Vraag

Arc in surround beluisteren in multiroom kan dat?

  • 2 September 2022
  • 3 reacties
  • 92 Bekeken

Hoi, 

Ik ben nieuw in de Sonos wereld. Ik heb nu alles van Sony, maar wil overstappen naar Sonos. Heb nu 2x een One aangeschaft om wat te stoeien met de APP en kennis te maken met het systeem. Dit werkt fantastisch en de mogelijkheden zijn legio. Maar voor ik de rest ga aanschaffen even een paar vragen.

Ik wil straks een Arc, Sub en 2x een One in de voorkamer welke ik als surround instel om TV te kijken. In de achterkamer wil ik een move, zodat ik deze ook de tuin in kan nemen. In de keuken een Ray, ivm de smalle ruimte op de keukenkast. En zo wil ik nog een paar One speakers door het huis hebben. Omdat ik een grote c vormige kamer met een grote doorgang naar de keuken heb, wil ik de arc als surround opstelling in het voorste gedeelte van de kamer samen met de move welke achter staat in dezelfde ruimte, en de Ray in de keuken en de rest door het huis koppelen als multiroom. Zodat ik overal in huis muziek kan luisteren. De vraag is kan dat? Kan ik een surround opstelling wat volgens mij een apparte kamer is binnen de app, koppelen in de App met de rest van de speakers om er multiroom van te maken. Heb ik dan geen vertraging? Nu met Sony heb ik bij de surroundset vertraging tov de rest. Dus in multiroom klinkt dat niet. Indien je dan van de keuken naar de voorkamer loopt hoor je verschil in de muziek, klinkt niet. Wat doet Sonos? Kan dit of krijg ik ook vertraging. 

Nog even een vraag over de Ray, omdat ik beperkt ruimte heb in de keuken past een One niet en een Ray wel, deze kan ik toch zonder problemen gebruiken als Speaker voor muziek en in Multiroom opnemen met de rest?

Alvast bedankt voor jullie reactie, mocht je nog tips hebben dan hoor ik dat graag.

 

Groetjes Peter

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat je wilt moet inderdaad kunnen. Sonos werkt met kamers, waarbij je surround dus een aparte kamer is, maar ook een stereoopstelling of de Ray zal een aparte kamer moeten zijn. Vervolgens koppel je de kamers in de app waarmee op alle speakers dezelfde muziek wordt gespeeld.

In principe zou er dan geen vertraging in het geluid mogen zijn. Alleen wanneer je geluid van de tv in alle kamers wilt hebben dan zal er een vertraging optreden. 
Uiteraard zou het zo kunnen zijn dat het interne bereik naar al je speakers een probleem is. Dit hangt van vele factoren of stoorzenders af. Dit zou dan te ondervangen zijn door één speaker bedraad aan te sluiten of door een Sonos boost te gebruiken.

Reputatie 5
Badge +3

Wij hebben een vergelijkbare opstelling, met muziek is er totaal geen vertraging. En met tv/film kijken gebruiken we eigenlijk alleen de suround opstelling. Maar als ik de overige speakers ook aan zet is er heel minimaal vertraging maar niet irritant.

Leuk om alles straks weer op te hangen en aan te sluiten, veel plezier!

 

Reputatie 7

Bij de vertraging (75ms) speelt het een grote rol of je daar gevoelig voor bent - bij een grotere afstand tussen de speakers is het effect voor mij nauwelijks waarneembaar. Ik heb een surroundset in de kamer en een One in de open keuken (c-vorm, net als jij) en heb geen last van de vertraging, die als gezegd, alleen voorkomt bij geluid dat vanaf de TV komt.

Waarom wil je overigens One's als surrounds? One SL's zijn goedkoper. Zij missen de microfoon die bij surroundgebruik echter is uitgeschakeld. Voor surround is de One SL dus prima.