aan
- Van Sony support geleerd dat A/V sync de synchronisatie van audio en video voor externe sound systemen regelt, werkt zowel voor HDMI ARC als Digital Optical
- Nu optisch aangesloten via de optical->hdmi converter van Sonos. Resultaat lijkt redelijk goed maar gevoelsmatig net even wat minder dan via HDMI
- Wacht even tot ik weer een duidelijke mismatch zie, als dat zo is ga ik een nieuwe dump uploaden

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ben je akkoord dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen