Alexa activeren in Nederland

• 25 oktober 2017
  • 83 reacties
  • 36171 Bekeken

Badge
Graag zou ik de instructie ontvangen om Alexa toch werkend te krijgen in Nederland (mag beknopt en technisch). Eerder zeiden jullie dat het niet mogelijk is maar via het persbericht van de telegraaf schrijft Adriaan Thierry dat het ingewikkeld is maar wel kan.

Thierry: „Het is mogelijk om dit nu al aan te zetten, maar dat is ingewikkeld. Het vereist technische kennis en goede beheersing van het Engels. Natuurlijk hopen we dat we deze functie ook snel in Nederland kunnen ondersteunen met Alexa of de Google Assistant, want de One is wel toekomstbestendig. Tot dat moment is het simpelweg een waanzinnig goede luidspreker.”

Groet
Gert Jan

83 Reacties

Badge +1
Hi Tim, bedankt voor je reactie en tip. Heb nu een Sonos One aangeschaft en wacht dan verder op waneer Amazon jullie van veel vragen af gaat helpen en Alexa op de Sonossen los gaat laten:-) Succes! thx.Fulco wollevie
Reputatie 7
Badge +2
Zoals in mijn vorige bericht, als je de One's zou aanschaffen en koppelen als surround van de Playbase, dan zullen deze One's hun microfoon gebruikt kunnen worden.
Je hoeft dus niet perse een Amazon Echo aan te schaffen om gebruik te kunnen maken van hun dienst.
Badge +1
Las ik hieruit, maar zie nu dat je alsnog een Echo nodig zult hebben?

Daarbij is het niet onbelangrijk te vermelden dat de Playbase niet over een ingebouwde microfoon beschikt, waar we volgens sommige berichten wel vanuit konden gaan. Sonos zet namelijk sinds kort vol in op spraakbesturing, te beginnen met de integratie van Amazon Alexa. Ja, de Playbase (en andere Sonos-speakers) kunnen in de toekomst middels een firmware-update via de stem bediend worden, maar hiervoor heb je dus alsnog een speaker met microfoon zoals de Amazon Echo nodig. https://www.homecinemamagazine.nl/2017/03/sonos-playbase-weinig-vernieuwend/
Reputatie 7
Badge +2
Ik las dat de Sonos Playbase ook al een toepassing erop heeft zitten om Alexa te benutten als deze vrijkomt voor Nederland via Amazon? Dat zou super zijn maar klopt het ook? Of heeft dat een softwarematige aanpassing ook nog nodig later?
Waar lees je dit precies?
In principe heeft de Playbase geen microfoons en zal dus geen spraakbesturing ondersteunen.
Mocht je hier 2x One speakers aan koppelen als surround, dan zal je op de "Kamer" wel de spraak gaan activeren. (als dit binnen de Benelux is uitgerold.)
Badge +1
Ik las dat de Sonos Playbase ook al een toepassing erop heeft zitten om Alexa te benutten als deze vrijkomt voor Nederland via Amazon? Dat zou super zijn maar klopt het ook? Of heeft dat een softwarematige aanpassing ook nog nodig later?
Reputatie 5
Badge +2
Helaas hebben wij geen oplossing of work-around. Het is nog steeds afwachten tot de dienst beschikbaar is op Sonos.
Misschien kan iemand mij helpen.

Ik heb de Alexa app gedownload en zowel in de Alexa én mijn Amazon account gezet op Germany met Duits adres. In mijn sonos account kan ik geen fysiek huisadres opgeven maar wel het land wijzigen in Duitsland. Voor de zekerheid heb ik ook mijn VPN aanstaan (Duits IP adres). Toch zegt mijn sonos app “Voice services not available in your country”. Dit hele proces heb ik ook al geprobeerd met alles op “Amerika zetten”. Via smart services in de Alexa app staat er bij sonos: you”re not eligible to use this skill due to geographical restrictions”.

Het probleem lijkt dus aan de sonos kant te zitten, dat denk ik omdat sonos app aangeeft dat Voice services niet beschikbaar zijn in mijn land.

Help, help!
Reputatie 7
Badge +2
Weet dat de besproken omweg niet door Sonos word ondersteunt, en als wij je account op een ander land zien dan het land waar je woont, dit netjes voor je terug zullen zetten.
Tevens kunnen wij indien er iets stuk zou zijn, geen producten voor je vervangen omdat je account niet op het juiste land zou staan.
Ook de werking van bepaalde muziekdiensten zullen problemen kunnen ondervinden door deze wijziging.
Uiteraard aan u de keuze stappen te doorlopen die niet ondersteunt worden en officieel gezien tegen de spel-regels in zijn, weet dat wij van Sonos dan ook geen support kunnen bieden op Alexa en de werking van Alexa totdat Amazon zelf de volledige ondersteuning in de Benelux zullen uitrollen en ondersteunen.

Ik denk persoonlijk dat de meeste mensen hier wel mee akkoord gaan. Weet jij ook of deze omweg in de toekomst misschien opgelost gaat worden dan weet ik nog hoe lang ik van alexa kan genieten.

Is er ook al meer nieuws over een eventuele release van alexa in nl?

Geen Idee, als Alexa officieel in de Benelux zal ondersteunen zal Sonos waarschijnlijk het ook z.s.m. activeren.
Waarschijnlijk zal het ook op onze website beschreven staan en er een officiele nieuwsbrief per email verzonden worden.
Badge
Weet dat de besproken omweg niet door Sonos word ondersteunt, en als wij je account op een ander land zien dan het land waar je woont, dit netjes voor je terug zullen zetten.
Tevens kunnen wij indien er iets stuk zou zijn, geen producten voor je vervangen omdat je account niet op het juiste land zou staan.
Ook de werking van bepaalde muziekdiensten zullen problemen kunnen ondervinden door deze wijziging.
Uiteraard aan u de keuze stappen te doorlopen die niet ondersteunt worden en officieel gezien tegen de spel-regels in zijn, weet dat wij van Sonos dan ook geen support kunnen bieden op Alexa en de werking van Alexa totdat Amazon zelf de volledige ondersteuning in de Benelux zullen uitrollen en ondersteunen.

Ik denk persoonlijk dat de meeste mensen hier wel mee akkoord gaan. Weet jij ook of deze omweg in de toekomst misschien opgelost gaat worden dan weet ik nog hoe lang ik van alexa kan genieten.

Is er ook al meer nieuws over een eventuele release van alexa in nl?
Reputatie 7
Badge +2
Badge
Hallo,

Onlangs heb ik 3 sonos one speakers voor 3 verschillende verdiepingen in huis gekocht. Ik zou deze graag willen controleren via Alexa met behulp van 3 Amazon Echo dots (3e generatie), een per verdieping, om van de volledige functies van Alexa gebruik te kunnen maken (op een later tijdstip wil ik Philips hue en dergelijke toevoegen).

Ik ben in de war door de discussie dat Alexa niet beschikbaar is in Nederland. Ik heb begrepen dat er een internationale Amazon dot is, welke te koop is bij amazon.de en gebruikt kan worden in nederland. Als ik Alexa op deze dots gebruik en niet direkt op sonos one zou ik geen regionale problemen moeten ondervinden zoals deze worden beschreven in dit forum?

Is dit scenario mogelijk? 3 sonos ones gecontroleerd door Alexa via 3 Amazon dots 3e generatie (muziek via Spotify)?

Iemand ideeen over mogelijke problemen die bij deze setup (indien mogelijk) zouden kunnen optreden?

Hartelijk dank voor de hulp en mijn excuses mochten sommige dingen al eerder zijn gevraagd!

3 Dots kopen in absoluut niet nodig. Je kan via de besproken omweg alexa binnen 15 minutjes zo activeren op je sonos one. Even sonos skill installeren in alexa en viruele kamers maken en je kan als het goed is zo muziek bedienen door je hele huis (dus je kan op zolder aan je one vragen of de muziek beneden uit kan)

Het is inderdaad ook mogelijk hier echo dots voor te gebruiken als je niet de omweg wil gebruiken maar dit lijkt me zonde van die 120 euro voor de dots. Mocht je dit toch doen lijkt het me niet dat er dan problemen ontstaan, alles zou gewoon moeten werken als je het goed installeerd.
Ik heb het nu helemaal werkend gekregen! Ik kan nu met mijn Sonos One die in de keuken staan zeggen van speel Katy Perry in de woonkamer waarop in de woonkamer Katy Perry wordt afgespeeld. Kan nu met Sonos One ook mijn Dyson Air Purifier bedienen, boodschappenlijst maken, reminders wanneer ik kinderen naar school moet brengen, Engels laten vertalen naar Chinees, question of the day, news flash en natuurlijk ook gewoon muziek afspelen. Alles werkt zoals het hoort, super cool!

Enige probleem is dat ik nu nog meer Sonos Ones wil voor iedere verdieping..... :)

LHaines waarom zou je 3 echo dots kopen als Alexa ook gewoon op je Sonos One werkt? Die dots heb je niet nodig. De Sonos One biedt dezelfde functionaliteit en beter geluid. En mijn Sonos One haalt nu alle muziek die ik vraag van Spotify.

Ik heb wel mijn Amazon, Amazon Alexa en Sonos account ingevuld dat ik in New York woon.
Hallo,

Onlangs heb ik 3 sonos one speakers voor 3 verschillende verdiepingen in huis gekocht. Ik zou deze graag willen controleren via Alexa met behulp van 3 Amazon Echo dots (3e generatie), een per verdieping, om van de volledige functies van Alexa gebruik te kunnen maken (op een later tijdstip wil ik Philips hue en dergelijke toevoegen).

Ik ben in de war door de discussie dat Alexa niet beschikbaar is in Nederland. Ik heb begrepen dat er een internationale Amazon dot is, welke te koop is bij amazon.de en gebruikt kan worden in nederland. Als ik Alexa op deze dots gebruik en niet direkt op sonos one zou ik geen regionale problemen moeten ondervinden zoals deze worden beschreven in dit forum?

Is dit scenario mogelijk? 3 sonos ones gecontroleerd door Alexa via 3 Amazon dots 3e generatie (muziek via Spotify)?

Iemand ideeen over mogelijke problemen die bij deze setup (indien mogelijk) zouden kunnen optreden?

Hartelijk dank voor de hulp en mijn excuses mochten sommige dingen al eerder zijn gevraagd!
Dag allen,

Gisteren de Sonos One gekocht en gisteren ook Alexa werkend gekregen op deze Sonos One.
Ik kan gewoon mijn Spotify Speellijsten etc afspelen op de Sonos One. Als ik vraag: Alexa play smooth jazz dan werkt dat perfect. Of Alexa, what up, dan krijg ik antwoord.

Echter heb ik ook nog andere Sonos producten zoals bijvoorbeeld een play 5 in de keuken.

De play 5 staat in de keuken en heet in de Sonos app Kitchen.
Als ik vraag: Alexa play smooth jazz in the kitchen.
Dan krijg ik als reactie: I didn't find anything called kitchen that can play music. To play on your speaker use the device name or setup multi room music in the Alexa app. Terwijl als ik kijk in de Alexa app bij all devices dan zie ik daar Kitchen wel bij staan.

Nou wat ik dan heb gedaan is in de Alexa app een groep aangemaakt die "dining room" heet (Kitchen kan ik niet gebruiken omdat device al kitchen heet, best irritant. Bedroom wordt dan Master Bedroom etc.).
Als ik dan vraag: Alexa play music in dining room
dan krijg ik als reactie: I can't play music in a group yet, to play on your speaker use the device name or setup multi room music in the Alexa app.

Mijn vraag is dus: hoe kan ik mijn andere Sonos producten bedienen met de Sonos One.

Ik heb de play 1 en de play 5 wel eens aan en uit kunnen zetten met de Sonos One maar dat was het enige, en lukte ook niet altijd. En als dat al werkte dan kon ik geen Spotify Playlist selecteren. Alleen hetgeen wat in de cue stond verder laten spelen of stoppen.

Hebben jullie nog tips?
Badge
Vandaag de sonos one geïnstalleerd, en door de tips hier boven Alexa werkend gekregen op de one zo wel op die van mij als die van mijn ouders nogmaals dankt voor de tips
Gisteren via de bekende omweg ook Alexa weten te activeren op mijn nieuwe Beam. Werkt prima. Nu wacht totdat zowel Alexa als Google Assistant in het Nederlands beschikbaar komen!
luuk, ik snap dat je dit denkt, gezien sommige services inderdaad door Amazon binnen de NL/BE regio beschikbaar zijn gesteld. Maar, dit werkt alleen op een Echo Dot die geimporteerd is vanuit Duitsland of Engeland. Dit wordt zelfs door Amazon zelf aangegeven.

Ons maakt het niet uit of Amazon Alexa nou in het Engels of Nederlands beschikbaar is in NL/BE. Wij WILLEN Amazon Alexa gaan ondersteunen. Ik kan je dit garanderen. Het is erg vervelend om maar de helft van de wereld te kunnen ondersteunen. Amazon zelf heeft aangegeven alleen Alexa binnen NL/BE via Sonos te werken als hier de Nederlandse taal voor geselecteerd kan worden.

Dit is verder geen kwestie van mening, dus of je het er eens mee bent of niet heeft helaas geen impact op de werkelijke feiten. Wij zijn hier vanaf het begin open en eerlijk over geweest, en zijn dit nog steeds. Amazon heeft Alexa nog niet voor ons beschikbaar gesteld in de regio NL & BE, en we hebben nog geen informatie over wanneer dit wel zo is.

Ten eerste bedankt voor je uitgebreide reactie! Waardeer ik erg.

Ik had eerst het idee dat sonos ons tegenhield om alexa te gebruiken. Het blijkt dus volgens jou bericht dat amazon dit zelf doet en alexa alleen geactiveerd is op de echo dot. Erg verhelderend.
Nogmaals bedankt voor de reactie en hopen dat alexa snel nederlands spreekt!

Ik vind het raar, dat Alexa op Sonos van Amazon wel persé in het Nederlands moet, maar Philips Hue bijvoorbeeld gewoon in Nederland wel werkt in het Engels. Ik kan mijn lampen al heel lang met de Alexa dot regelen. Het zal wel aan de herkomst van het bedrijf liggen (Sonos US en Philips NL), denk ik dan. Ik ga binnenkort ook maar eens virtueel verhuizen naar de USA, zodat ik ook mijn Sonos, tv fire stick, Logitech Harmony en zo gewoon met spraakbesturing kan bedienen. Ik verhuis mezelf wel weer terug als het hier allemaal werkt 😛. Vandaag ook maar weer een berichtje naar Amazon zelf hierover verzonden.
Badge
Vandaag maar eens doorgepakt en Alexa geactiveerd. Via het VS-trucje (Amerikaans adres invoeren bij Amazon en Sonos) ging het vrij soepel. Geen VPN nodig gehad. Het bevalt prima. 'Alexa, what's in the news?' en dan het laatste NOS-bulletin via Sonos horen, wordt een dagelijks ritueel.

update: via chat aan Amazon-medewerker gevraagd wanneer Alexa in Nederland wordt geïntroduceerd. 'Very soon', kreeg ik als antwoord. Even doorgevraagd: dit jaar? ' Most probably'.
Badge
luuk, ik snap dat je dit denkt, gezien sommige services inderdaad door Amazon binnen de NL/BE regio beschikbaar zijn gesteld. Maar, dit werkt alleen op een Echo Dot die geimporteerd is vanuit Duitsland of Engeland. Dit wordt zelfs door Amazon zelf aangegeven.

Ons maakt het niet uit of Amazon Alexa nou in het Engels of Nederlands beschikbaar is in NL/BE. Wij WILLEN Amazon Alexa gaan ondersteunen. Ik kan je dit garanderen. Het is erg vervelend om maar de helft van de wereld te kunnen ondersteunen. Amazon zelf heeft aangegeven alleen Alexa binnen NL/BE via Sonos te werken als hier de Nederlandse taal voor geselecteerd kan worden.

Dit is verder geen kwestie van mening, dus of je het er eens mee bent of niet heeft helaas geen impact op de werkelijke feiten. Wij zijn hier vanaf het begin open en eerlijk over geweest, en zijn dit nog steeds. Amazon heeft Alexa nog niet voor ons beschikbaar gesteld in de regio NL & BE, en we hebben nog geen informatie over wanneer dit wel zo is.

Ten eerste bedankt voor je uitgebreide reactie! Waardeer ik erg.

Ik had eerst het idee dat sonos ons tegenhield om alexa te gebruiken. Het blijkt dus volgens jou bericht dat amazon dit zelf doet en alexa alleen geactiveerd is op de echo dot. Erg verhelderend.
Nogmaals bedankt voor de reactie en hopen dat alexa snel nederlands spreekt!
Reputatie 4
Badge +3

Badge
Sorry, raouldw, maar Alexa zelf als service wordt niet ondersteund binnen Nederland.
Alexa dus helaas nog niet ondersteunt in Nederland
Ik wil jullie niet persoonlijk aanvallen maar ik ben het hier absoluut niet mee eens.
Alexa werkt al in Nederland op de Echo Dot in het Engels. Ook werkt Alexa gewoon op de Sonos One met de besproken omweg (die hopelijk nog lang blijft werken) Ook deze weer in het Engels.

Waarom activeerd Sonos de spraakbesturing niet gewoon in Nederland? Het is al wel degelijk mogelijk alexa officeel te gebruiken in NL volgens het eerder vertelde punt. Scheelt iedereen ook weer gedoe om omwegen te zoeken.

Ik weet dat Sonos het liever in het Nederlands heeft maar de meeste nederlanders kunnen toch wel die paar basis woordjes voor Alexa zoals play, stop en volume up.
En aangezien dit toch een functie is die apart aangezet moet worden in de Sonos app lijkt mij het prima mogelijk om hier duidelijk aan te geven dat Alexa in het Engels (of eventueel Duits) beschikbaar is.
Voor de mensen die dit dan echt graag willen (zoals de meeste forumleden hier) kunnen ze gewoon simpel Alexa activeren in de Sonos app zonder het gepruts.

Kort samengevat: laat ons het zelf kiezen of we Alexa in het Engels willen gebruiken zonder dat Sonos voor ons de keuze maakt.

(Sorry als ik boos of iets in die richting lijk, dit ben ik absoluut niet. Ik probeer alleen een punt te maken)
Reputatie 4
Badge +3
Sorry, raouldw, maar Alexa zelf als service wordt niet ondersteund binnen Nederland. Wat dat betreft hebben wij geen baat bij express Alexa niet aanzetten in de regio Nederland/België, wij willen net zoals alle klanten ook gewoon gebruik kunnen maken van Alexa.

Zoals de pagina die je hebt gevonden aangeeft, er zijn specifieke Alexa "features" in het Engels beschikbaar binnen deze regio, maar dit is niet hetzelfde als de volwaardige Alexa service.
"A limited selection of Alexa features are available on "International Version" Echo devices shipped from Amazon to eligible countries"

Het is en blijft helaas gewoon afwachten. Amazon heeft recent Frankrijk en Ierland aan hun ondersteunde Alexa landen toegevoegd. Wij hopen dat dit ook snel voor Nederland/België geld.
Alexa is Alexa, maakt dus verder weinig uit op welke speaker je het gebruikt als deze maar de microfoon's heeft.
Verder is Alexa dus helaas nog niet ondersteunt in Nederland, en kan ik hier verder weinig concreets over melden.

Ben ik het niet helemaal mee eens Tim:

Alexa wordt wel degelijk ondersteund in Nederland, alleen niet in het Nederlands. Alleen in het Engels. Waarom maken jullie het dan niet mogelijk om Alexa in Nederland op de Sonos in het Engels te gebruiken?
Reputatie 7
Badge +2
Alexa is Alexa, maakt dus verder weinig uit op welke speaker je het gebruikt als deze maar de microfoon's heeft.
Verder is Alexa dus helaas nog niet ondersteunt in Nederland, en kan ik hier verder weinig concreets over melden.
Badge
Werkt de omweg die hier besproken is om alexa te krijgen op de SONOS ONE in nederland ook op de nieuwe SONOS BEAM speaker?

Reageer