Alexa activeren in Nederland

• 25 oktober 2017
  • 83 reacties
  • 36171 Bekeken

Toon eerste bericht

83 Reacties

Klopt. We zijn bezig met de implementatie ervan nog. We kunnen geen uitspraken doen over wanneer het precies komt, maar ook via Sonos zal t binnenkort werken.
Snap ik. Maar... hebben we het over een half jaar of een maand?

Kun je het beste navragen bij Amazon ;)
Sorry maar wij weten helaas ook niet wanneer Amazon hun Alexa functie naar Nederland zal toebrengen.
Wij hopen zo spoedig mogelijk.

Beetje vreemde uitspraak. Iets eerder in de thread geeft Bob M (ook Sonos medewerker) aan dat er bij Sonos gewerkt wordt aan de implementatie. Als er bij Sonos aan de implementatie gewerkt wordt, dan zal Sonos toch de voortgang moeten weten lijkt mij...
Reputatie 2
Badge
Klopt. We zijn bezig met de implementatie ervan nog. We kunnen geen uitspraken doen over wanneer het precies komt, maar ook via Sonos zal t binnenkort werken.
Snap ik. Maar... hebben we het over een half jaar of een maand?

Kun je het beste navragen bij Amazon ;)
Sorry maar wij weten helaas ook niet wanneer Amazon hun Alexa functie naar Nederland zal toebrengen.
Wij hopen zo spoedig mogelijk.

Dat hebben we gedaan en Amazon geeft aan dat Alexa beschikbaar is in Nederland.
Reputatie 7
Badge +2
Wij zullen de Sonos Skill "aan" zetten vanaf het moment dat Alexa officieel Nederland ondersteunt en groenlicht geeft, Amazon geeft ons nog geen groenlicht, en dus is het niet officieel ondersteunt, en vind het dan ook vaag dat Amazon aankaart dat Nederland al ondersteunt zou zijn.
Dat wij werken aan de goede werking van Alexa op Sonos is zeker het geval, de engelse versie, duitse versie en mogelijk andere landen werken op Sonos, en hier werken we uiteraard op indien verbeteringen/implementatie's nodig zijn.

Edit.: heb het er net met m'n collega's over, welke aankaarten dat Alexa beperkt functioneert in Nederland.
Sonos zal pas Alexa activeren als deze alle volledige functionaliteiten met zich mee brengt.
Zou mijn post van in het begin van dit topic even doorlezen omtrent hoe ik beschrijf dat Amazon met een microfoon door ons land heen moet om alles goed op te nemen en te configureren.
Wij van Sonos zullen alleen Alexa aanzetten, als het 100% werkt, wij willen geen slechte ervaring meebrengen, waarin Alexa niet goed reageert op uw commando's en dergelijke.
Reputatie 2
Badge
Dit blijft toch een raar verhaal. Op talloze artikelen is te vinden dan Nederland (BeNeLux) officieel is vrijgegeven. Ik kan de app downloaden (iPhone en Android), ik kan een Alexa account maken, ik kan een 'dot' kopen en koppelen en zelfs met iDeal betalen.
Het dat overblijft is de Nederlandse taal (non-issue voor de gemiddelde Nederlander) en het feit dat Sonos de dienst niet vrij geeft.
En tegen jullie zeggen ze dat er geen 'groen' licht is? Raar verhaal als je het mij vraagt.

Artikelen:
https://www.onemorething.nl/2017/12/amazon-echo-nederland-belgie/
https://www.want.nl/slimme-speaker-amazon-echo-alexa-nederland/
https://androidworld.nl/apps/amazon-alexa-app-beschikbaar/
Reputatie 7
Badge +2
@peter_hendrix, Zie graag mijn edit van boven je laatste reactie.
Reputatie 2
Badge
@peter_hendrix, Zie graag mijn edit van boven je laatste reactie.
Duidelijk, pas als ook de Nederlandse taal volledig wordt ondersteund geven jullie het vrij.

Uiteraard complimenten voor alle snelle reacties, erg goed dat jullie zo snel reageren!
Reputatie 7
Badge +2
Typ soms misschien wat te snel 🙂
Reputatie 2
Badge
Typ soms misschien wat te snel :)
Snelheid wordt zeer gewaardeerd 🙂
Wij zijn een Nederlands-Duits stel en willen Alexa sowieso in het Duits gebruiken. Hoe kunnen we dit nu in Nederland instellen op onze Sonos One.
Reputatie 4
Badge +3
Helaas is het niet mogelijk om Alexa in Nederland te installeren, Rafin, ongeacht de taal waarin je dit zou willen installeren. Dit helaas omdat de service zelf niet beschikbaar is in deze regios.
Badge
Beste Sonos Medewerkers,
Allereerst complimenten dat jullie zo reageren in de community. Dat voorbeeld kunnen meer bedrijven van leren. Over Alexa op de Sonos One.. Tjah, ik heb ook een One en zou ook graag Alexa al willen uit proberen. Jullie geven aan dat Sonos (en begrijpelijk) wil gaan voor een 100% ervaring alvorens de dienst aan te zetten.

Nu heb ik mij gister opgegeven voor het Sonos BETA programma, en bedenk ik mij nu, is dit niet typisch iets voor het beta programma? Sonos kan dan duidelijk aangeven dat de ervaring nog niet is wat het moet zijn, De gebruikers zijn over het algemeen iets kundiger in de IT wereld en zijn gewoon benieuwd naar Alexa en niet perse de 100% ervaring. Misschien een win/win voor iedereen?

Hartelijke groet,
Daan
Reputatie 4
Badge +3
Dit soort implementaties zouden inderdaad perfect zijn voor een Beta, Daan, maar het probleem is dat Amazon zelf Alexa nog niet beschikbaar heeft gesteld als service in de regio Nederland/België. We kunnen in deze dus ook helaas geen Beta starten voor een nog niet bestaande service. We willen het heel graag en wachten ook met smart op Amazon, maar buiten een globale verwachting hebben we nog geen antwoord van hen wanneer dit werkelijk actief zou zijn.
Daarnaast is het zo dat we Alexa al in Beta hebben gehad, maar dan voor Amerika, Engeland en Duitsland. Wat goed nieuws is voor Nederland/België want dat betekent dat als Amazon Alexa uitkomt in onze regio, dat we die dan meteen kunnen activeren, deze zal dan niet maanden door een Beta versie hoeven gaan.
De Sonos skill is te installeren via de PC app in combinatie met een VPN via Duitsland of US. Helaas zie de echo dot de boxen(Play 1) echter niet. Komt dat door de registratie van de boxen in relatie tot de skill?
In afwachting tot Nederlands wordt ondersteund heb ik nu de engelse variant actief. Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben van het gemak van voice control. Muziek kiezen, starten en stoppen en het bedienen van mijn verlichting gaat allemaal prima. Wel een puntje van kritiek, het instellen van het volume gaat in behoorlijke stappen en om het volume op achtergrond niveau in te stellen moet helaas toch met de app er aan te pas komen. Volume stand 1 is gewoon te luid hiervoor, het zou mooi zijn als je naast stappen van 10% omhoog of omlaag ook met 1% stapjes kan bedienen met je stem.
Reputatie 7
Badge +2
De Sonos skill is te installeren via de PC app in combinatie met een VPN via Duitsland of US. Helaas zie de echo dot de boxen(Play 1) echter niet. Komt dat door de registratie van de boxen in relatie tot de skill?
Misschien dat de Dot je Sonos niet ziet door de VPN?
Als ik dit topic zo eens lees dan had het achteraf wel duidelijker geweest als vanaf de eerste reactie door Sonos aangegeven was dat spraakbesturing via een Amazon Echo device pas mogelijk zal zijn als de Nederlands sprekende Alexa uitgerold is door Amazon.

Na de eerste paar reacties begon ik toch echt te geloven dat Sonos de aanpassing tot spraakbesturing zou doen zodra de Echo devices officieel door Amazon op de Nederlandse markt verkocht werden.

Nu dit het geval is blijkt dat echter een wassen neus te zijn. Ben blij het hele topic gelezen te hebben voordat ik mijn winkelmandje met een Echo Spot en een Echo Show afgerekend had.

Ondanks de inspanningen vind ik het toch steeds vaker “jammer” dat mijn huis volledig uit Apple en Sonos devices bestaat. Beide producten worden links en rechts ingehaald door concurrenten die veel meer functionaliteit bieden. Bijvoorbeeld Alexa & Echo vs Siri & Homepod en Bluesound & Heos vs Sonos

Ik zit kwa investering zo diep in Sonos dat ik de teleurstellende ontwikkeling maar voor lief moet nemen en mijn geduld ernstig op de proef gesteld word. Momenteel dus nog maar even het zeer matig presterende Siri voor de smartverlichting en thermostaat. En ik zie voor Sonos eerlijk gezegd zelfs in 2018 nog geen Alexa ondersteuning krijgen aangezien Alexa voor Sonos dus 100% Nederlands moet zijn (Belachelijk en zoooo 1990). Dit is iets dat bij Amazon niet de allerhoogste prioriteit zal hebben op dit moment.

Ik tel de dagen dat Alexa mijn hele huis echt smart gaat aansturen en Sonos gaat beseffen dat zeker Nederlanders met een interesse in smart en Sonos uitstekend Engels kunnen spreken en met een simpele disclaimer Alexa in het Engels alom geaccepteerd zou worden door Sonos gebruikers. Het is niet dat er tienduizenden Echo’s op de Nederlandse markt zijn die ook nog eens Sonos hebben. Ik ben er wel een, spreek uitstekend Engels en ben mij er ook van bewust dat mocht iets niet werken door een “accent” dat dit in de disclaimer van Sonos stond. Neem uw Nederlandse klant graag iets meer serieus in 2018.
In afwachting tot Nederlands wordt ondersteund heb ik nu de engelse variant actief. Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben van het gemak van voice control. Muziek kiezen, starten en stoppen en het bedienen van mijn verlichting gaat allemaal prima. Wel een puntje van kritiek, het instellen van het volume gaat in behoorlijke stappen en om het volume op achtergrond niveau in te stellen moet helaas toch met de app er aan te pas komen. Volume stand 1 is gewoon te luid hiervoor, het zou mooi zijn als je naast stappen van 10% omhoog of omlaag ook met 1% stapjes kan bedienen met je stem.
Hoe heb je het aan het lopen gekregen? Ik krijg de skill geinstalleerd en door de koppeling kan ik op de echo dot ook spotify afspelen maar me vriendin alexa ziet de sonos speakers niet. Ik heb bv wel hue en ikea lampen eraan hangen, dit werkt probleemloos.

Misschien dat de Dot je Sonos niet ziet door de VPN?

VPN alleen tijdens het installeren van de skill. Skill is niet beschikbaar in NL helaas.
Shomey: Ik heb de app en de skills geinstallerrd en alles wees zich vanzelf.
Vandaag Alexa aan de praat gekregen. Tips voor mensen die dit forum aan het doorlezen zijn:

1. Ik heb de Alexa app uit de NL App Store kunnen gebruiken. Scheelt weer gedoe.
2. Ik kreeg Spotify niet via de app gekoppeld aan Alexa. Via deze link (desktop versie van Alexa) lukte het wel direct:
https://community.spotify.com/t5/iOS-iPhone-iPad/Get-app-support-unavailable-when-trying-to-link-Spotify-Alexa/td-p/2222259 of direct:
https://Alexa.amazon.com

Ik was even bang dat ik Spotify ook op US moest zetten maar dat hoeft dus niet (mijn Spotify staat op NL). Wel staan mijn Sonos en Amazon nu op US geregistreerd.

Grote voordeel voor mij als die-hard Apple fanboy :D:
Ik kan nu mijn Nest Thermostaat via Alexa/Sonos One bedienen (kan niet via Siri 😞 )
Ik kan nu Spotify via Alexa/Sonos One bedienen (kan niet via Siri 😞 )
Reputatie 2
Badge +2
Vandaag Alexa aan de praat gekregen. Tips voor mensen die dit forum aan het doorlezen zijn:

1. Ik heb de Alexa app uit de NL App Store kunnen gebruiken. Scheelt weer gedoe.
2. Ik kreeg Spotify niet via de app gekoppeld aan Alexa. Via deze link (desktop versie van Alexa) lukte het wel direct:
https://community.spotify.com/t5/iOS-iPhone-iPad/Get-app-support-unavailable-when-trying-to-link-Spotify-Alexa/td-p/2222259 of direct:

Het zou wel handig zijn als je iets duidelijker bent met hoe o.a. de koppeling met de Sonos-app tot stand is gekomen.
Een kort stappenplan van hoe je het heb kunnen koppelen zou voor een ieder ander hier mss ook handig zijn.

Het zou wel handig zijn als je iets duidelijker bent met hoe o.a. de koppeling met de Sonos-app tot stand is gekomen.
Een kort stappenplan van hoe je het heb kunnen koppelen zou voor een ieder ander hier mss ook handig zijn.

Dat zou hier zeer gewenst zijn!
Hierbij een instructie om Alexa te koppelen aan je One:

Zet de One terug naar fabrieksinstellingen, stel je telefoon in op regio Amerika, de taal op Engels US en zet de locatie voorziening uit.

1 Verwijder de Sonos app
2 Download een VPN app ik gebruikte VPN Unlimited op mijn iPhone (is 7 dagen gratis)
3 Zorg dat je Amazon account staat ingelogd op de Amazon shopping app en de Amazon Echo app, deze moeten het zelfde zijn. Ik gebruikte een account met een Amerikaans adres.
4 Installeer de Sonos app opnieuw met de VPN aan. Ik had hem staan op een Amerikaans IP adres.
5 Volg de instructies in de Sonos app

Ik hoop dat het zo duidelijk is anders zie ik graag een reactie!
Op verzoek hier de stappen die ik heb doorlopen om mijn Sonos One te koppelen aan Alexa (op 19 feb 2018). Beetje raar verzoek want ik heb juist dit forum gebruikt om het aan de praat te krijgen :)

Mijn ervaring met het aan de praat krijgen van Alexa zijn gelukkig wel een stuk eenvoudiger dan aan het begin van dit forum staat.
A. Geen VPN nodig gehad
B. Alexa gedownload uit de NL Apple App Store
C. Mijn iPhone staat wel op Engels maar heeft gewoon NL als regio.
D. Ik heb niets hoeven te resetten en opnieuw te setuppen.

1. Alexa geïnstalleerd
2. Mijn Amazon adres via amazon.com website op US gezet (incl. New York adres)
3. Mijn Sonos land op US gezet via website Sonos.
4. Spotify aan Alexa gekoppeld via alexa.amazon.com website
Optioneel:
Ik heb daarna in de Alexa App Settings bij Device Location het adres van mijn Sonos One aangepast aan mijn echte adres (voor correcte weersvoorspelling e.d.)
Ik lees hier veel over de spraakbesturing die nog niet werkt.
Daar komt dan een verklaring voor het nog niet beschikbaar zijn waar zo te zien niemand echt begrip voor heeft.
Ik wil alleen maar mijn net aangeschafte Play3 als speaker voor de Dot gebruiken.
Dat heeft toch niets met de taal die je al dan niet spreekt te maken? Kan dat niet in ieder geval vrijgegeven worden in de skill?
Ook ik heb de speaker gekocht naar aanleiding van berichten dat Alexa nu ook in Nederland beschikbaar is.

2. Mijn Amazon adres via amazon.com website op US gezet (incl. New York adres)

4. Spotify aan Alexa gekoppeld via alexa.amazon.com website

Thanks!

Wellicht ook voor anderen handig: bij mij was het specifiek het omzetten van de landcode in Amazon.com bij Manage content and devices -> Settings naar US, wat het verschil maakte.

Tot voorheen was de optie Spotify bij de Music Services greyed out, nadien niet meer. Zodoende is het nu ook hier mogelijk om Spotify via spraakbesturing op Sonos One te bedienen 🆒

Reageer